Jump to content

Spesialfelt bør endres ?


rigel

Recommended Posts

Tja, eg ha i alle fall ikkje skote betre med finpistolen om eg ha brukt begge hender. Eg har alldeles ikkje noko matchvåpen og eg har ikkje eingong anatomisk grep. Men likevel skyt eg einhands der eg har moglegheit for det, fordi eg skyt betre med finpistolen når eg brukar ei hand. Eg har til og med empiriske bevis for påstanden - ei mengde resultatlister der de ikkje finn navnet mitt øverst, tvert om faktisk.

 

Tvungent tohandsgrep vil ikkje bety mykje for dei som ikkje kan skyte tohands grunna fysiske forutsetningar. Ei enkel legeerklæring er alt som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner det Elgen, at for gode baneskyttere er det tvungen tohånds skyting som er handikap.. For som El Gringo sier så foretrekker mange baneskyttere å skyte en hånd om de kan velge :wink:

 

Og det jeg mener med mangelfullt regelverk er nettopp det at det ikke står noe om hvordan man løser problemet om det kommer en skytter med legeerklæring, eller kanskje rett og slett har bare en arm. De skal jo selvfølgelig ha mulighet til å skyte de også :)

Link to comment
Share on other sites

ok, da er det vel sånn, kjør på!

 

Jeg er forøvrig veldig tilhenger av at hver skytegren skal ha sin egenart, hvis de blir for like så blir det kjedelig.

Så 6 skudd i felt, varierte avstander og blinkstørrelser og varierte skytestillinger. Liker personlig de løypene hvor det er varierte vinkler, blinkstørrelser og avstander på samme standplass.

5 skudd på spesialfelt, korte skytetider og større blinker, helst utformet slik at de som har en eller annen standard lommepistol (ala PPK 7,65mm) også kan få treffe papp isteden for løv også.

 

Baneøvelsene er jo rimelig fastlagt, det er vel lite diskusjon rundt hvordan regelverket er der

Link to comment
Share on other sites

Joda Brassy, klart det optimale er 10 varierte standplasser, med nok funksjonærer til å få skikkelig flyt, men virkeligheten er nok litt annerledes mange ganger dessverre.

 

Jeg har hatt hovedansvaret for Felt-NM både i 2008 og nå i 2010, og vi arrangerer to store (ca 300 starter) feltstevner i samarbeid med Askim Pk. hvert år, og det å få på plass nok funksjonærer blir bare vanskeligere og vanskeligere...

 

Så om vi kan få flere, og kanskje bedre stevner ved å redusere løypene syns det er riktig å gjøre det. Og redusert løype betyr ikke 5 standplasser.. Man kan jo utmerket godt bruke eks. 8 standplasser. Hjelper mye å redusere med et par standplasser om man er "litt" dårlig bemanna.

 

jeg har vært på flere stevner i år som sannsynligvis hadde vært bedre stevner med litt færre standplasser p.g.a. få funksjonærer.

Til dere sørpå som arrangerer feltstevner med "stasjonære" funksjonærer: Vil det ikke på mange steder funke å skyte "to standplasser på samme standplass"? Hekte ned et sett skiver og henge opp neste, skyte en runde til før skytterne trasker videre?

 

På feltstevnene her oppe er det alltid et par standplasser med "stående med to hender". Men litt av sjarmen med "stående fri" er jo nettopp det at hver enkelt skytter skal få løse oppgaven etter egne ønsker og forutsetninger. Sjøl varierer jeg stående fri alt etter hvilket våpen det er snakk om, skytetid, avstand og størrelsen på blinkene. Det taktiske er også en del av feltskytingen, og slik bør det fortsatt være etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forresten en "baneskytter"? Er det vi som skyter både bane og felt som får denne betegnelsen? (Jeg trenger ikke å minnes om min egen signatur...)

 

Noe som jeg synes er mye viktigere nå i høst er å jobbe mot FKP sitt forslag om å gå over til 5 skudd pr standplass på felten. Jeg har skutt pistol (jada, både bane og felt...) siden 1987 og har aldri opplevd det som et problem å skyte 6 skudd på felt. Mine FAS'er må lades med 5+1 og det er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Klubbfeltstevnene vi skyter vintertid er 5-10 standplasser og flere brukes 2 ganger hvis vær og vindforhold eller kuene gjør att vi ikke kan bruke alle standplassene. (bonden som eier kuene og marken vi bruker er klubbens ordfører) Funker fint det, men da er vi sjelden over 30 skyttere da.

Men hvis det blir 5-10min venting på noen standplasser går vel det bra. Da får man jo tid til og snakke sammen i patruljen og ha det ellers sosialt og hyggelig.

 

Felt bør fotsette vare 6skudd, eller helst flere skudd :wink: Felt er ikke baneskyting i min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må man egentlig ha stasjonære funksjonærer? Har til gode å oppleve dette i mitt distrikt. Skytebanelede/dommer går ut med hvert lag . Funker fint her "her oppe" :D

 

 

Trenger vel som regel ikke så mange skyteledere/dommere hvis man har stasjonäre funksjonärer. De feltstevner jeg har deltatt i har som regel flere patruljer enn standplasser.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med å sende ut dommer/funksjonær sammen med laget er forskjellig dømming i løypa. en er streng, en annen ikke. Har man disse fordelt utover på hver sin standplass blir alt likt for skytterne.

 

Utfordringen videre med f.eks å skyte samme målgruppe to ganger/evnt bytte figurer er tiden man bruker. På østlandet er det vanlig med 300-450 starter. De minste stevnene her har 200 starter....så jeg tror nok de i Nord må tenke hvordan det hadde vært å kjørt ett NM på samme måte, for det er nesten det vi snakket om...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med å sende ut dommer/funksjonær sammen med laget er forskjellig dømming i løypa. en er streng, en annen ikke. Har man disse fordelt utover på hver sin standplass blir alt likt for skytterne.

Personlig har jeg aldri opplevd dette som noe problem, så lenge alle dommerne dømmer etter samme reglement. Som dommer synes jeg også det er bedre å lede 2-3 lag enn å stå en hel dag på en standplass.

 

Utfordringen videre med f.eks å skyte samme målgruppe to ganger/evnt bytte figurer er tiden man bruker. På østlandet er det vanlig med 300-450 starter. De minste stevnene her har 200 starter....så jeg tror nok de i Nord må tenke hvordan det hadde vært å kjørt ett NM på samme måte, for det er nesten det vi snakket om...

Husk at dette var tenkt som et alternativ til å kutte løypa til 5 standplasser. Å bytte skiver/figurer vil som oftest ta mindre tid enn å gå til neste standplass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fortsatt at vi bør inføre en "lommepistol" klasse i spesialfelten, eller gi folk mulighet til å gå flere runder med forskjellige våpen (en start pr våpen man klarer å hanke sammen) når man arrangerer redusert løype i spes felt P/R.

 

Dette selvfølgelig kun for spes P og R (ikke magnum klassene, da jeg anser at behovet ligger i P og R klassene).

 

Hvorfor?

 

Fordi jeg har lyst til å ha mer gøy, samt trenger mulighet til å oppnå nok starter til å kunne erverve reserve/tilleggsvåpen i spesial P/R.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...