Jump to content

Valg av første hagle? Hjelp?


Fersking86

Recommended Posts

hei..

ska kjøpe min første hagle og er veldig usikker på vilken hagle eg ska velge.

Har ingen erfaring med hagle fra før av, har skutt ca 20skudd med en hagle på skytebane.

 

Har ikke tenkt å bruke så mye penger siden eg ikke vet om eg liker å jakte og eg tviler på att eg treffer bedre med en dyr hagle, så var tenkt å bruke 4-6000kr.

 

Kommer til å jakte en del sjøfugl samt rype.

 

Har sett en del på Baikal mod. 27EM-1C, men når eg var på xxl igår sa di att baikal var skikkelig dårlig og att eg burde kjøpe en finnskogen til 8000kr, hva mener dere? No ser eg att baikal er en del tyngre vet ikke om det har noe å si??

Så har eg sett litt på denne Yildiz SPZ SM, vet heller ikke om dette er noe bra?!

 

Haglen som eg ønsker skal vere en O/U, den må kunne skiftes choker på og ha løpsvelger, ejector er ikke ett must i mine øyne, men vertfall ekstraktor.

 

Håper noen kommer med noen komentarer til disse våpene og ka som bør velges, sleng gjerne ut andre forslag og.

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke bry deg om at vedkommende på xxl sier at star er noe dritt. Det finnes selvsagt finere, mer balanserte og "deiligere" våpen, men starhaglene er veldig driftsikre. Du gjør nok ikke noe feil med å kjøpe star.

 

En kompis av meg kjøpte finnskogen, om det var ei mandagshagle er uvisst, men den var ikke 100 %. Fikk riktignok ny som har funka i ettertid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har to stk star baikal selv , en gammel side by side som det står made in ussr på og en 2007 mod ij27 o/u , begge

to smeller vær gang, har skiftet tennstifter på den gamle et par ganger. Men syns de nye baikalene er mye dårligere

en de gamle, blåneringen på den nye er mye dårligere og chokene i nye baikaler er svake og tåler dårlig mye bruk av hevi shot

har jeg erfart, sprengte imp cyl choken. Jeg vil anbefale og se på brukthagle eller se på en silma eller remington 870 i

den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Forrige skrev: "Finn deg en du liker å holde i og vifte rundt med og klin til!"

 

Det var et usedvanlig godt råd. Liker du å holde i børsa vil du helt sikker treffe mye mere med den, enn med en som er "finere" men som du ikke trives så godt med å holde i!! Riktig dyre hagler blir skreddersydd og det er ikke uten grunn. Selv om ikke mange har penger nok til å kjøpe skreddersøm bør man uansett kjøpe en som passer best mulig.

 

Jeg har en gammel Star Baikal sideligger i 1/2 og 1/4 trangboring. Helt tilfeldig så passer den meg veldig godt og jeg reffer derfor bra med den. Ikke så flashy å se på som kompisens Märkel til 75.000,- men slett ikke et stygt våpen. Enkel og rubost med en helt grei finish. Jeg treffer nok litt oftere også, så regnet i fugl pr krone er det ingen tvil om hvem av oss som gjorde det beste kjøpet. Min Star er fra begynnelsen av 80 tallet så den er laget i USSR og byggekvaliteten er helt upåklagelig. Den ser i allefall ikke ut som om den er 30 år gammel. Hvordan det er med moderne Star aner jeg virkelig ikke, men har ikke hørt annet enn godord om dem!

Link to comment
Share on other sites

Då har eg kjøpt hagle, gikk for en yldiz spz me 12.76 med 66 løp. Valgte denne då eg syns den var bedre å holde og vekten kjentes mer behagelig ut. Noen synspunkter? Har postet ett emne i ladning kategorien då eg har noen spm vedr ammo, fint vis noen tar en titt der...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hagle.. Driver å kikker litt på hagler selv, siden jeg ikke trives med sideliggern så godt når jeg skal skyte leirduer, finest til harejakta den :mrgreen:

 

Fin hagle den du har kjøpt deg. Hvor mye ga du for den?

Usikker om jeg vil ha halvauto/pumpe eller o/u. Rem 870 passer perfekt. Men var ikke derfor jeg skulle skrive her.

 

Den hagla kommer du sikkert til å bli fornøyd med å ha mange fine stunder med :D

Link to comment
Share on other sites

Hagla er kjøpt ny hos våpensøylen i bergen, fikk bra hjelp der.

Kosta meg 6000kr med 5choker, reim, og pusse sett. Kan sikkert finne den litt rimeligere på nette, men eg syns det er greit å kjøpe det i nærheten dersom noe sku skje...

Det er den utgaven med blank låsekasse så ble straks litt finere da!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ville kastet opp på skulderen, sett om jeg kunne prøvd noen andres på banen osv på førstekjøp.

 

Få deg en hagle som passer skikkelig, ingenting er verre enn ei hagle som du bare bommer med. Personlig treffer jeg ikke en dritt med Baikal uten å modifisere stokken mye, dette er ikke gratis å utføre skikkelig aner ikke om det er mulig eller hvor mye som er mulig heller.

 

Jeg fikk en eldre Merkel som jeg skyter meget bra med treffer det jeg peker på så og si, det var da jeg fikk opp gleden med småviltjakt med hagle flere hakk. Se gjerne på brukte våpen i din prisklasse, du kan finne din perfekte hagle innen budsjettet istedenfor en ny som ikke passer bra.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg kjøpt hagle, gikk for en yldiz spz me 12.76 med 66 løp. Valgte denne då eg syns den var bedre å holde og vekten kjentes mer behagelig ut. Noen synspunkter? Har postet ett emne i ladning kategorien då eg har noen spm vedr ammo, fint vis noen tar en titt der...

 

Se her ja! Yildiz kan være et godt valg det.

 

Kjøpte selv en SpzM i 2005. Hadde et og annet dobbeltskudd det første året, men etterr litt puss og justering fra Børselars fungerte den som snus. Følte selv at hagla var god å holde i, med godt grep og slettes ikke verst avtrekk.

 

Dette er ei hagle som tåler mye juling har jeg inntrykk av. Jeg var nok noe uforsiktig i skogen, pusset hagla litt for sjelden og brydde meg ikke om utseende i større grad. Men smalt gjorde den. Rust? Aldri, selv om jeg ikke pusset den hele høsten. Yildiz fikk for øvrig pluss på at den virker solid i test for noen år siden (enten var det i Jakt, eller så var det i Jeger, hund&våpen - test av rimelige hagler).

 

Stokken på min så ut som om den var laget i plast, så jeg tok etter hvert og pusset den ned og oljet stokken i stedet. Da ble den finere (les: mindre stygg).

 

Byttet ut hagla i vinter, ikke fordi jeg var misfornøyd, men fordi jeg hadde lyst å prøve noe annet. Endte opp med å bytte den i en gammel, brukt Fabarm i 20/76. Syntes jeg bommet litt vel mye med Yildizen. Valgte nok et litt vel kort løp. Noe av balansen blir borte med så kort løp (66 på min og). Utrolig lett, rask og fin i skogen, så jeg traff på de utroligste skudd, men jammen bommet jeg på de utroligste og. Bom på sideskudd på tiur på ti, femten meters hold er ikke bra... Prøvde derfor å montere hagla i butikken og sammenlignet med Fabarmen.

 

Denne Fabarmen hadde jeg sett på litt tidligere, for det kunne kanskje være noe for fruen, med litt justeringer av kolben. Imidlertid syntes jeg den hadde et utrolig godt grep, både foran og bak, og jeg synts kolben passet litt bedre til meg enn Yildizen. Så det som blir sagt lengre opp her, "Finn deg en du liker å holde i og vifte rundt med og klin til!", er et godt råd.

 

Selgeren syntes Fabarmen passet meg bedre og kurset meg litt og. Resultatet ble at jeg gikk fra maks 12 treff på lerduebanen med Yildizen til 19 med Fabarmen på første forsøk. Nå skal det nok sies at jeg nok monterte rimelig feil fra begynnelsen med tyrkern, og "kurset" i butikken gjorde at jeg ble klar over hva jeg gjorde feil, så jeg ville nok truffet bedre med tyrkern etter det besøket og. Resultatet lyver nok litt!

 

Fruen ville heller ha en Sabatti Lady, så jeg endte dermed opp med denne. Så får en se hvor fornøyd jeg er etter jakta i høst!

 

Uansett, få noen til å hjelpe med å montere riktig, så blir det MYE enklere! Og ikke bli så opptatt av å måtte treffe lerdua hver gang, vær heller opptatt av å montere riktig hver gang. Da kommer treffene av seg selv. Husker før da jeg var på skytebanen. Fikk nesten panikk for at jeg traff så dårlig og skjønte ikke helt hvorfor. Fikk heller ikke hjelp (noe man sjelden får når man ikke spør!), så fikk aldri til den skytinga. Nå er jeg opptatt av å montere riktig, så jeg har når gått fra å ikke skjønne hvorfor jeg bommer, til å ikke skjønne hvorfor jeg treffer nesten (det er nesten rart noen ganger, for jeg føler skuddet er dårlig, men dua knuser likevel)! Men jeg skjønner hvorfor jeg bommer når jeg bommer, for jeg forstår mer!

 

Tren mye i starten. Øv inn riktig teknikk. Det vil også sitte senere.

 

Fikk forresten igjen hele 2 000,- for Yildizen. Dvs at jeg tapte 2 590,- på seks år. Det tåler jeg! Ga en femhundrelapp i mellomlegg for Fabarmen. Yildizen stod ikke lenge til salgs hos Børselars før den var borte fra bruktmarkedet på nett. Lurer på om de satte prisen til tre lapper eller noe sånn. Kunne kanskje fått en femhundrelapp til om jeg hadde solgt den privat, men gjorde det like godt enkelt!

 

Det at man taper så lite, er jo et pluss om man finner ut at man ikke synes jakt er det helt store likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...