Jump to content

Hvilken halvauto til elg, bjørn og villsvin?


dufus

Recommended Posts

Jeg har småvilt-spekteret bra dekket med 22LR, 17HMR og 6,5x55, og er på utkikk etter noe litt grovere som kan fungere på elg og diverse farlig vilt i norge. Har dessverre bare en åpning i jaktgarderoben, kunne tenkt meg en praktisk Ruger for å få skutt 223 også.

 

Dette blir ei bruksrifle som skal være med i den tykkeste krattskogen, så plaststokk er bare positivt. Prisen trenger heller ikke være høyere enn nødvendig. Hva mener folket her inne om modell og kaliber? Jeg lener selv litt mot Browning Bar Composite i .308, den bør da kunne klare jobben med egnede kuler? Eller jeg opp i long track med større patroner? Bør jeg heller se på Benelli Argo eller evt. andre merker/modeller?

 

PS: Jeg er rimelig bra oppdatert på hva som skjer i forvaltningen nå om dagen, flott om vi kan spekulere i hvorvidt jeg får innvilget søknaden et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke noe særlig erfaring med bjønn og villsvin men det jeg ville ha gått for er 9.3x62 ihvertfall til bjønn og villsvin. er jo et topp kaliber til elg også etter mi mening etter å ha sett en del elg falle for kaliberet og sett en del slakt. men ingen egen erfaring som jeg kan basere meg på med kaliberet som jeg selv kan bassere meg på. kun skutt med det på bane men kun i boltrifle da.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig er ute etter ei halvautomatisk rifle til bruk på bjørn og villsvin, så må du kjøpe deg ei som er velkjent og driftsikker, så du vet at du får ladet om til oppfølgningsskuddet øyeblikkelig. Hvis den bestemmer seg for å ikke lade når du har skutt ett skudd på bjørnen så sitter du med saksen i halsen :!:

På bjørnejakt er rask og sikker omladning et must :!:

 

308w er mer enn nok til bruk på bjørn. Så lenge kula treffer der den skal så er det ikke noe problem, bare at man har mer å gå på om kaliberet er noe grovere..

Link to comment
Share on other sites

BAR er en av de beste halvautoene som er der ute, men ut fra bruksfeltet du beskriver ville jeg valgt et annet kaliber enn .308 i det våpenet. BAR i .308 har riflestigning på 1:12", og det begrenser bruken av tyngre kuler. Hvis du vil ha den med kort låskasse, så får du den også i .300WSM.

Ellers er den halvautoen jeg har desidert best inntrykk av Sauer 303. Den har overlegent best balanse, best avtrekk og best sikring av alt som er tilgjengelig i den klassen. Men det er jo selvsagt et godt kjent faktum at brekebørser ikke er plagsomt billige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...