Jump to content

Laget fellekasser til Mink og Mår


Blaser_308

Recommended Posts

Mårfeller

 

1faxl.jpg

 

Her er invendig bilde av kasse der, klossen for å feste felle er montert. Disse fellene skal monteres i høyden etter gjeldene regler. Innerst i kassen er det hull opp mot åte kammeret, meningen er å tre tamponger gjennom hullen.

 

 

28tgh3a.jpg

 

Sidebilde av kasse.

 

nf2z2p.jpg

 

Her er topploket som kan taes av i felt, ved å vri vinkel krok utover. Da kommer man inn i topp av åtekammer.

 

b8lp4m.jpg

 

Her ser du bilde av selveste åte kammeret etter topplokk er fjernet. Her skal godsakene ligge i en stål strømpe.

 

Feller for mink, bakke satte.

 

vi2qth.jpg

 

Disse kassene har jeg bygd mer solid, siden de skal stå på bakken. Jeg har valgt å skru lokket på slik at jeg må ha med en liten skrutrekker for å få tilgang til åtekammeret. Altås ikke quick metoden som er brukt på mår fellene. Fra ytterkant rør, og inn til slagmekanisme er det 35cm.

 

30hx57c.jpg

 

Her er røret jeg kjøpte på bauhaus, det er et nedløpsrør slik man bruker fra takrenne. Innvendig diameter er 70mm

 

1tskkh.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regner med at klossen du har skrudd fast inni fella skal fungere som brakett til å feste fella på? I så fall, pass på at den står montert i senter i forhold til slissene du har skore ut for slagfjørene. Står den for langt inn, vil fjørene ikkje få slått fritt oppover, og fella vil skyte nedover ved utløysing, noko som kan gi feilslag for langt inn på måren.

 

Alternativet er ein spiker på utsida på kvar side av kassen, som du berre hektar fjørene innpå.

Link to comment
Share on other sites

Ja slagfellen går fritt der klossen står nå, godt poeng :!::D . I innerkant av sporet er det kuttet vinklet 45 grader, i case shit happens. Har målt avstanden til karm, den er 1,5cm da fella er utslått. Så fellen slår fritt uten å komme bort i fast konstruksjon. I tillegg kommer de 45 gradene kassen er vinkel skjært i enden av slisse sporet.

 

Er ikke helt komfortabel med åpen felle. Mulig jeg seter på et inngangs lokk med 90mm hull. Ser for meg at rådyr kan slikke på søtsakene rundtom fella, og få utløst slagmekanismen. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fellekasser til body grip feller kan også lages uten spor til fjærene.

 

Er det tredd ett trestykke gjennom fjærene på fellen?

Og hvis så, hvilken fordel/funksjon gir det?

Har en lignende kasse i metall med endelokk og inngangshull for bakkefangst og lurer på om om dette er noe jeg også bør gjøre med min felle.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh....snedig :wink:

Det der får jeg fundere over, jeg bruker fellene til minkfangst og har vel egentlig ikke erfart at de klatrer over fella inne i kassen men det er greit å være førevar og hvis det hjelper fella å stå stødigere så skal jeg klart ha det i tankene når jeg setter de opp igjen.

De har liksom litt vinterferie nå når båten er på land pga isforholdene i havna.

Link to comment
Share on other sites

Fellekasser til body grip feller kan også lages uten spor til fjærene.

 

2jepp52.jpg

CB 120

 

 

 

Blir det samme krafta på slaget når fjærene slår fra andre vinkler enn når de står rett ut fra fella? Vet at noen monterer slike feller med fjærene vendende innover i kassa også. Ser for meg at dette kan forstyrre bøylene når de slår sammen, eller bekymrer jeg meg unødvendig?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Laget noen eksemplarer av fellekasser for Belisle 120 uten slisser nå. Veldig fornuftig å ha fjærene spent oppover. Driver og bygger en fuglekasse nå som en Belisle 120 passer i. Regner med at slikt får henge mer i fred i områder hvor det ferdes en del mennesker. Lettere å kamuflere en fellekasse som noe annet når man ikke har disse slissene. Har bare 70mm hullsag tilgjengelig. Kommer en stor mår seg gjennom et hull på 70mm?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvordan er det å få minken til å gå inn i rør slik som på kassenene i åpningsinnlegget her? Har selv tenkt litt på dette, men til nå har det blitt å lage kasser som er så lange at avstanden til slagmekaninsmen blir over 30 cm. Blir jo noe lettere å ta med disse kassene enn kasser i full lengde. Tenkte å lage noen kasse hvor selve kassen kun rommet felle og åte, men har blitt med tanken til nå da. Hvis det er gode erfaringer med denne typen kasser tror jeg kanskje det får bli et lite sommerprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å få minken til å gå inn i et rør. Flertallet av minkene jeg tok i vinter ble tatt i tilsvarende kasser. Bare pass på at røret er skikkelig festa i kassa. Det er fort gjort for ei sulten/nyskjerrig bikkje å rive det av dersom det sitter løst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...