Jump to content

Merkel eller Krieghoff - Valgets kvaler


jjrckd

Recommended Posts

På bakgrunn av en annen tråd som oppsummert (enn om noe forenklet) sier at Merkel er beste valg da disse har lavest vekt og den mest robuste konstruksjonen burde svaret for min del være ganske enkelt. Eneste som gjør at jeg ikke helt klarer å slippe tanken på Krieghoff er at jeg nok liker sikring/oppspenner løsningen bedre (skyv - skyt). Ser for meg at jeg kommer til å bruke våpenet til allround skogsjakt og at Merkel sin sikring/oppspenner løsning (klem - skyv - skyt) muligens vil føre til at jeg mister skuddsjanser på kalde dager med hansker og nedsatt følelse i fingrene.

 

Noen som har formeninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Som mangeårig Merkel selger og bruker er valget ganske lett. Å ha alt i samme knappen dvs velger/sikring og oppspenner er bare forbigått av Haupmann sin løsning med sikring fram = hagle - sikring bakover = rifle.

 

Jeg antar det er en Optima du tenker på siden du prater om skyv fram skyt. Krieghoff drilling er jo Trumpf/Neptun. Det er gromme drillinger. Optima er i min verden som en D-99. Hatt begge forøvrig, men trenger ikke en til.

 

Bakdelen for meg med 2 slagmekanismer er MYE større enn noe annet og er hovedgrunnen til at jeg ikke er interessert i en til. At oppspenner er tung som f med kalde fingre er helelr ikek noe pluss. Mange fikser dem og synes det er supert. Jeg personlig liker dem ikke.

 

Skytemessig var Blaser drillingen helt konge teknisk. Avtrekk og løpspresisjon var strålende. Montasjen på toppen av riflepipen blir ekstremt høy og fungere derfor dårlig til min hjemmelige drillingjakt der situasjonene kommer fort og drillingen er hagle med mulighet for rifleskudd. For de som har det andre veien er de nok mer passende.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Merkel 96K og hadde ingen problemer med sikringen.

Ser egentlig ikke for meg noen bedre løsning en det merkel har på sine drillinger, skal ha ny drilling igjen, og blir merkel for meg.

Rifle kalibret er klart det blir 7x57R, men er mere i tvil om jeg skal ha 20 eller 12. Har bestemt meg for å ta en tur sørover å holde litt i både en drilling i kaliber 12 og en i kaliber 20 før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Blaser er ikke aktuelt.

 

Er for lenge siden jeg har hatt sjansen til å klå på en Krieghoff men mener å huske at også Trumpf (som er den aktuelle kandidaten her) også hadde "skyv - skyt" sikring. Tar jeg feil?

 

Leser forresten på nett at det snakkes om "ny" og "gammel" type Trumpf hvor da den "gamle" kun er noen år gammel. Hva er forskjellen på disse?

 

Har heller ikke klådd på en Merkel (96k) på en stund men tenkte den gang at knappen på sikring/oppspenner som må klemmes ned før våpenet kan avsikres føltes noe klønete (selvfølgelig en vanesak men dog...). Forøvrig ser jeg at det er en helt klart fordel å ha sikring og oppspenner på samme "knappen" for kortere reaksjonstid når det virkelig haster med rifla..

 

Er har hatt kaliber 20/76 i 23 år så der er valget lett. Har ingen preferanser på riflekaliber, tar det som neste punkt på listen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med noen drilling fra før, men har det siste halve året vært på utkikk etter en selv. Har et par kompiser som stort sett har krieghoff drillinger så jeg har prøvd mekanisken der opptil flere ganger og syntes løsningen med oppspenneren der er helt grei. En annen bekjent har en merkel som jeg fikk prøve og jeg må si at den lille knappen som må trykkes inn først før du får oppspenneren frem ikke var av noen betydning for hvor raskt skuddet kan avfyres.

 

For min del syntes jeg merkelen var best da jeg slipper å tenke på å svitsje mellom rifle eller hagle (har bare prøvd en eldre modell av krieghoff pluss). Jeg har nå tatt valget og havnet på en Merkel 96K Jagd 20/76 - 6,5x57R. Uansett hva du velger tror jeg oppspenneren fort blir en vane enten det er merkel eller krieghoff :)

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Nye Otima har 3 slaglåser så du kan skyte begge hagleskudda på første avtrekker og deretter rifleskuddet på bakerste. De kaller den nå for Trumpf men er en forbedret optima. Går man støkkjakt på fugl går oppspenner for tregt og man mister fort noen fugl!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå tatt valget og havnet på en Merkel 96K Jagd 20/76 - 6,5x57R. Uansett hva du velger tror jeg oppspenneren fort blir en vane enten det er merkel eller krieghoff :)

 

Lykke til!!

 

Kun ett lite råd til deg angående kalibervalget. Om du noen gang skal selge drillingen din er 6,5x57R langt laaaaaangt mindre attraktivt enn den samme kaombinasjonen med rifle i 7x57R. Brukermessig for hjemmeladere osv er minimalt, men for majoriteten av jegere som ikke lader selv er tilgjengelighet på ammunisjon vesentlig for valg av kaliber. Utvalget i 6,5x57 er minimalt, mens 7x57 lages av nesten alle.

Link to comment
Share on other sites

Er en Trumpf innenfor budsjettet er det ikke noe å lure på. Jeg kjenner riktignok ikke noe særlig til den nye modellen, men jeg synes sikring/oppspenner løsningen på den gamle er veldig bra. Et av de viktigste argumentet for meg når jeg handlet var at det er ekstremt liten sjangs for uforsett å skyte rifleskuddet.

Denne har vanlig haglesikring og separat oppspenner for rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Krieghoff optima kal 20/7 57R. Denne har to slaghaner, oppspenner og løpsvelger. Løpsvelgeren står alltid på hagle/hagle da det er her de raske skudda kommer. Alt jeg trenger å tenke på da er å spenne opp før skudd, med litt øvelse går det nesten like kjapt som å vippe sikringen på ei vanlig hagle. Har jeg bruk for rifleløpet har jeg også tid til å vippe løpsvelgeren før jeg spenner hanene. Optimaen min er det frittliggende rifleløp på og god presisjon og samskyting av alle løp. Løpslengden er 55 cm, det er kjekt i mange tilfeller med et kort og kompakt våpen, særlig på gaupesporet. Men med 55 cm løp slår smellen i mye større grad bakover mot skytteren. Dette merket jeg flere ganger i fjor, hvor det peip og susa i øra etter skudd.

Etter noen hagle skudd for å finne igjen en trea mår i fjor fikk jeg varig hørselskade, dvs, det piper ennå. Etter dette jakter jeg nå kun med elektronisk hørselvern. Mye av skylden for dette mener jeg de korte løpa har.

 

En drilling med oppspenner er også bortimot 100% trygg og gå med i og med at hanene ikke er spent. Jeg bruker mye riflesekk og her kan jeg gå med patroner i kammra, det hadde jeg ikke gjort med en kombi/drilling som kun hadde vanlig sikring.

 

Ville ikke hatt annet enn kal 20 i en drilling men det skjønner du når du tar i en. Jeg ville også forlangt å prøveskyte på bane før kjøp, for å teste presisjonen i rifla og samskyting av alle løp.

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjent litt på en Merkel i dag. Skeptisk til låsen på sikring/oppspenner men ser at dette ikke vil være noe problem etter noen turer på banen. Det som var verre var at skuret ikke kan legges ned. Føler at dette må være forstyrrende ved fluktskudd.

 

Krieghoff (Trumpf) i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå tatt valget og havnet på en Merkel 96K Jagd 20/76 - 6,5x57R. Uansett hva du velger tror jeg oppspenneren fort blir en vane enten det er merkel eller krieghoff :)

 

Lykke til!!

 

Kun ett lite råd til deg angående kalibervalget. Om du noen gang skal selge drillingen din er 6,5x57R langt laaaaaangt mindre attraktivt enn den samme kaombinasjonen med rifle i 7x57R. Brukermessig for hjemmeladere osv er minimalt, men for majoriteten av jegere som ikke lader selv er tilgjengelighet på ammunisjon vesentlig for valg av kaliber. Utvalget i 6,5x57 er minimalt, mens 7x57 lages av nesten alle.

 

 

Er klar over at kulevalget i 6,5x57R er betraktelig mindre enn 7x57R når det kommer til fabrikklada ammo og at det kan bli vanskeligere å selge ved et evt. salg. Har ikke helt bestemt meg enda, men tror nok jeg går for 6,5x57R likevel. Har bare skutt med 6,5x57R fra før så jeg kan ikke utale meg om rekylforskjeller, men vil tro det er minimalt. Skal prøve en 7x57R før valget blir tatt endelig, men med 7x57R nærmer vi oss kalibere som 308. hvilket jeg syntes er for grovt i et kombivåpen til småvilt og rådyr.

 

Når det gjelder salg av våpenet kommer jeg aldri til å få igjen de pengene jeg legger i det uansett, så må nok ha det til jeg ikke er i stand til å jakte mer :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være noen partykiller, men hvorfor ikke kjøpe en god gammaldags drilling ?

Mye fint som knapt er brukt, selv om det regnes som gammelt. Du får velbalanserte våpen med riktig løpslengde

for haglskyting. Baksikte som spretter opp når man spenner kulepipa. Veldig ofte hakemontert kikkert av meget god kvalitet.

Som oftest håndtværk man sjelden ser idag :wink:

Bare mine 2 cent`s, og som jeg valgte selv :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en Krieghoff Trumpf av den "gamle" typen med loddet løp. Kombinasjonen av sikring/oppspenner virker slik at sikringen kun er sikring for hagleløpene. Denne trenger man ikke røre ved rifleskyting da rifla har egen sikring i oppspenneren. Skuret kommer automatisk opp ved når rifla spennes opp.

 

Gleder meg til rådyrjakta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...