Jump to content

Endeløs pussing


Rabagast

Recommended Posts

Det der ser ut som belegg fra kula. Bytter du mellom ulike kuleprodusenter/manteltyper?

 

For meg virker det som om jeg får mye belegg hvis jeg bytter mellom Sierra og Barnes uten mantelfjerning mellom. Hvis jeg holder meg til en kuletype er problemene veldig små. Dvs. flere hundre skudd uten mantel av betydning.

 

Bare kjøp KG12, du vil garantert lure på hvorfor du ikke har gjort det før.

 

 

Hvilket "lurium" er KG 12? Hvordan er den kjemiske løsingen av kobber? Amoniakk + kobber er jo grei skuring, men hva er "trikset" med KG 12 blandingen?

Link to comment
Share on other sites

KG 12 ble testet i Väpentidningen for litt siden.

Kom ut som klart beste middel til å løse mantel. Problemet var at testmetoden favoriserte dette middelet.

 

Testen ble gjort ved at kuler ble veid og lagt i forskjellige mantelfjerner luriumer. Altså helt nedsenket i luriumet.

Etter en stund ble kulene tatt opp og veid på nytt. Differansen er da hvor mye mantel som ble løst av kula og altså et mål på hvor godt luriumet var.

 

Dette vil da favorisere luriumer som ikke trenger oksygen for å virke, som f.eks KG12.

Det påstås fra informert hold (bl.a her på kammeret) at de fleste stoffer trenger oksygen for å virke, som jo er casen hvis løpet blir dratt vått (men ikke fylt) med luriumet.

 

Testens resultat eller egentlig rangering er derfor noe tvilsom pga metode, men det er allikevel ikke mye tvil om at KG12 løser mantel bra.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst inn i løpet og såg ikkje noko messingfarge. Bare svart og grått.

Ta ein siste sjekk med Greenbore når ny pussestokk er i hus.

KG12 vurderast eventuelt etter det.

 

Men såg viktigheten av å pusse med raudsprit og olje etter Greenbore, vart nokre rustflekkar rundt om på rifla der eg hadde søla Greenbore og ikkje fått tørka det vekk.

 

Men attende til det med trykk og hastighet, dvs at anslagsenergien varierar veldig i same børse avhengig av puss/vedlikehald?

Og børser som td Krag må vere veldig nøye med puss/vedlikehald pga høgare trykk og hastighet ved mykje mantel?

 

Uansett, det blir spanande å prøve rifla nå, mtp forandring i treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et bilde jeg fant på nett. Det sorte er nok sot mens det gullfargete er mantel fra kulene. Selv har jeg ny pipe og har bare skutt testladninger med avmantling hver 5 skudd.. Før jeg fikk den pleide jeg å avmantle ca hvert 30 skudd for å holde farten mest mulig jevn. Farten vil gå veldig opp om du skyter flere hundre skudd uten å avmantle iallefall, har sett det bli skrudd veldig mange klikk på samme ammo etter avmantling av en rifle som hadde gått noen hundre skudd med kun oljepussing. Å avmantle ofte er lettere enn å gjøre det sjelden som du sikkert har merket :wink: I tillegg er det mye lettere å pusse pipa rett etter at du har skutt, altså mens den ennå er varm. Litt upraktisk på jakt kanskje men på bane funker det fint som snus! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...
KG12 fjerner all mantel på et par tre forsøk, garantert.

 

Sett inn løpet med stoffet, vent fem minutt og puss ut med lapper, evt. en børste om det er ille. Det er utrolig mye mer effektivt enn det nest beste stoffet.

 

Kan skrive under på det! Mest effektive stoffet jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...