Jump to content

Mauser og patronkamring


VeT|Us

Recommended Posts

Jeg er mycket glad i min M67, men en ting irriterer meg, og det er at jeg ikke kan droppe en patron i kammeret, og lukke sluttstykket.

Altså at patronen må innom magasinet, og fullt ladegrep gjøres.

Jeg fikk et tips på banen om at dette kunne ordnes ved å få børsemaker til å slipe litt på ekstraktoren,

er det noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

.. irriterer meg, og det er at jeg ikke kan droppe en patron i kammeret, og lukke sluttstykket.

Er du heeelt sikker på det? Ofrer du ei hylse for å teste skikkelig?

Jeg har kun vært borte i èn Mauser hvor det ikke går å få lukket sluttstykke etter å ha putta en patron i kammeret uten først å ha vært innom magasinet. Det er 8x68'n min. Der er det ikke plass. Rilla på hylsa har for stor diameter. Men med vanlig standard hylsehode ala 6,5x55, 308, 30-06, 8x57 osv. lar det seg gjøre. Eneste er at rilla på patronhylsa ofte får en liten "skade".

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt problemet. Dengang da, da jeg drev med DFS felt og M67, var det standard prosedyre å klemme ned den sjette patronen noen mm ned i magasinet med venstre tommel. Ved ladegrep fulgte man på med tommelen et lite stykke til utdrageren hadde kommet inn i sporet. Dermed var det bare å fullføre ladegrepet.

Måtte for morro skyld teste med mine tre Mausere, M67 i 6,5mm, M98F1 i 30-06 og M98F1 8x57JS, og ja, hukommelsen hadde ikke sviktet helt.

Link to comment
Share on other sites

Med 5-skudds magasin har jeg ikke sett noe problem, men så skyter jeg heller ikke felt. På en jaktrifle med 3-skudds magasin, derimot, liker jeg å ha i ett ekstra i kammeret. Jeg legger da 3 ned som vanlig, og den 4. litt inn i kammeret. Så klemmer jeg ned den øverste i magasinet, slik at bolten kan passere over. Den 4. presser jeg så litt ned slik at den smetter under utdrageren når jeg skyver fram bolten og lukker. Sånn får man inn den siste uten å gi utdrageren mere juling enn den er tenkt tiltenkt.

Link to comment
Share on other sites

Slik dette er tenkt gjort fra konstruktørens side er at man legger en patron i kammeret , skyver sluttstykket fremover, når sluttstykket "butter" mot den kammrede patronen , klemmer mann med enten tommel, eller et par fingre på siden av utdrageren langt bak , klem den mot sluttstykket. Da beveger utragerens fremende seg utover og man kan lett lukke sluttstykket.

 

Uten kikkertsikte fungerer denne metoden helt fint, men kikkert er det litt mer kronglete, men det går greit.

 

Ingen endringer er nødvendig , ingen vold og makt er heller nødvendig.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...