Jump to content

enda ikke blitt nybegynner, men det nærmer seg.


østlendingen

Recommended Posts

Hei,

 

Har da bestilt meg ladesett fra LEE, sammen med litt plukk for å lade 223.

Jeg har mange spørsmål, og jeg vet ALLE kan googles, men nå er det da greiere å få tips og svar fra forumbrukere, enn googlebot ;)

 

Mine første tanker om dette med å lade, er jo å finne noe som går nogenlunde bra i min mindre presise børse.

Jeg har sett litt rundt, og finner mye bulk-pakker med MANGE kuler.

Jeg ser vel helst en fordel under "grovsortering", å ha ca 20 kuler av forskjellige slag, og prøve 4 forskjellige ladninger på hver av disse.

(ser jo ikke vits i å kjøpe 500 kuler, som går i hytt og pine, uansett krutt/kruttmengde)

 

Må vente på ladeutstyret, og ladebok, men er det for eks, noen som vet en kruttsort som er gjenganger?

Det kan jo være greit å ha noe klart, den dagen ladesettet kommer... evt forslag til alle de tingene jeg har glemt, som er helt nødvendig?

 

 

*edit* legger noen linker her for min egen del.

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/44

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner selv, og har ladet i 5-6 mnd nå. Det som hjalp meg i gang var å lese bøker og snakke med Trond Alvestad hos hjemmelading.no.

Han svarer deg kort og greit på det meste du kan finne på å spørre om, og han har mye av utstyret og ladematerialer på lager til helt OK priser.

Link to comment
Share on other sites

ser ut om jeg får bygge om hele huset, og lage meg furebu...

er det noen som sitter med større kvanta med forkskjellinge kuler 223?

trenger 20 skudd av div forskellige sorter, for å se hva som går greit i børsa.

er jo litt drøyt å kjøpe 100-400 kuler av hver sort om man bare skal se hva som går bra eller ikke i børsa.

 

ellers hvem på østlandet selger Winchester 64 Power Point ?

Link to comment
Share on other sites

takker for det Münsterjeger.

Ellers er mini'n hard på utkastet...så det er en del hylser som ikke kan resikuleres....

Bilde http://www.ossbegge.com/hylser.JPG (stor str. så linker ikke direkte)

Tar det vel nesten som gitt at hylser med bulk i halsen er kass?

 

Ellers får jeg se om jeg forstår å justere dybde og denslags på DIE settet.. får bli dagens utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

Kuler er plukket, og ligger klar til sending imorgen. :-)

 

Når det gjelder hylsene dine, er det vel bare en av disse jeg ville kassert.

Men de fleste er absolutt brukandes.

Mine får også bulk i halsen av T3'en. Men som sagt, den ene var jo veldig stygg da.

Jeg vil tro at ved mange omladninger vil det til slutt trette messingen en god del.

 

Andre med mer erfaring får komme på banen!

Link to comment
Share on other sites

Da er det 55grs kuler på vei..... (tusen takk Münsterjeger)

Da er det vel på tide med en tur til landro, i morgen, og kjøpe krutt og tennhetter.

 

Men for å søke litt ang presisjon, burde jeg kjøpe 40ish eller 60ish grs kuler i tillegg?

(for å se om børsa liker tyngre eller lettere kuler)

Om jeg har skjønt det rett er det en fordel med N133/135 krutt for tyngre kuler og N130 krutt for lettere kuler.

 

Sånn i starten hadde det vore greit å slippe å kjøpe alt på en gang, da sambo driver med jegerprøvekurs, vi bygger om badet, pistolskyting osv osv....

(glemte jeg å si at penga har vinger å fly med for tiden?)

 

Så om noen har tips forslag, lutter jeg ører.

 

Ser nå før jeg poster at Landro har tyngre lapua kuler i 69 og 70 grs, og det er vel litt tungt for 1/9 twist?

(de har også ferdigladet 75grs partizan)

 

hmm..xxl alnabru neste?

Link to comment
Share on other sites

Har litt Hornady , Nosler , Sierra og litt Partizan i hyllene mine her ute.

Send meg din adresse så sender eg noen kuler og litt krutt.. :wink:

 

PS: Ikke hør på Kjell Olav... Han er stein gal.. :wink:

Hvem ville ellers vist seg i en slik skjorte som dette på skytebana..

2011-07-04_11_00_46_(Custom).jpg

:lol:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol:

 

Og atter en gang tusen takk til dere hjelpsomme sjeler som donerer!!!!

 

Driver og jobber med 223'n og har letta avtrekket, og har laget en patent, for å slippe at den hiver og missbruker tomhylser...

Regner med at den trenger et par runder til sandtaket og litt mere justering før det er oppe og går..... ;)

 

Og så har jeg igjen å lage meg en accu-strut patent.... har planen klar, men gjenstår mye filing!!

 

Blir jo artig å se hvor man ender mtp pressisjon....

Link to comment
Share on other sites

Vedder på at eg vet hvem sin dette er...

:lol:

 

Busted :mrgreen:

 

On topic.

Jeg rekker ikke å få kulene dine avgårde før i morgen østlendingen, håper det går bra.

 

Det går nok meget bra.....

Jeg kjører uansett ikke pressa før jeg er sikker på hva jeg gjør, og da kreves det litt mere lesing først.

I dag skal det beddes 2 rifler, underholde unger, skyting, og lage accu strut patent. så planene er stort sett lagt ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vore en liten rekogniseringstur til varaldskogen og sett tiur og elg....

Samt hatt en trivelig familiesammenkomst, inkludert noen bedre venner, kjent som bache og jelzin....

 

Uansett. rakk et lite miniprosjekt på kvelden i dag...

Siden det er litt usikkerhet på plassering av furtebua, så får jeg lage en "mobil" løsning så lenge.

Laget bare en rufsete, men vel fungerende brakett, så jeg har fått satt opp ladestasjonen på stua så lenge....

feste1.JPG

 

feste2.JPG

 

Har fått litt special blend kaffe i posten og, så nå har jeg en god del kuler som jeg kan jobbe med ;)

(atter en gang TUSEN TAKK!!)

 

Men jeg må uansett se litt mere utube og "how to"' på nett før jeg tørr dra i spaken....

 

Dog er vel det meste på PLASS nå, Remington tennhetter, og N130 krutt..... og får grave litt etter passende ladedata på dette......

Link to comment
Share on other sites

Skummelt dette....

Har da lekt litt før sengetid her, og har prøvd å presse....

Men siden jeg ikke har så mye data og lektyre å leke med.....

 

Regner med at "setedybden" ikke skal være lik på alle?

Eller kan man starte pent med "små" sikre mengder krutt, og samme setedybde?

 

Ble 0.2 mm forskjell på ferdigladet Fiocchi og en prøve presset Partizan kule..

(DET ER IKKE KRUTT eller tennhette montert her, måtte bare fikle litt)

Blir jo ikke noe stell uten at man klår litt heller.....

 

prove1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har vore innom på gutterommet til en nabo her, og sett litt....

Så har vel fått litt mere kjøtt på beina... lærer litt hver dag... ;)

 

Får vel snart hive en næve krutt i ei hylse :P

 

Men tips til mere lesestoff, og spes på 223 ladning ønskes...

 

Er det noen som har normale/fabrikkdata på:

 

Partizan 55gr

Hornady 50 SP

Hornady 40 v-max

remington 50 psp

Sierra 50 varminter

Har bare N130 krutt pr tiden, samt remington tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og gratulerer med en ny og spennende hobby. Mye ting som skal finnes ut av. Mye som skal læres. Det virker dog som du har riktig approach; sakte og sikket framover. Det er bra.

 

En liten ting du skal huske på er at total patronlengde ikke er fast med forskjellige kuler. Noen kuler er korte og butte og treffer bommene med betraktelig kortere total patronlengde enn med kuler som har lang og slang spiss.

 

Når jeg lader 6.5 kan total patronlengde (med kula i bommene) variere med opp til 7 mm.

 

Du må derfor finne total patronlengde for hver enkel kuletype/vekt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ser at du og nettop har begynt å lade .223 til minien din?

Er i akkurat samme situasjon selv. Har akkurat kjøpt rcbs ladesett, men venter på diene.

Mini targeten min gir ikke helt de samlingene jeg ønsker, så jeg ønsker å finne beste ammoen til en rimelig penge..

 

Hadde vært kjekt å utvekslet erfaringer med deg etterhvert som vi får framskritt..

Link to comment
Share on other sites

Jau. Kjøpte egentlig ladesett for å finne presisjonen på minin, har vel i dag vippet 100 skudd med den. Hadde i dag en spredning på ca 4cm @100m.noe som i utgangspunket skal være veldig bra for en mini. Dog er det morro å se hvor bra det kan bli. Har skutt 50 stk 50grs fiocchi, og 55grs fiocchi. 55grs samler mye bedre enn 50, så skal bli spennende å prøve litt tyngre kuler. Dog blir vel det når pressa er i gang.Men tar det veldig forsiktig, er vel mest usikker på rett justering av die'ene. Og hvilken dybde jeg setter kulene i. Er halsen riktig/ nok press osv osv, men tror det blir jaevelig morro når man først kommer i gang.

Link to comment
Share on other sites

Har da ladet 2stk 40 grs v-max, med 24grs N130 krutt.

Dog er jeg usikker på hvor "dypt" jeg skal sette kula.

Noen dom har ladet V-max og vet ca hvor lang kula skal være? (har skjønt at det vil variere fra rifle til rifle... men det er vel et snitt/standard?

Må vel uansett endre litt på lengden for å se på variasjoner på samling.

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte å bestemme COL på:

 

1. Sjekk at magasin og kammer er tomt.

 

2. Lukk sluttstykket.

3. Senk en pussestang fra munningen (Pass på kroningen!!) til den treffer støtbunn/ sluttstykket.

4. Bruk en tynn tusj og marker pussestangen ved munningen (Jeg bruker litt tape på pussestokken).

 

5. Ta ut sluttstykket.

6. Dropp en kule inn i kammeret.

7. Bruk en blyant til å presse kulen mot bommene/ riflingen og hold den der.

8. Før inn pussestokken fra munningen (jepp, pass på kroningen!) til den støter mot kulespissen. Dette er lettest å gjøre dersom børsa ligger flatt på en benk eller gulvet.

9. Merk pussestokken ved munningen.

 

Nå har du to punkter på pussestokken. Disse markerer maks lengde (MAX COL) for en patron i ditt kammer. Noen lader til dette målet, men de aller fleste ønsker en grad av friflukt -dvs distansen kulen må "fly" før den treffer bommene i riflingen. Dersom man starter med kulen satt helt inn til bommene kan man oppleve høyt trykk. Personlig starter jeg med 2mm friflukt som et utgangspunkt. Dvs at dersom jeg måler MAX COL på 80mm, så lader jeg med en COL på 78 mm. En annen faktor som spiller inn er hvor lange patroner magasinet ditt kan håndtere. Dette kan resultere i at du får en lengre friflukt enn det du hadde tenkt.

 

Lad en dummy (patron uten krutt og tennhette) som du soter/ farger kulen på. Dersom du kan se at kulen har vært i kontakt med riflingen har du målt/ regnet feil. Start i såfall på nytt. Dummyen er kjekk å ha dersom du hurtig skal stille inn settedien din til samme kule -og til samme børse- og COL ved en senere anledning.

 

Edit: COL = Cartridge Overall Length.

Link to comment
Share on other sites

DA har jeg skutt mine 5 første hjemmelada 40Grs V-max (takker Kjell Olav)

 

Men det var adskillig mindre futt i disse enn 55grs Fiocchi. Måtte mate manuellt på mini'n.

(dog er det bare en kjapp justering for å få mating på lavere trykk)

 

Meen.. som skikkelig nybegynner har man ikke chronograf, eller annet å "dokumentere" enn at samlinga var overraskende bra, dog gikk disse ned til venstre i forhold til Fiocchi skuddene.

 

 

Selvsagt gjør vekta på selve kulen en del, men dette var jo som å skyte med sallong i forhold 55 grs Fiocchi

 

Så det neste, blir mere krutt, 05 grs pr stepp? Hvordan ser jeg etter trykktegn?

Må få i orden skyttebenk,så jeg får eliminert fumlete skyting fra min side, og se hva skudd\børse faktiskt presterer.....

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg spør dumt nå, men når rifla ikke mater med 24grs, vil det da være noen form for fare å lade 25 grs neste runde?

Skjønner jo at en lettere kule gir mindre "motstand", men er det i realiteten noen fare å gå opp 1.0 Grs?

 

Hvis du setter den slik at OAL blir på 2.200" (55.88 mm) så er du iht Hornady sin ladebok :smile:

Har lest et sted at dette er COL også... så da blir det null friflukt?

Link to comment
Share on other sites

OAL - Over All Length

COL - Catridge Overall Lenght

 

Kjært barn har mange navn. Dette er to navn på samme mål.

 

Lengden fra bunnen av hylsa til - og her blir det vanskelig.

1. Spissen av kula

eller

2. Til den delen av kula (forfra) som har så stor diameter at den treffer riflinga

 

Jeg har sett begge deler brukt og har ikke klart å finne noe system så jeg tror det brukes om hverandre.

Det finnes utstyr å få kjøpt som lett gjør at du kan måle variant 2 over. Dette er f.eks Stoney Point O.A.L gauge.

Kanskje OAL er målet i variant 2 siden utsyret heter dette?

 

Jeg bruker alltid pussestanga for å måle og holder meg derfor til variant 1.

Malle har jo en meget god oppskrift på dette tidligere i tråden. Jeg gjør det på akkurat samme måten med et unntak; Jeg bruker en spisepinne istedenfor en blyant :mrgreen:

 

Bottom line:

Jeg tror disse begrepene brukes om hverandre så mål selv.

Link to comment
Share on other sites

Til alle konvensjonelle ( slike som de du har ) 50grs kuler bruker jeg 23,0grs N130.

Til 40 V-Max kan du trygt lade 24 - 24,5grs med samme krutt.

Gi kulene 1-2mm friflukt. :wink:

 

Lader en runde med 24,5Grs på litt forskjellig da ;)

 

Meeen... Når vet jeg at jeg nærmer meg max ladning?

Skal uansett lade 24.5grs nå, men regner med at det er en god ting å vite til senere?

Link to comment
Share on other sites

Les om trykktegn i ladeboka.

 

Beste måten er systematisk måling av trykkring på hylsa med mikrometer.

Sjekk hastighet med kronograf.

 

Se på hetta etter avfyring

Se på hylsebunn etter avfyring- Jeg har f.eks hylser hvor utstøteren har stemplet skikkelige merker i messingen.

 

Er sluttstykket tungt å lukke opp?

Hvis f.eks det må forsiktige overtalelser til med tungt og grovt verktøy for å få opp sluttstykke, er nok trykket litt :roll: høyt. Åjada, jeg har vært der :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

lader på den sikre sti pr tiden, siden jeg ikke er helt fersk på dette.

Var innom XXL og impulshandlet litt tyngre kuler, type Nosler Custom competition 69Grs og norma 202 krutt.

og ja...den omtalte ladeboken i 6 utg.

 

Meeen...så var det det med ladedata igjen da.....

 

Nærmeste jeg finner er vel Lapua Scenar i 70 grs med start 23grs Norma 202....

 

Burde ikke være noe problem å starte der?

Link to comment
Share on other sites

Følger jeg Malle sin oppskrift får jeg en COL på 6.13 med Nosler.....

og jeg fikk vel ganske nøyaktig det samme med Hornady V-Max...

Hadde regnet med å få forskjelige tall på dem, men det er jo i framkant man måler, og ikke bakkant...

 

Magasinet tar jo i utgangspunktet ikke lengre COL enn 5,74 så det blir jo 4mm friflukt.... hmmm...

 

Nosler kula er jo ganske lang, og må dermed settes ganske dypt i hylsa..... vil ikke dette gi mindre volum/høyere trykk?

 

Følger jeg lapua Scenar 70 grs med norma 202 krutt skal man starte med 23Grs...(fant ikke 202 krutt og 69 grs Nosler)

Vil det da ikke være greit å starte med 22,5 grs for Nosler? eller bør jeg starte med 23grs her og?

Link to comment
Share on other sites

Noen rifler gir alltid "krater" på tennhetta uansett hvilken ammo den fores med, dette pga at enkelte rifler har en forsenkning rundt hullet tennstempelet kommer ut. Du må følge nøye med når du vet at du skyter "vanlige" ladninger(altså de som er langt fra max) slik at du lærer deg hvordan tennhettene du bruker skal se ut. Når du kommer høyere opp på ladningene så kan du se at kanten rundt anslaget blir større og hettene blir flate. Om du legger en tennhette med anslagssiden opp på bordet og ser på den fra siden så ser du at den ikke er helt firkantet, når hetta er montert og du ser på patronen bakfra så vil du se at det blir litt "luft" helt øverst mellom hetta og hylsa. Ved overtrykk vil hetta utvide seg og fylle opp her. Vanskelig å forklare, legger med et bilde av uskutt patron der du kan se området med "luft", har dessverre ikke bilder av noen med overtrykk men håper du forstår, hvis ikke så er det sikkert andre som kan forklare det bedre..

tennhetter.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...