Jump to content

Tips Skyteteknikk m22lr. 100m hold?


Recommended Posts

Var en tur på skytebane her omdagen, tok med 22lr rifla og tofot.

 

Normalt skyter jeg ikke på lengre hold enn 60m med denne (skyter sub amo), men jeg tenkte den kunne være fin trening på Reinsskiva.

 

La meg ned med tofot, for å stille om siktet. Og stor ble forbauselsen, da det ene skuddet etter det andre varierte med hele blinkhøyden, eller verre.

 

Med samme tofot, og omtrent samme rifle i 17hmr. Skøyt jeg 2-3cm samlinger (som sikkert var så dårlige p.g.a meg), under kontroll av Gamepoint kontra V-Max.

 

Spredningen var rimelig konsekvent enorm høydespredning, og jeg tenkte det måtte være amoen som hadde skylden.

 

Men så fikk jeg en som jeg vet er en rimelig habil skytter til å prøve, og han samlet jamnt over på omtrent knyttenevne på Reinsskiva.

 

Etterpå prøvde jeg å være ekstremt konsekvent, og endte opp med 3-4 skudd av 10 ut av skiva. 3 innen for 3-4cm, 1 oppe i horna, og ett nede i beina på hjorten. Mener selv spredningen burde max ha vært ut av sirkelen på reinsskiva.

 

Rifla er en CZ 452 med særdeles godt avtrekk (750g uten kryp og med null etteravtrekk).

Amo var Norma Trainer 2.

Litt vind.

Kun høydespredning av de skudd som ble registrert i skiva, utover at jeg kunne slenge ett og annet skudd ca 10cm til høyre.

 

Før har jeg skutt på snurre på 100m, og hatt rimelig grei treffprosent m/sub amo.

 

Så nå undrer jeg på hva i huleste jeg har begynt å gjøre galt, siden jeg ikke lenger skyter noenlunde normalt (innenfor sirkelen på reinsskiva uten å forsøke å være så konsekvent).

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter med 22 på 100m må ammo være ok, og alt redskap må være det. I tillegg er teknikken din helt avgjørende. Du må "følge skuddet helt ut" dvs du må gjøre gode avtrekk, ha godt rekylopptak, osv. Alt må være likt.

 

jeg skyter 2-5 cm samlinger på 100m med reim og diopter. Med 6,5 eller 308 skyter jeg litt bedre samlinger vanligvis. sannsynligvis pga rekylopptak eller avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Elektronisk skive ? Megalink ?

I såfall ligger nok mye av svaret der.

 

De er avhengig av regelmessig og godt vedlikehold for å hanskes med .22 LR, og jeg vil tro at sub er ekstra krevende å detektere reproduserbart.

Link to comment
Share on other sites

Når du har så store treffvariasjoner, er det første jeg tenker på: siktefeil og eller synsproblemer .

 

Er det lenge siden du har sjekket synet, spør ikke for å være kvalm, men for å hjelpe.

Du sier selv at annen skytter skjøt bra samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Skader i frontskiva betyr ingenting. Det som er interessant er tilstanden på gummiduken. Særleg skiver som blir brukt til skyteprøver blir det ofte store hol i (butte blyspisskuler lagar store hol i gummien). Det beste er motorframtrekk på gummiduken - det sikrar god avlesing av 22 LR.

 

Megalinkskivene har ein funksjon i menyen for "følsomhet" - den må stillast til "finkaliber" for å få rett anvising av salongrifla. All "vanleg" 22 LR er subsonisk på 100 meter, og det er nok medverkande til at det er vanskeleg å detektere korrekt.

 

Skaut du og kompisen på same skive?

 

Elles har jo høggern rett i at 22 LR stiller store krav til skyttaren når det gjeld avtrekksteknikk, rekylopptak og spenningar i stillinga.

 

edit: Megalinkskivene har trykkavlesing på sensorane. På monitoren står det tre tal i nedre kant av bildet (den gamle versjonen - eg hugsar ikkje korleis det står i den nyaste). For 22 LR ligg desse vanlegvis på ca 20 - 23. Om det er store avvik (t d ein sensor på 5) er det truleg feil i anvisinga.

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekket nettopp Megalink-skivene på 100meteren i går; de tre som er "reservert" jegerskyting hadde (som forventet..) en del hull utenom svarten. Men-som vanlig; de skivene som kun er brukt til "seriøs" DFS-skyting med 6,5x55 og hullspiss (tipper over 90% av det som skytes er Scenar) hadde mye styggere hull enn jegerskivene, opprevne kanter og hullene lukker seg ikke på samme måte som på jegerskivene.

 

 

Dagens oppfordring til jeger-skytterene; skyt inn på papp (og ikke skivebua 2,5 meter til venstre for skive 1 som en kar gjorde i forrige uke..) og still gjeren opp en kveld eller to på skivevedlikehold:-)

Link to comment
Share on other sites

Er langt i fra den mest kunnskapsrike på kammeret.

 

Men da jeg skulle kjøpe ny 22 leste jeg en del av trådene her om cz 452.

Husker ikke så mye, men det var en del temperament fulle problemer med en del av disse riflene.

 

Anbefaler at du gjør et søk for å se om du finner lignende problemer i de trådene.

Link to comment
Share on other sites

Bare en observasjon, når jeg skyter på 200m (KME) så får jeg registrert sannsynlige og troverdige treffpunkt sålenge jeg ikke skyter midt i 10eren. Er det stille kan jeg lempe skudd etter skudd i "det store intet" hølet der alle DFSerne skyter. legger jeg noen knepp av, så skyter jeg 2-5cm samlinger (perfekte forhold) kan også høre forskjellen, treff i gummien sier "dump", men treff i hølet sier ingenting... og anvises ikke. (for ordens skyld, bom synes i grusen bak..)

På ML skivene, får jeg "rare" treffpunkt anvist om ikke gummien er i topp stand, særlig høydespredning på 40-50cm, dette ila. økter hvor jeg skyter 100% treff på en 15x15cm stein ved siden av skivene.

 

På 100m er min erfaring at det er 100% nytteløst å skyte med .22LR på skiver som brukes til jeger-oppskyting, men at det på naboskiva som utelukkende går til rekrutt-skyting er 100% vellykket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du tips til en stabil patron på 100 m og som har standard hastighet så den passer til siktepunktene på løpende elg.

 

Prøvde ei pakke med Remington, gule pakker og hulspiss. Litt tvilende til presisjon og kula går også alt for raskt.

Link to comment
Share on other sites

Har nye briller (synet mitt har jeg hatt kontroll på siden 10års alderen :wink: ).

 

Min CZ452 American i 22lr er grei (utover at det er en stund siden kammeret var pusset). Avtrekket er nydelig (750g uten kryp og helt uten etteravtrekk). Den er søylebeddet etc. og er rimelig stabil (kort sagt, den er ikke slik de kommer rett ut av eska). Det eneste er at jeg ikke liker stokken så godt, selv om den er flott å se på.

 

Siktet er noe Tasco ræl (6-24x40 mildot med AO), men det har ikke tullet før (og jeg tror ikke ett sekund at det gjør det nå heller, siden en klart bedre skytter skjøt konsekvent innenfor det jeg forventet av denne amoen).

 

Vi skjøt på samme blink, men jeg merket meg at han hadde noe lavere treffpunkt enn meg i blinken (han lå i nedre del av blinken, mens jeg lå i midtre del og noe venstre).

Skal teste med å finne ett annet siktepunkt i samme blink og på andre blinker (vi har kun elektronikk, og den brukes i hovedsak kun til jegerprøve og jeger trening).

 

Jeg er noe vinglete med kroppen (ligger høyt med lang tofot grunnet øltønne til mage :oops:), så jeg har dårlig stabilitet i kroppen.

 

Men samme rifle (Varmint) i 17hmr). Skyter jeg på en god dag ca 3cm eller bedre samlinger fra samme posisjon (om jeg regner bort den ene slengeren 5cm ut som jeg bruker å gjøre med alle våpen)), uten å forsøke så fryktelig hardt (den rifla er nok god for 10mm samlinger i hendene på noen som kan skyte). Og med 22-250 (samme posisjon, samme blink, samme tofot), klarer jeg 3skudd innenfor 2cm på noenlunde jamn basis om jeg tar meg sammen og kroppen vill være med.

 

Forskjellen i våpen er utover hastighet på kulene, er tyngde, og hvor godt jeg liker stokken bedre (den er b.l.a noe lenger). 17hmr rifla er litt tyngre, har bedre og lettere sikte (10x40). Noe som gir bedre balanse enn American rifla som er lettere og har tyngre sikte (men jeg kan ikke se at balansen skal spille inn med tofot fra flatt gulv).

22-250 har en KKC stokk (som jeg liker svært godt), og har god balanse og riktig lengde på stokken.

 

Kort sagt, jeg er en dårlig skytter, men så dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Sett opp ei pappskive framom (eller bak) så får du snart avklara om det er skive eller skyttar/børse/ammo som er feilen. Sjekk at følsomheten i skiva er stilt til finkaliber, og sjekk trykkverdiane i skiva for kvart skot!

Link to comment
Share on other sites

Alle småfeil du gjør blir du straffa mye for med 22lr. Løpstida er mer enn det doble av løpstida med feks en std riflepatron. En annen ting er at siden 22lr ikke har no særlig rekyl så er mange ikke så nøye med rekylopptak, noe som straffer seg.

 

SK std, eley club, lapua superclub er patroner som hele tida samler innenfor innertiern på 100m i børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Megalink til 22 skyting er dårlige greier!!!!

Har du huska å stille om anlegget til 22 lr?

Megalink er utrulig dårlig egna til 22 lr pga følsom for varierende trykk osv.....

Eg har gått fra stevner rasande meir enn 1 gong pga feil på skivene....

Eg har onger som skyt med 22 og det er mykje dårlig vedlikehold og personell uten kunnskap har gjort sitt til att ryktet til Megalink er svekka...

Dette skjer kun på Megalink!!

Kongsberg klarer fint annakvart skudd med 6,5 og 22.

Med en Megalink har du garantert trøbbel....

Du får joine facebook gruppa til tenåringane her i huset.

Vi som hater megalink ;)

Prøv en serie på papp for å friskmelde skytteren :)

Link to comment
Share on other sites

KME-skivene tolar fleire skot 6,5 enn ML gjer før det blir trøbbel, men KME er heller ikkje feilfrie... Til det har det vore for mange uforklarlege treff, manglande skot etc opp gjennom åra. Men som HEK seier er det viktig å stille inn ML-skivene rett, og dra gummibandet før 22-skyttarar (eller helst ha skiver med motorframtrekk - da går det fint).

 

Megalink har ein vesentleg fordel framfor KME: trykkmåling. Skyttar og standplassleiar kan følge med på om trykket er som det skal vera, og med dårleg trykk blir anvisinga feil. Denne finessa har ikkje KME, så der må ein berre stole på at vedlikehaldet er som det skal - og det er det ikkje alltid...

Link to comment
Share on other sites

Prøv en serie på papp for å friskmelde skytteren :)

Er vel bekrefta av trådstarter at en annen skytter skjøt ok samlinger med samme våpen på samme skive? (rett meg gjerne om jeg tar feil)

 

Men så fikk jeg en som jeg vet er en rimelig habil skytter til å prøve, og han samlet jamnt over på omtrent knyttenevne på Reinsskiva.

Link to comment
Share on other sites

Heisan, jeg glemte å komme tilbake til denne tråden.

 

I ettertid har jeg selvsagt prøvd å skyte i samme blink på annet sted, og treffprosenten økte betydelig, men fortsatt forsvant 2-3 av 10 skudd ut i 0 (rett opp eller rett ned).

 

På grunn av uforklarlige bommer med storviltrifle, ble skivene sjekket. En manglet hele gummien, og to andre hadde fått stopp i fremtrekket etter skudd i ramma.

 

Jeg prøvde meg så på en annen skive, og skjøt bevist mot bunnen av svarten. Nå viste Norma amoen seg å gå rimelig greit, tiltross for at jeg ikke er så god med tofot (5cm spredning av 10 skudds serie, som hadde vert 3 om jeg ikke hadde løftet 2 skudd litt opp). CCI Standard hadde lavere treffpunkt, og var mere variabel enn Norma amoen.

 

Inneimellom, dukket det opp en 0 (opp eller ned). Men ikke oftere enn 2-3 skudd av hver 10 skudds serie (0 bort om jeg var veldig nøye med å ikke trekke ett og annet skudd opp i senter av skiva).

 

Skjøt merklig nok jamt mye bedre liggende med reim, enn med tofot?????? Noen som kan forklare?

 

Ellers så merket jeg meg at jeg hadde fra 5 til 11 i trykk på skiva med 22lr. Naboen hadde fra 20-27 i trykk med 6.5x55 (på nødreparerte skiver). Jeg hadde forøvrig ikke stilt om følsomheten.

 

Tusen takk for tips om dette med utskutt sentert på skivene, selvtilliten fikk seg en skikkelig knekk etter den dagen med 22lr. Så det var godt å se resultater som man i det minste kan leve med. :D

 

P.s. Nå skal pappen frem før den 15, tør ikke stole ett sekund på innskytingen på elektronikk.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så merket jeg meg at jeg hadde fra 5 til 11 i trykk på skiva med 22lr. Naboen hadde fra 20-27 i trykk med 6.5x55 (på nødreparerte skiver). Jeg hadde forøvrig ikke stilt om følsomheten.

Trykk mellom 5 og 11 er for lite, og du stille om til finkaliber for å få gode trykkverdiar og korrekt anvising med 22 LR. 6,5X55 gir vanlegvis trykk på ca 30, så skiva er neppe tett nok...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...