Jump to content

Jaktvåpen - lettvektshagle eller normalvekt?


rodnebb

Recommended Posts

Eg skal ha jakthagle. Pri 1 er at det eg skyter på skal daue på flekken. Pri 2 er at hagla bør vere så lett som mulig, siden eg pleier å gå ganske lenge når eg er ute.

Eg jakter med fuglehund - breton - og kaliber 20 pumpe, rype men har tenkt å gå på skogsfugl og muliggens hårvilt seinere.

 

Eg har ønske om kaliber 12/76, dobbeltløpet.

 

Når eg har prata med folk som skyter mye leirduer får eg beskjed om at eg er ein tulling viss eg kjøper lettvekter (2.8kg vs 3.3kg "normalvekt").

"Kjøp Lanber 2083 70cm løp og 3.3 kg" sa Schou karen.

 

Ok, så skyter eg dårligere med lettere hagle, og hagla blir jo ikkje meir enn 15% lettare.

Men blir resultated _mye_ dårligere?

 

S/S våpen er noe lettere enn o/u - vil de bli bedre balanser eller trenger eg denne vekta på over 3kg?

 

Hvor lett er det forresten å gå på bruktmarkedet og kjøpe våpen, uten veldig mye skyteerfaring?

Link to comment
Share on other sites

En god gammel engelsk regel sa at hagla bør veie 100 ganger så mye som hagleladningen dvs. bruker du 32grams ladning bør hagla veie 3,2 kg for at den skal være behagelig å skyte med.

 

Det du ''sparer'' inn på ei lettvektshagle i kg får du igjen med renter på rekyl og dårlig sving.

 

Velg også en normal lengde på løpet. (rundt 70cm er passe)

 

Jeg er såpass optimist at jeg tror de fleste klarer å bære ca 3,2 kg en hel dag i skogen uten å slite seg ut og hvis du ikke klarer det bør du starte å trene for da klarer du ikke å gå en hel dag heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet lange dager som støkkjeger med en remington pumpe uten at det var hendene jeg ble mest sliten i. Jeg skal innrømme at det ble bedre da den ble byttet ut med en benelli comfort på 3,0 kg, men jeg ville ikke hatt noe lettere.

 

Sist høst jaktet jeg med en o/u på 3,4kg. Jeg gikk da sammen med hundejegere, og hadde derfor børsa på skulderen meste av tiden. Om jeg bar den, så skiften jeg ofte hånd og stilling. kan ikke huske at jeg tenkte over vekta i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jakt med og uten hund på skogsfugl er to forskjellige ting. Dersom du har hund og har mulighet for å gå noe med hagla på skuldra og også har mulighet for å forberede deg før skudd situasjon, er en litt "tyngre" hagle helt ok. MEN dersom du går på støkk og skal være 100% "på" hele tiden er det om å gjøre å "henge med" i svingene. Ting skjer fort når tiur`n drar, og da er jeg ikke det minste i tvil om at ei lett hagle (min veier 2,7 kg) har reddet situasjonen mer en en gang :wink:

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Dra i en butikk og kjenn litt og prøv oppkast og sånn på ei lett og en vanlig hagle. Da får du kjent forskjell, personlig liker jeg litt tyngde på hagla. Jakter med 686 sporting og er storfornøyd. Hadde tidligere en betttinsoli overland light på 2.6 kg, og den ble jeg aldri fortrolig med. Syns den var veldig vinglat på sideskudd. Men folk er jo forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett :)

På jakt tenker jeg aldri over rekylen jeg heller, men en Remington wingmaster 40g vil jeg tro du kjenner hvis børsa er 2,7kg.

Jeg prøvde noen skudd med benellien, og da fikk jeg meg noen skikkelige dytt, og tomhylsene fløy ca 7m :mrgreen:

 

Skjøt også en rype med disse skudda sist høst med den tunge o/u-hagla. Merket ingenting da, men det er som sagt forskjell på jaktskyting og skyting på blink.

 

Jeg ville gått for den hagla som gir godfølelsen når du skyter, uavhengig av vekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på skogsfugljakt med sporting børsa mi på 3.4 kg.

Føler det går helt fint, er som nevnt tidligere her at det er ikke armene man blir sliten i...

Sånn rent kroppslig så er det vel kanskje litt dårlig stelt hvis man må ha børse på under 3 kg... :?:

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en lettvekter er at den er "raskere". I skogen må en gjerne ty til lynraske skudd før fuglen forsvinner bak en busk. Hadde en Yildiz 12/70 på 2,8 kg og 66 cm løp. Traff på de utroligste skudd. En annen fordel er jo vekta. Kjekt å ha en halvkilo mindre å dra på en hel dag.

 

Et par ulemper er det nok og. En såpass lett hagle blir lett vinglete. Som nevnt, traff jeg på de utroligste skudd, men jammen bommet på jeg på de utroligste og. Rolige sideskudd ble ofte bom. Tror kort løp hadde noe av skylda der og.

 

Når en går på støkk, må man alltid være helt på hugget, dvs nesten gå skuddklar, så da er lettvekter kjekt. Med hund kan man slappe litt mer av, så da kan man gå med hagla i mer avslappende stilling. Vekta har dermed ikke så mye å si.

 

En annen ting. Har man hatt lettvekter, merker man forskjellen om man kjøper en som er en halvkilo tyngre. Ellers tror jeg ikke man savner lav vekt om man ikke har hatt det før.

 

Har for øvrig nå byttet ut Yildizen med en Fabarm i 20/76. Fikk bare lyst å prøve det kaliberet. Denne er også lett, men veier nok ca tre blank. I og med at den er smekrere, virker den også mer stabil for meg. Med Yildizen traff jeg aldri bra på banen, bare inntil 12 av 25. Sist fikk jeg 19 med Fabarmen, og det var første gang jeg fikk prøvd den skikkelig.

 

Valgets kvaler! Visst er det fordeler med lettvekter, men det er også endel ulemper!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil driste meg til å tilbakevise et par påstander:

 

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett
Rekylen i hagla er grunnen til at kanskje 70% av alle fuglejegere ikke behersker å skyte double og presise/raske oppfølgingsskudd.

 

Fordelen med en lettvekter er at den er "raskere".
Du finner aldri fuglen over sikteskinna med raske bevegelser. Se på skeetskytterne. Vi snakker om effektive bevegelser, da må du ha et våpen som er med på leken.
Link to comment
Share on other sites

Bruker o/u hagle på 3,2 - 3,4 ( lit usikker) kg på lange turer etter fjellrype.

Terrenget der det er mye rype må vi gå minst 1 time i motbakke før vi starter og jakter.

Går ofte lange avstander uten problemer med tyngden.

Lei av å bæra hagla blir du uansett :wink:

Har gått med både salong og hagle i normal vekt på mellomdistanse turer.

For meg er ikke tyngden det viktigste, det er at du skyter bra med hagla som teller :mrgreen:

 

Gikk fra en veldig lett enkelløper til en normalvekter o/u uten problem.

Har gått med både salong og hagle i normal vekt på mellomdistanse turer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil driste meg til å tilbakevise et par påstander:

 

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett
Rekylen i hagla er grunnen til at kanskje 70% av alle fuglejegere ikke behersker å skyte double og presise/raske oppfølgingsskudd.

 

Fordelen med en lettvekter er at den er "raskere".
Du finner aldri fuglen over sikteskinna med raske bevegelser. Se på skeetskytterne. Vi snakker om effektive bevegelser, da må du ha et våpen som er med på leken.

 

Så kraftige ladninger du snakker om her er jeg usikker på om jeg har prøvd noen gang :shock: Har faktisk aldri tenkt over rekylen i en jaktsituasjon med 36-42 gramsladninger :)

 

Som skeetskytter er ikke dette noe problem, nei. da vet du eksakt hvilken bane duene har, og det har bare med rolige inntrente bevegelser å gjøre. Iskogen derimot er tilfellet et helt annet :wink: Du vet ikke hvor fuglen går opp og hvilken vinglete bane den velger mellom trærne.... :wink:

 

Å, ja jeg er helt enig i at på banen er en halvkilo til eller mer absolutt å foretrekke. Det er en grunn til at banebørser er tyngre en jaktvåpen og visa versa.......

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å slenge inn noen betraktninger...

Guttapåskauen skrev:

Jeg vil driste meg til å tilbakevise et par påstander:

 

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett

Rekylen i hagla er grunnen til at kanskje 70% av alle fuglejegere ikke behersker å skyte double og presise/raske oppfølgingsskudd.

Rekylbeherskelse er kun et spørsmål om trening. Gå på banen og skyt, så blir du vant til rekyl. Og du blir en bedre skytter.

 

Fordelen med en lettvekter er at den er "raskere".

Du finner aldri fuglen over sikteskinna med raske bevegelser. Se på skeetskytterne. Vi snakker om effektive bevegelser, da må du ha et våpen som er med på leken.

Jeg sier meg på det sterkeste uenig med Guttapåskauen her, en rask og jevn bevegelse gir god uttelling. Men da kommer vi inn på en av mine store kjepphester: Velbalanserte hagler. Lettvektshagler har sjeldent god balanse - vekten og dimensjonene passer ikke sammen, og haglen føles vinglete. For min del ble konklusjonen en standardvekt O/U i kaliber 20 fremfor en lettvekter i kaliber 12. De to haglene det sto mellom (begge Beretta, 2,7kg) veide på grammet det samme, men det var umulig for meg å få flyt i bevegelsene med lettvekteren. Jeg kan også gjenta meg selv fra mange tidligere innlegg her og fremholde at med mindre man jakter sjøfugl er kaliber 12 bare unødvendig vekt og volum.

Jeg presiserer at dette gjelder jakthagler. Skal man stå på banen og knuse leirduer i det uendelige er en tyngre hagle i kaliber 12 å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Følger Highpower på "velbalansert". Har prøvd flere hagler gjennom årene (ikke så mange som det høres ut).

 

2,5 kg er herlig å gå med, men det er ikke lett å bli fortrolig med rekyl og vingling - særlig ikke når du står der i jaktsituasjon og i grunnen har nok av andre ting å passe på. Holdt nylig i en italiensk halvauto i kal 20 - smekker, lett og som kokt spagetti i anlegg. Det finnes lettvektere som gjør alt, men de er ikke dusinvare. Skal du ha noe sånt, skyt med mange før du bestemmer deg.

 

3,5 kg er helt greit i reim over skulderen til og med skudd. Men et slit på støkkjakt. Men lett å finne hagler du skyter godt med her.

 

Idealvekten (min) er 3 kg +/- 5%.

 

 

Rekyl. Ja, det kan nok læres dersom problemet er at du trener for lite og ikke er vant med å skyte. Litt verre dersom du fikk en sliten Star i hendene som ni-åring, temmelig begrenset instruksjon og en eske nr 2 fra Nittedal - bare for gøy. Har den skrekken først satt seg, så er i alle fall min medisin en litt tung halvautomat med mye kolbekappe og fint lite følt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

HighPower skrev:

Jeg sier meg på det sterkeste uenig med Guttapåskauen her...

Jeg kan ikke lese ut av argumentene dine at vi har mye å være uenige om. Jeg tror grunnen til at du er uenig med meg grunner i at vi definerer "rask" forskjellig og at vi har ulike skytestiler.

 

For meg er rask synonymt med vingling når det kommer til hagleskyting, derfor bruker jeg heller begrepet "effektiv" som jeg synes beskriver momentene i et vellykket hagleskudd bedre.

 

En klassiker er støkkjegere som går på skytterlinje og har innbyrdes konkurranse om å skyte først når det flyr opp fugl. De vil aldri bli gode skyttere fordi de ikke gir seg det 1/4 sekundet man trenger for å finne målet før man monterer hagla. På denne måten vil de være dømt til å være raske - men håpløse skyttere. Gode skyttere er raske, men du kan ikke spore hastverk i bevegelsene.

 

En velbygd og balansert hagle gir effektive bevegelser, en lettvekter gir raske bevegelser. :P

Link to comment
Share on other sites

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett :)

 

Det absolutt verste våpenet jeg har skutt med var en spansk 20/76 sideligger med magnumpatroner. Den veide 2,4 kg på brevvekta. Kolbekammen var ubehagelig skarp. Kan være at jeg er en pingle, men der gikk i alle fall rekylgrensa min :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rekylen i ei hagle er uproblematisk uansett :)

 

Det absolutt verste våpenet jeg har skutt med var en spansk 20/76 sideligger med magnumpatroner. Den veide 2,4 kg på brevvekta. Kolbekammen var ubehagelig skarp. Kan være at jeg er en pingle, men der gikk i alle fall rekylgrensa min :)

 

2,4 kg, magnumpatron og skarpkolbekam...... Høres ut som du måtte opp i verst tenkelig får å få haglerekylen ubehagelig du også :wink:

En lettvekter på 2,7kg eventuelt opp mot 3 kg og "normal" jaktamunisjon nekter jeg å tro noen finner veldig ubehagelig og betraktlig verre enn samme hagle 0,5 kg tyngre....

 

Til Guttapåskauen må jeg bare si at velbalansert våpen er en selvfølge for å skyte gode fluktskudd uavhengig av hva hagla veier, og det var ikke det diskusjonen gikk på i denne tråden :roll: . Det er lettere å finne velbalanserte tyngrevåpen, bevares, men det finnes også flere godt balanserte lettvektere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...