Jump to content

Subsonic i kappet pipe


Münsterjeger

Recommended Posts

Vel, jeg har kappet pipa på min 22 LR til 43 cm.

Alt av ammo smeller like godt med demper på. De går ut i overlydsfart.

Fant en eldgammel pakke med ammo; Specially reduced charge.

Her var det jeg bare hørte det berømte tennstempelet.

 

Så kommer spørsmålet; Noen som har kappet løpet, og skyter med subsonic?

I tilfelle, hva benyttes?

 

Vet at hastigheten økes ved å kappe løpet, men det er jo ikke helt nytt at man kapper 22Lr-løp.

Så derfor er det for meg rart det ikke fortsatt skulle finnes produsenter som lader "Specially reduced charge". Det gjorde man åpenbart i gamle dager. :|

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

 

Skal prøve RWS.

Jeg har ikke prøvd alt. Langt der ifra.

DEt jeg har prøvd til nå er:

Lapua std. club

CCI std

CCI subsonic

Winchester std

Eley std

Remington subsonic (Denne suger jo værre..!?)

 

Alt smeller like godt. Men enkelt smeller vanvittig. Tror det meste ligger i det transsoniske området, hvilket jeg har lest litt om nå nettop... Har ikke kronografert det.

 

Den jeg prøvde nå, som var en drøm å skyte med, er sikkert fra sent 60-tall. Så de klarte lage ordentlig subsonic før i tida. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da er videoen klar.

Kikket på pakken som gikk bra... Var faktisk RWS. Så det ikke med en gang grunnet prislappen er fortsatt på. For øvrig kr. 6,50 for en 50-pakk. :-P

 

IMAG0046.jpg

 

Våpen: Brno Mod 2

Løpslengde: 43 cm

Demper: Sonic 45

 

Første 3 skudd:

Lapua Std. Club

 

Neste 3 skudd:

CCI Subsonic

 

Siste 3 skudd:

RWS, Specially reduced charge

 

 

Link to comment
Share on other sites

En annen løsning er å få fulldempet pipa. Dvs du får portet løpet. Beholder du løpslengden blir det ikke noe bråk og tull alà Alm`s korte heldempede.

Da kan du velge den ammo`n som går best, og du får mest sannsynlig underlyds fart med det meste av standard ammo.

Dette fikk jeg gjort på en salong... ett par år tilbake . Og kunne bruke CCI standard Og noe ELEY target(? grønn eske), med meget godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

En annen løsning er å få fulldempet pipa. Dvs du får portet løpet. Beholder du løpslengden blir det ikke noe bråk og tull alà Alm`s korte heldempede.

Da kan du velge den ammo`n som går best, og du får mest sannsynlig underlyds fart med det meste av standard ammo.

Dette fikk jeg gjort på en salong... ett par år tilbake . Og kunne bruke CCI standard Og noe ELEY target(? grønn eske), med meget godt resultat.

 

Hvem kan gjøre dette, og hva er normal pris på en slik jobb?

Kan jeg da beholde demperen jeg har på idag?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Tja. Jeg kjenner ikke til demperen du bruker. Selv om den står nevnt i oppsettet.

Men min heldempede salong ble snekret av rafdal. Minnes han tok 1800 for komplett demper. Men det gjensto da en del arbeid. Demper og rør ble kjøpt fra alm.

Stålrøret som går over og rundt løpet var 25mm. Om din demper er teleskop må den klare en slik dimmensjon. Og det blir nok rimeligst å bruke standard eller ferdig lagde produkter.

 

Jeg så for meg en kombinert løsning bestående av Portet løp, dekt med ett rør(da blir vel hele løpet ett ekspansjons kammer) og en A-tec salong demper foran.

På Alm`s heldemper system ble det brukt 1/2toms UNF gjenger ved munningen. Denne gjenge dimmensjonen er vel standarden for salong rifler.

 

Hadde for mange år siden en Heldempet rifle levert fra Alm. Løpet på denne(som er dekt av stålrøret) hadde maskin merker langs hele pipa, så nesten ut som gjenger. På disse maskin merkene samlet det seg veldig mye bly, krutt slam. Og i kombinasjon med de korrosive gassene ble det fort rust på pipa. På min siste heldempede rifle fikk jeg en glatt og blånert overflate på løpet.

Dette er ett bra tips å ta med seg. Så slipper en å gjøre ekspansjons rør og løp utvendig rein så ofte. Det er jo så skøy å skyte med slike rifler att en fort skyter bort en KLÆPP med skudd(500stk) på en kveld, og da blir det en god del dritt inne i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at skal et 22lr løp kappes så må det under lovlig lengde for at det skal bli perfekt for subsonic..

Men rundt 40-45cm da har kula den største hastigheten..

Så da gjør det vont verre..

 

Så et løp på 10" er VELDIG stille framfor et på 40-47 cm..

Link to comment
Share on other sites

CCI sub ligger helt i grenseland i børsa mi. Det er en CZ452 american, som er kappet på 40 cm (pluss noen mm om kroninga må fikses). Virker til å være ca en av hundre som får en liten ekstrasmell i sommervarmen. Kan være til dels stor forskjell mellom loter på så billig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...