Jump to content

treff i dempern....????


KJ-Gerilja`n

Recommended Posts

nylig kjøpt en pakke løsning med howa houge med kikkert og sonic demper i kal 308. kjempe fornøyd med pakka og alt sammen men var på banen og skulle skyte inn.. kikkerten er grov innstilt og alt ser bra ut.. skyter et skudd og er ikke i nærheten av skiva.. ser gjennom løpet og kikkert igjen og alt ser ut å stemme.. neste skudd er 7 venstre side høyt. ser over og kjenner etter alt av fester og skruer kjenner etter modulene på dempern alt sitter fint... prøver fler skudd mens jeg skrur meg inn på skiva men synes detta sprer vilt over hele plata... ser over rifla igjen og ser til min store forskrekelse at det er en ujevnhet i tuppen på dempern.. ser ut som et skudd har subbet på vei ut..????? :shock: tar av dempern og ser og kjenner.. prøver rifla uten demper og skyter fine samlinger uten problem.. hva er det som skjer.. blir nok en tur til butikken og høre litt...????? er eller helt konge fornøyd med rifla.. god som gull.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme problemet, ringte depotet hvor de ba meg sende den inn. Fire-fem dager etterpå lå det en ny demper i postkasse, og den fungerer som gull :)

 

Nå skal det sies at det slett ikke er sikkert det var demperen, men kan ha vært gjenginga på rifla. Bruker den ikke på samme rifle da den ble byttet inn av andre årsaker, så får ikke verifisert om det var dempern eller rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sonic 45 men den gjenget jeg på selv.

Etter kapp av løp, ny kroning og med demper flyttet treffpunktet seg 10 cm ned.

Justerte og samler på 2cm med sånn halvveis skyting. Uvant å ikke ha rekyl, så må nok skyte litt til :)

 

Ingenting galt med min demper iallefall.

 

 

MEN når sant skal sies fikk jeg feil demper fra butikken først, og hadde jeg ikke oppdaget det kunne det gått riktig ille.

Måtte avlyse 2 dager skyting og busse tilbake til butikken og hente rett modul.

Avhengig av buss, så det tok 3 timer ekstra å vente på neste buss. Mannen bak kassen flirte og ba ikke om unskyldning engang.

Link to comment
Share on other sites

var inne på depoet i dag etter en hyggelig tlf samtale i går.. de kikket på dempern og satte på ny demper og ga ellers kjempe service.. dro rett derfra til skytebanen for en test og er stor fornøyd.. :D:D:D:D

kjempe bra samlinger og treff med nye dempern..kan sterkt anbefale howan men sonic dempern... og ikke minst servicen ved jaktdepoet i drammen... :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ein kamerat hadde same problemet. Børsemakaren bora opp demparen ørlite, og problemet var løyst.

 

Forklaring frå børsemakar: På ein del nye demparar har dei snevra inn holet i demparen for å få ekstra god lyddemping. Men td. ved litt skeive gjenger, subbar kula borti.

 

Løysinga var altså å bora opp holet i demparen "ørlite".

Link to comment
Share on other sites

Derfor bør man alltid ha med demperen når man skal slå gjenger. M14x1/1.5 kan variere fra demper til demper, og toleransene er ofte litt slappe.

 

Min Sonic er 1mm stigning, og gjengene slo jeg selv. Dermed er den perfekt tilpasset og temmelig tight på gjengene. Demperen er dønn rett før den "retter seg" mot brystningen, og etter min mening er dette å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Derfor bør man alltid ha med demperen når man skal slå gjenger. M14x1/1.5 kan variere fra demper til demper, og toleransene er ofte litt slappe.

Enig i dette. Jeg har to dempere jeg bytter om hverandre på to rifler; begge dempere/rifler er 6,5 (A-Tec TMM-4 og S&L Hardcore). En av riflene er en S&L gjenget fra fabrikk, og der er pasningen så perfekt at demperen smyger seg på (i.e. ikke trang eller noe, men "glatt" som et S&L-sluttstykke :mrgreen: ) og aldri løsner under skyting selv om jeg bare trekker den til lett. Jeg tror faktisk den sitter rett nokk på gjengene til at jeg kunne ha skutt med den halv påskrudd... Den andre riflen er gjenget til A-tec'en (av en flink børsemaker) og der er passningen nesten like god. Spenningen oppstår når jeg bytter demper; A-tec'en føles noe løs på Schultz-løpet og jeg tror kulen ville ha subbet i demperen dersom denne løsnet det minste. Må trekke denne hardere til også for at den ikke skal løsne. Jeg får også S&L-demperen på det løpet gjenget for A-tec uten at det er hardt å skru, det var jeg egentlig forberedt på kunne bli vanskelig. Gjengene er 14x1,5.

 

Anyways: Poenget er at det føles mye bedre og tryggere med perfekt tilpassede gjenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, har akkurat samme problemet. Kjøpte en howa houge 6,5x55 med sonic demper, min tar også borti på vei ut og sprer kulene i hytt og gevær.. Står max 7 på demperen, er dette riktig? Dersom gjengene er skjeive, må børsa byttes eller holder det å bytte demper?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Når man skal slå gjengene på løpet så "må" man selvfølgelig sette løpet på spiss i bakdokke i dreiebenken. slik att gjengene blir 100% rett i forhold til innvendig løp. ikke dumt å lage en brystning.

Skulle nå bare mangle. Her tolereres det ikke noe slinger.

 

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hørt av min bøssemaker at Howa sine løp ikke alltid har hullet i senter av løpet.

 

Det har han nok helt rett i. Har sett flere der løpet ikke er helt i senter av pipa, min egen Howa inkludert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...