Blaser_308 Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 (edited) Mårfeller Her er invendig bilde av kasse der, klossen for å feste felle er montert. Disse fellene skal monteres i høyden etter gjeldene regler. Innerst i kassen er det hull opp mot åte kammeret, meningen er å tre tamponger gjennom hullen. Sidebilde av kasse. Her er topploket som kan taes av i felt, ved å vri vinkel krok utover. Da kommer man inn i topp av åtekammer. Her ser du bilde av selveste åte kammeret etter topplokk er fjernet. Her skal godsakene ligge i en stål strømpe. Feller for mink, bakke satte. Disse kassene har jeg bygd mer solid, siden de skal stå på bakken. Jeg har valgt å skru lokket på slik at jeg må ha med en liten skrutrekker for å få tilgang til åtekammeret. Altås ikke quick metoden som er brukt på mår fellene. Fra ytterkant rør, og inn til slagmekanisme er det 35cm. Her er røret jeg kjøpte på bauhaus, det er et nedløpsrør slik man bruker fra takrenne. Innvendig diameter er 70mm Edited July 26, 2011 by Guest
frontier Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Regner med at klossen du har skrudd fast inni fella skal fungere som brakett til å feste fella på? I så fall, pass på at den står montert i senter i forhold til slissene du har skore ut for slagfjørene. Står den for langt inn, vil fjørene ikkje få slått fritt oppover, og fella vil skyte nedover ved utløysing, noko som kan gi feilslag for langt inn på måren. Alternativet er ein spiker på utsida på kvar side av kassen, som du berre hektar fjørene innpå.
Blaser_308 Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Ja slagfellen går fritt der klossen står nå, godt poeng . I innerkant av sporet er det kuttet vinklet 45 grader, i case shit happens. Har målt avstanden til karm, den er 1,5cm da fella er utslått. Så fellen slår fritt uten å komme bort i fast konstruksjon. I tillegg kommer de 45 gradene kassen er vinkel skjært i enden av slisse sporet. Er ikke helt komfortabel med åpen felle. Mulig jeg seter på et inngangs lokk med 90mm hull. Ser for meg at rådyr kan slikke på søtsakene rundtom fella, og få utløst slagmekanismen. Hva mener dere?
foldetre Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Fellekasser til body grip feller kan også lages uten spor til fjærene. CB 120
jacko Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Denne var ikke dum Rune Har du prøvd den i felten ?
foldetre Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Nei Jeg har ikke prøvd den , skal ut med den imorgen Bygger man den dobbelt så lang og med inngangshull på 90mm så har man ett enkelt bakkesett.
Jegerbombom Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Fellekasser til body grip feller kan også lages uten spor til fjærene. Er det tredd ett trestykke gjennom fjærene på fellen? Og hvis så, hvilken fordel/funksjon gir det? Har en lignende kasse i metall med endelokk og inngangshull for bakkefangst og lurer på om om dette er noe jeg også bør gjøre med min felle.
foldetre Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Trestykket som er tredd igjennom fjærene er for å hindre att måren klatrer over fella, og så står fella mye stødigere også.
Jegerbombom Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Ahhh....snedig Det der får jeg fundere over, jeg bruker fellene til minkfangst og har vel egentlig ikke erfart at de klatrer over fella inne i kassen men det er greit å være førevar og hvis det hjelper fella å stå stødigere så skal jeg klart ha det i tankene når jeg setter de opp igjen. De har liksom litt vinterferie nå når båten er på land pga isforholdene i havna.
Hjortefant Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Noen som har kunnskap om denne passer til belisle feller?? http://pelsjeger.no/nettbutikk/fangst-o ... bearfeller
Mikkel Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 Fellekasser til body grip feller kan også lages uten spor til fjærene. CB 120 Blir det samme krafta på slaget når fjærene slår fra andre vinkler enn når de står rett ut fra fella? Vet at noen monterer slike feller med fjærene vendende innover i kassa også. Ser for meg at dette kan forstyrre bøylene når de slår sammen, eller bekymrer jeg meg unødvendig?
foldetre Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 Hei Det blir samme kraften i slaget. Ingen forandring. Det er ikke mulig å montere disse fellene med fjærene pekende innover i kassa.
Mikkel Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 Ok! Spente en Belisle 120 med fjærene oppover i stad. Ser ut som en kasse må ha 22x22cm i innvendige mål for å få plass til denne. Må testes ut! Vil gjerne ha fellekasser uten disse slissene på sidene.
Mikkel Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Laget noen eksemplarer av fellekasser for Belisle 120 uten slisser nå. Veldig fornuftig å ha fjærene spent oppover. Driver og bygger en fuglekasse nå som en Belisle 120 passer i. Regner med at slikt får henge mer i fred i områder hvor det ferdes en del mennesker. Lettere å kamuflere en fellekasse som noe annet når man ikke har disse slissene. Har bare 70mm hullsag tilgjengelig. Kommer en stor mår seg gjennom et hull på 70mm?
Larseren Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Hvordan er det å få minken til å gå inn i rør slik som på kassenene i åpningsinnlegget her? Har selv tenkt litt på dette, men til nå har det blitt å lage kasser som er så lange at avstanden til slagmekaninsmen blir over 30 cm. Blir jo noe lettere å ta med disse kassene enn kasser i full lengde. Tenkte å lage noen kasse hvor selve kassen kun rommet felle og åte, men har blitt med tanken til nå da. Hvis det er gode erfaringer med denne typen kasser tror jeg kanskje det får bli et lite sommerprosjekt.
robert Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Ikke noe problem å få minken til å gå inn i et rør. Flertallet av minkene jeg tok i vinter ble tatt i tilsvarende kasser. Bare pass på at røret er skikkelig festa i kassa. Det er fort gjort for ei sulten/nyskjerrig bikkje å rive det av dersom det sitter løst.
Xesray Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 kriv89 Kor langt e det sliset i kassen din?
kriv89 Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Husker ikke nøyaktig mål, men slissen er ca 2cm bredere en fjæra på fella når den er utslått.
Recommended Posts