Jump to content

forstørring


tikkabysako

Recommended Posts

Eg jaktar mest hjort, og har alltid siktet på lågaste forstørringen. Viss det dukkar opp dyr på lengre hold, så har ein stort sett tid på seg til å zooma inn. Men viss dyra kjem brått på, så har du aldri tid til å zooma ut. Lærdommen er at mindre forstørring er best for meg. Den kikkerten eg brukar mest er ein middels god 2,5-8X. Eg har eit par dyre sikte med meir forstørring, men det er dette som passar best på hjorten. Viss du kjøper gode montasjar så kan du og ha fleire sikte og heller skifta alt etter jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

kommer an på hvor mye penger du vil bruke.

 

1-3X på minste forstørring, og så mye du har råd til på max forstørring.

 

swarowski 2-12 f.eks. Dyrt men bra. Ikke fult så dyrt er vel f.eks zeiss duralyt 3-12, eller meopta 3-12. Billigkikkert er f.eks leupold med 2-7X forstørring.

 

Nå vet jeg ikke hva du foretrekker, men voldsom høy forstørrelse er ikke nødvendig på normale jakthold eller skive ut til 4-500m. God optik er mer verd enn høy forstørring. Jeg ville heller valgt en zeiss/swaro/SuB eller lignende med 6-10X forstørrelse fremfor noe billigmerke med 12-20X. Og skal du først ha et billigmerke så er de best under 10X forstørring. Høy forstørring og billig optik er skjelden en god kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sightron SII, altså den nest billigste, i 4-16x på salongrifla. Denne koster 3 500,- og er en rimelig middelklassekikkert. Slett ikke ille optisk, men i går, da jeg var på skytebanen, hadde jeg også med .308'en, som har fått på seg en Zeiss Classic 2,5-10x50. Siktet på en metallblink på drøyt 150 meters hold på høyeste forstørring. Ingen tvil hvilken jeg ville valgt på lengre hold om jeg vurderte de to på samme avstand, og det er Zeissen.

 

Den var et par divisjoner høyere på klarhet og skarphet. Det var ganske mye bedre å se blinken på den avstanden med Zeiss og 10x i forhold til Sigthron og 16x.

 

Hadde også med .222'en min med en Nikon Monarch 5-20x44 på. Sightronen og Nikonen er ganske like optisk synes jeg. Zeissen i egen klasse.

 

Så en Zeiss Classic 2,5-10x50 er mitt forslag i hvert fall. Ganske lav forstørrelse, som kan gå greit til kortere hold, samt at den er mer enn bra nok til lengre avstander, bedre enn de fleste billigere med høyere maksforstørrelse vil jeg anta. Dessuten vil jeg også anta at synsvidden er bedre enn på de fleste rimeligere siktene. Synsvidde er i hvert fall viktig på korte hold. Classicen har for øvrig medforstørrende retikkel. Greit i dårlig lys. Mange liker det, og mange liker det ikke, da stolpene i retikkelet blir grovere på høyere forstørring.

 

Seks lapper på XXL om de har igjen noen. Evt går det også an å se på Classic 1,5-6x42.

Link to comment
Share on other sites

Den var et par divisjoner høyere på klarhet og skarphet. Det var ganske mye bedre å se blinken på den avstanden med Zeiss og 10x i forhold til Sigthron og 16x.

 

My point exactly. Så kan man hevde at det og det merket gir mye for pengene. Noe de sikkert gjør. Men det endrer i hvertfall ikke min oppfatning av at kvalitetsoptikk med lav forstørrelse er bedre og mer brukbart enn middels og dårlig optikk i høy forstørrelse. Mitt andre poeng er at middelmådig optikk opp til 10X også er brukbart (alt etter behovet) fordi forskjellene på dyr og middels optikk blir mer fremtredende først ved høyere forstørring.

 

Hvordan blir bildet hvis du setter både zeiss'en og sightron'en på 10X? Tipper forskjellene blir mindre da.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil; 1,5-6x42.

 

En slik kan brukes til alt, og er den av god kvalitet, blir man overrasket over hvor god en slik er i skumring. 1,5x er lite nok til storvilt i fart, og ingen skyter spesielt mye bedre med 10x forstørring enn med 6x.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg nok en gang til amatør her. Hvis du skal ha ett sikte som skal være mest mulig universalt, så får du oftere bruk for 1,5x enn 10x forstørrelse. Eller for å snu på det: Selv kapable langholdsjegere kan plassere et treffpunkt på forsvarlig hold med 6x forstørrelse, men i tett skog kan du miste dyr på at du kun ser en sammenhengende pelsflate i kikkerten hvis den ikke går lavt nok.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg 2 x 1,5-6 S&B + en stk 3-12 S&B

 

Men når jeg skal rigge opp mi T3 Lite SS i 308 med 40cm pipe og demper, som univærsaljaktjærn, da vil jeg prøve denne kikkerten:

 

1061434_1_634202436322343750.jpg

 

Var å så på den, og den er snerten med sine 36 mm, denne kan du få montert virkelig lavt, for god kinnkontakt.

Den ruver lite på rifla, og den var klar og fin å se i.

 

Fåes på XXL til 5490,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også den forstørrelsen og størrelsen. Blir en mellomting mellom 1-4 og 1,5-6. Docter hadde også denne forstørrelsen på programmet tidligere.

 

Jeg har intrykk av at man velger lavere forstørring etter som man får mer erfaring. Det samme antydet Svein Solli i sin klassiske artikkel om kikkertsikter,

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1-4 kikkerter til storviltjakt i skog. Med 4x kan jeg plassere ett skudd i storvilt innenfor den avstand som rifla samler tilfredstillende. Eneste svakhet er liten lysåpning, siktet svikter fort i skumringen. Der er 1,5-6 x 42 bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg kan utrette med 1,5 kontra 2,5 som minste forstørrelse er lite. Ikke skyter jeg på dyr i fart, og sjelden får jeg hjorten i fanget så lenge vi ikke driver mye med postering/drivjakt. Ergo er 2,5-10 et meget godt alternativ for meg. Sjelden under 4x, oftere opp mot 8-10x. Spesielt under dårlig lys, liker jeg å "dra dyret inn mot meg". Derfor anbefaler jeg et europeisk sikte med 2,5-10x50. F.eks. Zeiss Classic. Fornuftig i begge retninger mht. forstørring. God i skumring. Ikke for stort sikte, får det lavt montert. Prisen er også på kjøpers side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...