Jump to content

Jakt hos bonde.


Ola96

Recommended Posts

Hei jeg og en kamerat skal spørre om å få jakte due og kråke (hovedsak due) og lurer da om vi kan jakte med rifle/salongrifle? Hagle vet vi er lov. Men vi vil ha flest mulig skuddsjanser da det ikke blir så mange turer. Men vi lurer på om almenninga kan vite noe om dette, skal ringe å spørre i morgen kanskje. Bor i Løten om det skulle ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Grett å a hue med seg om hvor man i såfall peker pipa. Slik jeg kjenner Løten så er det vel et hus bak en busk både her og der, og muligheten for å klaske i vei med rifle er vel noe begrenset på mange steder. Hodet på toppen må vel i aksjon denne gangen... også..!

Link to comment
Share on other sites

Enig med de andre her. Bare sørg for god og sikker bakgrunn så er det da bare å fyre i vei! Selv har jeg alltid med meg 22magnumen min på duejakta da den er fin til å bruke på både grevling, rev samt duer, kråker og nøtteskrike. Veit aldri hva som dukker opp på due/andejakta. :)

Bare å bruket hodet som de andre sier her! :)

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok flere som trenger å friske litt opp i lovverket. Etter mine begreper bør dette være "allmennkunnskap" blandt oss jegere å vite noe om - og vet vi det ikke må vi finne ut av det...

 

Det har seg nå engang sånn at vi har et lovverk knytta til dette med jakt, og tilhørende forskrifter. Det er minst tre stykker her i tråden som jeg anbefaler sterkt å lese gjennom lovverket litt.

 

Samtidig vil jeg oppfordre til at man ikke svarer i en slik tråd, som jo er knytta til regelverk, med mindre man er sikker i sin sak, og kan fremstille noe informasjon om hvor dette er henta fra. Dette gjelder ikke bare i denne tråden - men ser ut til å gjennomsyre kammeret.no i disse dager.

 

 

Nok surmuleri - det tok meg ca. 1 minutt å finne fram dette; les § 15 og § 16 og lær!

 

http://lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-005.html#16

Link to comment
Share on other sites

Har et par problemstillinger.

 

En onkel av fruen har gård. Har jaktet due der et par ganger før om åra. Greit å få lov. Men, så har han tenkt på at han er med i grunneierlag. Siden han er litt bekymret over hvordan det er i forhold til jakt da, mener han at man bør kjøpe kort hos grunneierlaget. Vil anta at dette er riktig, i hvert fall juridisk? Dette gjelder i alle fall småviltjakt/rådyrjakt, men gjelder det også duejakt? Gruble... Får kanskje ta en telefon til grunneierlaget...

 

En annen ting. En jeg kjenner spurte meg i dag, men jeg kunne ikke svare helt sikkert. Han lurer på duejakt hos privat grunneier, om han må kjøpe kort. Så lenge han er privat og ikke med i grunneierlag, trenger han jo ikke det. Greit nok, men så lurte han på, siden jorda er bortforpaktet, om han da bare trenger å spørre grunneier. Ga han beskjed om å også spørre han som forpakter jorda, siden det tross alt er der han kommer til å jakte. Vil anta at det er rett å spørre begge!? MÅ han spørre begge? I mine ører høres i hvert fall det riktig ut!

Link to comment
Share on other sites

Har et par problemstillinger.

 

En onkel av fruen har gård. Har jaktet due der et par ganger før om åra. Greit å få lov. Men, så har han tenkt på at han er med i grunneierlag. Siden han er litt bekymret over hvordan det er i forhold til jakt da, mener han at man bør kjøpe kort hos grunneierlaget. Vil anta at dette er riktig, i hvert fall juridisk? Dette gjelder i alle fall småviltjakt/rådyrjakt, men gjelder det også duejakt? Gruble... Får kanskje ta en telefon til grunneierlaget...

 

Det kommer an på hvilke områder som grunneierne "leier ut" til grunneierlaget. Det mest normale er jakt på innmark blir holdt utenfor, altså det blir opp til hver enkelt grunneier å tillate jakt. Dette kommer jo igjen av forskjellig bruk av innmark ifht. hva som blir dyrka der... Dersom både innmark og utmark blir "leid ut" til grunneierlaget, må man gå til vedtektene i respektive grunneierlag å se hva som står om jakt på innmark - men normalt sett så vil man nok måtte kjøpe kort dersom dette er gjort.

 

En annen ting. En jeg kjenner spurte meg i dag, men jeg kunne ikke svare helt sikkert. Han lurer på duejakt hos privat grunneier, om han må kjøpe kort. Så lenge han er privat og ikke med i grunneierlag, trenger han jo ikke det. Greit nok, men så lurte han på, siden jorda er bortforpaktet, om han da bare trenger å spørre grunneier. Ga han beskjed om å også spørre han som forpakter jorda, siden det tross alt er der han kommer til å jakte. Vil anta at det er rett å spørre begge!? MÅ han spørre begge? I mine ører høres i hvert fall det riktig ut!

 

Det kommer an på hvem som har jaktretten. Normalt sett er det selve grunneieren som beholder denne, spesielt hvis han kun leier vekk innmarka og bor på gården sjøl. Uansett er det personen som har jaktretten som det lovlig sett skal spørres om tillatelse fra. Når det er sagt, bør det av ren høflighet spørres han som leier jorda også. Dette vil jeg si gjelder spesielt dersom det ikke er høsta enda. Jeg personlig spør bestandig den som har jaktretten om jeg skal kontakte personen som leier. Dersom han/henne mener det ikke er nødvendig, lar jeg vær (så lenge åkeren er høsta vel å merke). I utgangspunktet så har jo ikke leietaker noe med jakta å gjøre. Jeg vil si at det avhenger av om du kjenner personene eller ikke. Det som er sikkert er at om du kontakter begge på forhånd, vil du slippe en eventuell konfrontasjon under jakta - som jo kan oppstå midt i det beste trekket;)

Link to comment
Share on other sites

Levne 22lr og 22 wmr hjemme og bruk 17hmr isteden. Da kun du skyte mot tre topper uten å tenke så veldig mye på hvor kule lander.

Jeg gjorde en beregning i PCB og fann ut at ved skudd mot tre topp fra 100m lander kula 1.3km bort med 6J igjen.

 

Mener du dette alvorlig? I så fall er det fint om du slutter å spre slik teoretisk bullshit. 17 HMR som alle andre kaliber skal ha sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Levne 22lr og 22 wmr hjemme og bruk 17hmr isteden. Da kun du skyte mot tre topper uten å tenke så veldig mye på hvor kule lander.

Jeg gjorde en beregning i PCB og fann ut at ved skudd mot tre topp fra 100m lander kula 1.3km bort med 6J igjen.

 

 

Her tror jeg du må forklare litt nærmere hva dine teorier går ut på :oops: Dette kan da ikke være særiøst?

Det er da like vondt å få ei kule i hodet uansett hvilket kaliber det er. Bakgrunn må du tenke på heletiden!!

 

Så du mener at fordi kula har ei foholdshvis liten rekkevidde er det helt ok å skyte uten bakgrunn?? Hva om det står en person 1.3 km borte, og du treffer vedkommende? Tenk deg om en gang til før du svarer....

Link to comment
Share on other sites

Den som leier dyrket jord har også jaktretten på den dyrkede jorden hvis ikke annet er avtalt. Men dette er en regel som man vanligvis ser bort fra. Bøndene som leier jord er som regel fornuftige folk som er interesert i å ha godt forhold til grunneieren.

 

Så jeg hadde jaktet due med god samvittighet dersom grunneieren sier det er greit. Ingen grunn til å lage storm i et vannglass.

 

Salongrifle er ofte registrert som øvelse/konkuranse våpen.

 

Dette kan derfor bli et problem hvis du blir kontrolert med konkuransevåpen i åkerkanten.

Link to comment
Share on other sites

Den som leier dyrket jord har også jaktretten på den dyrkede jorden hvis ikke annet er avtalt.

 

§ 28. (jaktrett for bruker, leie av jaktrett)

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. Forbeholder grunneieren seg jaktretten, kan jakt ikke drives på brukerens åker og eng i tiden fra og med 1. mars til og med 30. september.

 

Jaktrett kan ikke skilles fra eiendommen for lengre tid enn 10 år om gangen, uten når jaktretten følger bruksretten til eiendommen. På jordskifte kan det allikevel bestemmes at jaktretten fortsatt skal være felles helt eller delvis.

 

Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen.

 

Fremleie av jaktrett kan ikke finne sted uten samtykke fra den som har jaktretten etter § 27.

 

Kongen kan gi regler om forbud mot fremleie av jaktrett.

 

Overlater grunneieren til noen annen enn grunnens bruker å utøve jakten, er også eieren ansvarlig for økonomisk skade som jakten volder brukeren.

 

Reglene i denne paragraf om retten til jakt gjelder også retten til fangst.

 

Det var dette med å vise til noe fra lovverket da;) Ser ut til at du har rett Grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Levne 22lr og 22 wmr hjemme og bruk 17hmr isteden. Da kun du skyte mot tre topper uten å tenke så veldig mye på hvor kule lander.

Jeg gjorde en beregning i PCB og fann ut at ved skudd mot tre topp fra 100m lander kula 1.3km bort med 6J igjen.

 

Kansje ikke den beste formuleringen, selvfølgelig må en tenke på hva man har som bakgrunn. MEN, med 17 hmr føler eg meg trygger på toppjakt en med 222 eller 6,5x55. De to siste går rett gjennom en bolig av tre etter 3km. 17hmr går ikke gjennom jakka din etter 1,3km.

 

Skyting mot topp er alltid vanskelig, jeg ønsker ikke en diskusjon om saken i denne tråden. Det finns de allrede metervis av. Jeg ønskede kun å belyse et poeng for denne kalibern, som jeg mener er et godt poeng. 22lr er 5 ganger så kraftig ved nedslag etter 1,3km. Dette kommer av den ekstremt dårlige BCen for 17 hmr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...