Jump to content

Alternativer Sauer 200 STR


M17

Recommended Posts

Avgjørelsen er tatt, og det blir en Sauer 200 STR på meg. Denne blir mye brukt til DFS-skyting, men kunne godt tenke meg å kombinere den med jakt.

Lar det seg gjøre å skifte mellom kikkertsikte og diopter(avmontere diopteren helst) uten noe børsemakerbesøk?

Ser også for meg at stokken blir klønete å bære på i hjorteterrenget i Ryfylke, kan denne byttes ut med hvilken som helst Sauerstokk eller må den være beregnet på 200 STR?

Senere blir det litt bedre utvalg i våpenskapet mitt, men Sauer med utstyr er investering nok for en liten stund det.. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å ta av diopteren er 2 skruer, og tilsvarende kan du sette på skinne for kikkert - det er en smal sak.

 

Når det gjelder stokk må den selvsagt være tilpasset 200 STR, men du har en del å velge i fra diverse levrandører. Men ting koster fort litt om du skal ha "2 sett" av utstyr til våpnet, og da kan man regne på om man kanskje heller burde hatt et våpen til i stedet, bare for å ha nevnt tanken... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har brukt min Sauer 200 STR til både jaktfelt og DFS skyting. Faktisk har jeg jaktet med den også, men da med originalstokken. Det har derfor begrenset seg til posteringsjakt.

 

Man kan enkelt ta av diopteren, det er 2 umbraco-skruer som fester denne. Det finnes skinner som passer til de oppfreste sporene i låskassa. Landrø har slik, Trond Bråthen (Nord-Odal) har laget en, og jeg mener også å ha sett at Jørund Lien har presentert en variant av denne. Mulig det er Trond sin.

Etter at man har fjernet diopteren, monterer man skinna. Kikkert-ringene monteres på denne igjen. Mulig at Sauer har originale ringer som passer direkte i de oppfreste sporene.

 

Framsikte trenger man faktisk ikke skru av om man ikke vil . I kikkerten vil det bli usynlig allikevel, om man ikke har veldig lav forstørrelse. Bytte av diopter til kikkertsikte og motsatt medfører vanligvis ikke treffpunkt-forandring i forhold til forrige innskyting med aktuelt siktemiddel. Tar man av framsiktet, har man en liten feilmargin å ta hensyn til da man monterer framsikte/diopter igjen.

 

Originalstokken er tung og klumpete på jakt, og de fleste jeg kjenner har kjøpt egen jaktstokk. Jaktstokk til Sauer 202 passer ikke, da denne er to-delt. Man må derfor kjøpe egen stokk, men det finnes flere leverandører av disse. De annonserer ofte i jaktblader etc. Stein Erik Bredvold er jo ett godt tips, om han har tid mellom alle skiskytter-stokkene...... KKC-stokken er en annen variant. Denne ser klumpete ut som jaktstokk, men er faktisk ganske lett (husker ikke vekta).

 

Jeg har flere bekjente som jakter med sin sauer 200 STR. Noen har kappet et løp (gjerne utslitt bane-løp) for å få ned vekta. Alle har kjøpt egen jaktstokk til den.

 

Det er mange muligheter med Sauer, lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er ikke inne i dette med skinner, montasjer osv men har jo en småviltrifle med ringer, baser og et kikkertsikte som hadde gjort seg til storviltjakt. Kunna da kjøpt et mer passende taktisk sikte til .223'en med tiden, og brukt dette på Saueren om jeg ville prøve meg på lanhold :)

Blir mest posteringsjakt på meg, så om ikke stokken tar skade av skikkelig vestlandsvær kan jeg jo bruke orginalen og(kjøpe en brukbar bærereim).

Link to comment
Share on other sites

Er ikke inne i dette med skinner, montasjer osv men har jo en småviltrifle med ringer, baser og et kikkertsikte som hadde gjort seg til storviltjakt.

Montasje og skinne skjønner du etterhvert når du får Saueren og får studert den litt. Når du kjøper skinne, må du forsikre deg om at de ringer/baser du har passer. Spør selger om dette.

 

Stokken er brukt av feltskyttere i diverse drittvær, så den tåler nok en del fukt. Det er jo en laminat-stokk, og skal være solid. Dette er selvfølgelig avhengig av vedlikehold, da det tross alt er en stokk av tre. Jeg ville vært nøye med vedlikehold av stokken, slik at den var godt innsatt med olje før jakt. Det bør man jo på en annen side være med alle stokker av tre....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ble litt inspirert av en som kjøpte en rå og ganske billig Falcon kikkert til Saueren sin(sharpshooter tror jeg), spørs om jeg skulle prøve meg på noe lignende når jeg ikke trener DFS med rifla :)

Om jeg omsider kjøper et ombyggingssett til 22lr, har jeg en salong jeg kan trene mye med.

 

Flott at dioptermontering lar seg gjøre så bra, det betyr mye! Alternativ stokk får komme etter hvert.

Noen som vet om det er lovlig å skyte DFS med løp gjenget for lyddemper, men ikke med?

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som vet om det er lovlig å skyte DFS med løp gjenget for lyddemper, men ikke med?

 

om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men blir vel litt kluss med forsikte da? på mine sauer løp er der i all fall ikke plass til gjenger forran forrsiktet....

 

 

 

 

ellers dette med sauer til jaktbruk går helt fint, har selv jakt stokk og leopod montasje på banesaueren, har satt montasjen slikt at leopold basene står helt fint på plass sammtidig som jeg har diopteren på... og stokken er jo bare 2 skruer... klart litt tung å gå i skogen med det lengste løpet, men når jakt sesongen setter inn setter jeg på ett kappa baneløp så blir det rein jakt rifle noen mnd....

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng :)

Montasjen jeg har på småviltrifla er av merket Leupold av stål, og man vrir kikkerten 90 grader for å få den av.

Leveres også med to baser.Kan denne typen monteres på Sauer 200 STR, eventuelt på en picatinney skinne? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng :)

Montasjen jeg har på småviltrifla er av merket Leupold av stål, og man vrir kikkerten 90 grader for å få den av.

Leveres også med to baser.Kan denne typen monteres på Sauer 200 STR, eventuelt på en picatinney skinne? :oops:

 

ja det den type leopold jeg har på min sauer.... om dette er noe som er tilpasset av børsemaker vet jeg ikke, men kjøpte basene brukt hos våpensmed Ole Bernt Vatland, har ikke sett de andre steder, fremre sitter forran skinna på de to skruene der, bakre er på samme skinne som diopteret men så langt frem at det er plass til diopteret bak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker skinne lagd av Trond Bråten. Den får du både i alu og stål, men stål er å foretrekke. Solid skinne, ikke treffpunktendring selv om jeg tar av skinna, setter på diopter, for så å sette på kikkertskinna igjen.. :D

 

Ang. gjenging av løp; tviler egentlig på at det er lovlig å skyte banestevne med gjenget munning, DFS er egentlig veldig sære..og dessuten, som Ole skriver, så vil du få problemer med å sette på frontsiktet hvis "tuppen" er gjenget..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et flutet S&L løp i min 200STR. Det ble kappet til 50cm i samme slengen. Presisjonen er i god 200STR-klasse. 5 skudd på ~15mm@100m ser ut til å være standarden. Jeg har en Hausken standard lyddemper montert også. Alt i alt kjempefornøyd med Saueren som solid posteringsvåpen. :D

 

P.S. 15mm presisjon oppnår jeg kun med ordentlige matchkuler som Lapua Scenar og desslike. Jaktkuler er nesten alltid litt dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Men korleis er det med rust på saueren, når ein brukar den på jakt?

Min må eg vere veldig nøyen med å olje, både magasina og våpenet (meir en andre jaktvåpen).

Har og vore litt plaga med magasina som ikkje tåler så mykkje som eit lite rusk,før det blir forkiling.

Har vore inne på tanken eg og om å bruke den på jakt, men har andre våpen som er betre egna til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Men korleis er det med rust på saueren, når ein brukar den på jakt?

 

Jeg har ikke erfaring med rust på 200STR, men imidlertid på en 202 Scan som jeg hadde tidligere. Etter en skikkelig ruskedag, pusset jeg om kvelden. Tok da ut løpet, og i løpsfestet var det antydning til rust allerede. Pusset godt bort dette, og monterte løpet. Jaktet neste dag med en dårlig magefølelse, og så heldigvis ikke dyr. Prøveskjøt noen dager senere (før neste helg), og var da 10 cm. for lav.!

 

Jeg rådførte meg med Jørund Lien om dette, og han forklarte at det iblandt kunne bli rust, og at man burde være nøye med pussing. Ved slike omfattende operasjoner som å fjerne løp for pussing, burde man ALLTID skyte inn for sikkerhets skyld. Siden jeg ikke har anledning til å skyte inn for hver ruskedag i jakta, ble resultatet for min del at jeg byttet saueren med en Tikka T3.

 

Dette var sikkert overilt for min del (men så hadde jeg også veldig lyst på Tikka T2 Super Varmint.....). Andre har sikkert motstridende erfaringer å komme med. Man vil vel først tenke at man bør olje inn alle deler før jakt. La meg da påminne om at man mister presisjonen i Sauer med olje i løpsfestet. Dette er ett velkjent fenomen i DFS-kretser. Ifølge Jørund Lien, var det ikke samme erfaring med vann i løpsfestet.

 

Ville bare dele min erfaring og avgjørelse. Så får hver mann tenke om det og bruke det slik man ønsker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette er skinna du skal ha til din Sauer 200 STR hos http://www.usoptics.com (20 MOA skinne)

 

http://www.usoptics.com/accD.php?recordID=STR-300

 

Bilde her:

 

get_image.php?aid=STR-300

 

Hør med Buster her på forumet da han var for noe kluss ang høyden på låskassa og skinna.

 

Eller så har di denne skinna til Accurracy International AW .33/.300/.308

Da slipper du å bore hull i kassa til skinna

 

http://www.usoptics.com/accD.php?recordID=AINT-20

 

Bilde her:

 

get_image.php?aid=AINT-20

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere om skinna til Landrø, med optilock-ringer? Er ikke det et godt alternativ, vil ikke borre i kassa. Har forstått det slik at en da kan skimse under bakre base, for å få litt tilt på kikkerten. Må og være enkelt å skifte til diopter. Er ikke da dette det beste alternativ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere om skinna til Landrø, med optilock-ringer? Er ikke det et godt alternativ, vil ikke borre i kassa. Har forstått det slik at en da kan skimse under bakre base, for å få litt tilt på kikkerten. Må og være enkelt å skifte til diopter. Er ikke da dette det beste alternativ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du finner montasje som passer sauer 200str på http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=63500. den er i alu. så eg veit ikkje kor solide den er.. har en slik montasje selv som eg har brukt på sauer`n og det funka fint for meg :D ingen treffpunktforandringer, lett å skifte mellom diopter og kikkertsikte og ikkje minst veldig billig (noke eg va skeptisk til før eg testa den) men som sagt veit eg ikkje kor solid den er til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

 

get_image.php?aid=STR-300

 

Hør med Buster her på forumet da han var for noe kluss ang høyden på låskassa og skinna.

 

 

Det er et problem som kun er på "den gamle" STR'n. På denne så passer IKKE den skinna der, da den femre ringen på de gamle er en god del høyere enn den nye. Med begrepet "de nye" så mener jeg de som har denne unbrako-skruen i fremkant av skinna, som en slags stopper. Har du denne skruen så passer denne skinna.

Jeg fikk min også til å passe etterhvert, men først etter litt fresing og kødding. Men nå sitter den der, hel-limt, og skrudd, det ble faktisk en flott skinne som ser ut som den er ett med kassa. Personlig så hade jeg foretrekt at den var i stål, men pytt. Så nå kan jeg leke fritt med QRW på flere kikkerter og bytte vilt, uten rare treffpunktforandringen.

Hvis du velger den andre typen skinne som ble nevnt, den skrudde, så kalkuler med et par ting;

-Du må antakelig frese bort sporet under på skinna et lite stykke innover slik at den ene skruen blir borte, og nesten helt bort til skrue nr to, for å få skinna til å sitte riktig. Saueren er litt rar sånn, for kikkerten er ofte litt vanskelig å få langt nok frem. Jeg har en sånn "salongrifle-skinne" med to faste ringer på liggende, og den er frest på nevnte måte. Det blir helt ok det, men når jeg ikke hadde klikk nok til å skyte på mere enn 300m så havnet den fort i skuffen. :roll:

-Så må du regne med at den skrudde skinna bygger litt mere i høyden.

US Optics har begge disse skinnene, snakk med sjefen; Trevor Zantos. Men du får dem også hos Practac her på steinrøysa.

 

Og ang. fluting:

-så vet jeg hvem du IKKE skal bruke hvis du tenker på å bruke noen her omkring........ :|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tviler på at jeg gidder å kjøpe en dyr picatinneyskinne om den ikke har ekstra høydeknepp.

Er fortsatt litt forvirra, jeg skal kjøpe en ny 200 STR som jeg skal montere Burris Extreme Tactical ringer på. Innbiller meg at jeg trenger ekstra MOA, men da må jeg borre hull og frese i låskassen?

Om jeg kjøper en uten MOA-justering, er det bare å skru den på? :oops:

Skal jo også bruke diopter av og til, ideelt sett kunne både diopter og skinne vært montert samtidig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har kjøpt Landrø-skinna med Sako optilock ringer. Da er det bare å shimse under bakre ring til du får rette tilten. Siden ringene har kuleforinger mellom kikkertrør og ringer, blir det ikke noe spenn heller.

Når du har funnet hvor mye tilt du trenger, går det evt. an å frese ned skinna under fremre ring, hvis du ikke liker shimsene.

Link to comment
Share on other sites

Da er det altså Landrø sin skinne jeg skal ha om jeg skal kombinere kikkertsikte og diopter, takk for oppklaringen :) Denne skinna kan jeg montere hvilke som helst "picatinney-ringer" på, den er vel i praksis som en vanlig picatinney-skinne?

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg altså kun velge mellom løse baser eller Landrø-skinne med optilock, om jeg skal bruke både diopter og kikkertsikte på 200 STR'en min?

 

Edit:Her er det tydelig vis noe feil, nårjeg skulle redigere kommer det to poster opp men det samme blir redigert i begge to? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke sikker på om det er flere alternativ.

Prøvde å spørre her på forumet flere ganger, men det virker som om picatinny-skinner er det eneste saliggjørende her, samme hva slags børse :)

Og for meg var det helt uaktuelt, borrer ikke huller i en ny Sauer...

Har ikke fått prøvd så mye enda, men har erfaring med optilock fra før, og de er topp.

Så foreløpig er dette en løsning jeg kan anbefale på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Da kan det se ut til at jeg endelig har funnet det jeg leter etter! :)

http://www.cz452.com fant jeg denne "skinna" som kan monteres rett på 200 STR'ens 11mm skinne, og som klemmes fast uten noen flere skruehull eller fresing:

BKLCantilever.jpg

 

Hva tror dere? Den er veldig høy, men det får bare skure. Spørsmålet er om den er solid nok, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...