Jump to content

Ruger 10/22 - et vanvittig prosjekt


HighPower

Recommended Posts

Sitat:

Stokken er laget til med et hull som ikke passer for skjefteskruen - skruen blir for kort og hullet ser ut til å være tiltenkt en beddesøyle á-la Volquartsen sin. Min tanke her er å bore ut hullet, frese ned og legge inn en beddeblokk i aluminium e.l., er ikke helt i mål med tankearbeidet her ennå.

 

 

Hvordan løste du dette ?

Link to comment
Share on other sites

I første omgang har jeg forsenket hullet nok til å få skruen til å feste, men jeg håper på å få tilgang til en dreiebenk i løpet av romjulen og lage en alternativ løsning. Utfyllende beskrivelse med bilder følger når jeg har fått gjort dette. Det blir beslektet med Volquartsens pillar-system, men tanken er at det skal være enklere å tilpasse nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått gjort en økt til. I dag var det beddeblokken som sto for tur, skjønt den ligner vel gjerne mer på en beddesøyle. Nuvel, tanken er at skjefteskruen ligger helt opplagret i stål, og at bunnen av låskassen ligger an mot det samme stålstykket slik at skruen kan tightes uten fare for at skjeftet legger press på løpet. Med denne løsningen kan jeg også bruke momentnøkkel for å sikre at alt blir likt fra gang til gang.

 

Nok en gang trør en kammerat støttende til. Steelhead lot meg få bruke dreiebenken til firmaet han jobber i.

steelhead.jpg

 

En del av dere der ute kommer antagelig til å le dere skakk av hvordan jeg gjør ting her, men ta med i betraktningen at dette er første gang jeg lager noe i en dreiebenk, og at jeg aldri har fått noen opplæring i å bruke en. Jeg har imidlertid en viss oversikt over hva de forskjellige funksjonene er.

 

Emnet jeg starte med er en gjengestang i dimensjon M12, 1m lang. Når beddesøylen til B&C-skjeftet er 32mm og en til et originalskjefte er 22mm lang, så falt det naturlig å produsere en serie når jeg var i gang. Prosessen gikk som følger:

 

Enden av gjengestangen ble rettet av.

retting.jpg

 

Så ble emnet delt opp i passende lengder. Dette ble gjort ved å dreie gjennom.

avdreiing.jpg

 

Fradelingen ble holdt under kontroll ved å tre en plastslange utenpå delen som ble delt fra.

cutoff.jpg

 

Deretter ble søylene gjennomboret i dimensjon til gjengepartiet på skjefteskruen...

gjennomboring.jpg

 

...og forsenket fra motsatt side i dimensjon til hodet på skjefteskruen.

forsenking.jpg

 

Til slutt ble gjengepartiet frisket opp med gjengesnitt for å rette opp evt. skader fra chucken.

gjenging.jpg

 

Søylene er laget slik at gjengepartiet på skjefteskruen ikke kommer helt klar av hullet. Dette medfører at den holder posisjonen bedre.

beddeblokkmskrue.jpg

 

Dagens produksjon:

10 stk. for B&C Odyssey og andre match-skjefter og 24 stk. for originalstokk og tilsvarende.

ferdigproduksjon.jpg

 

Nå gjenstår noe detaljarbeid, montering i stokken min og testing. Hvis den fungerer etter forventningene blir resten av lageret lagt ut for salg i handelskammeret.

 

I morgen kveld blir det en tur på innendørsbanen igjen for mer ammunisjonstesting.

@Steelhead: Takk for hjelpen :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Da har meg og Hp og sønnen hatt en fin dag i skogen med bål og kaffe å skyting.

Dagen begynte tregt med jæ... vått ved, men bål og kaffe ble det :) (Ingen fusking)

Hp fikk skutt inn riflen på 50 meter, og eg fikk prøvd å fyre av noen skudd :)

En ting er sikkert, riflen e både vakker og skyter meget bra og har en smekker avtrekk.

Han og de som har hjelp til har lagd et fantastisk bra våpen.

Håper det går bra at eg legger ut et par bilder?

 

IMAG0340.jpg

IMAG0342.jpg

Innskytning blinken 50 meter.

IMAG0343.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare fint med bilder, jeg opptrer jo ikke spesielt anonymt i denne tråden :wink:

Jeg hadde jo kameraet med jeg også, så her er litt flere.

Først en kommentar om innskytingsskiven: Ladet opp fem skudd og la meg til med tofoten. Øverste hull er første skudd. Skrudde ned noen knepp, skjøt ett skudd til som er det nest øverste. Gjorde et overslag på hvor mange knepp som manglet, skrudde og skjøt de siste tre skuddene i samlingen nederst. Dette er skutt med Eley Match.

 

Kaffebålet ble helt fint, det, og Xesray kokkelerer.

kaffebl.jpg

Og så vått som det var er det ikke juks så lenge man bruker mindre enn en liter tennvæske :mrgreen:

 

Xesray prøver Rugeren.

xesray1022.jpg

 

Junior og Xesray i fin stil.

xesrayvhj.jpg

 

Og så må vi ikke glemme det som egentlig var målet med dagens seanse:

Å hekte Xesray på pistolskyting. Det ser ikke ut som han lider :D

xesraysw.jpg

 

Takk for en flott dag, Xesray !!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått gjort litt til her. I dag var det montering av beddesøylen som sto for tur. Den har fått filt ut et spor for skrujern etter forrige posting.

 

Først måtte stokken av og skiven for skjefteskruen slås ut.

scaled.php?server=94&filename=p1020257a.jpg&res=medium

 

Så ble hullet boret ut til 10,5mm...

p1020259q.jpg

 

...og gjenget M12.

p1020261w.jpg

 

Jeg valgte å bruke solid epoxy til å feste den.

p1020262w.jpg

 

Epoxyen påføres gjengene i godset.

p1020263a.jpg

 

Beddesøylen ble avfettet med isopropanol og skrudd gjennom.

p1020264pp.jpg

 

La så i mekanismen og justerte høyden slik at løpet hviler på støttepunktene uten press. Tok så ut mekanismen igjen og satte til tørk.

Slik ser det ut på innsiden.

p1020265l.jpg

 

Med dette skulle byggearbeidet være fullført. Da mangler bare en demper, og planene er på plass for den også.

Da er det bare å vente på .22 jaktfelt stevnet på søndag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt mer praktisk erfaring nå.

I dag var det vårens vakreste eventyr, Bergens Jæger & Fiskerforenings .22 jaktfelt i Rødlien, og prosjektbørsen var med :D

Ikke verdens mest krevende løype, men ikke av de enkleste heller.

 

Hold 1, kråke, sittende ~45m: 5/5

Hold 2, ekorn, sittende, ~50m: 5/5

Hold 3, kråke, stående, ~45m: 5/3 - her fant jeg ikke en helt god stilling

Hold 4, rype, stående, ~45m: 5/5

Hold 5, mår, liggende, ~60m: 5/5

Hold 6, ravn, liggende, ~80m: 4/4 - her sponset jeg Steelhead med et innertreff på skiven ved siden av :oops:

 

141 er ny pers, og de poengene som forsvant kan jeg ikke laste andre enn meg selv for. Konklusjonen er entydig: Prosjektet er 100% vellykket, jeg har fått meg en super rifle til formålet.

 

Endelig fikk også jmonsen prøveskutt den.

p1020394m.jpg

 

Målet er gresstustene til høyre i bildet.

p1020395x.jpg

 

Det så ut som den falt i smak :wink:

p1020396xg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var morro å prøve vidunderet. Dette er det beste av 10/22 jeg har prøvd. Den gikk som varm kniv i mykt smør.

Her har HP gjort en fantastisk fin jobb.

Den ble litt høy på kammen for meg. Men en grastust på ca 75m kommer til å ha litt redusert mulighet for vekst dette året.

Nydeligt våpen. Som selv en bolt elsker kunne blitt glad i. :P:P:P:P

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du bestilt dele fra?
Litt forskjellig. Dette er et prosjekt som har gått over lang tid mhp. planlegging og innkjøp av deler. Selve ombyggingen er det som har tatt kortest tid.

Det meste av delene som er benyttet er tilgjengelig gjennom Midway og sikkert andre forhandlere også. De utenlandske kildene mine ser dessverre ut til å ha sluttet å eksportere, men Brownell's/Sinclair International kan være verdt et forsøk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nå har jeg ikke utsatt den for de helt store påkjenningene, men jeg har sett endel andre våpen som er duracoatet, og mitt inntrykk er at det er solide saker.

 

Hva slags farge brukte du?

-hvor mange lag la du, og tørketid i mellom?

-når det skal herdes, hvor lenge og hvor mange grader?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må bare si for et utrolig rått prosjekt du har, looking good!

Var vel sånne tråder som denne som fikk meg til å ta det endelige valget for å kjøpe Ruger 10/22 og ikke en CZ 455 ;)

 

Så kan vel dele mitt mini prosjekt.

Dette er min fra start til Nå.

Ny:

256w7cm.jpg

f2ni35.jpg

Utstyr: (alt kjøpt på midway.no)

John Masen Muzzle Brake Ruger 10/22 Stainless Steel

BSA 22 Special Rifle Scope 3-9x 32mm Duplex Reticle Matte with Rings

 

Så fikk jeg alms til å montere heldemper + jeg fikk byttet ut noen viktige deler og monterte på håndtak foran.

5w00m8.jpg

2r7orpt.jpg

Utstyr nå:

BSA 22 Special Rifle Scope 3-9x 32mm Duplex Reticle Matte with Rings

Wilson Combat Shok-Buff Recoil Buffer Ruger 10/22

John Masen Vertical Forend Grip with Attachment Bar AR-15 Polymer Black

Volquartsen Automatic Bolt Release Ruger 10/22 Black

 

Neste sak på innkjøps listen er Ruger BX-25 magasiner fra oscarmike.

 

Ellers vet jeg ikke hva som anbefales å endre på en orginal ruger, men jeg vet at en dag vil jeg nok kjøpe en ordentlig god stokk, den orginale er ikke til å skryte av, men den får funke til da den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Alltid hyggelig å høre at man har vært med på å inspirere :D

Men ad:

ta det endelige valget for å kjøpe Ruger 10/22 og ikke en CZ 455 ;)

...så må jeg nok en gang påpeke at Ole Brumm er en stor filosof: Ja takk, begge deler.

Riktignok er det en Brno 2E jeg har, ikke en Cz-455, men en klassisk tsjekker hører hjemme i ethvert møblert hjem. Og de kan modifiseres de også, min har nå A-Tec demper, Timney avtrekk, Minox ZA5 4-20x50SF kikkert i Sportmatch montasje og Richards Microfit Tac-Driver stokk. Stokken har fått endel lag med Raudnakke-olje, og sluttstykket er polert.

 

A nice pair :wink:

nicepair.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei. Må bare gjenopplive tråden din, ettersom du har pusset opp en ruger fra scratch, så har du helt sikkert et svar, eller i allefall et mulig forslag på et spørsmål jeg har.

Fikk kjøpt en ubrukt Bell and Carlson Target Varmint stokk til min 10/22 for en billig peng. Min ruger 10/22 er heldempa og jeg viste da fra før at heldemperen er mer en.920

Ved nærmere måling fant jeg ut at det var snakk om 3mm for stort i diameter, det vil si 1,5 mm pr side av rifle stokken.

1ou5nc.jpg

Som du ser på bilde over så går hele løpet fint inni, ingen problemer i det hele tatt.

2ps5eo8.jpg

2hrze9x.jpg

Men det er ved de siste 2,5-3cm foran på stokken og bak ved stokken der problemet oppstår, som du ser på bildene over. Her er det en innskrenkning.

5cnmtz.jpg

Som du ser på bildet over på høyre side(litt utydelig) så ser man at kanten tar borti heldemperen og gjør at den ikke kommer lengre. For meg ser det ut som jeg må ta bort 1-1,5 mm på begge sider og da kommer spørsmålet.. ettersom dette er en glassfiber stokk så er det vel kanskje ikke bra å bruke noe rørlegger redskaper (kniver og lignende) for å utvide hullet uten å ødelegge utsende på stokken? Er det evt. tryggest å la børsemaker gjøre jobben for å få det gjort ordentlig.

 

Spørsmål 2: Er det behov for å bedde riflen i en sånn stokk? i følge produsenten skal ikke det være nødvendig, men om det har mye å si, er det vel best å la en børsemaker gjøre alt.

Link to comment
Share on other sites

Trivelig å se at tråden min inspirerer :D

Tanken med innsnevringen fremme i løpskanalen er at den skal fungere som fremre støttepunkt for et .920" matchløp, men det bør ikke være noe problem at ytterrøret på et heldempet løp ligger i kontakt hele veien - varmskyting er ikke tema her. Hvis du vil utvide selv, så foreslår jeg å finne et kosteskaft, rør e.l. i egnet dimensjon, lime grovt slipepapir på utsiden og ta tålmodigheten til hjelp. Det er ikke vanskelig.

Ad bedding, så tror jeg du mest sannsynlig får godt nok anlegg uten. Hvis du opplever unoter kan du prøve å søylebedde skjefteskruen slik jeg har gjort. Gi meg i så fall et ord før du begynner, så skal vi nok få deg i mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...