Jump to content

På utkikk etter optikk, kal 375


Papz

Recommended Posts

Må ha tak i noe ok optikk til nyanskaffet prosjekt.

 

Har hørt litt rundt, og får forståelse av at jeg ikke bør gå for billigste sort/merke, pga kaliber, (rister istykker, løsner, osv...)

Noe i dette?

HVor "billig" kan jeg gå? Spesielle ting å unngå,passe på osv..

 

Fant denne hos InterArms: Zeiss Conquest 3-9x40 ret 20, 3600kr. Kupp eller bare ok?

 

Kan strekke budsjett til ca 3500.

 

Takker for hjelp om noen har tips/synspunkt

Link to comment
Share on other sites

Leupold ville jeg ha anbefalt. lett smidig og lang øyeavstand.

men nå har ikke jeg noe mye erfaring men jeg har nå dog 2 leupolder til riflene mine. en 1-4x22 på 6.5x55 som hundeførerrifle og 2-7x32 på 300 winmag'n. kan trygt anbefales.

billig og bra kikkert

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har et trangt budsjett burde du kanskje vurdere Vortex som jaktfall selger.. Jeg kjøpte en der, den var defekt når jeg fikk den, men var innom i butikken i ca 40 sekunder før jeg gikk derfra med en ny og fungerende kikkert :)

Garantien på disse er det ihvertfall ikke noe å si på :D

 

ikke tolk dette som at jeg "reklamerer" for jaktfall.. det gjør jeg ikke, prøver bare å gi et tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Conquest 3-9x40 har lang augeavstand, faktisk over 10cm og heilt i klasse med Leupold.

 

Takker for innspill.

Hvordan kommer leupolden ut i lys av budsjettet mitt? Må sparegrisen slaktes i tillegg?

 

Ang type kikkert. Gjerne noe med fast forstørring, men dem blir vel noe dyrere igjenn kontra variabel?

 

Trenger ikke 12x forstørring og 56 mm optikk. 1" eller 30 rør, samma det. har ikke kjøpt ringer enda.

Link to comment
Share on other sites

Ein tilsvarande Leupold VX-II er omtrent like dyr. Eg vil påstå at Conquest har bedre optikk. På amerikanske nettsider blir optikken på Conquest rangert omtrent likt med den dyrare Leupold VX-3 serien. 3600kr for ein slik Conquest er kanskje ikkje eit kupp,men rimelig er det.

 

Fast sikte er ikkje så dumt, og normalt er dei litt rimelegare enn variable.Eg kjøpte ein FX-3 6x42 (FX er samme som VX berre at den har fast forstørrelse) med Heavy Duplex retikkel ved nyttår og den har ein augeavstand på 11.3cm. Skal du bruke rifla meir til kort hold så er kanskje ein 4x eller mindre bedre om du vil ha eit sikte med fast forstørrelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Hallgeir når det gjelder S&B, både på 338 Winmag og 375 H&H.

 

En gammel Leupold Vari X III i 2,5-8x36 har overlevd 3 stk H&H og er fortsatt reservekikkert på min 375 Ruger.

Bakdelen med Leupold er at øyeavstanden krymper litt når en skrur opp forstørrelsen og en må "skli" litt frem og tilbake på kolberyggen for å få riktig fokus.

Ikke noe stort problem, men vil nevne det.

Utover det er Leupold kjent for å tåle det meste av brutal behandling.

 

Har også hatt en Nikon Monarc Gold i 1,5-6x42 med tysk #4 retikkel på en 375 H&H, og dette var saker som passet sammen.

Øyeavstand på 10 cm og klar og fin optikk. Skjønner ennå ikke hvorfor jeg solgte den...... :oops:

 

Et par kompiser bruker Zeiss Conquest på sine 375 H&H og er godt fornøyde.

 

For tiden benytter jeg en Zeiss Duralyt 1,2-5x36 på 375 Rugern, og det funker også helt greit.

8,5 cm øyeavstand på ei lett rifle med litt kjappere rekyl enn 375 H&H syns lite, men forløpig har det gått bra.

Bakdelen er retikkel #6 som er noe "åpen". Skulle ønske de lagde Duralyt med #4 som er et mye bedre retikkel til storviltjakt...syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

@paps Hva slags jakt skal du primært bruke våpenet på?

 

Skogsjakt har du ikke behov kikkert med stor forstørrelse og stor objektiv åpning, skal du jakte i skumring/mørke er det et must

 

Blir vel primært jakt på hjort i skog og på bø i første omgang.

 

Kjempestor forstørrelse er vel litt mindre viktig enn skikkelige linser/kvalitet på dem? Skyter nok ikke når det blir for mørkt uansett.

Er litt "pyse" der.

Beter safe than sorry...

 

Ser at flere nevner nikon, har liten erfaring med dem, bortsett fra speilrefleks-greier, er det en ok kikkert til ok pris? (Value for money)

 

Takker så langt for gode inspill og erfaringer.

 

Fikk tilbud idag hos lokalt "handelslag" på en Leupold vx II 3-? x40 til ca 3100. Ok pris dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Leupold Vari-X III 1.5-5x20 på min .375 H&H. Liten og lett, lang øyeavstand og montert i svingmontasje slik at jeg lett kan ta den av og benytte Express sikte. Har vanlig tynn duplex retikkel selv, men ville vel i dag ha valgt heavy duplex eller German #4

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss Conquest 2,5-8X32 m retikkel nr 4. God optikk,robust og god øyeavstand. Har aldrig fått kikkerten i skallen!

Har kun en bakdel. Er litt for stor. Men det er jo smak og behag, jeg synes personlig at en liten kompakt kikkert blir mere harmonisk.

Men som sagt jeg er veldig godt fornøyd m denne. Bestillte fra The Optic Zone for noen år siden, kom på ca 3500-4000 kr.

Tidligere hadde jeg en Redfield 2,5X20. Ok den også både mekanisk og mtp øyeavstand. Optisk sånn midt på treet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...