Jump to content

hagle til røft bruk


Bård 308

Recommended Posts

Heisann :) lurer på å få i meg en hagle til litt tøffere bruk som på gåsjakt for eksempel, der kan det jo være saltvann, en annen ting er at det kan være en del skit og lort som kan komme i våpenet, har også tenkt på å montere et rødpunktsikte på denne hagla, da har jeg tenkt på docter sikte, Redring blir for dyrt :roll:

 

Vet ikke om jeg vil ha halvauto, pumpe eller OU men jeg vil ha 12/89 kammer. Prisen bør ikke overstige 5000kr for kun hagla, doctersiktet koster vel en 3000-4000?

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 pumpe 12/89. eg bruker haglen min til alt da. En solid og god hagle, veksler alt av ammo. Og du kan bruke den til spade om du vil. 89 e hard å skyte med, noe vet eg ikkje om du er vant til det. Men eg går ned i 76 til gås/skarv. 10 skudd med 89, og du er lam i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker også ei 12-89 Remington super magnum pumpe, og har har bare gode erfaringer. Tåler det meste, og dreper godt om du bruker rett ammo. Det må du finne ut av. Bruker mye hevy shot ammo fra Federal i 12-76 og 12-89, men også Remington sine 12-70 og 12-76 med hevy shot. Er fornøyd med det, og 12-89 "driver" godt - spesielt etter gås og storfugl. Lite feil med hagla, men du kan oppleve med enkelte ammotyper at den er treg å få ut hylsene etter skudd. Årsaken til det er ofte med patroner med kort "hylsebunn". Ellers så er det en kjennsgjerning at blåneringen er dårlig, så saus godt inn med olje etter bruk i vått vær ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Remington 870 pumpe, som fikk prøve seg en tur til sjøs en skikkelig regnværsdag utenfor Bergen her for en uke siden. Full i saltvann og andre typer drit, og timer senere var store deler av løp og magasin fullt i overflaterust :oops:

Tenker det blir litt Duracoat der i gården etterhvert... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja overflate rust blir det på den når det er i nærheten av saltvann. Olje den godt inn før du går ut, og spyl av den når du kommer hjem, la den stå å tørke skikkelig på bade før du setter den i våpenskapet. Har hatt haglen i 7/8 år no, og har opplevd at den har hengt seg opp et par ganger når du skyter med leirdue skudd. Aldri hatt noe problemer med den ellers, å har skutt 1000 på 1000 vis av skudd med den. Så det er ikkje et dårlig kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon, men bosatt lengre opp i dalen.

(hm, Kvål,.. er vel å trekke det litt langt å kalle Melhus for en kystkommune :lol: )

 

Har man egentlig bruk for 12-89?

Om ikke så er kanskje Weatherby pumpe å tenke på? er 12-76 nok?

Den er billig på XXL, og billig er bra nå det gjelder forbrukutstyr.. ..altså et verktøy man bytter når det er utslitt.

 

For min sin del er en slik pumpe tenkt å komplettere en gammel flott Aya. (kun til jåle-jakt i skryte-på-seg-fashion-merwiskeyennrype-sixpence-hitech-jaktlag)

Og jeg trenger noe jeg kan ta med i traktoren ut på jordene..

..og så langt står valget mellom Remington og Weatherby pumpe.

Noen skarve nettsøk klarer ikke å finne noe negativt på Weatherby pumpene.

 

ot: vet det finnes rifle-knagger for div. amerkanske biler, en pumpehagleholder i Zetoren hadde vært kult :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe :) jakter gås på byneset og øysandomerådet, men også på kvål, hender de tar en mellomlanding på elva ( Gaula )

Har en halvautomat fra før, men den vil jeg ikke ha rødpunktsikte på, vil også unngå mest mulig å dra den igjennom alt mulig skit og lort :wink:

 

Grunnen til at jeg vil ha 1289 er at da kan jeg bruke alt selvsagt , tenker de black cloud skudda i 12 89 funker bra på gås, samtidig som de ikke er så dyre. tenker jeg går for en 870, må bare vente å se hvordan kontoen forhåpentlig vokser :winke1:

 

noen som har erfaring med disse doctersiktene ? eller burris?

Link to comment
Share on other sites

 

Har man egentlig bruk for 12-89?

Om ikke så er kanskje Weatherby pumpe å tenke på? er 12-76 nok?

Pumpehagla mi er også 12/89, men tviler på at noen har bruk for det. Når du nærmer deg 60g hagl, så går det hardt utover utgangshastigheten, så du kan ikke strekke holdene utover det normale uansett.

Har da mere tro på f.eks. 12/76 wingmaster HD, med hastigheter på ca 420m/s.

 

Om hagla du ønsker deg har 12/89, så for all del. Men ikke velg hagle etter kammerlengde. 12/76 er mer en nok.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 hagler i o/u- winchester og star og begge dei tåler røft bruk så pumpe eller halvauto er ikke et must. har 76 kammer og har testa 70 og 76 ammo i tungsten,og hevy shot,har ikke testa stål. overaskende så skyter 70 ammo tettere og jevnere i begge børsene!! inntrengning i finer er det ingen forskjell målt med skyvelære. virker som dei ekstra haggla det er plass til i dei 6mm lengre patronene forsvinner underveis....? skal man skyte mag så er det nok mellom 70-89 det er virkelig forskjell, 70-76 klarer ikke jeg å merke forskjell i praktisk jakt ennå. ny ammo jeg kjøper nå er 70mm og i praksis skjer akkurat det samme nå som når jeg trodde jeg måtte ha 76mm på hardskutt vilt. tror dei fleste anerkjente haglene og normale patronene funker for deg også. jakter selv sjøfuggel,storfuggel,rype,rev,gås etc all småvilt med "vanlig kjedelig utstyr".

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje Federal blackcloud er med på å gjøre 12/89 populært. I 12/76 har den 42,5gram stål med utgangshastighet på 1500 fot/s mens i 12/76 har den 35,4gram stål i 1450 fot/s. Så i dette tilfellet får man mange flere kuler avgårde i enda høyere hastighet enn i /76.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...