Jump to content

Skjæfrador!


Fozzy357

Recommended Posts

Jeg har nok ønsket meg en korthårt skjæfer i lang tid, men kona vil gjerne ha en labrador.

Tenker da en blandings hund som kompromi.

 

Regner litt med at en "gatemix" kan unngå en del genetiske problemer...

Tanker rundt dette ønskes.

 

PS: Finnes det sånne i Kongeriket (eller Østlandet), så for Guds skyld si i fra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at du unngår noen genetiske problemer(dersom de finnes).

Men en hver mix har sine genetiske overraskelser. Og de dukker ikke opp før du har hatt ”dyret” i huset enn stund.

Holder du deg til en Rase så vet du stort sett hva du får. Kjøper du en gateblanding så vet du to til tre år etterpå alt om det du ikke ville ha med på lasset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ønsket meg en korthårt skjæfer i lang tid, men kona vil gjerne ha en labrador.

Tenker da en blandings hund som kompromi.

 

Regner litt med at en "gatemix" kan unngå en del genetiske problemer...

Tanker rundt dette ønskes.

 

PS: Finnes det sånne i Kongeriket (eller Østlandet), så for Guds skyld si i fra :mrgreen:

 

Var en rævva start , men dette reddet helt klart dagen :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Veeel, ryktene sier at blandingshunder er friskere enn renrasede, men jeg vil tro det er en sjangsespill å gamble på. Både schæfer og labrador har sine rasebetingede sykdommer, og begge raser er belastet med HD og div hudproblemer, allergier så vidt jeg vet. Du kan risikere å få dobbelt opp med arvestoffer i en slik blanding også, og dermed får du en like belastet blandingshund som rasehund. Det går evt an å være nøye på eierne av foreldredyrene og spørre ut om genene i begge linjene, og håpe på ærlig svar...

En annen viktig ting å ta med i betraktningen er rasenes individuelle egenskaper, og hva du kan få ved å blande dem. Her er det vanskelig å spå noe som helst, mye større garanti får du ved å kjøpe en rasehund hos oppdretter som vet litt hva h*n avler på. Schæferen er gjeterhund/vakthund mens labrador er fuglehund/jakthund . Jeg er ikke ekspert på noen av dem så jeg skal ikke fortelle deg hva slike blandinger blir, men det er lurt å tenke over det.

 

Det jeg tør vedde på er at en slik blanding blir pen :D

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å nevne at blindeforbundet http://www.blindeforbundet.no/CDA/homepg.aspx blander raser når de skal ha førerhund-kandidater.

Dette var iallefall tilfelle med de kullene de hadde da jeg var for-vert for en sånn i ett år..

Har selv en ikke 'helt ekte' Border collie som er sju år, og den forrige jeg hadde var også en nesten ekte Border Collie som ble nesten tolv år. Er meget fornøyd med blandingshunder!

Det var også de sju som fikk hvalpene etter den forrige gatemix hunden

(Jeg har også hatt en renraset dvergpuddel, men den måtte avlives fordi den bet og var helt uberegnelig. Det var surt at jeg hadde betalt en haug med penger for en ubruklig hund!)

Så hvis du ikke er utstillingsgal eller planlegger oppdrett så vil jeg anbefale en mix!

Det er DU som er ansvarlig for hvordan hunden din blir! (stort sett iallefall!)

Link to comment
Share on other sites

Schäfer har ofte mye HD i bakover i linjene- og labradorer er kjente matvrak og blir ofte feite. HD og fedme går sjelden godt i lag...

 

Når det er sagt så var eldstehunden min blanding av schäfer/golden retriever (mor) og labrador/doberman (far). Utseende på bikkja mi: flatcoated retriever. Jeg var heldig, hun var frisk som en fisk - men ekstremt matfokusert og sleit med vektproblemer hele livet.

 

Er det kun utseendemessig som gjør at dere inngår kompromiss, så styr unna. Hunden din kan bli seende ut som et takras (du skulle sett mora til hunden min - styggere bikkje har jeg sjelden sett). Du må heller se på bruksområde - både hva som bor i rasene og hva du har tenkt å bruke hunden til. Denne blandingen blir gjerne stor og kraftig og det kan som sagt være endel helseproblemer hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en blanding av gråhund og jemt. De ble til ved et uhell i følge kameraten min som eier begge foreldrene. Det er allverdens hærlig hund. Har aldri hatt en så hengiven hund noen gang. Den har en helt unikt syke, er ikke redd en dritt. Svenskene avler bevist på blandingen grå/jemt og påstår at de blir de beste elghundene i føsrste ledd. Men kun i første ledd. NB så har blitt meg fortalt :roll: Min hund er litt artig for den har gråhund farge og jemtens størelse, så det er mange som spør hvor jeg har fått tak i den "digre" elghunden der fra. :lol::lol: Jeg har og en renraset gråhund og den blir liten ved siden av "søstra" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Svenskene avler bevist på blandingen grå/jemt og påstår at de blir de beste elghundene i føsrste ledd.

 

Sanning med modifikation skulle jag vilja påstå!

 

De som blandrasavlar gör detta oftast för att de inbillar sig att de hundarna blir friskare och oftast är de hundar som används i blandrasaveln, sådana som inte uppfyller kraven för renrasavel..

 

Inom båda raserna förekommer det problem och även om en del tar ut varandra, genom att de inte finns inom båda raserna, så finns det gemensamma problem och avkommorna drabbas då av dessa i samma utsträckning som inom renrasaveln.

 

Parar man spets med spets, så vet man vad man får skapligt bra egenskapsmässigt dock.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

NB, les hva jeg skrev og ikke ta ut en bit som passer bra i din versjon. Jeg skrev utrykkelig at dette var noe som var blitt meg fortalt og ikke at det var MIN mening.

 

Det at jeg har en sånn hund nå er rett og slett at jeg fikk den !! (Og det er jeg gla for :D )

Link to comment
Share on other sites

Fast det var ju du som påstod att "vi" svenskar bevisligen korsar dessa raser och att "vi" svenskar påstår att de är bättre.

 

Jag rättade alltså på påståendet att "vi" svenskar parar dessa raser och påstår dem vara bättre. Inte att du säger dig ha hör dessa påståenden :wink:

 

Är mycket få som medvetet korsar älghundraserna medvetet och påstår dem vara bättre än både jämt och gråhund faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Advarslene her er rimelig klare.

Velg en rase hund, da vet du noenlunde hva du får. Velger du en gateblanding i en eller annen versjon, så kan du få en topp hund. Men muligheten for at du får noe du kan være fornøyd med har så mange variable at jeg aldri ville prøvd på noe slikte.

 

Det er stor forskjell på å pare to hunder med relativt like rase gemytt og utseende. Og det å blande i hope to helt forskjellige raser.

Link to comment
Share on other sites

har hatt en slik blanding du etterlyser.

En Sort hund med hvitt bryst, fet. labradorhode (og gemytt). Jagda hare og rådyr uten los... ikke glad i vann.

Hadde trøbbel med stoffskiftet...

 

Så les innleggene til Jämta og Jmonsen igjen, de har mange bra poeng.

Jeg ville heller unngått et kompromiss, og heller lett etter en raseren hund dere kunne enes om.

Jeg er imot planlagt blandingsavel, selv om man vet hva man får i første generasjon.

At uhelle kan skje er jeg klar over, og selvsagt skal slike valper få et bra hjem.

Det jeg er imot er folk som helt klart konstruerer "motehunder" som Labradoodle og Chihuahuamixer og selger disse til priser som overgår rasehunder... men det er nå off-topic.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at så mange svarer på tråden :D

Vi ønsker oss først og fremst en tur kammerat, som går godt sammen med barn og katt.

Og som er intelligent og lar seg dressere uten for mye "Alfa " tendenser.

Har dere forslag om noe annet, så kom med forslag :!:

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at så mange svarer på tråden :D

Vi ønsker oss først og fremst en tur kammerat, som går godt sammen med barn og katt.

Og som er intelligent og lar seg dressere uten for mye "Alfa " tendenser.

Har dere forslag om noe annet, så kom med forslag :!:

 

Skjæfer eller labrador :?:

Aner at det blir en gul labrador fra en kennel i Halden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser litt på logikken her.

 

Mange raser har velkjente arvelige defekter som skyldes hard og ukritisk avl. At det å blande to raser med forskjellige defekter skulle være så risikabelt virker ikke helt logisk. Selv om man introduserer flere "feil" så vil friske gener som regel dominere de dårlige, dette er grunnen til at en feil i begge slektsledd mangedobler faren for sykdom. Selvfølgelig kan man få det verste fra begge raser, men dette burde være langt mindre sannsynlig enn å få problemer med en renraset hund.

 

Er det bare en myte at blandingsraser er friskere og lever lenger enn rene raser? Er det noen med litt reellt tall/erfaringsgrunnlag på dette her?

 

Det er klart at hvis man er ute etter spesifikke egenskaper så kan man ikke tro at man kan blande seg frem til slikt på kort tid, men så lenge ikke rasene har noen uønskede egenskaper burde vel eier kunne forme hunden like godt som vanlig?

Link to comment
Share on other sites

...men så lenge ikke rasene har noen uønskede egenskaper burde vel eier kunne forme hunden like godt som vanlig?

Risikoen for å få en overvektig hund med HD er absolutt tilstede med den kombinasjonen som trådstarter ønsket. Andre kombinasjoner har nok bedre forutsetninger for å være sunne og friske.

Når det gjelder å forme hunden så spiller eieren selvsagt en kjempeviktig rolle; uansett om det er renraset eller mix. Men fysisk helse er en annen skål og der må man tenke seg om før man mikser i vei.

Link to comment
Share on other sites

:) Godt innlegg Fulmen! Jeg vet ikke om hva statistikken sier men også på levetid har jeg best erfaring med blandingshunder! Jeg har LITEN erfaring alikevel, har bare hatt sju hunder totalt de siste 40 år og av disse var tre rasehunder, og alle tre ble det før eller senere noen problemer med, og de måtte få avkortet sitt liv. Tre av blandingshundene har levd hele sitt hundeliv. (Den tredje er sju år nå og har forhåpentlig minst 4-5 år til å leve!)

Jeg synes det blir helt feil å komme med risikovurderinger, Jaktlkke, da blandingshunder kanskje ikke er planlagt / avlet fram, men blitt til ved et 'uhell'.

Blandingshunder har vel også rett til et liv? (Skal vi dra en sammenligning med Ola Nordmann som henter koner fra utlandet? Helsikas bastardresultat? Hihi! Dette var TULL da!)

Dessuten er det uansett et økonomisk spørsmål i det hele her som IKKE må undervurderes hverken for nye eller erfarne hundeeiere. Bruken av hunden er forøvrig GANSKE avgjørende for om du bør velge en rasehund eller en blandingshund!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir helt feil å komme med risikovurderinger, Jaktlykke, da blandingshunder kanskje ikke er planlagt / avlet fram, men blitt til ved et 'uhell'. Blandingshunder har vel også rett til et liv?

Selvsagt har blandingshunder livets rett! Jeg har selv hatt (har) blandingshunder i åresvis og har ingenting i mot dem såklart!

Men det er ganske mange som driver med kalkulert avl på blandingshunder - se bare på labradoodle. Egen forening og oppdretterliste - i mine øyne er det der forkastelig. Vi har over 400 raser her i verden - ta en av dem i stedet for vel. Det finnes sikkert en som passer :)

Det er også de som mixer chi og pomme og tjener grove penger på det. At man har uhell er nå en sak - men å planlegge kull på blandinger er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

:) Der er jeg helt enig med deg! Å ødelegge de rasene som er framavla med mye strev over så lang tid er forkastelig! Det er jo greit å kjøpe hund etter en 'fasit' også da! Men da BØR du kanskje ha hatt litt erfaring med hund, sånn at egenskapene ved de forskjellige rasene kan utnyttes til det beste for begge parter! (Selv om kanskje en blandingshund krever MER av eieren sin?)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...