Jump to content

federal fusion 308


Joar

Recommended Posts

Jeg kjøpte 180 grs Fusion (.308w) i fjor sommer. Skjøt tre hjorter og en rådyrbukk med patronen. Det er de første og siste jeg kommer til å skyte med den. Makan til blodsøl har jeg ikke sett på år og dag. Lapua Megas 185 grs. er jo rene vidundermedisinen i forhold! Rene sideskudd. Kula går sikkert beint, og dyra sprang ikke langt, men det hjelper ikke for meg. Ikke fint slakt.

 

Så i år skal jeg prøve 165 grs. Woodleigh. Men skal raskt gå over til Mega`n igjen om jeg ikke blir nøgd. Men Fusionpatronen ble jeg skuffet over.

PS! Har ei pakke med 20 skudd her, om noen vil prøve den.......

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å endre temaet her, men jeg tok eksakt samme skudd med oryx i 30-06, og hele bogen måtte i søpla, oppsprengt helt opp til ytrefileten, og hele greia så ut som jeg hadde brukt en "avsagd F-16". :shock:

 

Lapua Mega ble brukt etter den affæren, og har samme resultater som bildet til hjortefot viser - ingen nevneverdige kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

Eg gjorde ein test ifjor av nokre kuler i våte katalogar med ein del tørre fremst.Dei var nok ikkje skikkelig våte for resultata låg nok lågare enn i andre samanliknbare tester. Dei nøyaktige tala har eg ikkje lenger,men Fusion 180grs trur eg lhadde ei restvekt på ca 60%. Kula var temmeleg flattrykt og forvrengt.

 

Lapua Mega 185grs mista heile blykjerna.

Samtidig fekk eg ei kule av ein kamerat,den var skoten i ein hjort og hadde 82% restvekt og perfekt form.Faktisk veldig likt resultat og utsjånad med det eg har sett i andre testar.

 

Best var Hornady Interbond der eg testa 150grs kula, der låg restvekta på 72% trur eg det var,men gjennomtrenginga var dårligast( av kulene .Antakelig fordi dei andre var 180grs kuler. Hakket rett bak var Sako Super Hammerhead 180gr. Den hadde best gjennomtrenging av premiumkulene. Og som eg har sagt i andre trådar dette bør bli ei populær kule. 3.89kr for ei bonda kule må då vera røvarkjøp. Og i Vapentidningens test i 2007 av 30-06 kuler så kom denne veldig bra ut.

 

Eg testa og Norma Elite, restvekt 59%, og to kuler 180gr Speer Hot Core .Den første splintra men hadde god gjennomtrenging. Den andre hadde restvekt på litt under 50% ,men hadde klart best gjennomtrenging av alle kulene.

 

Mork kvifor bytter du ut Megaen viss du er fornøgd med den? Er du og smitta av ladesjuka? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet.... :wink:

 

Seriøst: Hadde jeg holdt meg til ferdigrulla, hadde jeg neppe byttet ut mega`n. Nå ble det til at jeg begynte med lading selv, og dermed baller det på seg. Skal bli spennende å se resultatet av woodleigh-kulene til høsten. Har fått veldig god presisjon nå. Ligger på litt over 800 m/s. 165 grs kule. Skjøt to skudd lørdag. Ble ett hull.....

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar ,tenkte det kunne være greit med no ferdigammo , har gått litt lei av å lade .Blodslått kjøtt får man av og til uansett kule ,har skutt over 200 dyr selv med diverse kuler ett godt tips for lettere å få vekk blodet flå dyret, la det henge noen timer så er det mye greiere å fjerne blodet .Da er det som en slags gele som du kan flå vekk på en måte ,slakte blir da noe penere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...