Jump to content

Stor spredning på skyteskiva etter rengjøring av demper!


mar.j.kar

Recommended Posts

Jeg har skutt en del i vår og sommer med en sonic 45 lyddemper med 8mm høl på en 308 med riflestigning 1/12. Men 150grs GK har samlingene på 3 skudds serier vært trekløver til max 3 cm på 100m da operatøren har gjort som han skal. Børsa går altså godt.

 

Med bukkejakta nært forestående ble demperen gjort ren, og siste testskyting med 150 grs GK skulle gjøres i går. Første skudd: 25cm til venstre for senter. De to neste med 5mm mellomrom 5 cm til venstre for senter. Jeg var redd kikkertsikte kødda med meg å satte på et annet. Samme leksa! Ned og til venstre, minst 25cm. Prøvde deretter mot hode på en tiurfigur uten demper. Pang - midt i hode, toppen 3cm over siktepunkt(Børsa har gått litt høyere uten demper, så skuddet ble innertier).

 

Da sitter jeg igjen og lurer på hva pokker som har skjedd med demperen?! Veit at demper gir stygg spredning dersom noen ledd ikke er skrudd godt nok til, men her var alt skrudd bra sammen. Kan Leddene være forskjellige på et vis(identiske å se på), og at jeg har skrudd den sammen i en annen rekkefølge enn de var sist? Er det blitt ujevne overflater inne i demperen etter avskraping av kruttrester, som har ført til noe turbulens av noe slag på kulas vei igjennom demper?

 

Noen som har opplevd lignende, og evt har oppskriften til å gjenopprette presisjon med demper? Er redd det blir bukkejakt uten demper...

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at den har et hul på 8mm?

Mener du ikke at den er mærket MAX 8?

 

Hvis hullet fysiskt er 8mm har du fejlen her.

 

Hvor meget havde du skildt på demperen i forbindelse med rengøringen. Havde du skildt bagstykket, og løsnet inderrøret med flammedemper?

 

Hvor mange skud har du skudt, og hvor meget krudtrester fandt du i demperen, og evt hvor var det primært lokaliseret?

Link to comment
Share on other sites

Disse dempere er beregnet på at der er en klaring rundt kuglen på minimum 1mm over maksimal kuglediameter. Derfor er de mærkede med max 6 =7mm hul. Max7 = 8mm hul. Max 8 = 9mm hul. Max 9,5 = 10,5mm hul.

 

Man har konstateret at kuglen i precist det øjeblik den forlader en munding, kan woble op mod 2,5 grader. Dette medfører at der er behov for et hul som er minimum 0,5 mm større end et normallængde projektil. Samtidig må man indbygge lidt accept af ucentrerede huller i piben, lidt skæve gjenge, og lidt skævhed i selve demperen. Derfor er det besluttet at indbygge minimum 1mm klaring i forhold til angivne max kuglediameter

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg hadde samme problemet på en A-tec demper etter at han hadde gjort den grundig ren. Løsningen ble å legge den i ett zalo bad, også tørke den ekstra godt for deretter å smøre den inn med et mer varmebestandig fett. Konklusjonen hans ble at han hadde brukt en olje som ikke tålte de høye temperaturene som oppstod i demperen.

Link to comment
Share on other sites

På demperen står det max 8mm, men det er etter kontrollmåling konstatert 9mm høl igjennom hele.

 

Uansett hvor stort høl ift kulediameter forskjellige folk mener det optimalt sett bør være, så var presisjonen upåklagelig i ca 400 skudd.

 

Det nevnes at olje som ikke er beregnet for formålet kan være et problem. I dette tilfellet oljet jeg forsiktig inn gjengene på hver enkelt del med standard våpenolje. Dette gjorde jeg fordi de hadde blitt tørre av pussing og gjengene var stygge etter kruttrester osv. Jeg vet (og visste under rense-operasjonen) at man skal bruke fett e.l. som er varmebestandig, men hadde ikke dette for hånden. Kan dette være problemet?? Synes det høres rart ut... Da må jeg ha en forklaring på hva som fysisk skulle kunne skje isåfall:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke alltid lett å skjønne hvorfor ting er som det er. Skal gjøre et forsøk med rengjøring.

 

Tidligere fantes det fett på biltema, som jeg mener skulle tåle 500"c eller noe der omkring. Finner ikke dette lenger. Noen som har tips ang fett som duger til en billig penge?

Link to comment
Share on other sites

Der findes original servicpakke incl varmebestandig teflonfett. Settet indeholder 2 haknøgler og e 5ml sprøjte med ekstremt bestandigt fedt. Spørg hvor du har købt demperen.

Denne fedt klarer 400 grader uden at tørke, og 900 grader før den forsvinder

 

Du svarede forøvrigt ikke på hvor meget af demperen du havde haft skildt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit om orginalfettet, men syns det er dyrt. Tidligere fantes det biltemafett som fungerte utmerket, og det kostet omtrent 1/10.

 

Hvornår har man kunnet købe en tilsvarende fedt til 5kr.???

Hvis du regner på ar der er tilstrækkeligt fedt i en sprøjte, til ca 20 gange rengøring og smøring. Da bliver det ca 2,5kr pr gang.

Men muligt at det er bedre at spare disse 2,5kr, og i stedet anvende en hel pakke ammo som går i hytt og pinne.

 

Hvor meget havde du skildt i forbindelse med rengøringen????

Link to comment
Share on other sites

Bedre å kjøpe en stor boks med fett enn ei lita tube. Ignorant har kanskje ikke andre jobber å gjøre, hobbyer å føre, som gjør at en kan trenge mer varmebestandig fett enn 25ml....

 

Bare leddene er skrudd fra hverandre. Innmaten i bakstykket med flammedemper osv er ikke rørt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig tid til skytebanen i dag. Hadde derimot ikke tid til full reingjøring av demper i vannbad med zalo, så jeg plukket fra hverandre alle leddene og tørrpusset gjenger. Tørket også over innsiden av alle ledd, slik at det ikke var igjen kruttrester som lagde uregelmessigheter. Deretter skrudde jeg den hardt sammen.

 

Resultatet var at de fem første skuddene lagde ett stort høl i innertier. BØRSA ER FRISKMELDT!

 

Tror jeg må konkludere med at leddene ikke var skrudd sammen godt nok. Muligens pga smuss og drit i gjenger. Dette var jeg klar over, men jeg undervurderte det kanskje noe. Greier ikke se hva slags innvirkning den lille mengden våpenolje på gjengene fysisk sett skulle ha på kula på vei igjennom demperen.

 

Altså: skru for all del godt til alle ledd, og demperen til pipa hvis man har ønske om å treffe målet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Å bruke vanlig våpenolje på gjengene på demperen er, etter min mening, ett sjansespill. For der blir det veldig varmt,og da kan olja bli seig å miste misjonen.

Men, kobberpasta er melodien der det blir styggvarmt. :winke1:

 

Hvis du bruker kobberpasta på gjengene dine vil jeg anbefale deg å gå inn på lyddemper.no

Der klikker du på vedlikehold,så leser du hva slags fett du kan bruke,og absolutt ikke skal bruke!

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt, kobberpasta er ikke anbefalt brukt på deler i aluminium på grunn av faren for galvanisk korrosjon. Ved banebruk er det neppe like stor fare for dette da varmen vil forhindre oppsamling av fukt, men til jaktbruk vil fuktighet lett samle seg. Personlig bruker jeg aluminiumspasta på slikt, den tåler også høye temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...