Jump to content

Sauer 200 STR i 6.5


furuoglyng

Recommended Posts

Er det noen her som vet om hva som er maks avstand til å skyte med Sauer 200 STR i kal. 6.5 i forhold til presisjon?

 

Jeg ser at noen kneppetabeller på Lapua Scenar pakkene opphører på 600 meter...er det noen som har prøvd sauern på dette holdet, og hva slags samling kan forventes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ca 10cm samling på 600m. Har ikke testa presisjon seriøst ut over den avstanden.

Vil tro at om du har et bra løp og bra ammo vil du klare dette på 600m. På lengre hold vil spredninga øke endel, spesielt høydespredning pga ujevn utgangshastighet. Jeg har nesten dobbelt så mye høyde som sidespredning på 600m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spottet for makker'n på ca 900m, og da samlet han relativt konsekvent 5 skudd på ca 20cm med hjemmeladet 8g Scenar fra ei pipe som hadde gått mangfoldige tusen skudd. Presisjonen er i 200STR'en er ikke et problem på maks praktisk avstand for 6.5x55, vil jeg påstå.

 

Selvfølgelig med visse forbehold om vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

- 5skudds. på 7-12cm @ 500m (5-8cm mange ganger, 10skudd er det mye verre med) - i fravær av vesentlig vind - "trigger pulling conditions", alt på 20x20cm

- Alt på 25x25cm @ 800m, bortsett fra slengere av typen, "fan den vindkula så jeg ikke", eller oi, jeg lå visst ikke helt perfekt likevel".

- Samlinger nedpå 30-40cm @ 1100m (150ish knepp avh. av vær og vind :roll: ), 500m og 800m svært mye bredere enn høye samlinger

 

På det lengste holdet kommer der treffpunktendringer som lar seg forklare i ettertid, men som ligger over min kompetanse å korrigere for på forhånd - som høyere treff med høyere sol, eller muligens høyere bakketemperatur/mirage

Alt dette er på papir, ikke spotting på stein osv.

 

På 900m spottet til ca. 1-2 klikk høydespredning og sådær 3-4 sideveis, men det var i vind og uten gode vindreferanser.

1300m fremdeles neglisjerbar høydespredning (1-2 klikk), men med 35 klikk vind - ca. 6-8 klikk sidespredning + slengere ute på 8-10

klikk

Har også sett andre skyte samlinger som fint kunne dekkes av et dasslokk, på 1000m.

 

Ladningen jeg bruker som std. er 40.0grs N550 under 9g Scenar. 800m/s om sommeren. gir 10-15mm samlinger @ 200m når det er stille og jeg er i stor-slag, ellers rundt 25-30mm, og på dårlige dager 40-50mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...