Jump to content

Kroning


Recommended Posts

Funksjonen er å sørge for at munningen er rett og symetrisk, fri for grader eller hakk, slik at kula kan slippe ut uten forstyrrelser. I det kula kommer ut vil kruttgassen, som er under høyt trykk, brått slippes ut forbi kula. Dersom munningen er skjev så vil gassen slippes ut på ene siden før den andre, og vil gi kulas bakende en dytt sideveis. Dette er uheldig for presisjonen, kula er spinnstabilisert og vil da oppføre seg omtrent som en snurrebass hvis du dytter til den med fingeren. En noenlunde fagmessig utført kroning forhindrer dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et høyst omdiskutert tema som ingen virker å enes om annet enn at den må være bra maskinert.

 

Det har vel gjentatte ganger kommet frem fra konkurranseskyttere at en 11* kroning er "best",

men jeg vet bare at jeg ikke finner målbare forskjeller mellom en 11* kroning og en 45* kroning.

 

I mitt hode er det "best" med en forsenket kroning da denne er best beskyttet mot skader kontra f.eks en rett munning.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen fordeler med en kronet munning kontra en munning som er "flat"?

 

Har testet dette selv, og fant ut at en forsenkning i løpsmunningen som er rundt 1,5 mm og så kroning ga best resultat med et løp som har ytre Ø18 mm, forsenkning på Ø13 mm og så kronet med noen tideler. Dette er på en 6,5x55 mauser med 630 mm løp. Forsenkningen ble gjort i dreibenk, kroningen med en drill og messingskrue, bare for å bli kvitt skarpe urenheter ut av løpskanalen.

Link to comment
Share on other sites

Originalpipene i Sauer 200 STR har jo en forsenket "rett" munning. Dette virker jo som kjent utmerket, men er ganske så følsomt for ytre påvirkning, enten fra slag eller fra feilaktig bruk av pussestokk.

 

Som nevnt over er den amerikanske oppskriften 11grader Kleingunter kroning, men tror ikke det har så mye å si om den er 11 eller 21 grader egentlig, bare den er nøyaktig.

 

Gjør det ihvertfall ikke som han på You Tube, pipa må i en dreiebenk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et kurs med Trond Kjøll en gang, han brukte en 45 grader brotsj og satte i drillen og tok og freste munningen på Sauer-løpet sitt for å fjerne ujevnheter og slitasje. Dette gjorde han tre ganger før løpet var utskutt. Fikk en fin 45 grader forsenkning. Resultatene hans på den tiden tydet ikke på at den måtte i dreiebenk, nei. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et kurs med Trond Kjøll en gang, han brukte en 45 grader brotsj og satte i drillen og tok og freste munningen på Sauer-løpet sitt for å fjerne ujevnheter og slitasje. Dette gjorde han tre ganger før løpet var utskutt. Fikk en fin 45 grader forsenkning. Resultatene hans på den tiden tydet ikke på at den måtte i dreiebenk, nei. :wink:

 

Kjenner Trond jeg også og han er utvilsomt en god skytter, men tror du missforstår hva jeg mener. Da Trond brukte det spesielle kroneverktøyet fra Sauer(som jeg også har i min eie) hadde han et utgangspunkt i en munning som var rett, ikke slik som han på You Tube, som gikk på med en fil. At munningen er 90 grader på senterlinja i pipa er etter min mening veldig viktig. Trond hadde utgangspunktet riktig og fjernet bare eventuelle grader, med styring i pipa.

Link to comment
Share on other sites

pleier å putte pipa i dreibenken med bare munningen ut, og så bruke en fil med fint sandpapir på og fjerne gradene etter kuttingen. Dette fungerer utmerket. Da de testet forskjellige pipelengder i Jakt, så fikk de veldig gode samlinger bare ved å kappe løpet rett av med vinkelsliper... (ikke at der er å anbefale)

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt:

Framme på kroninga mi så er det en del "gørr" etter den ble krona hos børsemakeren. Tror det er en slags blanding av jernspon og olje/fett. Jeg har veldig lyst å fjerne denne gørra og sette inn med fett, men våpenbutikken min mente at jeg ikke skulle røre noe der framme...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...