Jump to content

Prognoser for årets skogsfugljakt på Østlandet.


308.win

Recommended Posts

Var bra med fugl her i Ringsaker etter jaktslutt,og også mange andre steder har jeg hørt.Været har vært ganske ideelt i klekkinga her!Men har sett mer rev enn ønskelig..

Link to comment
Share on other sites

Det er flott at vi kan utveksle erfaringer på dette området, men for å øke verdien på observasjonene kunne det vært fint om man sa noe om hva man har sett, på hvor stort område som et minimum.

Utsagn av typen "det er bra/dårlig med fugl i xxxxxx" sier ikke så mye, siden det som er bra for meg kanskje er dårlig for andre.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til att det er riklig med skogsful i traktene øst for årnes, på et par timers tur så jeg ei jerpe, ei orrhøne, 2 årrhanar samt at det gikk opp flere tiur/røy, disse var imidlertid noe lettstøkka så jeg så kunn to av de, men kraftige vingeslag kombinert med knekking i kvist og braking i buskene tilsa at det var en god mengde ful i skauen :D

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål... når dere sier bra med fugl, hvor mange fugl ser dere da i løpet av la oss si en liten dagstur?

 

Skal se på et terreng i buskerud om et par uker, hvor jeg vurederer å kjøpe kort. Er det andre kriterier enn sett fugl jeg bør se etter? Type landskap? Mengden bær? Fjær/avføring/spor er vel også gode indikatorer å se etter...

Link to comment
Share on other sites

Her er min veldig subjektive vurdering fra Buskerud:

 

Dersom en følger med på leikene år for år kan en danne seg et inntrykk om tilstanden før hekking og klekking.

Det var bra med fugl i fjorhøst, mye orrfugl på de leikene jeg har sett og hørt om, ingen skogbranner og nye snauhogster, greit vær også i mai-juni, for mye rev..., men joda det tegner brukbart, setter av noe tid til skogsfugl jakt i år også.....

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål... når dere sier bra med fugl, hvor mange fugl ser dere da i løpet av la oss si en liten dagstur?

 

Skal se på et terreng i buskerud om et par uker, hvor jeg vurederer å kjøpe kort. Er det andre kriterier enn sett fugl jeg bør se etter? Type landskap? Mengden bær? Fjær/avføring/spor er vel også gode indikatorer å se etter...

For vurdering av skogsfultereng, sett fugl er en god indikator, Jeg liker at terenget dekker flere typer skog, furulund, tett granskog,lauskog, noen hogstfelt, myrer. Liker også at det er mulig å jakte på forskjellig høyde, fugen sitter ofte litt lavere i terenget når det er regnvær.

Ellers er det jo fint med et tereng som det ikke er for langt å kjøre til, er trivlig å gå i.

Link to comment
Share on other sites

Var på fisketur i Rendalen forrige helg, og på en 5km spasertur gjennom blanda skog/myr støkte jeg ei røy, et rypekyll på 8-10 fugl og en tiur. På vei tilbake gikk det opp tre orrhøner. Betyr dette at det er "godt med fugl" ? Denne helga gikk jeg samme runden uten å se fugl i hele tatt ... Jeg tror vi får satse på litt god gammeldags flaks også - uansett om det er "godt" eller "dårlig" med fugl :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...