Jump to content

Antibjeffebånd / sitronbånd


kim83

Recommended Posts

Hei.

Er det noen der ute som har gode råd?

Har 2 hunder som går i samme hundegård. En drever og en elghund (blanding av ø.laika og jämt).

Dreveren har en tildens til å bjeffe en del når den blir alene.

Elghunden sier tydelig fra hver gang noen passerer eiendommen.

 

Har prøvd med vann, men er jo litt vanskelig når jeg er på tur med den ene, og den andre står og bjeffer.

 

Har disse sitronbåndene/antibjeffebåndene noe negativ innvirkning på hundene med tanke på jakt og losing?

 

Evt. hva kan dere anbefale?

 

På forhånd takk for svar :D

 

Mvh Kim

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et slikt for mange år siden. Funket for så vidt greit,men det hadde sine ulemper å.

Husker det var noen ganger jeg skulle på tur med hunden,å lempet han inn i hundeburet bak i bilen,å slemmret igjenn bakluka.

Etter et lite minutt så kjennte jeg en umiskjennelig sitronduft fram til hvor jeg satt..

Jeg tenkte ikke at halsbåndet slo ut på støy fra omgivelsene..å da spesiellt fra bakluka på bilen. Stakkars hund han viste jo ikke at det var min feil.

Men han var så smart at han fant ut når halsbåndet var tomt..å da hadde det ingen virkning.

Jeg ga det bort etter ca 6 mnd..

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det funker mest sansylig mot bjeffing når de står i garde. Det regnet jeg egentilg med.

Men det jeg lurte på var om det kan ha noen negativ innvirkning på hunden når det kommer til losføringen i jaktsammenheng?

Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, lurer jeg også på. Når man feks fester på bikkja peileren i skauen, vil de da tro at de har på dette båndet, eller lærer de forskjellen på dette fort?

Har også sett på et bånd som skal gi en høyfrekvent lyd som bikkje skal mislike, ved bjeffing. Noen som har forsøkt dette?

Link to comment
Share on other sites

vil de da tro at de har på dette båndet, eller lærer de forskjellen på dette fort?

 

Far min bor på byggefelt med spets i hundegård. Han kjøpte seg et strømhalsbånd og det har fungert glimrende. Han bruker gps-halsbånd på jakt uten problem og passer på å kun bruke strømhalsbåndet i hundegården. Testet det på min også i samme hundegård og nå vil han ikke inn dit, men bjeffer like godt i sin egen hundegård og med gps-halsbånd. Jeg tror hundene godt skjønner forskjell.

 

Det kan kanskje være lurt å ha vent hunden til gps-halsbånd først? Uansett er det vel ingen metode som er helt sikker, så en viss risk er det jo.

Link to comment
Share on other sites

Har en elghund som jeg måtte kjøpe et slik halsbånd til. Merker stor forskjell med og uten halsbånd. Bruker bare vann hittil og ser ikke nødvendigheten i å bytte til sitron enda. Bikkja er også redd lyden som kommer når halsbåndet blir utløst. Hittil ser det ut som han klarer å skille mellom dette halsbåndet og andre (f.eks gps halsbånd).

 

Jeg fyller opp veske jevnlig på halsbåndet og har enda ikke opplevd at han bjeffer dette tomt. Vært en suksess for meg så lenge han står i hundegården. Er vi på tur og vi møter andre hunder så glemmer han/bryr seg ikke om halsbåndet og det er full los.

 

Jeg har denne typen:

http://www.hapoo.no/index.php?nr=90&idk ... e=4&id=942" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei.

Nå har jeg prøvd sitronbånd på dreveren min.

Har 2 hunder, og dreveren har hatt en tildens til mye bjeffing når den blir igjen alene når den andre er på tur.

Etter å ha prøvd dette båndet i ca ei uke med god effekt, har jeg lat være å ta det på ett par kvelder når jeg er på tur med nr 2.

Forsatt like stille.

Ser ut til å ha virket veldig bra for min del :D

 

-Kim-

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte sitronhalsband på russeren vår, då ho blei rabiat dersom terrieren fekk gå ut og ho ikkje. Ho blei tydlig engstlig når astroen skulle på, trur ho hadde fått ein liten aversjon mot halsband med skumle klumpar på undersida :mrgreen: Men det gjekk fort over, og blei ikkje noko problem for vår del. Men at det i gitte tilfeller kan ha påverknad, ser eg ikkje som heilt usansynleg.

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg lurte på var om det kan ha noen negativ innvirkning på hunden når det kommer til losføringen i jaktsammenheng?

 

Har ikke mye erfaring, men jakter en del med hunder som mer eller mindre konsekvent har på strømhalsband under jakt (Canicom). Folk kan si hva pokker de vil for meg, jeg har sett et sånt halsbånd redde et rådyr OG ei jaktbikkje i samme millisekund, og hvis det er dyremishandling vet jeg fanken ikke hvor logikken ligger. Har aldri sett at det har hatt noen effekt på hundene sin vilje til å jage.

 

Saken var helt enkel, jakta rev i en brukelig skogteig i tunge snøforhold. Slapp ei bikkje på et revespor den viste interesse for, og det ble los etter noen minutter. Bikkja var "relativt rådyrrein" men gikk med strømhalsbandet for sikkerhets skyld. Bikkja hadde antakelig løpt seg på rådyret, og da ble fristelsen for stor. Ble en liten runde i storskogen før jeg fikk se rådyret komme baksende utover et islagt vann ca 300m fra meg. Gav beskjed på radioen umiddelbart og begynte å kave meg i den retning. I dypsnøen tok hunden raskt innpå, og når hunden var 50m bak stoppa rådyret og kikka på hunden. Kom et hyl, og hunden snudde i sine egne spor og satte kursen tilbake mot eier.

 

Hadde ikke båndet vært på da, hadde rådyret vært ferdig (jeg hadde aldri klart å komme meg fram tidsnok til å berge det - er riktignok bygd for fart, men ikke i sånn snø...) og hunden hadde neppe vært mindre interessert i rådyr etterpå...

 

Og det har som sagt ikke hatt noen som helst konsekvenser for hvordan bikkja har jagd etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde et slikt et på en JR en gang. Måtte gi opp hele greia temmelig fort fordi lyden fra ørene til bikkja da den ristet seg etter å ha utløst sitronsprayen gjorde at bikkja ble sprayet enda en gang. Ett bjeff bikkja stod å ristet seg til båndet var tomt (vel, til jeg fikk skrudd av båndet..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...