Jump to content

Presisjon, 22-ammo


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Heia! Noen som har lyst til å dele bilder/erfaringer med testing av presisjon med 22 ammo? Hvem får til den tetteste samlingen i Ransom Rest'en - eller hvem får det MINSTE hullet med 10 skudd? :P

Fint med info om hvilket våpen og selvfølgelig hvilken ammo. Her er fra gårsdagens testing i Ransom Rest - SK Standard Plus i min Benelli MP90 S WC. Blir nok ikke vinneren her, men bra nok for meg. Første bildet er selvfølgelig 5 skudd, det neste 10.

908504.jpeg

 

908505.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Har kjøpt inn litt forskjellig .22 for test.

Har 4 forskjellige lot'er med CCI std og tre stk GSP, samt noe LAPUA, SK og magtech.

 

Jeg tenkte å gjøre slik:

http://www.oslopk.com/ammo_test.htm

 

Håper å finne en god lot og bekrefte/avkrefte noen "myter".

 

Håper flere henger seg på tråden.

 

Andre tester her:

 

http://home.online.no/~jjens.en/artikler/22LR.pdf

 

http://www.bullseyepistol.com/feed.htm

 

http://pistolteknik.se/caliber22.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vinner Olympiade 2012:

 

Sergei Martynov

http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Mar ... shooter%29

 

 

Eley og Anschütz synes å gi en vinner.

http://www.anschuetz-sport.com/

http://www.eley.co.uk/

 

Sergei har nyere utstyr stående i skapet hjemme.

Til trening bruker han ammo produsert i USSR.

Han er russisk og arbeider på en militær flyplass vest i Belarus.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Først: Rifler og pistoler kan ikke sammenlignes. Rifler går vanligvis bedre med litt raskere ammo, mens pistoler gir bedre presisjon med noe lavere hastighet.

Deretter: Ulike merker matchpistoler har ulik ammo som er best for hver enkelt.

Til slutt: Selv med samme merke og modell kan det variere fra pistol til pistol hva som er den aller beste ammo.

 

Den mest omfattende testen jeg har sett, ble gjort av Vapentidningen med 4 ulike pistoler (Pardini, Feinwerkbau, Hämmerli og Sako) og så vidt jeg husker 41 typer ammo. For Pardini som jeg har og derfor husker best, kom CCI std og Eley grønn best ut.

 

Sett under ett var det ingen positiv sammenheng mellom presisjon og ammopris - heller en negativ sammenheng. De hurtige gikk gjennomgående dårligere i alle fire våpen.

Link to comment
Share on other sites

Formålet med en slik test kan ikke være å finne frem til den beste ammoen, men den beste Anmoen til den pistolen som skyter. Ikke nok med det, men det er snakk om den beste lot'en med ammo til pistolen som skyter. Ammo som koster mer er nødvendigvis ikke mer presis i din pistol, men den er produsert med mindre toleranse til avvik. Produksjonshastigheten går ned og kostnadene opp.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke trådtittelen vil vere representativ for det man ønsker å oppnå, men kan vere morsom å se likevel.

Det er altfor mange test variabler som tilslutt bare ikke vil konkludere med noen ting. Man har:

1) Våpen oppspent i Ransom Rest

2) Våpen oppspent i Skrustikke

3) Håndholdt våpen

4) Forskjellige våpen.

 

Ting sporer jo helt av når man begynner og sende inn bilder av hva man har skutt i hånholdt tilstand

på et ustøtt bord. Da trenger man ikke lese mere.

 

Skal folk sende inn tester som har noe mening, så bør det først og fremst bestemmes hvordan våpenet spennes fast. Det er jo første bud. For dem fleste så er nok skrustikke det enkleste og også det som

kanskje er mest riktigt fordi man ikke introduserer bevegelser, og da blir det løpet gir av pressisjon

med den ammo som brukes.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må kriteriene være like, men er det så viktig egentlig? Det vil uansett være veiledende, da en lot av et merke som går godt i et våpen nødvendigvis ikke går godt i et annet. Men skal vi ha en tråd på det så er det mer interessant å ha samme kriterier til test.

 

1 skrustikke. Det er lett tilgjengelig. Våpen må monteres slik at munning på løp er foran kjeftene på skrustikka.

2 25 meter

3 bilde, av rigg og skive med påskrevet ammo, våpen og lotnr.

4 kronograferes, hvis mulig.

5 minst 7 skudd, det er minste antall for å kunne si noe om presisjon(husker ikke hvor jeg leste det).

Noen flere eller endringer på kriterier??

Link to comment
Share on other sites

5 minst 7 skudd, det er minste antall for å kunne si noe om presisjon(husker ikke hvor jeg leste det).

 

Ladeboken til Speer nevner ihvertfall dette spesifikke tallet. Men det er jo i sammenhengen hjemmelading, og argumentet da er at 7 er det mest "effektive" tallet hvis man skal se en trend klart, samtidig som man ønsker å skyte færrest mulig skudd. Hvis man skal prøve ut 5-6 forskjellige kruttladninger, og kanskje et par forskjellige kuler så blir jo forskjellen på 7 og 10 skudd ganske stor ganske fort, og man ønsker kanskje ikke å lade opp fler testladninger enn nødvendig.

 

Dette er jo ikke sak når det gjelder .22 ammo, da de færreste lader dette selv (har jeg hørt ihvertfall...). Og siden minstekjøpet pleier å være en pakke med 50 skudd så ser jeg ingen grunn til å ikke skyte minst 10 skudds grupper, gjerne enda større.

Link to comment
Share on other sites

Når prisforskjellen mellom billig ammo og dyr ammo kan vere fra 1-2 kr/skudd, så

er det faktisk litt viktigt at man etterstreber at tester er gjort på så likt grunnlag som

muligt. Bare det at flere folk med forskjellige våpen er i seg selv en stor variabel.

 

Man bør heller ikke hamre flere skudd i skiva en at hver skudd kan lokaliseres innefor en

tett samling. 7 skudd bør vere max. Å skyte vekk så mye papp som muligt er ingen vits.

 

Bakdelen med slike tester som dette er at om et billigt merke skulle vise seg og ha like

gode egenskaper som et merke som er 3 ganger dyrere, så legger foretningene på

prisen. Dem er jo her inne og leser dem også.........

Link to comment
Share on other sites

Overførbarheten av en slik test er jo minimal, hvis man tenker at jeg kan se hvilket ammunisjonsmerke som går bra i et våpen og da kan gå til innkjøp av det og forvente å få samme presisjon i mitt våpen. Bare ta testen i vapentidningen fra 2005 som eksempel.

 

test nr 2:Der går Eley Club extra bra i Unique, men hvis man ser på walther så er det noe helt annet.

 

Det eneste en slik test sier er hvilken ammunisjons LOT! som går bra i den pistolen som det skytes med. Punktum.

 

Det man kan lese ut fra tester er at forskjellig ammo går forskjellig i forskjellige våpen, men det er ingen sammenheng mellom presisjon og pris.

 

Det kan man se på samme test der SK pistolmatch samler bedre i samtlige våpen enn eley Tenex ultimate. Men, og et stort men, en annen lot vil sikkert gi et annet resultat.

 

Så en slik test har størst verdi for den som tester sitt våpen. når man da har funnet den LOT som gir best så er det bare å handle inn 20000 av den til konkurranse og bruke billigst mulig til trening.

 

Tror ikke prisene stiger fordinoen finner en lot som går bra i sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

.................Så en slik test har størst verdi for den som tester sitt våpen............

Helt klart den beste konklusjonen så langt. Alt annet blir bare intressant og se og i beste fall retningsgivende

for dem som har samme våpen vist man er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal avgårde å teste straks, bare jeg får lagt ungene. Jeg må rigge til opplegget først så får vi se hvor lang tid det tar, men planen er å teste CCI,4 forskjellige lot nr i tre Walther GSP.

 

Det kan jo være interessant. Særlig fordi jeg har mistanke om at den siste lot klubben kjøpte 20000 skudd av ikke er som andre CCI lot'er jeg har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Så hyggelig med liv i tråden :)

@ErikC: Du får former eller plater til ransom rest'en hvor det ikke er skjeftet som er festepunktet, men løpet - altså da til matchpistoler. Jeg brukte de samme platene til båden Benellien den gangen tråden startet, og også til Pardinien jeg har nå. Jeg husker jeg skjøt testen med munningen 2-3 cm innenfor enden av platene, fordi det er lite å gå på på løpet før festeplaten kommer i konflikt med vekslingen, men det var likevel nok hold i det til at det var stabilt. Bra ting som kommer fram her synes jeg, det nhd skriver er interessant, fordi jeg husker testen i Vapentidningen godt, og også den negative trenden i presisjonen ift. pris - utrolig gøy at CCI Std scorte så høyt på testen og knuste 4, 5 og 6 ganger så dyre merker. Men jeg visste ikke før nå at dette antagelig skyldes hastigheten, og som nhd skriver; at rask ammo går bra i rifler men ikke like bra i håndvåpen/korte løp.

Link to comment
Share on other sites

Eley Tenex koster 3,20,-

CCI Standard 0,40,-

Det er 8 pakker CCI for en pakke Tenex.

Ut fra de testene jeg har sett så er det nok verdt å investere tid og penger på å finne en god lot til min pistol.

 

Jeg fikk testet litt. Men riggen var ikke stødig nok til å konkludere noe som helst utover det at riggen må bli bedre. Jeg brukte tynn gummi mellom pistol og skrustikke. Men pistolen lot seg manipulere, særlig i høyde. Kanskje gummien var for tykk?? Hva vil fungere best her?

 

Tror jeg må sveise meg noe tungt og fælt noe også, for å være sikker på å få 100% samme siktebildet.

 

Ang. Vapentidningen så har jeg linket til testene på side en. 2005 og 2009 er testene fra.

Link to comment
Share on other sites

Man får kjøpt slike løse aluminiums kjefter til å sette i skrustikka på Jula og Biltema.

Dem har vulkanisert et hardt gummi eller plastbelegg som er beregnet for å klemme rundt

ting. Jeg vet ikke om det blir godt nok, men det kan prøves. Koster vel sånn 150,-

Man må kanskje bore inn og sette på en stoppeplate på enden så dem ikke kan

skli bakover i kjeftene på stikka.

 

Trestykker som dras godt inntil på hver side tror jeg vil vere bedre. Det vil også

forme seg litt rundt kantene på løpet og i kjeftene på stikka og bli litt 'selvlåsende'

i vertikalretningen, men om man får stopped den fra å skli litt bakover skal vere usagt.

Man må kansje dra ned en kloss i bordet med en tvinge bak skjeftet på pistolen og

stoppe sklidning bakover.

 

Har ikke prøvd på noe av dette selv, men har fundert på det til den dagen jeg skal

gjøre det selv, for en slik test har en verdi for sitt eget våpen.

 

Det kan også fort bli at man konstruere en liten jigg som holder sakene på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi prøvde med en Benelli MP90 og en Walther SSP i skrustikke montert på en oljefat fyllt med betong. Vi prøvde flere metoder for å feste disse og fant ut at å kutte ut gummibelegget som var kjøpt inn som ekstrautstyr gjorde av våpenet beveget seg samt at de løsnet fra aluminiumen og kunne da påvirke kulebanen. Den beste løsningen var ( i vårt tilfelle ) små biter fra pappskiver mellom stikken og våpenet.

 

SSP'en fikk vi ikke entydig resultat av da den beveget seg i høyderetning mellom skuddene i en av omgangene. Neste runde holdt den seg i ro. Benellien festet vi helt framme da det er mest gods her. Vi prøvde med og uten skjefte montert og det viste seg at uten skjefte holdt våpenet seg helt i ro mens med dette montert var det en ørliten forandring i høyden. Neste gang tenker jeg å legge et trestykke under skjeftet for å unngå denne problematikken.

 

Det var interessant å se forskjell på ammo i disse våpene. SSP'en fikk en pen samling med f.eks Eley Sport, mens MP90'en spredde disse rundt 35mm. MP90'en samlet 10 topshot på 18mm (det så ut som 5 skudd.. mens ett var 3mm fra de resterende 9). Eley Match OSP fikk det beste resultatet i MP90. Samlingen her var innenfor 16mm med to som var litt til siden for resten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...