Jump to content

Namibia 2011, unggutt til afrika!


NyGammel

Recommended Posts

Det hele starta med en regnfull trøndelagstorsdag i mars. Jeg var på tur hjem fra arbeid og hadde satt kursen mot øya i vest. Da fikk jeg høre at muttra og kjæresten hennes skulle til afrika for treddje gang, de to siste gangene de har vært der har jeg vært en fattig student som så vidt hadde råa til øl til potetgullet, så jeg ble lovet at når jeg starta og tjene penger selv, skulle jeg få være med. Da spørsmålet kom måtte jeg ha en og en halv dags betenkningstid før svaret ble ja. Flybiletter ble bestilt og opphold ordna. 4. august ble reisedato. Vi mister den første uka i bukkejakta, men det er det jaggu verdt.

Så var det og bestemme seg for hvilken dödare som skulle bli med ned, et valg som egentli var like enkelt som og bestemme seg for å ta turen. Børsa som blir med er min kjære Blaser r93 professional camo i kaliber 8x57 IS. Som skal bli ladd med 200 grs swift a-frame.

IMG_4342.jpg?t=1306503696

Men så var det store spørsmålet; hva skal jeg prøve å få i sekken?`Etter litt tenking, lesing og kontosjekkingn har jeg kommet fram til tre dyr jeg har mer lyst på enn andre. De dyrene jeg kunne ha tenkt meg er en oryx, en warthog og en springbok. Det er dyr som ikke gjør for store innhugg i pengboka, og jeg har lyst til og ha dem på trofeveggen på gutterommet.

Plassen vi skal til er omatako range ( http://www.omatakohunting.com/index.htmll ) der har de to røverne jeg reiser med vært to ganger før, det skal være en fin plass, med seriøse drivere.

Denne tråden kommer til og fungere som en blogg før, under og etter turen. Vil komme både rapporter fra trening og jakt her!

 

Jeg er allerede godt i gang med treninga, og har snart runda 250 skudd med 8x57'n, satser på at jeg får skutt enda 250 skudd før vi drar nedover! Har trena med 175 grs sierra pro hunter.

Etter som at mestparten av skytinga mest sansynlig kommer til og skje fra skytekjepp med enten to eller tre ben har jeg trena en godt del på det, for det er faktisk vanskeligere enn det ser ut til!

IMG_4350.jpg?t=1306504729

 

Reiser på jaktfelt med blasern i morgen, fortsettelse følger ;)

Link to comment
Share on other sites

Morsomt!

 

Jeg og en kamerat var hos Johan og Elfie Kotze (Omatako Hunting Trails) i april 2009. Flott sted!

Fikk skutt det jeg hadde planlagt. Særdeles flotte Oryx'er og Kudu'er der. Skøt også en Red Hartebeest(Gull) og en gammel flott Blue Wildebeest(Gull)

Lett terreng, kjempegod mat og topp innkvartering.

Hils Johan Junior fra Morten "the Norwegian" Han var min PH, flink "gutt".

 

m

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg vært på jaktfelt med børsa som blir med til afrika.

Jaktfeltløypa var vel over sittet vanskelig med hold fra 60-200 meter. Resultatet ble 27/19, eller 119 påeng, noe jeg sier meg fornøyd med(ble delt 4. plass).

8x57 er ikke noe langholdskaliber, men fungerer bra ut til 150 meter vertfall.

Skal snart starte og teste noen 200 grainere, det vil komme rapport da!

Fortsettelse følger! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd!

Jeg har skutt jaktfelt i hele vinter med 8x57IS og er kjempefornøyd med kaliberet. Jeg bruker 150 gr Hornady og 51 gra N-140 . Kjenner man kulebanen spiller det ingen rolle hvilket kaliber man bruker og jeg har stort sett lagt på 138 -146 på stevnene jeg har vært med på.

Børsa er forresten en 202 Forrest

Link to comment
Share on other sites

Gikk bra med han ja, Janaage!

Har ikke prøvd børsa noe særlig over 100 meter enda, men det blir testing og prøving utover sommern!

Gleder meg til og prøve kalibret både i norge og det store utland utover høsten og vintern!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Turen nermes seg med stormskritt nå, dryge 1.5 måned igjen til take off!

Har vært på en liten handlerunde, jeg trengte en håndkikkert som ikke kostet skjorta før denne turen, så jeg stakk på nava for å se om de hadde noe ræl liggende og støve ned blandt svaro og zeiss, det hadde de også! I påvente av zeisshandel kjøpte jeg meg en zodiac 8x42

IMG_4598.jpg

 

Var også til Janaage og henta to patronesker jeg skal låne for og ha amunisjon i under turen, takker for det janaage!

IMG_4599.jpg

 

Bestilte også kuler som skal være med nedover, kula som skal bli brukt er 200 grs swift a-frame :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge skal du være der da? Det er et par ting i nærheten der som ikke involverer jakt, men som er verdt å få med seg. Waterberg national park er bare en time unna, og to timer nordover har du Etosha national park som er et absolutt must når du er i den delen av Namibia! Book overnatting på forhånd, det er høgsesong. I Okakuejo (som er campen nærmest der du er) ligger double-chalets rommene 40 meter fra vanhullet, og i august kan du regne med å se flereav big five ved det vanhullet mens du nyter en kald Windhoek lager i hytteveggen:-)

 

Har akkurat vært på 3 ukers ferie med kone og unger der nede. Leide en pickup med taktelt og kjørte på tur:-)

Jeg fikk ikke jakta all verden, en Perlehøne ble hele utbyttet (men den ble skutt fra planet på landrovern med FN-FAL, må jo gi ekstrapoeng;-) men regner med jeg skal ned dit til sommeren igjen og skyte IPSC stevne og jakte litt - da blir det Eland i Grootfontein:-)

 

Bare å glede seg, topp land å være i!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Blir nedi der i 10 dager, blir 5-7 dager jakt, det kommer litt an på hvordan det går osv.

Var snakk i at vi skulle ta en dag i etosha, men vi får se.

Gleder meg som en gris til turen, og har store forventninger om at den blir topp!

Takker for tipsene :)

Link to comment
Share on other sites

En dag i Etosha er for lite, vi var der fire og det var knapt. Av de tingene du kan prioitere innenfor vettug avstand fra der du er er det klart førstevalg. Andre ting å vurdere er å kjøre til Sossusvlei (verdens høgeste sanddyner) men det er en hel dag kjøring hver veg. Avstandene er lange i Namibia!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Var på nava og handla det siste "utstyret" før turen (tror jeg).

Og de eneste jeg trengte var ei brukbar jaktbukse. Og siden jaktbuksa jeg bruker her i kalde, våte trøndelag ikke egner seg serlig godt i varme tørre afrika var det bare og handle. Endte på ei norønna svalbard flex, sånn som denne

BUNCOR.jpg

virker som ei lett og fin bukse som er komfortabel og bruke :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært litt dårlig med oppdatering i det siste, grunnet pent vær og jobbing (kan ikke sitte på datan da)

Er snakk om noen få dager til avreise nå, børsa er skutt inn med 200 grs swift og kofferten er snart pakka!

Har enda ikke helt forstått at jeg reiser på torsdag, forstår det sikkert når jeg sitter på flyet på tur nedover 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min Blue gnu!

Det var søndag og andre jaktdag i omatako. Vi var på tur ut i jaktterrenget, på platten av Landcruisern sitter det en spent, norsk jeger og håper på det beste for jakten, mens han småfryser litt i de kalde morgentimene en vinterdag i Namibia. Sola er på god tur opp på himmelen og vi ser rikelig med dyr som krysser vegen, eller står å beiter på slettene. Vi kjører et godt stykke før vi parkerer bilen og bestemmer oss for å gå og se om vi finner noe vi kanskje får med hjem til lunch.

 

Sola har begynt og varme såpass at ullgenser ikke lengre trengs under jakken. Vi går i delvis tett bush, med noen åpne sletter. Vi er tre jegere som går sammen, og vi har mange dyr på lista så sjansen for at det blir dyr bør være stor, og jeg har en god følelse om at nå, nå kommer det til å bli fall på vertfall en av oss! Vi går en halv time og det eneste vi ser er noen små oryx som er ute og spiser frokost. Sola steiker og jeg begynner og bli ganske svett under fleecejakken når vi plutselig får øye på en blue gnu som står og ser på oss, like fort som den snur og stikker rett fra oss. Trackern sier dette er et greit dyr og skyte, og pulsen stiger en liten stund før den roer seg igjen, og vi fortsetter og lete etter dyret vi nettopp så. Etter å ha gått en stund oppdager vi dyret igjen, vi får også se at det ikke er bare en, men to av de. Trackern peker til høyre og rister på hodet. Der står det fire voksne giraffer og ser ned på oss. Samtidig hører vi det romler i bakken ikke så langt unna oss. Det er en flokk med black gnu som kommer løpende, stopper å ser på oss, før de fortsetter sin løpetur mot sola.

299264_10150347636942228_615442227_9575328_4884856_n.jpg

Vi fortsetter å gå etter dyra vi så tidligere. Nå holder sola virkelig på å steike, og jeg kjenner jeg starter og bli skikkelig våt på ryggen. Jeg går litt i mine egne tanker når det plutselig blir bråstopp foran meg, trackern står som en stokk og kikker i handkikkerten mot to dyr som står 170 meter foran oss. Han viser meg tommelen og pulsen starter igjen og stige. Vi sniker oss noen meter fram, skytekjeppen blir sattopp og jeg får lagtan, og får beskjed om at holdet er 150 meter. Så forsvinner dyra bak noen busker og ut av syne, før de igjen kommer fram. Jeg spenner opp min blaser r93 i kaliber 8x57 IS og plasserer et skudd litt bak bogen på dyret som gir et klart skuddtegn i det smellen kommer. Vi løper litt fram og ser dyret går i bakken. Pulsen har nådd max for lenge siden og jeg puster letta ut. Dyret ligger der. En fin, gammel okse. Det klargjøres for fotografering og bilen blir tilkalt. Mitt første vilt i afrika var et faktum, etter mange meter med stalking og ei gjennomvåt t-skjorte.

297619_10150347637032228_615442227_9575330_3880982_n.jpg

Senere på kvelden skulle jeg virkelig få dåpen min som afrikajeger. Rundt bålet skulle ble det delt ut schnaps, men jeg skulle få noe ekstra. Først ble jeg mala i ansiktet med blod. Så kom den virkelige dåpen. En tannpirker med en bit av levra av dyret mitt. Jeg tygde biten en gang før den gikk rett ned, og det ble toppa med et glass med 60% sprit. Nå var jeg virkelig en afrikajeger.

262877_10150347904007228_615442227_9577216_1676175_n.jpg

294777_10150347904382228_615442227_9577220_6087292_n.jpg

Ikke akkurat favoritten ;)

Link to comment
Share on other sites

Dagen etter jeg skøyt min blue gnu dro vi igjen ut på jakt. Vi kjørte ut i hall 8 tiden på morgenen for og se om vi så noe av interesse. Det første vi fikk se var to geparder som var ut og løp, ei artig opplevelse! Når vi kjørte videre fikk vi se en caracal som også var ute og gikk, den går ikke mer! Det var ikke jeg som fikk skyte den! Var forøvrig en fin caracal, den 7ende største som har blitt skutt i Namibia.

IMG_5116.jpg

 

Vi gikk en del, og kjørte en del denne morgenen uten hell, så vi bestemte oss for og sette oss ved et vannhull i 11 tiden. Er alltid liv rundt et vannhull, det var det også der! Først var det tre red hartebeast som var der og drakk. Litt senere fikk vi øye på tre waterbok som kom luskende ut av noen busker, blant dem en svær bukk! En av jegerne jeg reiste sammen med hadde waterbok på lista, så han fikk skyte den! Et vakkert eksemplar av arten!

IMG_5165.jpg

 

Like etter smellen sto det plutselig en warthog og drakk, vi så bare kroppen, mens hode var gjemt bak en liten haug. Vi så det var en gammel gris siden kroppen så ganske så tynn ut. Den sto og drakk, lenge! Så kom den plutselig rett mot oss, jeg venta bare på klarsignal om at det var greit og skyte den. «shot» sa trackern bak meg, jeg spendte opp blasern og venta på at jeg skulle få breisa av den mot meg. Den snudde seg og var på tur bort fra vannhullet og hadde ganske stor fart i det jeg fikk dratt trådkorse gjennom den og avfyrt et skudd som satt rett i lungene på den.

 

Tenna var 31 cm lange, og totalt 42 poeng, som er godt innenfor grensa til gull!

I etterkant viste det seg at den mangla en av de nederste tenna, det var faktisk ikke hull for den i det hele tatt, en spesiell gris!

IMG_5199-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Unggutten har igjen vært på jaktreise, denne gangen til mosjøen. Han valgte og dra med et lite selskap som han selv er ansatt i... Denne gangen var han på jakt etter digitus medius eller langefingeren som det heter på norsk. Blaseren ble med også på denne turen, men den var med bare for trofebildes skyld. våpnet han valgte og bruke var en kappsag, han viste at det kom til å bli en hardt og smertefull jakt, men det stoppet ikke ungdomen fra galskapen. Jakten ente med et fint trofe å dette ble levert inn på sykehuset i mosjøen med engang etter felling. Prepareingen ble velykket med noen skjønnhetsfeil.

 

matihaskappsag.jpg

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...