Jump to content

helmantel eller ekspanderende kuler?


joakim88

Recommended Posts

sitter og lurer litt på hva jeg skal bruke den dagen revejakta begynner. Fikk høre her på forumet at det er lovelig med helmantel skudd på rev.

Er det godt nok til at reven dør med engang?( cal .308 ) spurte forhandler og han mente jeg ville ødelegge reven og lage ett solig hull i siden på den vis jeg gikk for eksp ammo på ett så lite dyr.

Og er det godtnok med trenings ammo om jeg ikke skal bruke eksp ?

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker spiss helmantel, må du være sikker på å treffe riktig. Her er utrolig lite feilmargin før reven bare løper som f**.

Er ikke store kroppen under skinnet.

Har ikke selv brukt "butt" helmantel, men blymantel og W-max. Begge dissse har en utrolig effekt, selv om det kan bli stygge hull i skinnet.Sist vinter brukte jeg 222, i år skal jeg prøve 30.06. Tunge kuler med svak ladning.

Noen som har forslag til "butte" helmantlede kuler??

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes lengre opp her, så har ikke skinnet noe særlig verdi på sommer og høst, så da kan du like godt bruke noe som ekspanderer raskest mulig. Om vinteren er skinnet bra og du kan vurdere helmantel. Da har man ofte også sporsnø, som om man får 100 meter utras før den faller har dette midre å si, da du uansett finner den igjen. Høres kanskje barbarisk ut, men tror ikke den rekker å kjenne så mye på de få sekunda den bruker på å tilbakelegge distansen med kroppen full av adrenalin...

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev i vinter med norma elektron jaktmatch helmantel kaliberet var 6.5, reven fikk et godt treff

og sprang ca 50 meter før den stupte. Tror nok jeg kommer til å bruke blyspiss neste gang, har liksom lit

mere å gå på da.

 

Denne kula har jeg brukt lenge nå, og har felt mer enn 15 rev med den. Det har fungert utmerket for min del, så den fortsetter jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg V-max 110gn i min 308win på rev hele året. Har skutt mange rever med den og det er ingen som

løper noensteds, det er knock out. Jeg vil anbefale denne kula til helårsjakt. Utgangshullet etter denne har vært ca to fingre (jeg har helt normal størrelse på fingrene tror jeg :P ). Men om du ikke lader selv eller har noen til å lade for deg,

så ville jeg valgt Federal Fusion 150gn. Det er en billig patron, med grei presisjon. Reven løper ikke langt etter den!

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Jeg bruker 30-06 på rev, bruker Norma Elite Ekspress blyspiss. Aner ikke hvor mye den ødelegger, da jeg ikke har skutt rev med rifle.

Spørsmål 1: Noen som bruker, eller ha brukt denne kula ? Hvordan er den?

Spørsmål 2: Noen som har et tips til ei kule i 30-06 som ikke ødelegger mye ? Som er fin å bruke på rev til å være 30-06 kal.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Jeg bruker 30-06 på rev, bruker Norma Elite Ekspress blyspiss. Aner ikke hvor mye den ødelegger, da jeg ikke har skutt rev med rifle.

Spørsmål 1: Noen som bruker, eller ha brukt denne kula ? Hvordan er den?

Spørsmål 2: Noen som har et tips til ei kule i 30-06 som ikke ødelegger mye ? Som er fin å bruke på rev til å være 30-06 kal.

 

Den ødela en halv hjort i fjor, så jeg tipper at den gjerne ødelegger en hel rev :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev i vinter med norma elektron jaktmatch helmantel kaliberet var 6.5, reven fikk et godt treff

og sprang ca 50 meter før den stupte. Tror nok jeg kommer til å bruke blyspiss neste gang, har liksom lit

mere å gå på da.

 

Denne kula har jeg brukt lenge nå, og har felt mer enn 15 rev med den. Det har fungert utmerket for min del, så den fortsetter jeg med.

Ja bevares kula er god den ,kommer nok til å bruke den til jakt på fugl men for og ha lit mer å gå på

vil jeg bruke blyspiss på reven.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...