Jump to content

Gjengesmøring av moduler på teleskopdemper


SittingDuck

Recommended Posts

A-tech ambefaler Molycote G-rapid pluss. Det får du hos tess. Jeg bruker molycote produkter daglig i jobbsammenheng og vil ambefale den som heter 1000 paste, den fåes på små tuber og vil fungerer utmerket. Det vil nok forsatt være vrient og få fra hverandre men du slipper å ødlegge gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet sælger en type servicepakker til deres dempere. Denne servicepakke indeholder en uovertruffen monteringspasta, med en ekstrem bestandighed. Den tåler temperaturer op til 350 grader, før indeholdet af teflon får reduceret virkningen. Selve pastaen klarer op til 800 grader, før den opgiver.

Den største fordel i forhold til moly, kobber og aluminiumfedt, er at denne pasta er ekstremt finkornet, og fordeler sig jævnt og trægt/tæt selv med tolerencer ned under 1 hundrededels mm. Samtidigt tørre den ikke ud, og efterlader smørepartiklerne som løst pulver, i lighed med bla molypasta.

Pastaen er så klebende, letfordelende og træg, at den i gjengepartier virker som en pakning. Den kan også med stor fordel anvendes til smøring af pipegjenger til demperen. Desuden er den uovertruffen til smøring af løse chocked til haglgevær

Link to comment
Share on other sites

ja jeg vet om denne service pakken, men velger heller produkter jeg har kjennskap til enn jaktdepotets egen supersmørning.

 

Er vel en grunn til at ingeniørene i Aker og FMC bruker molykote på fingjenger som utsettes for varme og trykk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja jeg vet om denne service pakken, men velger heller produkter jeg har kjennskap til enn jaktdepotets egen supersmørning.

Ble litt irritert når jeg var der sist og selgeren skulle prakke på meg denne pastaen (men det er en annen historie).

 

Er vel en grunn til at ingeniørene i Aker og FMS bruker molykote på fingjenger som utsettes for varme og trykk.

Kobberpasta blandet med teflonspray gjør nok samme nytten som den pastaen til jaktdepotet, da teflonsprayen (knabbet fra luftforsvaret) lover 600 grader og kobberpasta 1000.

 

 

Jeg demonterer demperen for hver gang jeg har skutt. Fjerner gammel smurning, bruker en M16 børste for å pusse bakstykket innvendig, og smører opp på nytt før montering.

Inden du afskriver et produkt du ikke kender, og påstår at andre er bedre, vil det være enkelt og veldigt billigt at teste først. Dog må jeg advare på det kraftigste mod at du tester dette produkt, da du fremover ikke behøves at adskille og omsmøre i nær samme grad som du beskriver :wink:

Jeg tror faktisk at denne pasta er testet og sammenlignet med både molypasta, alupasta, kobberfedt mv. selv ved langvarig opbevaring og varme serier. Og der er efter rygterne ingen sammenligning, hvad angår bestandighed og smørreevne. :shock:

Om en pasta tåler 400 eller 800 grader, er formodentligt irelevant, da aluminiummen som demperen er gjort af, ikke tåler markant over 300 grader, før styrken er vældig reduceret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker alupasta fra biltema, det er sikkert ikke så bra som ignorant sitt alternativ, men fungerer greit for mitt bruk. Demperen sitter ikke fast og er lett å demontere. Jeg demonterer demperen etter hver sesong og rengjør den for kruttrester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...