Jump to content

Annbefaler dere til Spesial felt?


CCOB

Recommended Posts

Jeg tenker i retning lomme pistol i 9mm. jeg har inne en søknad på lommepistol spessialfelt 9mm.

 

går baby glocken? det jeg vill ha er ett våpen jeg kan få tak i, ergo ikke noe til 60.000. å noe ikke alle andre har forslag tas i mot med takk...

 

 

MVH

 

CCOB

Link to comment
Share on other sites

Ja, en kompis har en 19 med et justerbart sikte som går bak sleiden.

Mulig han måtte ta noen tideler av løpet som stikker ut av sleiden.

Han ser sikkert denne tråden og kommer på banen..

 

 

Med Bo-Mar sikte må du ta av ca 0,5 mm av løpet.

Da ligger løp, framsikte, baksikte og nedre del av grepet godt ut imot kassa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen forslag i 9x19, selv om en del er tatt litt ut fra lufta mener jeg disse skal gå i kassen:

 

Walther PPS, Stenvaag Våpensenter.

Ruger har noen varianter, feks. LC9. Våpen-Søilen er vel importør.

Smith&Wesson M&P9C, Winge Våpen.

En eller annen 1911 subcompact, Para sine Warthog/Carry-varianter eller liknende.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke spesialfelt klassen for de bra pistolene, men heller en klasse der det er riktig gode skyttere som vinner. Ser man litt på hva som brukes og hva som vinner er det ikke så lett å bli klok.

 

Alle pistoler som går i "kassen" er tillatt. Som nevnt er Glock 19 bort i mot den største, derfor i manges øyne den beste også (Den vinner spesialstevner i konkurranse mot pistoler med et mye bedre rykte hva pressisjon angår.)

 

Å anbefale pistol i denne klassen blir helt tullete. Her er det smak og behag som styrer valg av pistol og den beste vinner.

Link to comment
Share on other sites

Glock 19 (med tunet avtrekk) er nok en av de bedre 9mm pistolene til spesfelt (Glock 19 går som regel godt), ihvertfall om man trives med Glock.

 

Om man skal konkurere med sikte mot topp plasseringene, er det sansynlig at de fleste skyter enda bedre med en ferdig kortet Hammerli Exesse short i 22lr (Selv bruker jeg en Deilig Beretta 71, men det er ikke tvil om at straffen for å bruke ett våpen som for meg knallhardt straffer feil, er at man havner lenger ned på listen enn man behøvde. Men det er morro med en ekte lommepistol :D ).

 

Kort sagt, første bestemmelsen du bør ta, er hvilket nivå du vill skyte på (om man ønsker å prioritere morro, eller ser mest på resultater). Glock 19 kan være en god middelvei for de som trives med den.

 

Jeg antar at jeg skyter noe bedre med enn Glock 19 enn med Berettaen min i 22lr (mest p.g.a lengre siktelinje), men jeg vet at jeg skyter bedre med en kortet Exesse i 22lr enn noen av de andre valgene (når det er sagt, så finnes det en og annen spesialkonstruksjon som kansje passer meg enda bedre).

 

Til syvende og sist handler spesialpistol om man hva man prioriterer mest av å ha det morro, og best mulig resultat. Jeg er for tiden i morro klassen, andre får ta sine egne valg :wink: .

 

P.s. Sørg for at du prøver de våpnene du vurderer, før du handler. Da vet en selv hva som er pluss og minus med de forskjellige valgene.

 

P.s 2. Det finnes mye snasent i 45acp også (om man treffer så mye vet jeg ikke, men morrofaktoren må være skyhøy). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt og fyldig svar! :)

 

Veldig enig i at man bør fysisk prøve de våpene man tenker seg å muligens gå til innkjøp av. Hensikten med spesialfelt er vel for deltagelsens skyld og ikke havne på pallen. Dog det hadde ikke vært meg imot å kommet litt opp på listene, men uansett så er jo trening og tid på banen en vesentlig faktor.

 

Har en Exesse Sport .22 som jeg er sykt fornøyd med og en i Short hadde kanskje også vært en idè, men leser mye motstridende om ulike fabrikat så ikke lett å bli klok.

 

Igjen takk for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Exesse Sport .22 som jeg er sykt fornøyd med og en i Short hadde kanskje også vært en idè, men leser mye motstridende om ulike fabrikat så ikke lett å bli klok.

.22 Short er ikke lovlig til verken spesialpistol eller noe annet, og kamres vel heller ikke i X-esse.

Tror nok det var "shortutgaven" av X-Esse som var ment, ikke patronen.

Link to comment
Share on other sites

Beretta mod 71 er vel en av de beste pistolen til spesialpistol tatt prisen i betraktning, bra presisjon og godt grep. Siktene er egentlig ganske ok de og.

Brukte en i helga og skøt fullt med beste prioritering, Midt Norsk mesterskap. Men tapte omskyting mot en bedre skytter med X-Esse. Nå har jeg brukt denne pistolen i to konkurranser, begge Midt Norsk mesterskap og begge gangene med sølv som resultat. Konklusjonen er at det er umulig å vinne med den, derfor selges den billig til noen med papirer i orden.

Link to comment
Share on other sites

Sto og så på OlavM :wink: Dog er jeg av den mening, at dess bedre man er som skytter. Dess mindre har våpenet å si, ikke ett vondt ord om Berettaen (deilig liten sak, som er av de om ikke det mest funksjonsikkre våpenet man kan få i 22lr). Men jeg er rimelig sikker på at for de av oss som ikke er i samme klasse som deg og de andre i toppen, vill en Exesse gi flere poeng (da det normalt er lettere å skyte med ett større våpen).

 

Om den er like morro å skyte med (eller like funksjonssikker) som Berettaen, det er en helt annen sak.

 

P.s Min lave poengsum til tross, må jeg si meg godt fornøyd med MNM i SP. Det går fremmover i takt med nedlagt trening (= stevner :oops: ), og morro faktoren er høy. :wink:

 

P.s 2. En Beretta mod 71 er ikke noe dumt våpen å starte spesialvåpen karieren med, spesielt om man tar prisen i betraktning. Er det knapt nok noe bedre å få for pengene.

 

Jeg har lyst på en Exsesse, men jeg har ikke lyst til å selge min mod 71. Det sier vel det meste om hvor godt jeg liker Berettaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...