Jump to content

Hvor mange skudd før et løp er utskutt?


stefan

Recommended Posts

Leser av og til om utskutte løp, men mangler en forståelse av hvor mange skudd det må til får å oppnå en slik tilstand. Forskellige kaliber (ladninger?) sliter vel kanskje forskjelligt mye på et løp kan jeg tenke meg.

 

Hadde vært fint med lite tall på ca hvor mange skudd det må till i de mest vanlige kalibrene - hvis det lar seg gjøres!?

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det nok mye forskjellig ja :lol: Jeg har aldri skutt ut en pipe enda men har lest en god del om emnet siden jeg har begynt med langholdsskyting for en tid tilbake. Ville jo gjerne vite hva jeg kunne forvente. Men først og fremst når det gjelder jaktvåpen så er det oftest lyddemper kombinert med feil/for lite vedlikehold som ødelegger piper. Om man skyter i regn/fuktig vær med lyddemper og ikke tar den av og pusser godt etterpå(etter jakten selvsagt) så vil munningen kunne ruste veldig fort. Leste et stykke om dette og en våpensmed sa at han byttet flere piper nå pga rust i munningen enn han gjorde pga utbrent kammer, dette skyldes bruk av lyddemper uten vedlikehold. Ellers så betyr kaliberet utrolig mye for hvor lenge en pipe kan vare, i tillegg så spørs det jo hva man føler er utskutt! Bruker man rifla kun til elgjakt aå er jo samlinger på 5cm på 100 meteren helt ok, men om man skyter langhold/benk så er det helt ubrukelig.. Ellers så er ladningen viktig, harde ladninger/høy fart er også mye verre for pipa. Vedlikeholdet spiller også en stor rolle. Mangel på pussing eller feil pussing kan også slite ut pipa for tidlig.

Hvilket kaliber og hvilke ladninger er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Det kjem som du seier heilt an på kva kaliber det er snakk om, kva type våpen/løp det er , og kva krav du stiller til presisjon.

Ei 22-250 til BR-skyting (nokon som brukar det lenger?) er kanskje utskote på 1000 - 1500 skot. Eit løp til DFS-sauer holder som regel 3000 - 6000 skot. Ei jaktrifle til storviltjakt har ikkje so store krav til presisjon, og holder kanskje 10.000 om pipa er av ok kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

takk - det var en fin forklarning!

 

takk også til de andre som kommer med raske svar.

 

Grunnen til at jeg spørr er at jeg har tenkt å kjøpe brukt rifle og da oppgis det ofte hvor mange skudd et løp har gått uten at det sier meg så mye. Blir jo ikke noe gøy å kjøpe en rifle for etter 100 skudd å konstatere at precisjonen avtar betydligt før hver gang man har skutt opp en pakke ammo!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei børse med utskutt løp og det fungerer på den måten at de første to skuddene mer eller mindre går i klistrelappen, deretter åpner samlingen seg til fem seks cm. mest ned og litt til høyre. Det er ok samling men den var herlig presis før. Jeg aner ikke hvor mange skudd den har gått men neppe tre tusen, 270 Win.

 

Så lenge jeg er gjerrig på trening har jeg revebørse i mange år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er nok mange faktorer som gjør hvor fort en får en utskutt pipe!

 

30-06 pipa mi er godt utskutt nå (Blaser), og da har den gått nær innpå 10.000 skudd (ett sted mellom 8.800 og 9.600)...

 

Har ikke merket så mye på presisjonen, men så er jeg ikke benkskytter heller da!

 

Min grunn til bytte er at børsemaker'n mente det var bortkastet å gjenge ei så utskytt pipe for demper, den har nedbrenning etter kammer men kroninga er like fin.

 

Kunne nok greid meg med presisjonen, skaut opp og gjorde det greit på elgbanen i år også. Begge rådyra som kom i veien for kulene mine datt i smellen, så pipa hadde nok holdt en sesong til....

Link to comment
Share on other sites

så det beste å trene med visst man vil ha rifla "lenger" så er det mest fornuftig

Det vil jeg ikke si. Piper/løp er forbruksvare på rifler som brukes til treningsskyting - konkurranseskyttere bytter ofte flere løp i året. Selv ligger jeg vel rundt 1 løp per år, 1-2 kanskje. Når det blir for mye plunder med et løp, dårlig presisjon, ustabil/ikke pålitelig presisjon eller for mye helvete med pussing, så bytter en. Hva som er "for ille" varierer jo med krav, humør, saldo, etc..

Men løp er noe man sliter ut og bytter ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spørr er at jeg har tenkt å kjøpe brukt rifle og da oppgis det ofte hvor mange skudd et løp har gått uten at det sier meg så mye. Blir jo ikke noe gøy å kjøpe en rifle for etter 100 skudd å konstatere at precisjonen avtar betydligt før hver gang man har skutt opp en pakke ammo!

 

Alle brukte våpen har gått ca 200 skudd, har du ikke sett det? ;)

Jeg vet ikke mye om dette, men en jeg kjenner lader selv "svake" 6,5x55 ladninger for at løpet skal vare lenger, hva dette hjelper vet ikke jeg

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er litt interessant er at de samme som skyter hull i hull (hva nå enn det er) også skyter 10 000 skudd med samme pipe uten å merke forskjell :wink::?:

 

Hentet fra dårlig hukommelse:

.243 win - ca.1500 skudd

.308 win - ca.4000-5000 skudd (ble overasket over Normas 3000 skudd..)

6,5x55 - 2000-3000 skudd

Etter disse antallene skudd oppdager i hvert fall jeg at presisjonen er på full tur til hel...

 

,og .22LR noen 1000 and still counting :lol::lol: -er faktisk kommet ut av tellinga :lol:

 

Glemte nesten .17HMR - de er utskutt før du begyner å bruke de ("hormonløp") :roll::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er litt interessant er at de samme som skyter hull i hull (hva nå enn det er) også skyter 10 000 skudd med samme pipe uten å merke forskjell :wink::?:

 

Er det meg du sikter til??

 

Er ikke sikker på om jeg har skrevet om hull i hull, men det kan jo hende at jeg har gjort det.

 

For om det har gåt hull i hull, så er det virkelig verdt å skrive på kammeret om, hehe, ikke ofte det skjer, men det hender....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...