Jump to content

NM Jaktfelt 2012, Enebakk


Grimm

Recommended Posts

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grautulere Enebakk med et flott arrangement. Flott løype,med flinke funksjonærere på alle hold.

:D Dog må vil jeg nevne att speakertjenesten under NM dagene var for dårlig. Dårlig info men men.

Premeine på hovedskytingen til de som skjøt seg fortjent til dette i de respektive klassene fikk for dårlige premier mener jeg. Det er tross alt et regelverk på dette fra Forbundet sin side og de skal jo før mesterskapet skjekke opp att dette blir overholdt. :evil:

 

Men som sagt totalt sett kan Enebakk være stolte av arrangementet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med gjennomført NM :-)

 

For min egen del så ble det veldig bra, til tross for at jeg for to uker sida ikke hadde skutt ett eneste skudd i år. Ble 60 treningsskudd, og er væl fornøyd med egen prestasjon. Er vel en fare for at hodet hadde vært et litt annet sted, hadde jeg trent mer...

 

NMet har bydd på mange positive opplevelser, men dessverre er det ofte negative opplevelser som blir husket, men kan godt prøve meg på et lite sammendrag. Mesteparten av mine negative opplevelser tror jeg bunner i at det noen steder sto feil personer med ikke rett kompetanse (og slik vil det jo måtte bli noen steder, da det er mange poster som skal fylles) :-)

 

- "Velkommen til NM": Vi ankom i dugelig tid på fredags morgen, 16 stk i buss, med henger. For parkering blir vi henvist utpå et jorde som er i ferd med å gå i skikkelig oppløsning. Sjåføren våres spør pent om andre muligheter, da alle med en nogen lunne praktisk sans skjønner at en tung buss med framhjulstrekk i gjørme ikke går. "Nei, det er her det er parkering" var beskjeden, og sjåføren svarte dertil "ja,ja, da får det bli deres problem å få oss ut igjen". Ut på jordet bar det, og noen parkeringsvakter, som minna heller om forvirra høner, pekte i alle retninger, og visste ikke helt hvor dem skulle gjøre av oss, og skrek sitat: "Denna bussen tar så jææææævlig diger plass". Det var velkommen til NM ;-)

- Tid for innsjekking, og lite visste vi at det var 600m + fra parkering til skyteanlegg. Med bl.a. en hjertepassient, en med dårlig ben og en på 80+ med helse der etter, så var det ingen kjempegod stemning i gjengen da vi sakte men sikkert ankom skytearenaen. Ser jo at det var dårlig med parkeringsplasser nærmere, og svært uheldig med gjørmemekka på den planlagte parkeringa, men da synes jeg også det er uheldig å måtte betale for parkeringa.

- Innsjekking: Laaaaang kø, og at noen ikke rakk å sjekke inn og gå gjennom våpenkontroll innen 1,5 time før skytetid kan jeg forstå. Innsjekkinga ga inntrykk for meg om at det var frøkna med blokka veldig feilplasert. Sjøl greide jeg å legge igjen lommebok med alle papirer hjemme i all hasten når vi dro, og håpet med referanse til jaktskyting.no (der klasseføringa ligger) og forslag om å maile medlemskort ville løse saken. Jeg fikk pent beskjed om at da kunne jeg ikke få skyte, og det var bare å snu. Jeg oppsøkte så sekretariatet, noget stressa etter laaang kø, og fikk etter enda mer venting der veldig god og trivelig hjelp, som kunne ordne det på null og niks. Off topic, og off NM; men må vel si at jeg ikke synes klasseføringssystemet til NJFF holder mål...

Vi har flere ved navn Bjørn på vårt lag, og da den ene Bjørn kom til innsjekkinga sa ho at "du er allerede sjekka inn". Vedkommende skjønte ingen ting, men svaret kom jo når det var opprop; Funksjonæren i resepsjonen hadde tydelig ikke lest etternavnene nøye nok, og den Bjørn som sist kom i innsjekkinga, ble ikke ropt opp. Ikke nok med at det blir gjort feil der, men i tillegg måtte Bjørn sjøl sette fra seg alt utstyr, gå i sekretariatet og stå i kø, før han måtte forklare sekretariatet hva som var gjort feil, og kunne finne igjen skyteutstyret sitt..

Men verste er egentlig denne:

Etter skyting på første holdet fortalte kompisen min, som skyter i JB, at "dama i innsjekkinga måtte ha stått opp på feil ben i dag. Jeg ble satt opp i A jeg"... Da hadde han altså kommet i innsjekkinga, med børsa i hånda. Frøkna i innsjekking fikk se kikkerten hans, som er variabel opp til 24x. Og da fikk han ikke lov til å skyte i JB med den kikkerten. Skytteren skjønte i grunnen ingen ting, og prøvde pent og rolig å forklare, men NEI, han måtte skyte i sporter. "javel, men da skal jeg i hvertfall i B og ikke i A!". Da ble frøkna sur, og slengte papirene i bordet, og det endte med at JB-skytteren måtte skyte i sporter A, fordi han har en kikkert som går til 24x. Dette er vel tross alt våpenkontrollens jobb å kontrollere og tape denne!!

- Våpenkontrollen gikk i grunnen greit for seg, men én person til å betjene denne er litt snaut, og det ble leeenge å vente...

- På vei inn igjen ble to av de nevnte på laget med div helseproblemer lovet skyss inn igjen. Dem venta og venta, men ingen skyss kom, og vi sto på skytteranlegget og venta - men ingen kom... ...ikke før dem kom gående selv etter en time - halv annen... To misfornøyde karer, og sjøl ble jeg egentlig ganske urolig: tenk om det hadde skjedd noe når dem gikk så langt alene? Ingen andre, ingen telefon, ingen klarer å løpe etter hjelp.. Og ingen av oss som var med visste hvor dem var....

- Noe treg resultattjeneste etter at vi kom inn. Tok 2-3 timer til resultatene hang på veggen.

- Startliste finale kom på nett litt sent på kvelden. Sjøl måtte jeg regne 3.5 times kjøring, klokka skulle snus osv, og synes det ble litt sent å lese lista på nett 7 timer før jeg måtte reise hjemmefra...

- Klare for å dra hjem etter mange meter i gjørme, var det som vi fastslo; bussen satt dønn i gjørma... Etter kanskje 45 min venting, kom traktor og fikk etter hvert dratt oss over gjørmebadet, og det var fryktelig godt å være på vei hjem!

 

Fra søndagen kan jeg også plukke med noen punkter:

- Litt forsinkelser må man regne med, og finaleskytinga kom i gang en time etter oppsatt tid. Noe å sitte på ute hadde vært fint (man hørte ikke speakeren inne).

- Premier og premieutdeling kunne vært lagt opp og forberedt på forhånd. Nesten 2 timer å vente på premieutdeling er lenge. Flaks det var sol ;-))

 

Ellers vil jeg oppsummere:

- Kjempefin løype. For mange litt langt å gå, men det går bra når det er i lett terreng, og det var ingen fare å gå i sitt eget tempo.

- Blide og flinke og ROLIGE standplassledere og funksjonærer i løypa. Stort fokus på sikkerhet, tydelig lesing av anvisning, sikker og tydelig anvising (lite nøling). Rask bestemmelse av skiver som må ses nøye på (her er det skjelden positivt hvis tolking tar FOR lang tid. Da får man garantert spm.

- Fine standplasser, gode sitteklosser. Ble ikke bløt av å ligge på langholdet, sjøl om det meste anna var bløtt. Ålreit med samkjørt kommando på hold 5 og 6, (men kunne hørt standplassleder bedre på akkurat dette holdet).

- God speaker på finalen, som tok seg tid til å fortelle, og som sitter på kunnskap og erfaring.

- Rolig og fint på finalestandplass, tydelige kommandoer.

- STORT PLUSS for knall kontroll på skytestillinger og andre unormaliteter i finalen

- KNALLFINT skyteanlegg!!

- Flott med mange salgsstander, noe for enhver!

- Fine premier i finalen, koselig med blomster i tillegg (det tror jeg ikke jeg har sett før)..

- Trivelige folk, sol og i grunnen et bra gjennomført NM hvis man ser bort fra et par eksempler med feil person til feil jobb :-)

 

Takk til arrangørene!!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i veldig mye som siste personen her skriver. 600 meter å gå etter att vi hadde betalt parkering er drøyt. ( jeg betalte ikke og kjørte rett opp,skulle tross alt hjelpe til under finaledagen :P:lol::lol: )

Kunne kanskje hatt våpenkontrollen og innskjekkingen i nærheten av parkeringen da så hadd folk sluppet å drasse med seg våpenet så langt bare for dette.

Vet det har vært brukt blomster under et NM i 2011 også :lol::D

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg synes hadde vært topp og fått med i ei evaluering:

En eller annen form for mat til allergikere.

Hadde med meg mat begge dager, men tida dro ut lenger enn jeg kunne forutse, og ble både småsvimmel og sulten. Heldigvis: Det er vel en del som kjenner til mine banan-tips er inne, og jeg hadde to bananer med meg. hehe...

 

Et par pakker glutenfri lompe i kiosken, salat uten ost/pasta noen spåsmurte rundstykker eller lignende ville vært midt i blinken :)

Link to comment
Share on other sites

stevnet var bra det,veldig fin løype med passe veg og gå.det at det er for langt vil jeg ikke si meg enig i,er tross alt et feltstevne og da må en regne med en såpass tur.fint vær som på en måte kansje ødla mye av parkeringa men sånn kan det enda da været har en tendens til og bli det det blir.ikke lett og få hovedløypa og den skytinga der til og gå opp med press skytinga det ser en ofte og med omskytinger på omskytinger så forfløtter alt seg,og da blir det rett og slett dårlig tid og en ampotert premieutdeling-bankett. en evaluering rett i bak kant av et så stort stevne som njff s vidar nilsen absolut burde stille på er viktig for og prøve og lære av det som kansje ikke gikk riktig så bra og samtidig legge en mal for fremtidige NM.dette vil og være med på og lette arbeidet for fremtidige arrangører av NM.det som noen snakker på med premier og pris er jo noe arrangør og representant fra njff må se på i forkant.njff banneret skal ikke bare sendes pr post litt satt på spissen. njff skal satse på jaktskyting nå og da må vi sammen se på om ting kan gjøres på en bedre måte på enkelte ting.slik er det med alt. vil takke enebakk jff for jaktfelt NM og ønsker lykke til med fremtidige søknader og satsinger på mesterskap.bra at det er foreninger som tar grep og søker da vi som utøvere er avhengi av noen tar stevner.konstruktiv kritkk er greit men vi må også bli flinkere på og gi ros da det er snakk om mange som er med på frivillig basis og da er det ikke gøy og få kjeft.

Link to comment
Share on other sites

bare tenk tanken dersom det hadde regnet en smule! men det fortjente faktisk ikke arrangøren - oppå en supertidlig vår her på østlandet og tæleløsning vi ikke kunne gjøre så mye annet med.til opplysning ville alternativ parkering vært mye værre desverre.det var skytekonkuranse som skulle gjennomføres, noe jeg mener vi fikk til godt over middels greit.vi er ikke bedre her ute i fridtjof land, men veldig godt fornøyde med det vi klarte.når dette ellers gikk av stabelen så nærme kontorene på hvalstad, så er jeg helt enig i at noen få av de mange der inne burde tatt turen, evaluert og tatt med seg lærdom til neste arrangør.men de var vel på hytta i finværet. 8) (jeg vet godt det var noen utsendte fra utvalg i njff tilstede)

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes også at stevene var bra gjenomført. Det er bra at noen gidder å bruke så mye tid på å arrangere et nm, det er tross alt mye mannskap som skal til for å klare å gjenomføre, å da må vi leve med at ikke alle er like drevene på alt. Er vel ganske nomalt at vi må parkere et stykke unna, sånn har det vært på de siste nm. At det var bløtt der er jo noe dem ikke kan noe for, dem styrer jo ikke være. jeg er vel av dem oppfatning at hvis folk ikke klarer å gå 600 meter på vei, så burde dem kanskje vurdert å blitt hjemme. Det er jo feltskyting å da er det bare fint å gå den runden vi gjorde i strålende solskinn!!

Skytingen gikk til helvete for min del, dårligste på 3 år omtrent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom fredags morning til stevnet og opplevde ingen knirk hverken når det gjaldt registrering eller våpenkontroll. Det var blide og trivelige folk og det beste av alt var jo alle som sa "æ`kke du hu jaktlykke fra kammeret?" :lol: Så det ble mye latter og prat utav det ja :)

 

Løypa gikk jeg to ganger - ene dagen som "moralsk støttespiller" for noen forlorne bergensere og neste dag var det min tur med rifla på ryggen. Begge dagene var været upåklagelig og det var en fantastisk fin løype i nydelig skogsterreng. At jeg skjøt meg vekk er en heeelt annen sak som ikke har med stevnet å gjøre :)

 

Standplasslederne var klare og tydelige og smilende - og alle følte seg veldig velkommen på standplass. Sjølv om gutta boys hadde tatt i mot ørten hundre stykker før oss så var de like blide og med glimt i øyet. Det setter jeg stor pris på så all ære til dem for den jobben de har gjort.

 

Det eneste jeg savner nå i ettertid er bilde og omtale av vinnerne på hjemmesiden til Enebakk - ellers har alt vært supert.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det kunne vært artig å hatt for senere bruk, Jamt! :-))

 

 

 

For all del; har ikke ment at løypa er FOR lang. Det jeg skulle fram til er at det var langt nok å gå for dem med litt skavanker. Og jeg synes at litt av greia er at detta her skal være gjennomførbart for de aller fleste.

For de to karene jeg har omtalt, så er det ikke uten grunn at de spurte pent om skyss. Det at skyss ikke kom, og at en JB-skytter blir satt i A-klassa av ei i innsjekking som tydelig TRODDE ho visste hva ho prata på var nok det verste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også en heftig diskusjon med sekretariatet ang klasseføringa. Jeg hadde med et klasseføringskort der det stod jakt A, men jeg ville skyte i sporter B. Det fikk jeg ikke lov til, så jeg endte opp i sporter A, der jeg strengt tatt følte meg som en fisk på land.... :D

 

Konklusjonen er, rett opp klasseføringskort med feil umiddelbart etter å ha fått kortet. Da slipper en denne typen problematikk. Arrangøren har fått klare føringer fra NJFF sentralt om hvordan dette skulle håndteres under stevnet, så om noen skal skytes er det ikke Enebakk JFF!

 

Ang. parkeringsplassen, hadde alle kommet med samme bil som meg hadde det ikke vært noe problem med plassen, Toyota Yaris er tingen dere! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En liten tilbakemelding fra det nyvaskede Bergen.

 

Transport: ble kjørt ut av speaker, men hentingen gikk i vasken. Takk til Jaktlykke som kunne være caddie og hjelpe en skrantende kropp tilbake.

 

Resultater: Lå i grenseland for finaleskyting, men med flere langveis fra måtte returen planlegges mtp andre i følget og vi kjørte tidlig søndagen. Finalelagene burde være klar ganske så snart på nett.

 

Innsjekk burde vite at kikkerten i Jegerklassene skulle plomberes. Måtte spesifikt be om det.. Ikke farlig for meg, men for en som ikke vet slikt kan det bli ugreie...

 

Premier: Hundefor er lite kjekt som premie for de som ikke har hund.... Dette var en blemme syns jeg. (Selv fikk jeg en kjekk liten lommekniv med inngravert minne. Dette slo dere Eid JFF på).

 

ELLERS: TAKK for et kjempehyggelig NM. Strålende gjennomføring på standplasser. Hyggelige folk, og takk til damene som svettet i kafeteriaen. Syns ikke allergimat bør være arrangør sin hodepine....

Link to comment
Share on other sites

Takk til arrangørene for trivelig NM. Dere fikk litt problemer og ekstra arbeid grunnet tidlig vårløsning, men parkering og forflyttning fungerte etter forholdene greit nok. Også vi hadde en som trengte transport til og fra løypen, og det fungerte for ham.

 

Vi var på prøve-NM også, så vi fikk erfare på forhånd at de skulle være streng på dette med korrekt klasseføringskort. Vi tok derfor visse forhåndsregler og fikk skaffet nytt kort til et par skyttere som var gått fra JB til B, slik at de slapp å skyte i A. Ellers synes jeg innsjekk og sekretariat fungerte greit. Vi hadde et par småting som de ikke tok på stående fot, men det løste seg når de fikk sjekket nærmere med regler. Det fremtidige arrangører kan merke seg er at det er en stor fordel om innsjekk, våpenkontroll og sekretariat er mest mulig samlokalisert. Jeg lyktes aldri å oppsøke rett sted med mine spørsmål, og måtte derfor hver gang ta turen tilbake til rett instans.

 

Løypen var meget grei, særlig var det kjekt med såpass yttertreff på stående at vi som virrer litt ikke dro på oss bom så lett. Det er uansett innertreffene som skiller ut de beste. Gode standplasser og standplassledelse. God anvisning, selv om de dømte meg ut hver eneste gang jeg hadde et hull rett utenfor inneren. :wink:

Hvorfor østlendinger har en slik forskjærlighet for lange utmarsjer hver gang det skal skytes jaktfelt er imidlertid en gåte for meg som vestlending. :roll: Vi er mer vant til meget korte og kompakte løyper, anlagt der det måtte finnes en noenlunde flat flekk blant bratte lier. :)

 

Syns ikke allergimat bør være arrangør sin hodepine....

Ser man på den demografiske utviklingen på det sentrale Østlandet så blir det muligens vel så stor etterspørsel etter halalmat som etter allergimat for fremtidige arrangører. :winke1:

Jeg så for øvrig i en annen tråd at du var fornøyd fordi du hadde slått jmonsen. Jeg tror nesten vi må ta oss en prat om dette med å sette seg målsetninger som man kan strekke seg etter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker at det er lett å kritisere slike arrangement. Man glemmer lett at dette er frivillig arbeid og man kan fort ødelegge motivasjonen til arrangøren. Har ikke arrangert Njff stevne selv så jeg uttaler meg på tynt grunnlag men jeg registrerer imidlertid at forbundet tilsynelatende har problemer å finne arrangører til sine NM. Det var en tidligere i denne tråden som antydet at forbundet bør engasjere seg mer og dette må da være veien å gå ? Jeg arrangerer noe Dfs og jeg synes det virker som vi har bedre hjelpemidler rent teknisk, kan det tenkes at skoen trykker litt på programvare og kompetanse ?? Det er finaler og pressfinaler som stjeler tid og det virker som det er mye manuellt arbeid involvert for å få til lister / lag osv. Njff burde utdanne / utforme en komite som kunne bistå potensielle arr. med teknisk support , speakertjeneste osv. (ble vel egentlig o.t dette, egen tråd kanskje ?)

 

Nok raljering; stevnet var bra det, masse hyggelige folk, og som forrige taler skrev oppleves det meget positivt med større yttertreff på stående hold , man greier å skille likevel :-)Første Nm runde uten helbom

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skal komentere noe av det som står skrevet her

 

Når det gjelder parkeringen:

Her hadde vi en back up på dette. Men problemet da hadde ut i fra vår vurdering blitt mange ganger større en

det ble under stevnet og den tele løsningen som herjet veiene våre

 

Vi hadde mulighet for en parkering ca 1,5 km unna der hadde det hvert en suveren plass å parkere biler men da hadde vi måttet sette inn busser

for å få skyttere opp til annlegget vi gjorde en vurdering på dette hver dag og bestemte oss for å bruke løsningen med jordet

for det å dra busser oppvegen i den tilstanden den var hadde garantert blitt problemer og da hadde løpet hvert kjørt.

men både parkering og busser var parate.

 

 

Når det gjelder alergimat:

 

Hva med at de deltakerene dette gjelder hadde feks sendt en mail på forhånd ? da kunne dette med letthet hvert ordnet !

denne maten fantes allerede på området men i svært begrenset omfang pga at et par av våre mannskaper lider av gluten alergi

 

Når det gjelder premier :

Her vil det være vanskelig å klare å tilfredsstille alle ! men ser det er en som spekulerer/skriver at vi ikke oppfyller kravene til premiering fra NJFF ??

denne personen har fått en pm fra meg med en oppfording om å utdype dette men dette har enda ikke skjedd?

 

All premiering som ble foretatt under NM oppfyller kravene fra NJFF med god margin kravet er at verdien skal være 60% av startavgift = 240 for senior og 120 for junior

Juniorpremiene ligger nok prosent vis en del høyere i verdi en senior premiene.

Deltager premien ( foldekniv) hadde en verdi på 298 kr + gravering totalt ble det delt ut premier for ca 300 000 kr under årets NM

 

Når det gjelder innsjekkingen:

Her opplevde jeg kun 2 tilfeller av noe kø og snakke om ? noe kan ha lurt seg unna uten at jeg så dette men tror det gikk relativt greit Men må oppfordre skyttere til å bli

flinkere til å sjekke klasseføring når dere mottar kortet om høsten her er det veldig mye feil og dette er en av grunnene til at ting tar mye tid på innsjekk !! det står helt klart i regelverket at det er skytterens eget annsvar å sjekke dette og sørge for at man står i riktig klasse. dette ble praktisert strengt på NM noe som resulterte i noen sure skyttere men da sjekker de sikkert dette til neste gang.

vil annslå at det minst var 50 pers som hadde klasseførings kort som ikke stemte og dette medførte mye ekstra jobb i sekretariatet.

 

Finale lister:

Ja disse kom ut sent ! dette fordi vi fikk noe problemer med å sete opp listene noe som også førte til at det i en 10 minutters periode løå feil liste ute på nett!

Men det er jo ikke forbudt å åpne regel boka selv heller hvis man må vite dette til et bestemt tidspukt ? alt står helt klart der og resultat listene som trengtes for å finne dette ut lå på nett

tidlig på lørdags kveld

 

Men at vi ikke fikk denne ut før etter midnatt beklager vi

Link to comment
Share on other sites

Her er intet å beklage, et stort sett kjempebra NM.

Til og med de som skriver om negative opplevelser er i det store og hele positive når alt kommer til alt.

Ejff og alle fremtidige NM arrangører bør se på det som konstruktiv kritikk og en mulighet for et enda bedre stevne neste gang.

 

Honnør til Inge og alle frivillige.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig krevende og gjennomføre et NM stevne av denne størrelsen uten at noe som helst glipper. Disse punktene som er nevnt er i all hovedsak detaljer som folk glemmer etter kort tid. At vi opplever tidenes varmeste marsmåned skaper naturligvis noen utfordringer rundt parkering, men dette ville de fleste arrangører slitt med. Synes faktisk dette fungerte veldig bra på lørdag, da jeg var der. Har skjønt problemet var noe større tidligere i uka. Det er nevnt klasseføringsproblematikk, og på det området kan nok vi skyttere ta litt skyld selv. Det er veldig enkelt å tenke at dette fikser jeg på stevnet i stedet for å rette det opp nå. Slik tenkte i allefall jeg, og endte opp i sporter A...... :lol: Enkelte klager på premier, disse kjenner jeg ikke til, da jeg ikke var i nærheten av premie i den klassen jeg endte opp i, men det jeg tror de fleste reagerer på er om det var like utsrakt bruk av sponsorpremier som det var på Eid i 2011. Jeg hadde en god dag på Eid og fikk en tilstyrekkelig høy plassering i jakt B til at jeg fikk et bilde lagd av en lokal kunstner. Bildet var fint det, men i etterkant hadde det jo vært ålreit med en premie som sa noe om hvor og når og i hvilken sammenheng jeg faktisk vant noe..... Kjenner ikke til hvordan økonomien i et slikt stevne er, men det er klart at om det ble brukt 60% av innskuddet på premier, og at alle sponsorpremier kom i tillegg, da tror jeg ikke mange ville klaget!

 

Igjen, takk for et fint stevne!

Link to comment
Share on other sites

Er jo noen som er født for å klage å da, så trur ikke arrangjørene skal ta det så tungt. Det var tross alt rundt 950 skytere, og da vil det alltid komme litt kritikk i ettertid. Vi må bare være glad at noen gidder og orker, å bruke så mye tid på å få til et nm. Kjenner jeg nesten blir irritert av å lese noe av kritikken her, dem kan vel for helvete arrangere selv da.

Link to comment
Share on other sites

Enig, det er de samme hver gang. Hun er negativ hver gang. Drar du med deg bingobanden på jaktfelt NM så får du stå for det selv, ikke plage oss andre. Og er du allergisk for noe så fix det selv. Jeg sliter med pollen allergi, men kan vel ikke klage på at Ejff ikke stilte med allergi tabletter til meg.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet litt negativt, men også prøvd meg på det positive.

Mappy er inne på noe her - sjøl om jeg har negative ting å si, så har jeg langt fra sagt at dette har vært et dårlig NM!! Jeg synes det alt i alt har vært bra. Dette var mitt 14 Jaktfelt-NM, og jeg har ikke vært på ett eneste perfekt NM - men jeg må jo få lov til å kunne drømme om det. Men jeg kommer jo heller ikke på et perfekt NM om det ikke kommer fram ting som KUNNE vært endret?

 

Det meste av det mindre positive jeg har skrevet har gått på at det har vært "for fint" vær, og et par tilfeller av feil person på feil sted... Slikt skjer når det er mange poster som skal dekkes.

 

Situasjonen jeg har skrevet om ang. innsjekking og klasseføring går ikke på det at skytter hadde feil i klasseføringskortet. Dette er en JB-skytter, som har klasse JB på klasseføringskortet. Her var det ho som satt i innsjekkinga som nekta han å skyte i jegerklassen fordi han hadde kikkert som går til 24x. Da måtte han skyte i sporter-A. Vi var jo i innsjekkinga FØR våpenkontroll, så naturlig nok var jo ikke kikkerten tapet før innsjekkinga (noe som heller ikke er vanlig)...

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan noen i innsjekkinga kan nekte en jeger å skyte i sin klasse, som står på klasseføringskortet, pga kikkertstørrelse - FØR våpenkontrollen?

 

Ang allergimat så skrev jeg det som et lite tips neste års arrangør kan vurdere.

 

Jeg legger også til en liten unnskyldning for at jeg kritiserte manglende henting av to skyttere etter endt skyting. Her har det skjedd misforståelser! Beklager dette - og det var jo godt at det kom en forklaring på det :))

Link to comment
Share on other sites

Han rett og slett ga opp ho i innsjekkinga, som rett og slett kasta papira i bordet forran han da han prøvde å svare.. Kjenner han godt, og er nok en av de roligste personene jeg kjenner. Han prøvde å forklare at kikkerten skulle tapes på 12x, men det gikk ho ikke med på.. Mulig det var fordi han har en steyr som ser litt vææl tøff ut...?

 

Vanlig prosedyre er jo forøvrig innsjekking, og så våpenkontroll. du skal jo liksom ikke behøve å stå og krangle.. Bare dumt han ikke hadde med seg regelblokka i lomma. Denne skytteren er bare med på detta for moroskyld, eller aller helst for det sosiale og festen etterpå. Helt tydelig JB-skytter, men gadd ikke å stå der og bli sint...

Link to comment
Share on other sites

en ting er sikkert det er mye lettere og planlegge en og faktisk få kabalen til og gå opp og slik er det bare.et NM er et forholdsvis stort stevne som trenger mange frivillige personer for og klare og dra det. for kritikkens del så er det lettere og forstå om en er med og arrangere sjøl og ser hvor fort ting ikke går slikt en hadde tenkt. Om vi ser på hvordan NM blir arrangert så er det en ting med selve hovedløypa med finaler men pressen tar veldig mye plass og er jo populært og ikke minst så skaper det penger til arrangsjør.men tror kansje at det må ses på om det må legges inn litt mer rundt tidsaspektet her så det ikke kolidere med banket. og kansje NM skulle vært komprimert litt og kjøre fulle lag for og spare manskaper ute i løypa,samma jobben om det er 8 på lag eller 20 forsåvidt.pressen er et suplemang til NM slik jeg ser det,men ser ut som pressen tar mer "plass" her etter. med di premiene i pressen så er det ikke rart dette er populært heller. :D

Link to comment
Share on other sites

Det får du jo i praksis ikke til, da det er fritt utstyr i F-klassen.

 

Ja, intensjonen med F-klassen var som du skriver, hansen, men det hjelper jo lite med hva som var bakgrunnen, da regelverket og poengkravet rundt klassen ble endret ved revideringa av regelverket.

 

Det jeg stilte spm. med ovenfor her, er at en viss bruker stiller spørsmål ved min klasseføring - men derfor jeg da svarer med et spørsmål, er fordi vedkommende ikke stiller spørsmål ved de damene som skjøt i F i mesterskapet, som har skutt seg ned fra Jeger-A. Jeg fulgte i år klasseføringa fra NJFF, og regelverket er likt for alle damer. For den som stiller tvil ved dette, er det bare å lese regelverket rundt jaktskyting i NJFF og sjekke deltagerlistene på jaktskyting.no.

 

....det hadde kanskje vært ei anna låt om jeg ikke hadde hatt så jævla flaks i detta NMet....

Link to comment
Share on other sites

Hallo !!

 

er vel ikke noen vits i å prøve å sette noen til veggs så lenge vedkommende følger regelverket ! om regelverket er riktig eller ikke får bli en annen diskusjon

men så lenge eksisterende regelverk er fulgt så er det ingen grunn til å stille spørsmål ved dette !!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på mange NM.

Her var jeg Jurymedlem ene dagen. Og hadde gleden av å gå runden totalt 4 ganger under stevnet. Så langt jeg evnet å oppfatte, var der lite eller bortimot ingen ting jeg eller andre fant som kunne kritiseres av det Arrangøren hadde gjort. Fra min side er det bare å applaudere for den tekniske gjennomføringen av NM.

Klasseføringen er ikke NM arrangør sitt ansvar, det er den enkelte utøver og NJFF registeret som tar seg av. Er en uenig i regelverket, får en gi innspill til jaktskytterutvalget. Å håpe at innspillene vurderes av relevante parter ved neste regel revisjon.

Men jeg er skuffet over en ting, og det er skyttere i A og B klassen som tøyer regelverket til det ytterste. I sitt er det mange som har funnet seg en stilling hvor store deler av underarm ligger an mot låret. Eller at de har så myk kropp at de lar våpenet ligge på hele armen. I stå er det og stor kreativitet med å søke støtte for overarm inn mot brystet. Her bør regelverket klarere definere hva som er lovlige stillinger.

Link to comment
Share on other sites

fjerne A-B er vel noe av det dummeste jeg har hørt men.regelverket som skal følges sier jo at det ikke skal ligge mer en 10 cm ca på låret og at børsa skal ligge i handflata.samma på ståene så skal det være luft i armhula.her må det settes inn mer kontroll og ved deltagere som jukser med dette så er det og dømme bort poenga.og for og si en ting til det er sannelig ikke bare sporter skyttere som sitter laft og har finurlige stillinger. det er ikke lett og lage regelverk når noen bruker så mye energi på og dra det så langt som overhodet mulig, kan nevne snor rundt brøstkassa og ned i beina enda det står i regelverket at sammenføyning av bukse jakke ikke er tillatt.den nye grs stokken med den plata som kan settes inn på brøste er vel noe for vidrekommene også,men ikke forbudt. for og ta sittestilling så innfør min høyde på kassa så er mye løst på sittene.og ståene så skal handa være på løpsdelen,altså så er det over for di som holder bak på magasin. dette er bedre en og sitte og skal forby klasser,vi trenger alle jaktskyttere og da er ikke veien og gå og ekskludere deltagere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...