Jump to content

Skyting på bane i kunstig lys??


bojan

Recommended Posts

Jeg sitter her å prøver nye ideer ang. jaktskyting. Elgbane deltakelsen har gått noe ned her så hva med et kveldsstevne nå i august med lyskastere på løpende tenker jeg, dette er vel noe nytt og spennede 8) ...men er dette lov? Jeg kan ikke finne noe regelverk som tilsier noe annet så derfor spør jeg her på forumet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser du får lite respons her.

 

Jeg er også usikker på hva loven sier. Det er jo flere som har opplyste haglebaner, men blir noe mere betenkt over rifleskyting i mørket, da man har svært liten kontroll over omgivelsene og hva som beveger seg utenfor lyset både foran og bak skivene. Hva med varselflagget som viser at skyting pågår?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er lov å bruke kunstig lys på skytebane.Men lysene skal stå permanent - men trenger ikke være påslått hele tiden ;) . Det finnes flere baner som har dette i landet, både DFS og NJFF baner har dette. Alle inndørs baner har dette - så hvorfor skulle det være forbudt utendørs......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

All den tid det ikke eksplisitt er forbudt, er det tillatt. Forøvrig noterer jeg meg at det er en rekke pistolklubber som arrangerer feltstevner langt utover kvelden senhøstes, og dermed enten er innendørs eller har skytelys: jeg vet at sistnevnte er tilfellet på Løvenskjold.

 

Utover det burde du kanskje ta en titt på forskriftene som tar for seg godkjenning av skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der er krav til at en har oversikt over området bak blinkene. Det vil si nok lys til at en kan ha kontroll med bevegelse inn i sektor for nedslag og en gitt vinkel utenfor nedslagsfelt. Område mellom skiver og standplass skal og kunne overvåkes.

Politiet skal godkjenne at lyssetning er tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at en skal ha kontroll, men hvor finner jeg reglene denne lyssettingen skal kontrolleres etter, for det er vel ikke bare snakk om synsing?

 

Så du svaret jeg skrev lenger opp i tråden? På banen på Gjøvik(Reviholen) har de skutt om vinteren med opplyst bane i 3-4år nå. Kontakt de om du lurer på hva som måtte gjøres og hvordan de løste eventuelle problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...