Jump to content

Dobbelladning-bul i tønne.


OlavM

Recommended Posts

Under lading av .38spes så fikk jeg en liten feil på pressa mi, tok ut ei hylse fra kruttfyllingsstasjonen og satte inn ei ny tom ei med hette i. Trodde den var tom ja, men det var nok ei hylse som jeg hadde veid ladningen i og tømt tilbake i hylsa. Resultatet ble heftig rekyl på stpl.1 på et feltstevne og hetta fallt ut å låste mekanismen.

Trodde det gikk bra, hadde med reservevåpen og fortsatte. Men i går plukket jeg frem spes.revolveren i gjenn og opplevde treg ekstraksjon,blankpussing av kammer avslørte en liten bul rett under låsehakket på sylinderen.

Når 3.3gr N310 ble til 6,6gr med ei 105 gr kule ble kosten tydeligvis for kraftig. Syns jeg har bra rutiner ved ladebenken, men tydeligvis ikke bra nok.

Nå er det jo bare fem skudd i spesialfelt, så jeg berger nok inntil jeg har fått ny tønne til min mod 14. Men en lærepenge har jeg fått, rutiner ved en karusellpresse må være bombesikkre :!:

Link to comment
Share on other sites

Skader ikke med rutine, men det er når man blir rutinert og "cocky" man har lett for å gjøre feil.

I alle fall på andre arenaer, har jeg erfart. Skummelt når slikt skjer. Hadde du hatt Dillon-presse med powder-check hadde det ikke blitt noe problem. :mrgreen:

 

Uansett bra det ikke var noen personskader! Tønner og biter kan man alltids bytte ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Betyr dette at det no finnes ein ekstremt billig mod.14 til salgs i nærområdet? :D

Den var kjøpt ekstremt billig(500kr+en sixpack)så den er så billig å ha at den får bli.

Brassy, tror nok desverre du har rett, liten sjanse for at det er plug and play, skal sjekke muligheten med en mod 10 tønne, om ekstraktoren hadde passet hadde man vært et stykke på vei.

Link to comment
Share on other sites

Klarte det samme i våres, 5.6gr n310 bak en 105gr swc. Heldigvis var det med en 686 så det ble ingen skade på våpenet, men dette sammen med at jeg klarte å få en kule i løpet under et stevne, har gjordt at laderutinene for .38 har blitt skjerpet. Fra nå av sjekkes alle hylsene visuelt før kuleisetting.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert du trenger å bekymre deg så mye.

Jeg skjøt i mange år med feltrevolveren (Norén) og den var ferdig med bul under låsehakket fra starten av.

Oppdaget det tilfeldigvis etter et par år da jeg kikket nøye gjennom tønna med ekstra godt lys, og det var da gått såpass lang tid at det ikke var noen særlig vits i å klage selv om jeg vet 100% sikkert at det ikke er jeg som lagde bulen.

Jeg har nå byttet tønne, men det hadde neppe vært særlig skummelt å skyte videre med den med de slappe feltladningene vi bruker.

Du har neppe avtrykk i hylsa om du fyrer av en patron i det kammeret, så det er nok plenty å gå på så lenge du ikke dobbeltlader flere ganger i samme kammer.

Den eneste grunnen til at jeg byttet var at jeg kom over ei ny tønne fra et våpen som skulle destrueres.

Link to comment
Share on other sites

Er tydeligvis ikke alene om å gjøre denne blunderen :winke1:

Problemet er treig ekstraksjon av hylsa fra dette kammeret. Men er jo spesialfelt denne brukes til så det går ok. Har jo en annen mod 14 av samme serie, skal se om det kan kryssbyttes, men er jo ingen løsning i det lange løp.

Men ikke så uheldig som en kompis, han etterfyllte kruttmålet med N310 da han skulle ha fyllt med N110.. 15gr med 310 bak ei 300gr kule fikk selv en Super Blackhawk til å revne. Tønna delt i to, og topstrapen er nok ikke landet enda. Ikke ei skramme på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "sparklet" ei tønne innvendig med kjemisk metall for å gjennvinne det orginale kammer og lette ekstraksjon, funker utmerket det.

Men måtte i tillegg file litt utvendig så det skulle gå rundt inne i ramma :oops:

Så det funker nokså bra nå, men så er jeg bare en "rekreasjonsskytter" da og slett ingen abisjoner annet enn ikke og komme sist på resultatlista :|

Link to comment
Share on other sites

dette lyder som en tabbe jeg selv har gjort, men det var på enstasjonspresse, og jeg sjekket alle hylsene visuelt etter kruttpåfylling/før kuleisetting.

 

Trodde jeg..

 

Taurusen mente annerledes, rekylen reiv blodblemmer i i handa på meg,(gummiskjefte) jeg fikk synlig skuddbul i fluten ved det kammeret og jeg hadde full hylsehodeseparasjon og utblåst tennhette.

Revolveren var selvfølgelig fullstendig låst.

 

Hvordan jeg klarte dette er jeg fortsatt ikke sikker på, men det har ført til at jeg lader i rolig tempo, og har dobbeltsjekk av kruttnivået i hver eneste hylse. Har siden gått bra, og det kostet bare såret stolthet og ny sylinder..

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Har selv klart noe av det samme merklig nok, 7grs med n310 i en 38 special med 158grs kule, våpnet var en s&w686 eneste som skjedde var att hylsa var litt trang og få ut og att jeg fikk en del mer rekyl på ene skuddet, men de satt greit samlet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan vel likegodt melde meg inn i klubben for dobbeltladninger jeg også :oops:

 

7,2 gr med N-310 i .38 bak en 158 gr blykule.

Ble litt overasket, og trodde det hadde lurt seg inn en magnumpatron. Revolveren tok ikke skade av det, men så er det også det ypperste som S&W har levert: Mod 27 8)

 

To serier etterpå oppdaget jeg den hylsa som skulle hatt ladningen, og da gikk kulen akkurat langt nok frem til å blokkere tønnen.

Heldigvis får en si :)

Hadde den entret løpet, så kunne det fort gått verre, om jeg ikke hadde vært obs, og fyrt av ett skudd til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg gjorde det samme med min gamle

mod19. Dobbelt opp med 310 ble 7,2 grains bak en 105 swc. Merket smellen var i hardeste laget men trodde det gikk bra likevel. Helt til at hylsene begynner å sprekke i det bestemte kammeret. Da så jeg en ørliten bul der. Skjerpet laderutinen etter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...