Jump to content

CZ 455 modeller


Sin12kal

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er rett rundt hjørnet for å kjøpe meg ei salongrifle.

Da jeg har lest og hørt en del erfaringer rundt CZ 455 modellene og sett på de selv faller nok valget på en av disse.

 

Mine spørsmål er som følger?

 

Hva er forskjellen på:

 

- CZ 455 Standard

- CZ 455 American

- CZ 455 Varmint

 

Noen som kan lage en grei oversikt over forskjellene og erfaringer med modellene..?

 

Ser også en CZ 455 Luxus, hva med denne?

 

Har fått pakketilbud på CZ 455 Standard med demper og kikkertsikte til 4700,- hos XXL, men vil også kikke litt hos andre som tilbyr

 

Må jeg søke om ekstra løp hvis jeg ønsker dette?

Kappe løpet? Hensikt?

 

Det var vel dette i første omgang.

Kommer nok et spørsmål til eller to..

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt tatt opp tidliger i andre 455 tråder. Forskjell på Standard , American, lux e stokken. varmint er tykt løp.

Ja du må søke for vert eks løp du skal ha til riflen. Men det er fortsatt bare 1 våpen.

Vor mye du taper i hastighet ved å kappe 22 lr vet eg ikkje. Men vist du skal ha demper så blir den ganske lang.

Riflen har eg lest mye positivt om, så er nok et bra kjøp.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Utgavene er like i utseende som CZ452. D.v.s.

Standard og Lux har lengre løp, åpne sikter, og tynn stokk som ihvertfall på CZ452, ikke egner seg særlig til bruk av tofot (stokken er såpass tynn i fortreet, at den lett blir presset mot løpet).

 

American er den pene med fin blånering på låsekassen (uten åpne sikter).

 

Varmint er ikke så fin i blåenering etc. (er også uten åpne sikter), men har tykkere løp, og litt kraftigere stokk (egner seg bedre til de av oss med litt lengde på korppen).

 

Varmint Thumbhole har en Boyds thumbhole stokk, ser tøff ut. Men er litt mere plundrete å få handa kjapt opp på ladedarmen, og ikke minst, pistolgrepet passer dessidert best de med små hender).

 

22lr har såpass lav hastighet, at enhver kapping av løp (ihvertfall ned ned mot/til lovlige 40cm) gir øket utgangshastighet. Dette da de fleste 22lr patroner yter mest i 35-40cm løp.

 

Lange løp på 22lr, er trenger man i hovedsak for en ting, og det er for å gi lang siktelinje med åpne sikter. Balanse og utseendes har ågså litt å si for hvor lange løp produsentene bruker på sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar.

 

Tror valget mitt vil falle på en CZ 455 Standard utgave.

Så får jeg vurdere kapping av løp og gjenge opp på nytt til demper. Noen som vet pris på dette?

 

Har vel ikke nevnt, men blir treningsskyting, blink og noe jakt jeg kommer til å bruke riflen til.

 

Passer standard løpet på 455 standard bra til jakt?

 

Noen som kan forklare litt om forskjellen på løpene man kan ha på denne riflen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Ser også en CZ 455 Luxus, hva med denne?

Lux-stokken har stokk i valnøtt med rutemønster i grepet, mens standard har har stokk i bøk, uten rutemønster. Du finner masse bra bilder av CZ'ene her: http://schouvapen.no/produkter/jakt/vapen/salonggevaer/cz/

 

Jeg klarer ikke å se gjenger/gjengebeskytter på bildene. Det er bare std og lux i 22 som kommer ferdig gjenget?

Link to comment
Share on other sites

Finnes "american" med åpne sikter? de kommer vel med løp i det kaliberet og den kategorien en ønsker..? Eller?

Liker absolutt ikke den "svineryggen"... på standard og lux, og varmintmoidellen kommer uten åpne sikter den også. Og det er vel ingen grunn til å tro at en ikke vil trenge åpne jernsikter en eller annen gang (Murphy's).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...