Jump to content

Mauser M98 prosjektet mitt 9.3x62


1983

Recommended Posts

Fikk fatt i en billig låsekasse, fikk bytta løp til et i 9.3x62. Har en boyds classic valnøttstokk som jeg tar finishen selv på. Den er nå ferdig oljet med Raudnakkes olje. Skal få tørke et par dager til før den skal settes inn med sikkativ. Porefylling skal jeg gjøre til høsten, etter elgjakta.

 

Stokken er beddet

Sluttstykket er blånert opp på nytt, og fått montert m70 sikring. og ekstratoren er polert

Sonic lyddemper

Løpslengde er 50cm

Timney avtrekk

 

Går helt fint å skyte uten demper også, har nok vært heldig med balanse og løpslengde.

 

100MEDIA_IMAG0021.jpg

 

100MEDIA_IMAG0034.jpg

Nydelig utført gjengejobb!

 

Har fått testet noen ladninger og notert ned treffpunkt fra elektronisk skive og så overført det til millimeterpapir. Synes børsa går godt.

 

Kule: Lapua Mega

Hylse: Norma

Krutt: 51grain N140 krutt (puslete lading, men fin til trening)

Col: 83mm

 

 

100MEDIA_IMAG0027.jpg?t=1309463506

17mm spredning på 4 skudd på 100m må jeg si meg fornøyd med... Og det var selvfølgelig et skudd som prøvde å stikke av, men jeg er fornøyd!

Har samme samling med 54grain krutt med samme kule.

 

100MEDIA_IMAG0040.jpg

Stokken etter oljing og sikkativ. Ser helt ok ut, blir nok blankere etter porefylling og litt polering :)

 

100MEDIA_IMAG0042.jpg

Limbsaver rekylkappe og slike hurtigfester til reima.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skjer litt med Mauseren igjen!

 

Sliter litt med å få 250grn barnes tsx til å gå godt. Samler ca 35mm på 3skudd@100m

Fikk denne ned til 22mm nå før stokken ble demontert, og er fornøyd med det.

 

 

Stokken skal nettskjæres iløpet av vinteren.

Gleder meg litt til å begynne med det! Blir mere sjel i børsa når det meste er selvgjort.

 

 

Filet av "materen" til magasinet slik at bolten kan lukkes når magasinet er tomt.

100MEDIA_IMAG0209.jpg

 

 

Har lekt litt med et underbeslag jeg skal bytte ut etter det er duracoatet.

Har filet og laget litt annen profil på avtrekksbøylen. Usikker på om denne er ferdig eller om den skal modifiseres mere.

100MEDIA_IMAG0210.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg frest opp hullene i underbeslaget etter at jeg har sveiset igjen hullene til låseskruene til underbeslaget. Ser bra ut!

Fikk også søyle for å ha mellom undebeslaget og bakre tang. Så snart blir Mauseren søylebeddet.

Skal søylebedde og "helbedde" Men først må stokken tilpasses litt også må jeg fjerne litt treverk for å få plass til beddemasse.

 

 

Underbeslag.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg demontert alt og er i gang igjen:)

 

Måtte teste søylen jeg skal bedde inn, ser bra ut!

100MEDIA_IMAG0227.jpg

 

Fant ut at jeg måtte tilpasse skinna til kikkerten

100MEDIA_IMAG0228.jpg

 

Støypeforma til Leupold er nok ganske generell. Blir vel bra til slutt!

100MEDIA_IMAG0229.jpg

 

 

Jeg kunne trengt nye skruer til denne skinna. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Ellers trenger jeg 30mm standard Leupold ringer, høye. Ta gjerne kontakt på pm om du har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering med bilder.

 

Har nå fått på noen lag med olje.

Sikringen er justert og avtrekket er polert.

Neste steg blir å gjøre klart til duracoat.

Limbsaver kappa får jeg ikke fin i kantene. Irriterende. Men skal prøve litt til!

 

100MEDIA_IMAG0270.jpg

Her er ibenholdt tuppen veldig grovt justert.

 

100MEDIA_IMAG0272.jpg

Ferdig tilpasset og satt inn med et godt lag med olje for at den ikke skal sprekke.

 

100MEDIA_IMAG0273.jpg

Her etter at par lag med olje.

Link to comment
Share on other sites

En Mauser henger til tørk.

Begynner å nærme seg enden på prosjektet! Om 4 uker skal duracoaten være helt gjennomherdet. Stokken begynner å bli mettet av olje, tipper det blir sikkativ neste helg. Så da er kanskje stokken og metalldelene ferdige samtidig. Satser på porefylling til sommern :)

Men børsa skal bli flittig brukt før den tid!

 

100MEDIA_IMAG0300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var det deg jeg kjøpte låsekassen av? Isåfall, så er det samme låsekassen:)

Nja.. vet ikke helt om jeg ka påta meg slike jobber, har ikke så mye utstyr tilgjengelig.

 

Bra du liker prosjektet :)

Liker best å gjøre ting selv! Hvertfall det jeg kan og har mulighet til

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nærmer seg slutten!

Mangler bare montasjer til kikkerten, og det ble en Zeiss conquest 3-9x40, relativt lett og smekker kikkert, så tror det blir bra.

Børsa veier inn på rett under 3.6kg uten kikkert og montasjer. Så den havner vel på ca 4.1kg ferdig med tomt magasin. Ingen uvekt i dette kaliberet.

Kulevalget tror jeg faller på 286gr Lapua Mega som jeg vil ha opp i rundt 700m/s.

Bare å krysse fingrene for at børsa forstatt skyter tett med ny stokk og egen bedding.

 

Avtrekket ble flott, og sikringen er kjempefin å slå av/på.

Har tydeligvis lykkes med justering og polering av avtrekk og sikring.

 

CIMG0319.jpg

 

CIMG0321.jpg

 

CIMG0323.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var børsa testet!

Går fortsatt godt! Legger ved et bilde av den eneste samlingen som ble skutt på papp. Kikkerten var skjev i montasjen, så brukte vel faktisk 20 skudd på å komme inn i blinken! Så denne samlingen på papp er skutt etter ca 25 skudd, så får skylde på det. Merker at det er lenge siden jeg har skutt med noe så "grovt" Må trene mere.

Arti at den funker hvertfall! Tror nok samlingen kan krype litt mere neste gang jeg tester.

 

lapuamega.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker!

 

Da er børsa testet igjen!

Samlingen har krympet betraktelig :D

Liker at en gammel mauser faktisk kan skyte hull i hull, noe som mange mener ikke går ann..... 8)

 

Ladedata brukes selvsakt på eget ansvar!

Dette er nok en maksladning i enkelte våpen!

 

Lapua Mega 286gr

59gr Vv N140

Norma Hylse

CCI tennhette

COL 84mm

 

Hastighet : 719m/s

 

3skudd @100m samler 8mm :D

 

286grLapuaMega3skudd100m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...