Jump to content

Brukserfaringer med RIB-båter?


Odings

Recommended Posts

Hva har folket av erfaringer med disse båttypene ?, tenker da spesielt på "slitestyrke". Feks, er det lett å få hull i pontonger ved landsetting mot berg/skjær etc..?

Snakker da om båter av en viss "kvalitet" !

Tilltenkt bruk er, Seljakt/ div annen skjærgårdsjakt og kanskje litt dykking. Fordeler jeg kan tenke meg er jo, rimelig lette båter, enklere å frakte rundt på henger, god fart med forholdsvis liten motor..

Til fiske og røffere bruk har jeg vanlig glassfiber båt..

Link to comment
Share on other sites

Har en Zodiak i dykkerklubben, og den er solid den. Har vært hull i pantongene på den, men husker ikke helt om det var pga gnag mot glassfiberskroget?, og den var gammel den pantongen, så sol og tidens tann tærer på den, sånn at den ble råtten/svak. Koster ihvertfall endel å skifte pantongen.

 

Men solide og veldig sjødiktige båter disse RIB båtene. Tror ikke noe annet hadde vært brukbar for oss som færdes endel utaskjær. Men en skal være litt forsiktig med å ligge oppi svaberg med rur og annet kvasse ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde rib som ble flittig brukt til seljakta og dykking.

Jikk bare fint det, hadde ikke problemer med slitasje osv.

Hadde vell rundt 100timer i året på den.

Brukte den ut fra Tromsø og til hytten som var 1time unna med marsfart på 26-28knop.

Rib båter tåler også mye vær er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Zodiac "mil-spec" er noe av det råeste du får i RIB.

Så lenge du ikke fortøyer slik at den blir liggende å gnisse (skarpe gjenstander sier vel seg selv...) så er det ikke problem.

Fiskekroker etc går IKKE gjennom med mindre du drar til noe inn i h... og da bør du allerede ha merket at kroken sitter i ripa og ikke i bunnen...om ikke så er det å håpe at du har sjåfør, ellers har du brutt promillegrensen til sjøs.

Du trenger med andre ord ikke annen båt til røffere bruk, RIB tåler MYE mer bank i sjø enn en hvilken som helst glassfiberbåt, er du redd for pongtonger så lag deg ei tykk gummimatte med blylodd du kan henge over som beskyttelse om du drar tau/snører.

 

Det kule med RIB er at du kan sette opp motoren(e) med propeller til enten å dra mye utstyr/personell og derved få redusert toppfart men en ellevill aksellerasjon, eller til en syk toppfart som du kan holde i omtrent all slags sjø.

 

RIB bør etter min erfaring maskineres så den marsjer på minimum ca 40-45 knuter ;)

Link to comment
Share on other sites

Prisfallet på RIB taler vel sitt tydelige språk om hvor "kule" og "anvendelige" de er. Hva de ligger i pris på Finn.no er irrelevant,- for der ligger de virkelig! Gudene vet hva de blir omsatt for tilslutt. Byttes i nyere tråsykkel kanskje...

Jo større jo verre.. Ring en forhandler og nevn at du lurer på å selge en RIB,-eller enda verre bytte inn èn; jeg garanterer at du har summetone etter 2 sek.

Men stilig det er de :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få påpeke at jeg aldri har nevnt at RIB er eksepsjonelt "kule" eller "anvendelige", det nærmeste jeg kom var å si at det er kult at man kan konfigurere bruksområde simpelthen ved propellbytte, dette er ikke like selvsagt på en glassfiberbåt, men man velger selvsagt båt ut fra bruksområde som alt annet og fortrinnsvis uten å bry seg med hva ANDRE subjektivt måtte synes og mene.

 

Grunnen til at det ligger en million RIBs på finn.no, er vel åpenlys når man ser på hva slags båter det er... "Lekebåter" for barn kjøpt av foreldre som synes det er helt greit å frigjøre seg noen timer fra de unge håpefulle ved å la dem herje på egenhånd utgjør vel 75% av dem, deretter kommer jålete lekebåter for voksne med alskens fancy designdetaljer som lesser dem ned med vekt og opptar plass, og så kommer en andel av omtrent 5% "profesjonelle" på toppen...

Det sagt, det er utelukkende grunnet pappskaller som aldri burde satt sine bein på et dekk at vi er belemret med alskens nye lover og regler for ferdsel til sjøs.

Før, da det å ha hytte i Blindleia ofte var mer til bry enn "status", så gikk det an å fote seg frem uti her i hva man enn måtte ønske fra tønneflåte til slagskip uten videre problemer og uten at noen la seg borti hva som lå ved brygga.

Nå er sjøen tjåkfull av potensielle drukningsulykker i form av innbarkede landkrabber i full los mot utaskjærs utfordringer, fulle av fordommer mot ALT de ikke har/har råd til/får lov av kjerringa til å kjøpe selv!

Man ønsker inderlig at disse heller ville holde seg til å ligge med umotoriserte Princess-er ved Aker brygge der skadepotensialet er langt mindre og kaffe-latte-baren langt nærmere...

 

Tilbake til RIB-temaet;

Jeg ville personlig aldri vurdert noe annet enn en plain-jane åpen RIB med styrekonsoll med nødvendig utstyr, to påhengere eller eventuelt en inboard turbodiesel, sadelseter for to (type Ullman eller tilsvarende) og thats it... men det er tilpasset mitt bruksområde og så får andre bestemme sitt selv.

Per nu har jeg bare en glassfiber skjærgårdsjeep som er helt kurant til mitt bruk, kunne gjerne hatt mer fart og ønsker ofte at den kunne kjøres hardere i åpen sjø uten fare for å riste den i filler og tåle mer holmelandinger uten å måtte være redd for å ripe den opp for mye, men inntil videre så funker den.

Med blå diesel er den forholdsvis rimelig i drift og det er det som inntil videre stanser meg fra å hoppe over på 26" Zodiac med et par Mercury i hekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Vekker til live en gammel tråd i stedet for å lage en ny, da jeg er i markedet for fritidsbåt/skjærgårdsjeep/lett sportsfiske.
Etter som den gamle trønderen nå er vel innflyttet og blitt sørlending, er naturligvis båt det neste trinnet.

På samme måte som med våpen, er det ikke mangel på tilbud på bruktmarkedet, og tilsvarende er valgest kvaler stort.
Som tidligere seilbåtmann er mitt kjennskap til nevne segment minimalt, bortsett fra at de vanligvis suste forbi meg i stor fart mens jeg lå på en skarp kryss i 8 knop og var vel fornøyd med det :)
 

Etter som jeg er enslig er behovet sånn ca 16 til 18 fot, da er det plass til barnebarn og litt mat og drikke til turer i det fantastiske øyriket her nede (også begrenset av tilgjengelig båtplass med max bredde på 2,5 meter).
Lang erfaring med diverse rib fra Zodiac som MOB på flere rigger og plattformer, gør at jeg vet at dette er svært solide og sjødyktige farkoster.
Men hvordan holdbarheten er på en  brukt med noen år på sjøen vet jeg ikke?
Dette med tanke på slitasje på pontonger spesiellt.
Det er jo et virvar av fabrikanter, men vil eventuellt holde meg til Zodiac som jeg vet leverer kvalitet.

Når det gjelder båter i tradisjonell glasfiber er jo det også et alternativ, men her er utvalget enda større (og enda mer forvirrende)
Hva sier brukerne, noen gode anbefalinger innnenfor mine kriterier?
Ikke behov for kjempestor motor med høy fart, men grei plass, stabilitet og sjødyktighet.
Henger et must, men det kan naturligvis kjøpes separat.

Link to comment
Share on other sites

Det er en hovedting som skiller holdbarheten på disse og det er materialet pontongene er laget av. De fleste lit rimelige riber har pontonger av PVC. Mens de mer påkostede her pontonger av hepalon. Hepalon er mye sterkere en PVC og har en helt annen toleranse for sollys.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med rib, men har hatt en SIB i 10 år nå. 
Still going strong. Laget av Hepalon som nevnes over her. Er bare en liten jolle på 8.5 fot men stødig som bare det. 
Den skal muligens på seljakt i høst :-D

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...