Jump to content

1000 meter + .223 eller 45/70 ?


357

Recommended Posts

Har hatt en diskusjon med noen ang rekkevidde. 223 event 22-250m har flatere kulebane en feks 45/70 ved 1000 meter. Teorien er at kulevekt er den viktigste faktoren ikke nødvendigvis "sectional density". Noen hevder at det er like lett å skyte en mile (1600 meter) med en gammel sharps rifle som en 308. Kanskje bare en myte?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de to nevnte har vel "flat" kulebane ved 1000 meter.... Den ene/ja mulig begge er tatt av vinden,,begge er i/nermer seg underlydsfart og i "fritt fall"....men at det går an å lobbe en 45/70 til 1000mtr er sikkert ikke usannsynlig,,men da skal du vel ha bra tilt på skinna og godt med knepp på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at en indianer har blitt skutt av hesten på 1500 meters hold med 45/70. Militær ammo til rifle på den tia var lada med en 500 grains støpt blykule. Har mere trua på en kule på 32 gram enn ei kule på rundt 4 gram på slike avstander.

Link to comment
Share on other sites

Teorien er at kulevekt er den viktigste faktoren ikke nødvendigvis "sectional density".

Nei, teorien er ikke det, teorien er omtrent det følgende:

 

Luftmotstanden for ei kule kan uttrykkes ved en dragkoeffisient, Cd, som følger av en formfaktor, i. Energien som er til rådighet for å brukes opp som luftmotstand er gitt av vekta på kula.

Kombinerer en disse kan en uttrykke en BC, ballistisk koeffisient, den er tabellert for de fleste kuler, og den er for moderne, tunge .223 kuler oftest omlag det dobbelte av BC for ei typisk .45-kule.

Kulevekt eller "sectional density" alene forteller ingen ting om ballistisk ytelse. Ballistikk er en velutviklet, moden vitenskap, som ved bruk av de mest kompliserte modellene gir ekstremt nøyaktige resultater. Selv relativt enkel programvare som kan huses av mobiltelefoner og lignende utstyr gir resultater som er mye mer nøyaktige enn den praktiske presisjon som kan oppnås av folk flest.

 

Det er imidlertid mer komplisert enn som så, for luftmotstanden er også proporsjonal med hastigheten opphøyd i en eller annen potens (2 for subsonisk), det betyr at ei supersonisk kule mister hastighet MYE fortere enn ei subsonisk, nesten uansett BC. Likevel; Summa summarum kommer Billy Dixons .50-kule til 1760 yards (1 mile) med omtrentlig samme hastighet som Jerry Teos 80gr Amax. Våpnene er vilt forskjellige, siktene, og kulenes presisjonspotensial.

 

Noen hevder at det er like lett å skyte en mile (1600 meter) med en gammel sharps rifle som en 308.

Tja? Det er lobbing uansett... Men det er imidlertid ikke alle .308 kuler som kommer seg til 1600m pga. stabilitetsproblemer.

Den digre subkula vil også henge i lufta nesten 3 ganger så lenge, og følgelig vil forskjeller i utgangshastighet ha veldig mye mer å si.. Vind vil ha veldig mye mer å si, jeg ville valgt .308en iallefall.

 

Her er en link til Jerry Teo som skyter .223 @ 1 mile

http://www.longrangehunting.com/articles/shooting-223-mile-1.php

 

Og wiki- om Billy Dixons skudd med Sharpsen sin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Adobe_Walls

 

Søker en på Billy Dixon og Adobe Walls finner en veldig mye - skuddet er også "reenacted" i flere sammenhenger. JEg finner ikke disse linkene nå.

Men presisjonen de oppnår med 45/50-WTF patronene på dette holdet er helt enkelt ikke i nærheten av det mr. Teo oppnår med .223 i artikkelen og på videoene.

 

Det står også relativt mye tilbake for mine egne eksperimenter @ 1280 og 1350/1500m med hhv. .308 og 6.5-284.

I sum, de klarte å treffe "en gruppe ryttere" nokså konsekvent... Teo treffer vel omtrent et par oljefat i gruppestørrelse, og mine samlinger @1500 var på størrelse med en varebil omtrent.

Jeg har småtuklet med .223 @ 960m og 1100m, og foreløpig konkludert med at "noe" skjer, som ikke er forutsagt av ballistikkprogrammene, mest trolig har det med stabilitet å gjøre*. Med .308 og 6.5 er teorien spot on.

 

Ut ifra disse praktiske eksperimentene, referert og egne, konkluderer jeg at selv .223 kan være minst like presis på "Extended Long Range" som en gammeldags grovkaliber, .308 kan være forbanna presis, selv langt etter at kula er subsonisk, det vet jeg. At det er enklere å gjemme seg for ei 80gr kule enn ei 500gr er en annen sak. Til gjengjeld kan du høre smellet fra Sharpsen, og krype i dekning før den kommer fram...

 

K

 

* Skutt i svært kaldt vær, i rifle med kort løp og marginal riflestigning for aktuell kule,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda - jeg har vel sikkert kunne dumpet på en plate på noen hundrede meter - etter å ha brukt opp kulelageret :D

 

Men nå er ikke jeg noe særlig interessert i plateskyting - da jeg bare bruker den til jakt - og ser liksom ikke for meg innskyting på hjort ettersom grus og trestubber fyker i vei :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...