Jump to content

Rifle vs Hagle


multijohan

Recommended Posts

kommer helt ann på hvilket kaliber man velger vist man skal ha ei rifle til småvilt jakt innkulderet rådyr er 222 rem å opptil 6,5x55 (6,5x55 er det miste kaliber som er godskjent til storvilt jakt rådyr/rein/hjort/elg det er mere enn godt kaliber har ei selv med lyddemper ingen rekyl) eller så har men altids kombi vist du har lyst på begge deler allså hagle med rifle løp! men det anbefales å begynne kansje med rifle sånn som denne feks http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2893" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

En 308 vil gi deg noenlunde samme rekyloppfatning som på ei hagle i kal 12. Men det har en del å si hva slags kule/vekt du bruker. En tung jaktkule vil sparke adskillig mer enn en lett helmantlet treningskule. Det samme gjelder forøvrig på hagla. Jo kraftigere ladning jo mer rekyl. Oppfatter spørsmålet ditt dit hen at du er usikker på om du "fikser" rekylen på en 308?! Hvis du fikser hagla i kal 12 så vil jeg si at du fikser 308`n også. Ellers er jo lyddemper en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil si at 308 slår kraftigere en cal 12, eg har skutt med hagle i mange år og kjøpte rifle ifjord 308 å det er mer rekyl der ja.

12/89 vil eg si en 308 ligger på, sånn ca. Eg har ikkje lyddemper enda, men det skal eg ha ja. Rekylen er ikkje ubehagelig men du skvetter mer når du slipper riflekulen ut av løpet. Men det e vel sikkert bare en vanesak ka eg tenke meg, no har ikkje eg skutt så alt formye med min 308.

Link to comment
Share on other sites

Vil nok si meg enig i at en 308 har noe kraftigere rekyl enn en kaliber 12 hagle, sånn gjennomsnittlig, men ingen av delene er noe problem å håndtere. Det er først når man kommer opp på magnumkaliberene på riflesiden at det begynner å sparke litt, syns nå jeg. Og jeg er på ingen måte noen "bamse". Så alle de vanlige jaktkaliberene i Norge har helt overkommelig rekyl. Man venner seg til å ta opp rekyl også, så selv om man kanskje syns at et våpen har mye rekyl til å begynne med, vil man lære seg å ta opp rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Rekylhastighet i m/sek= (Kulas vekt i gram * kulas hastighet i m/s) / (våpenes vekt i gram)

 

Finner så energien i kgm:

E= ( (rekylhastighet)^2 * våpenes vekt i gram) / 19.62

 

Dette er ikke helt nøyaktig, men som regel godt nok. Dersom mye av kruttet er uforbrent vil det virke som en rakettmotor og gi deg en "jet-effekt".

 

Generelt så vil du ikke ha noe problem med .308. Rekylene er forskjellige, synes jeg. Der en rifle gir deg en liten smell på kort tid, gir haglen større kraft, men på lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå at .308 har en av de mest ubehaglige rekylene, kort og kontant.

30-06 runger mere i rekylen. Uvisst hvorfor.

 

Cal 12 er som andre ting, kommer ann på hva man lader og hvor tung børsa er. Generelt er .12 snillere enn riflene da rekylen er mere saktere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye med hagle og en del med rifle. Min erfaring er at det er vanskelig å sammenligne rekyl i rifla å hagla. Dette mye av at skytestillinger ofte er så forskjellig. I starten med rifle ligger man gjerne, dette gjør man jo praktisk talt aldri med hagla. Rekyl opplevelsen med ei rifle er derfor ofte litt forskjellig. Men er du vandt til å skyte med hagle, så har du ingen problemer med å takle rekylen på de vanligste riflekalibrene.

 

Lykke til og kos deg med skytinga!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Personlig opplever jeg en kaliber 12 med hard kolbekappe som helt uproblematisk, det samme gjelder en rifle i 308 med gummikappe, som jo de fleste faktisk har. At et 308 skal oppleves værre enn en 30-06 strider med fysikken jeg lærte på skolen, all den tid de kan benytte samme kule og den store forskjellen er at 30-06 har plass til mer krutt. (Jeg antar at du ikke mente en superlett kule i 30-06 og en knallhard jaktladning i 308?) Jeg hadde en gang en Remington pumpehagle i 12/89, og denne skal jeg si sparket ja. Den var vesentlig mer ubehagelig å skyte med enn jaktrifla i 375H&H, så der er jeg veldig uenig med deg Xesray. De fleste vil kunne enes om at en 308 oppleves som vesentlig lettere å skyte godt med enn ei rifle i 375H&H. Til trådstarter, 308 er et veldig anvennelig kaliber, med moderat rekyl.Om du synes det er greit å skyte med ei hagle i kaliber 12 vil du ikke ha noe problem med ei rifle i 308.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke rekylen mellom hagle og rifle kan sammenlignes i det hele tatt... Siden man sjelden sikter seg inn på et mål ved bruk av hagle, men heller drar gjennom målet. Ved rifleskyting sikter men seg inn også trekker rolig av. Og da føler hvertfall jeg at rekylen kjennes på en annen måte.

 

Men de aller aller fleste har ingen problemer med å takle rekylen fra en 308w

Link to comment
Share on other sites

Rent skyteteknisk er det klart at hagleskyting har lite til felles med presisjonsskyting med rifle. Jeg forstod spørsmålet til trådstarter som at han rett og slett lurte på hvor mye en 308 slo rent rekylmessig i forhold til kaliber 12 hagle. Det er klart stokkfasong og patronladning har alt og si, med en hagle kaliber 12/76 kan du vel skyte 24 grams til 52 grams ladninger, og rekylen oppfattes ganske forskjellig. Det samme gjelder en rifle i 308 med svak treningsammo mot tunge jaktladninger.

Link to comment
Share on other sites

Rent skyteteknisk er det klart at hagleskyting har lite til felles med presisjonsskyting med rifle. Jeg forstod spørsmålet til trådstarter som at han rett og slett lurte på hvor mye en 308 slo rent rekylmessig i forhold til kaliber 12 hagle. Det er klart stokkfasong og patronladning har alt og si, med en hagle kaliber 12/76 kan du vel skyte 24 grams til 52 grams ladninger, og rekylen oppfattes ganske forskjellig. Det samme gjelder en rifle i 308 med svak treningsammo mot tunge jaktladninger.

 

Egenvekt på børsa er også en faktor som spiller inn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

usannsett ville jeg kansje ha gått får ei rifle med lyddemper etter mine meninger er 308 så ille har hatt ei selv en gang i tiden prøv deg litt fram med forskjælig ammo ikke kjøp får lett rifle eller får tung rundt 3,5kg til 4kg med kikkeretsikt å demper må du sikkeret renge med det! rifle type må du nesten finne ut selv tikka t3 er ikke et dumt valg men som jeg sier til andre remitong er eller ikke dumt valg finner kansje mang på nett som er fint brukt eller så kan man alttids høre med en våpen forhandeler om pakkepris rifle motansje kikkeretsikt lyddemper! men vist du ønsker ei rekyl svak rifle hadde jeg valgt 6,5x55 det kan du bruke på småvilt å storvilt på lik linje med 308 win

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en slik rekyltest i et våpenblad for en god del år siden? Mener å huske at du måtte opp i ganske grove riflekalibre før du matchet rekylen av en 12/70 med 42 grams ladning.

 

Skyt liggende med begge våpen og sammenlign etterpå :wink: Jeg har prøvd..... 8)

 

Nå er det ikke vanlig å skyte liggende med hagle, poenget mitt er følt rekyl ved samme skytestilling! :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...