Jump to content

Østlendingen gjør ting han ikke har greie på........


Recommended Posts

Jeg har ei "gammal" rifle som har gått 65 skudd til nå.

(jeg hadde børsa nesten 9 mnd, før jeg skjøt første skuddet med den :shock: )

 

Tenkte jeg skulle lage en liten "arbeidslogg" for min egen del,

og det hender seg noen synes det er morro å se hva andre på kammeret "roter seg bort i"

 

Rifla, er vel ikke kjent for å samle best, og min er vel heller ikke emne som langholdsrifle.........

Avtrekket, kan vel best sammenlignes, med å bære fulle melkespann etter pekefingeren!

Rifla er hard med tomhylser, og er godt egnet til langholdskasting av disse...

 

I dag er rifla såpass upolitisk korrekt, å dra med på skytebanen, så jeg holder meg til å skyte litt på et lokalt sandtak.

Sidemann hadde sikkert hatt nok negativt å si om rifla, slik den ble levert, så da får jeg heller gjøre som jeg har lyst til, og får heller kose meg alene på grustaket....

 

bah! ble mye tekst her.... bilder er vel påkrevd.....

 

Første jeg gjorde var å se litt på avtrekket......

om man avsikret våpenet, var det noe bevegelse i sikringen, ved avtrekk....

Inni den røde ring, er et punkt hvor sikringen tok tak i avtrekkermekanismen, selv om rifla var usikret!!

Ikke rart dette avtrekket var.........

 

trigger.JPG

 

Ellers har jeg tatt av litt av spennet på et par strategiske fjærer, men har ikke turt å file på noe av mekanismen.

(det blir nok "stage II) på utforskning av avtrekk...

 

Men du verden for en forskjell!!! Avtrekket er nok sikkert Rufsete nok, for enkelte, men nå går det greit å dra av.....

Link to comment
Share on other sites

del 2.....

 

Som nevnt i første innlegg...

Rifla er litt hard met tomhylser, og kaster disse opptil 8!!! meter.

hyyl.JPG

Dette er vistnok ganske vanlig med rifla, så da får man sette tenkehatten på planeten, og finne fram litt utstyr.

Mekanismen er jo ganske enkel, så løsningen var passe innlysende.... (var jo håpet......... før jeg begynte)

 

gassblock.JPG

 

Startet med å borre et hull i "framenden" på gassporten...

Så gjenget jeg opp og satte inn en setskrue, så jeg kan justere trykket....

Da er det iallefall ikke full gjennomtrekk til mekanismen.....

 

gassblock3.JPG

 

Var en liten tur og prøvde løsningen i går, og var litt nærvøs før første skuddet!

Som forventet var det for lite gjennomstrøming, til å mate neste skudd.

Hjem, og justere på på skruen, og tilbake...

Nå hiver den tomhylsene 40CM istedet for 8meter!! (Fiocchi 50grs), og avslutter med sluttstykket i bakre stilling, etter siste skudd.

Så er ganske fornøyd med den....

 

Bare en liten advarsel, dersom noen skulle finne på å prøve dette.

Denne riflen er tydeligvis laget i et stål, supermann ville slite med å bøye... Noe av det hardeste jeg har plukket på.....

Würth sine gjengetapper knakk bare av synet av stålet!!! prøv ikke dette med BILLIG gjengesett!!!! (ikke at Würth har så veldig gode heller)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini-14 går jeg utifra, siden den er "upolitisk korrekt" idag.

 

Jau.. det er en Ruger Mini-14 Ranch Rifle type rustfri.

 

 

Neste del av prosjektet, blir å lage en form for Accu-strut....

(er jo litt av morroa, å lage selv, selv om det i kr/tid er MYE billigere å kjøpe)

 

Dette er litt av hva jeg begynte med i går/dag.....

 

strut.JPG

Tenkte først på en løsning med 2 stk 10mm avstivere i alu....

 

strut4.JPG

Litt mere av hvordan løsningen er tenkt....

 

Så er det egentlig bare å lage en litt penere form på dette.......

strut6.JPG

 

MEEEN.... gjorde en liten brøler i sted, og hadde ikke korrekt vinkel på borr så gjenginga til skruene ble skjevt.....

(så får se om jeg ikke begynner REV2 i morgen) og lager en enklere variant.....

Det er etter sigende en fordel om dette er festet i gassblokka på fremskjeftet, og alt blir lettere med bare 1stk 10mm stav under løpet.

(lettere å lage klammer til gassblokka om det bare er 2delt)

 

Er første skoledag for jentungen i morgen, så jeg får se hva jeg evt rekker, i mellom slagene.......

 

*edit* ja..glemte å si at jeg har beddet rifla i dag og ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten advarsel, dersom noen skulle finne på å prøve dette.

Denne riflen er tydeligvis laget i et stål, supermann ville slite med å bøye... Noe av det hardeste jeg har plukket på.....

Würth sine gjengetapper knakk bare av synet av stålet!!! prøv ikke dette med BILLIG gjengesett!!!! (ikke at Würth har så veldig gode heller)

 

Som et lite tips, så kan du (hvis du finner en mulighet til det) prøve å mskaffe deg "Emuge" sin "Toolmaker"-serie med gjengetapper. Tre tapper for hver dimensjon, den første med entringstyring og har sub-diameter, den andre med rimelig lang frontkon (mye lenger enn standard 2,25PxD), og den siste er beregnet for bunnhull. Alle i svært gode materialer, vi bruker dette merket (Emuge) nesten konsekvent i daglig produksjon, og standtid er på godt over tusen minutter (vet ikke hvor lenge egentlig, telleverket på maskina stoppet på 999 minutter...) med en gjengehastighet på godt over 20m/min...

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du starter en prosjekt tråd! :)

 

Ser du ikke har polert gripe flatene i avtrekket, du har kanskje sett at det ligger en video som beskriver prosessen på YouTube ett sted, laget av den litt eksentriske NutnFancy.

Til bryne fungerer fineste Dremmel kutteskivene fungerte veldig fint, lurer på om det ikke er disse:

http://www.dremeleurope.com/dremelocs-no/product/2766/186/kutteskiver/kutteskive-24-mm-%2836-stk.%29 ..muligens en dremmel kopi skive. Skal jeg sende deg ett par i posten?

Knekker skiva i to og pusser med rett siden inntil den glir glatt.

 

 

Blir interessant å følge med på hvordan "AccuStrut" blir, jeg ville som du er inne på brukt ett rør i stedet for to. Det bør vel være stivt, er en del krefter ute å går når metallet i pipa utvider seg. Men samtidig burde klemme mot rør ideelt sett "gli" litt når pipa blir varm og jernet utvider seg. Jeg hadde Locktight på både gjenger og klemmer. Det førte til at treffpunktet dalte noe hinsides ved varm pipe (580 serie).. Så mye som 20-30cm på 100m. Jeg fjernet locktight på fremre klemme og strammet ikke til like hardt. Det fjernet problemet, men det gikk litt utover presisjonen med kald pipe.

Ellers har jeg en teori inni hodet mitt om at jo nærmere røret ligger pipa, jo mer vil det stive opp også i vertikal retning. Mulig det ikke har noen betydning..

 

 

..av gadgets kan du vurdere en "brass catcher" til rifla di, du ser en ett stykke ned på denne sida http://www.thecountryshed.com/mini-14_m14_accessories.htm. Husker ikke om jeg kjøpte min derifra, men det er samme typen og fungerer greit. Men har du plast stokken må du trolig gjøre som meg og feste den bedre. Jeg har ett strikk med ring mellom kikkertmontasjen og festet til boksen på venstre side. Veldig grei sak når man ligger tett på en skytebane.

 

Set-skruen i gassporten var genial! Noen sjans for at du også kan modifisere min? ;)

Jeg har bare billig gjengesett fra jula, tviler på at det duger.

Link to comment
Share on other sites

Så det finnes på markedet? Fint om du kan linke til en..

Har sett justbar "gass block", men ikke en slik løsning med set skrue i gass porten.

 

Liker ikke helt at det stikker ut en justerings skrue på den justerbare gass block'en. Dessuten blir det vel problematisk å få montert AccuStrut. En "intern" løsning ville vært mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Set-skruen i gassporten var genial! Noen sjans for at du også kan modifisere min? ;)

Jeg har bare billig gjengesett fra jula, tviler på at det duger.

 

Flere som kunne tenke seg den ;) Har vurdert en "adjustable gas check" fra USA.

 

 

hehe..kan jo bytte bort min, mot et SAFTIG vederlag for å dekke x antall knekte gjengetapper... :P

Neida...frister ikke å gjøre det der flere ganger.......

 

Artig at dere liker tråden.....

 

pga. jentungens skolestart, og har underholdt jr i dag, har det blitt lite pusling......

Har bare pusset bort overskudd av beddinga, og gjort ferdig den jobben.....

bedding.JPG

Litte granne å dremle unna, :arrow: men så ble det tight!!

 

 

Blir en ny strut løsning, med en stang, for å forenkle innfestning osv osv....

Tenkte at 2 stenger ville stabilisere bedre "sideveis" enn bare et rør under løpet.

(ser ikke for meg at løpet bare beveger seg i vertikal akse)

 

Men jakten på bedre pressisjon er jo ikke over, så man får se hvor dette ender....

Jallamekk lenge leve!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det er jo så utrolig mange faktorer som spiller inn... kule, kulevekt, kruttype, plassering av selve avstivere osv osv....

Så jeg har begynt på en enkel benk, for å eliminere "brukerfeil".

Har enda ikke skutt så mye, har foreløpig prøvd 50 og 55grs Fiocchi, 40grs v-max med 23grs N130, Nossler 69grs med 23grs forran norma202.

 

Har nå ladet opp 40 grs V-max med 22, 23.5, og 24grs N130.

Samt 69grs nossler med 23,5 og 24 grs norma 202.

 

Skal lade litt partizan, sierra og vanlig hornady 50 sp, for en litt mere særiøs sjekk, med og uten strut ;)

 

Må få ordnet meg noen kuler i mellom 55-69 grs, da dette i utgangspunktet skal være beste vekta for 1/9 twist, dersom jeg har skjønt det rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nedjustert det vinduet til 50-62gr for 1:9.

 

Jeg prøvde nylig 69gr, men synes jeg fikk tegn til at den ikke klarte å stabilisere helt. Dessuten.. på det femte og siste skuddet med denne kulevekta skjedde det noe rart. Tykk svart røyk kom ut av utkasteråpningen og magasinet. Kom såppas mye røyk ut av magasinet lenge etter skuddet at de rundt meg lurte på om jeg hadde fått en liten ulmebrann nedi der. Trolig skjedde det p.g.a tung kule i kombinasjon med for kort settedybde.

Så sikkert lurt å sjekke settedybden ekstra grundig om du skal eksperimentere på denne kulevekta.

 

Det spørs også litt på hvordan hastighet du ønsker. Skal du bruke rifla til jakt og ønsker en lav hastighet, bør kulevekta velges være deretter.. Det er mer enn nok faktorer å la seg forvirre av.

Link to comment
Share on other sites

Er ramset opp noen testresultater med diverse merker/kulevekter her; http://www.rifleshootermag.com/2007/07/18/ruger-ranch-rifle/

 

Artikkelen har forøvrig en litt ensporet vinkling på denne børsa.. Synes f.eks. det er rart Ruger skal ha snudd om hver en stein og likevel ikke kommet opp med tykkere løp "hele veien".

 

Min 580-serie er beddet, avtrekk justert/polert, gass blokk justert, AccuStrut og zeiss på toppen. Likevel klarer jeg på langt nær den presisjonen VeT|Us klarer med sin.

77gr i 1:9 høres veldig mye ut, mulig det da er min feighet til å gå opp i kulevekt som gjør at jeg "sliter" mer med presisjonen.

..for skytteren kan det i allefall ikke være ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...