Jump to content

Kikkert til en Sako


Engan

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte meg en Sako 85 litt tidligere i årm og nå er det på tide å kjøpe et kikkertsike til den.

Det siktet jeg har hatt i tankene stort sett hele tiden er en Zeiss Classic. Den har de til 6000 på XXL.

Jeg synest at det blir noe i dyreste laget, men kan kjøpe det hvis det kommer til rundt 5000 kr.

På XXL, har de også et Nikon sikte til 3800 ( http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817 )

Er det noen som har erfaring med det, eller liknende til ca samme pris?

Jeg har veldig lyst på Zeissen, men synest at 6000 blir litt mye, så vil se om det er noen billigere alternativer, for det blir fort dyrt når man må ha montasje og montering i tillegg.

En venn av meg har det siktet jeg har linket til, og jeg har prøvd det, men likte det ikke 100%

 

Har dere noen tips om hva jeg bør velge? Kan man prøve å få montasje og montering med i prisen på XXL?

Link to comment
Share on other sites

ikke kjøp noe du ikke er 100 % fornøyd med. du kommer til å irritere deg over det til du får kjøpt et nytt. et kikkertsikte varer i mangfoldige år og ekstrakostnaden spredd utover levetiden til siktet blir ikke rare greiene. hva er vel 1000 kroner i det lange løp? kjøp noe du kan være heilt fornøyd med, omprioriter dersom det er trangt med penger eller vent den tiden du trenger til du får råd.

Link to comment
Share on other sites

Om du har ca kr 5000,- å legge i et sikte kan du bare sitte parat og vente til et pent brukt sikte av god Europeisk kvalitet dukker for salg på kammeret eller finn.no. Det samme gjelder montasjer.. Det ligger vel til stadighet Sako Optilock montasjer for salg.

 

Jeg solgte selv et Zeiss Classic 2,5-10x50 som lå nytt i esken for kr 5000,- for en måneds tid siden. Det dukker helt sikkert opp andre Zeiss Classic, S&B Klassik, Doctor VZF Classic, Swarovski PV, Meopta Meostar osv på bruktmarkedet til en passende sum hvis du orker å sitte litt på gjerdet og vente.

 

Jeg synes det er kjekt å ha noen montasjer ekstra liggende, men jeg har kanskje mer enn det jeg trenger. Om du ikke finner montasjer billig innen en rimelig tid, får du hulke og gråte litt i en PM så kan det hende du kan få kjøpe noen Sako Optilock baser og ringer av meg for en rimelig sum. :winke1:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på salgssidene her å forumet blant annet. Det skjer ikke så rent sjelden at det dukker opp noen bra sikter til en bra pris:

 

Eksempler på kvalitetskikkerter (ikke mine, og kjenner ikke selgerne!):

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=53184

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=52197

 

Og gråt heftig på skuldra til ovenstående! Optiloc er helt riktig å bruke på Sako. Da slipper man i grunn å lure på hva som passer og ikke passer, og ikke minst, det er originalvare. Kjøpte Leupoldringer til min Sako, som selvfølgelig var for lave. Fikk tak i Optiloc av en sjel her på forumet, lave 30 mm (tror jammen det var ekstra lave og) med baser, og de passet (til Zeiss Classic 2,5-10x50). Rart ikke mellomhøye Leupold passet, men sånn var det nå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!!

 

Men det med størrelse på siktet. Jeg skal bruke rifla mest til fugl og småvilt i første omgang (rev, gås, tiur, rype, hare) og senere blir det rådyr og hjort også.

Hvordan tror dere at et sikte med 2.3-10X forstørrelse og 50mm åpning passer til det?

Snakken med en på XXl, og han sa at 10X forstørrelse var litt lite på toppjakt...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Er visst forskjell på sporene i kassa. Sako sine starter smalt og blir bredere. Tror Tikka sine spor har lik bredde hele veien.

 

Når det gjelder 10x på toppjakt, så holder det. Ser greit fugl på 200 meters hold. Endel sverger likevel til å ha mer forstørrelse, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Har selv en Nikon 5-20x44 til toppjaktsbruk, men jeg MÅTTE ikke ha det. Hadde bare lyst...

 

Tror nok retikkelet har vel så mye å si. Et grovt retikkel vil dekke en større del av målet på lang avstand i forhold til et med tynt kors i midten. Tysk 4 har ofte ganske grove stolper. Sammenlignet med crosshair er det i hvert fall det. Men førstnevnte er en smuuule bedre i skumring da.

 

Har også en Zeiss Classic 2,5-10x50, og den har medforstørrende tysk 4. Her blir retikkelet grovere når jeg justerer opp, slik at det er mye grovere enn på 2,5. Likevel hadde jeg fint kunne skutt skogsfugl på 200 meter. Synes dette retikkelet er bedre enn på Nikonen feks (BDC, som det heter - Bullet Drop Compensator).

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint det. Bare et lite h***ete å få trådkorset heeelt vannrett! Det er ALLTID bitte litt skjevt etter at man tror, mener og er helt sikker på at alt er helt rett... :twisted: Husk å legge an og sikt og flytt det slik at øyeavstanden passer.

 

Grovsiktingen går fint. Bare sett opp børsa slik at den peker på et lite mål ca 30 meter unna. Se gjennom løpet og finn målet. Se gjennom siktet og bruk justeringsskruene til du ser det samme i siktet som gjennom løpet. Vips. Da er du i hvert fall greit på skiva på 100 meter, og da er det bare å skru resten etter kulehullene. Har gjort dette på alle siktene mine, og alle trengtes bare å skru noen knepp på skytebanen etterpå.

 

Optilocringer og -baser kan være litt kludrete. Man skrur ringene fast i basene. Så må man få de på plass i sporene, men foran og bak kan fort bli litt skjeve i forhold til hverandre, for ringene skrus jo bare nedpå basene og kan vris. Med andre ord bør man kanskje skru siktet fast i ringene og ringene ganske løst i basene, føre alt på plass for å finne riktige avstander og deretter ta sulamitten av igjen og skru ringene helt fast i basene. Sikkert enklere måter å gjøre på, men jeg klønet meg da frem til noe som virker bra ved å gjøre det slik.

 

Vær for øvrig obs på, om du ender opp med Optiloc med baser, at det er forskjell på de som sitter foran i forhold til kasselengden. Kort, medium, lang og ekstra lang, alt etter hvor stort kaliberet er. Jeg har feks for lang base foran, ekstra lang, til .308'en. Det passer, men det ser litt "dumt" ut da basen går inn over utkasteråpningen. Har ikke noen betydning da.

 

Ser også ut til at Optilocbaser passer til alle utgaver og, fra gamle AII Forester til 85. Mine tror jeg opprinnelig var kjøpt til 75, men de går helt fint på min Forester fra 1980.

 

Har for øvrig noen Optiloc ringmounts, altså ringer/base i ett, ekstra lave til 1"-rør liggende et eller annet sted om det skulle bli behov. Passer til 40 mm objektiv, kanskje 42, om du funderer ekstra på feks Nikonen du har linket til.

Link to comment
Share on other sites

Men en annen ting, er det lett å montere kikkertsiktet sitt bra selv?, man sparer jo på det og...
Sako har sine koniske spor som et slags varemerke, men det er egentlig ikke noe spesielt bra. Kommer en av montasjene for langt fram eller tilbake, ender siktet med å stå sjeft, og du kan få problemer med å skru det inn på blinken sideveis.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nope :winke1:

"Vanlige" montasjer passer ikke på Sako, du må ha optilock eller annen montasje spesielt tilpasset Sako sitt system.

Leupold har vell noen montasjer til Sako om jeg ikke husker helt feil.

Near Mfg har en picatinny skinne til Sako og du kan da bruke alt av picatinny ringer. Men skinnen må monteres av børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt nevnt at Sako har spesielle spor på låskassa. "Vanlige" montasjer passer og? ikke bare Optilock?

 

Om det er rustfri Sako du har kjøpt, så har jeg et sett optillock, både 30mm og 1" liggende.

 

Stikker du over "haugen", så kan du få disse billig, samt at jeg monterer kikkerten for deg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grunn til at en selger på XXL skulle kunne montere siktet noe bedre en andre? :roll:

 

Faktisk mange som ikke vil gjøre de selv å vist han først sjesker på en Zeiss fra xxl så slipper han å montere de selv. Men du er vel så trangsynt at du ikke har lest hele tråden engang for de står nemlig helt øverst at han lurer på om de gikk an å få montering med i prisen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...