Jump to content

Død rådyrbukk, hvem har vært på færde her?


mS

Recommended Posts

På dagens tur med bikkjene kom jeg over en død rødyrbukk, og da er det selvfølgelig spennende å finne ut hvem som er synderen. Fåreløpig ingen bilder, men skal ta en tur med kamera om ikke lenge.

Skadene på dyret: Lårene spist og ett bitt (2 hull) i kjeve/strupe/hals ellers ingenting

Spor rundt: En blodklatt på stien og ca 3-4m slepespor inn i noe kratt ellers ingenting

 

Ellers lite å bemerke om funnstedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i Tønsberg er denne funnet?

I Sandefjord :P Nærmere bestemt Hasleskogen/Drakeåsen.

Så egentlig er løsbikkjer hoved misstenkt utifra geografien, men det var så rent og pyntelig drept at en tilfeldig "plendriter" neppe er synderen likevel.

 

Edit: sånn omtrent her

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er observert gaupe ikke så alt for langt unna flere ganger før (f.eks på Nøtterøy), så helt utenkelig er det ikke.

Er det noen andre typiske gaupe-kjennetegn det går an å se etter? Desverre ett tykt lag med løv på bakken i området, så noen fotspor tror jeg kan bli vankelig å finne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmmmm

 

Det ser for meg ut som om det ene hullet i halsen kan være et kulehull?

 

Har du sjekket ut den teorien?

 

Hvor langt fra vei ligger dette?

 

En teori kan jo være at tobeinte rovdyr i bil har prøvd å skyte denne staselige karen før jakta uten ekspanderende kuler i heldempet våpen slik at bukken kom seg noen meter unna etter skuddet og de antok det var bom...

 

Og så har naturen gått sin gang med åtseletere etterpå. Syntes det var merkelig at ei gaupe skulle kunne ta en så stor bukk uten at det var mer opprevet i halsen.

Link to comment
Share on other sites

[...]. Syntes det var merkelig at ei gaupe skulle kunne ta en så stor bukk uten at det var mer opprevet i halsen.

Ikke så langt fra vei, men den veien ligger midt i ett boligfelt med rekkehus og hvitmalte gjerder og porselensfigurer på de velstelte plenene, men man vet nå aldri. Ellers var det ganske opprevet på innsiden av det hullet på bildet (men også en kule kan jo gjøre det etter en tur gjennom bein og sånnt) og eventuelle åtselsetere må ha vært veldig kjappt på stedet, da det kun hadde ligget noen få timer når det først ble funnet (vomsaft marinert kjøtt begynner vel å stinke rimelig kjappt i dampende varm juli-skog?). Når jeg fant det på morgenturen luktet det friskt kjøtt/blod og dyret var ikke stivt, når jeg var tilbake med kamera til lunchtider var det blitt stivt og det var en solid eim av råttent.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur tilbake med engangshansker og kniv, så flår du skinnet av halsen på dyret, da vil du nok fort se hva som er av merker på dyret...

 

Dersom du kan stikke en pinne lenger inn i hullet enn det tenna til gaupa er så virker det hele mistenkelig...

 

Mener å huske at mannen til Carola ble anmeldt for noe ulovlig rådyrjakt en gang, så om nabolaget er fint så er det ikke sikkert jegerne er så "dresserte"..

 

Men dette blir jo bare spekulasjoner.

 

Håper du tar turen tilbake, kanskje finner du til og med kula i halsen.....

Link to comment
Share on other sites

[...]. Syntes det var merkelig at ei gaupe skulle kunne ta en så stor bukk uten at det var mer opprevet i halsen.

Ikke så langt fra vei, men den veien ligger midt i ett boligfelt med rekkehus og hvitmalte gjerder og porselensfigurer på de velstelte plenene, men man vet nå aldri. Ellers var det ganske opprevet på innsiden av det hullet på bildet (men også en kule kan jo gjøre det etter en tur gjennom bein og sånnt) og eventuelle åtselsetere må ha vært veldig kjappt på stedet, da det kun hadde ligget noen få timer når det først ble funnet (vomsaft marinert kjøtt begynner vel å stinke rimelig kjappt i dampende varm juli-skog?). Når jeg fant det på morgenturen luktet det friskt kjøtt/blod og dyret var ikke stivt, når jeg var tilbake med kamera til lunchtider var det blitt stivt og det var en solid eim av råttent.

 

Ja hvis hagene er så velstelte liker de vel dårlig hvis det står ett rådyr å gnager i seg di velfriserte buskene sine så det styrker vel bare den teorien :roll: Mange int. teorier her så slenger ut en jeg også, kan den ha blitt spiddet av en annen bukk i kamp? har lest om at lignende har skjedd med elgokser ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kunne se ut som kulehull ja, men det kan godt være gaupe også. Typisk gaupe å spise av lårene. Eneste måten å være sikker er å flå dyret for å sjekke på innsiden av halsen. Ei kule vil gå tvers igjennom, mens gaupetenner, nærmest kveler dyrene. (bloduttredelser på luftrør mm.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...