Jump to content

Ny børse (Blaser) eller hore opp den gamle?


jallis_83

Recommended Posts

Heisann

 

Skal ha ny lett, hendig og driftsikker skogsbørse som eg vil ha med meg overalt. Har sagt ca 3,5 kg inkl demper (en Atec sak) og kikkert (Zeiss V 3-12*50)

Liker best og bære børsa i nevene under smygjakta i på vestlandet.

 

Hadde i grunn mesten bestemt meg for custom børse i sjå rafdal.

Planen er/var:

 

Remington 700 kasse (Har slaktebørse)

High tech skjefte

Fluta Lilja SS pipe

Muligens Jewel avtrekk

+ alt annet krimskrams som må til for og få børsa komplett.

Dette blir dyrt nok :D , men trur resultatet kan bli bra.

 

Har vært og klådd på:

Sauer 202, Heym SR30 Norway Classic,Strasser,X-bolt, Tikka T3 og så va det den fordømte Blaser'n (R93)

 

Hadde vel i grunn bestemt meg for at Blaseren var for dyr, men var og hadde den i hendene i dag igjen og den føles sabla bra :D

Men så e det den driftsikkerheten. Følte det var sabla masse deler som skal passe i hop for at dette skal fungere i forhold til en bolt rifle og ser vel føre meg at eg et puslespill viss eg skulle gå på tryne i skauen med den, men godt muligt eg tar feil.

 

Noen som har erfaring med sjøladning og en litt dårlige hylser som kiler seg fast Blaser'n?

 

Så eg står i grunn mellom en opphora rem 700 og Blaseren. Løpsbytte er ikkje så viktigt for min del skal ha den i et kort 308 w løp.

 

Så nå trenge eg synspunkter!

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye du horer opp remington din så er det ei remington.ikke at det er noe dårlig børse det,men koster du på 15000 som er fort gjort,så står du fortsatt med eit våpen til max 7000,ville nok like greit kjøpt meg ny rem i stedet for å bygge opp ei ny ei.Men jeg vil heller ha rem en blaser rett trekker,flotte våpen på alle mulige måter,men masse dill dall som må fungere.har sansen for blaser sine kombier og drillinger men ikke rifla,plast børse synest jeg.skal vbel ikke si det for høyt siden jeg har tikka fra før kansje,men men.

Skal du ha skogs børse som fungerer er det nesten kun mauser sin hellige 98 som er sikkert nok,men som jeg sa.koste på ei rem/mauser 15000 så er det ikke verd pengene,mes bruksverdien er dobbelt så høg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig jakter jeg en del i kupert, vått vestlandsterreng. Har diverse våpen som jeg i tide og utide har dratt med meg på jakt. S&L 97DL, Remington 700 XCR compact tactical, Tikka T3 light ss, Mauser m98 (ombygget til jaktrifle). Mauser riggen veier 4400g, mens Tikkaen m/ sikte veier 3200. Meget stor og signifikant forskjell hvis du skal drive smygjakt og bære våpenet i hånda.

 

Personlig har jeg mest sans for et enkelt våpen, som er driftsikkert og lett å vedlikeholde, med færrest mulig deler = les: variabler som kan gi endringer i treffpunkt etc. Jeg bruker ikke lyddemper, men elektroniske hørselvern (en del mindre som kan dunkes borti alt mulig, løsne etc.)

 

Skulle jeg i dag valgt ut kun ett våpen (og bare ett) for all jakt (i skogen) på Vestlandet, hadde jeg plukket en Sako 85 Finlight SS i 308win. Lett våpen i stål, grei kvalitet, lite leamikk som duger til det meste. Riflene til Rafdal er nok sikkert kanonbra, topp skjefter og piper etc, bra presisjon, men tenker du verditap på "investeringen" er nok den ganske stor på et custom våpen av dette slaget. Det spørs litt hva du vil ha, et smykke eller et fabrikkvåpen, et spesiallaget "kunstverk" som tilfredsstiller din smak, eller et arbeidsspett. Liker selv våpen med mest mulig værstabile materialer, hvor en slipper å høvle av den vasstrukne stokken med kniven for å få i sluttstykket morgenen etter en fuktig jaktdag. Har derfor sans for glassfiberstokker. De fleste fabrikkstokker i "plast" er litt padleåre, men mye duger likevel som "dødt" materiale. Beddingen kan være så som så. "Rust-mindrei" våpen er heller ikke å forakte,- forutsatt at mekanismen er lett å rengjøre/ komme til/ olje inn.

 

Blaser har jeg kun sett på i butikken. Konseptet eller våpenet fasinerer ikke meg, men har full respekt for andre som synes dette konseptet er storartet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Blaser R93 på jakt, og etter den ble handlet har alt annet få stå i fred, bortsett fra diverse konkuranserifler.

 

Stort sett 9.3pipa som får være med ut. Pipa er 50CM fra fabrikk og gir en totallengde på 92-93cm eller noe slikt. Meget hendig våpen! Anbefales på det sterkeste. :)

 

Om man velger R93 eller R8 blir sikkert en smakssak, jeg holder meg til 93'en og har ingen umiddelbare planer om oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Ruslebiffen har et kjempepoeng, om du tenker på annenhåndsverdi.

Jeg har, som mange andre, solgt unna det meste av andre saker etter at jeg handlet meg Blaser. De andre riflene ble bare stående i skapet allikevel. Du vil ha et kort våpen? Vel, Blaseren har ikke låskasse, det låser rett i pipa. Min R93 er en meter lang, med demper, når jeg skrur i 6.5x55 løpet som er kappet til 47 cm. Perfekt ballanse, med demper. Jeg hadde ikke vært i tvil...

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på flere andre her.

 

Altfor mange henger seg opp i initiell kostnad, men det er jo avskrivingen som avgjør hvor dyrt eller billig noe er!

 

Mye billigere å putte 20K i noe som holder seg godt i verdi enn å putte 15K i noe som ikke gjør det. (såfremt du har 20K liggende da)

 

Renta i banken er ganske lav så det er mye artigere å ha pengene i morsomme ting :)

Link to comment
Share on other sites

Et poeng til: Du skriver at du ike er interessert i løpsbytte. Vel, du er ikke det nå, men du skal ike se bort fra at du blir det etter hvert. Våpengarderoben er på 6 våpen... og fyller seg fort opp! Dersom du nå får lyst på ei børse i 9.3 til grisejakta, eller 223 til fuglejakt, så kan du kjøpe til deler og ha et fullt funksjonellt våpen. Jeg har 4 løp til min R93, med kikkertsikte til hvert løp. Jeg stoler blindt på det. Etter å ha testet om og om igjen, så er jeg helt sikker på at når jeg skrur i en av de andre pipene, så går den akkurat dit den gjorde sist gang jeg brukte den. 4 piper, men den opptar allikevel kun en plass i våpengarderoben. Noe å tenke på, når du ser langsiktig på det!

Link to comment
Share on other sites

hehehe... 8)

Bjørn, må du skyte inn hver gang du bytter løp? Jeg har en Sako Quad med tre løp til. På denne sitter kikkertsiktet på låskassa, som som deg gjør på M03 (ikke sant?) Jeg stoler IKKE på quad'en! Må sjekke innskytingen mellom hver gang jeg bytter løp, selv om jeg bruker momentnøkkel. Hvordan er dette på din M03?

 

Trådstarter, sorry for OT :oops: Du får si i fra om dette blir langt utenfor det du er interessert i, så skal jeg slette det.

Link to comment
Share on other sites

Mye klokt som skrives her. Men jeg har et spm angående disse Blaserne. La oss si at en Blaser er det som frister og passer behovet best, så står man ovenfor valget mellom den litt billigere og "eldre" R93 med mindre "finesser" enn R8, som jo er litt dyrere, men til gjengjeld "oppgradert" på flere områder. Hva sier folket om valget mellom disse to? Er det uttagbare magasinet med plass til 1 ekstra patron, annen gummiering, endret oppspenner +++ verdt de ekstra høvdingene kontra en R93? Tenker det kan være litt "tundvindt" med å plyndre R93`ens magasin når det ikke er uttagbart osv.? Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spør om erfaringer med sjøllading og dårlige hylser i R93. Jeg lader alle jaktpatroner til blaseren, og har aldri hatt problem med det. Siden jeg er en latsabb halspresser jeg alt, og heller ikke det har vært noe problem. Dårlige hylser har jeg ingen erfaring med, og jeg ser heller ingen grunn til å bruke dårlige hylser i 308 som er mitt kaliber. 308 hylser er billige/gratis og lette å få tak, så det er ingen grunn til å belemre seg selv med dårlige hylser.

 

Som flere andre har jeg solgt alle andre børser etter at blaseren kom i hus, og årsaken er at de ikke ble brukt. Custom Remington og custom-Sako er blant det som ble stående. Har også hatt Sauer 202, som jeg solgte etter ganske kort tid. Jakter elg, hjort, rein, rådyr, bever mm med min blaser, i alle slags forhold og temperaturer. Inkludert "ekstremhjortejakt" på vestlandet. Mulig det er mange deler i blaseren, men den virker uansett alltid. Kanskje det er en fordel at delene ligger under "lokket" over sluttstykket? Om en ser på andre rifler ser delene der mer eksponert ut? men det er mulig jeg er på jordet her,- teknisk mikk-makk er ikke mitt spesialfelt.

 

Løst magasin har jeg aldri savnet til jakt eller trening, og den eneste gangen jeg savner større magasinkapasitet er når jeg skyter jaktfelt.

 

Blaseren har sviktet en gang, og da var det tennstempelet som hadde røket. Det passet dårlig akkurat da, men det kunne nok skjedd med alle rifler. Årsaken var trolig massevis med klikk på tomt kammer. Nå klikker jeg nesten aldri lenger. Jeg skyter,- Blaser sitt 22LR sett er genialt, men det er en annen (kjærlighets-)historie.

Link to comment
Share on other sites

R93 versus R8.

 

Jeg har R93, kunne ikke falle meg inn å bytte til R8, siden pipene ikke går omhverandre og jeg er kjempefornøyd med min R93.

 

Det har vært noen stygge ulykker med R93 med hjemmeladninger med ukjent trykk. De ble produsert med et sluttstykkehus i plast i hine haarde dager, og det var flere som fikk børsa i ansiktet, bokstavlig talt. Virkelig stygge ulykker. Det har vært ulykker med alle våpen (og alle bilmerker), men det er triste greier når det får så stygge konsekvenser. R8 har dimensjonert opp sluttstykkehodet, og gjort noen andre endringer, som sikkert gjør den enda sikrere. Dersom man ikke stoler på R93 er det klart en fordel med endringene som er gjort på R8. Det er også en klar fordel med ett skudd til i magasinet. Uttagbart magasin? Tja? Kanskje en fordel? På R8 følger jo avtrekkermekanismen med, så da kan man ikke skyte dersom man glemmer magasinet hjemme. Det betyr ingenting for meg om magasinet lades ovenfra, eller kan tas ut. R8 er tyngre enn R93. Det er nok en pris å betale for å ha kraftigere dimmensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fortsatt en knapp på R93, pga pris, vekt og at jeg allerede har masse piper og stuff.

Det "ekstra" magasinet koster uansett skjorta, så vil neppe være veldig aktuelt.

Det som er litt kjekt derimot er at man har mulighet for enkelt å bytte avtrekksvekt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Då blir det blaser.

 

Prøvde meg sjå den lokale forhandleren på Blaser R93 pro, man han kunne ikkje matche prisene eg har sitt på finn.no , men montasjen fikk eg for 3000,- så nå trenge eg bare børsa hehe...

Så eg må ringe litt rundt og hørre hvor eg kan få ei børse så raskt som muligt :D

 

Hvordan blir det gjort pratisk viss eg kjøper f.eks i sjå rygge våpen og skal få sendt børsa i posten.

Er det godt nok og skanne inn våpensøknaden eller må eg sende heile lefsa i posten?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at magasinet på R8 kan låses fast fra bunnen på innsiden av magasinet. Da kommer ikke magasinet til å dette av før du ev tar ut alle patronene og låser magasinet fritt igjen..

Noen som faktisk vet hvor mye en avtrekker/magasin koster til R8?

Link to comment
Share on other sites

Ut fra de kriteriene du beskriver ville jeg overhodet ikke vært i tvil og jeg synes Skaubjønn oppsummerer argumentene godt for Blaser. Jeg har selv en R93 og garanterer at du ikke blir misfornøyd.

 

Selv om du ikke skal ha flere løp er Blaseren også super å reise med, og det kommer du noe til gjøre etterhvert ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...