Jump to content

Skottlandstur etter rådyr 2011


Stuttfeiten

Recommended Posts

Endlig var det tid for og reise til skottland på rådyrjakt. Allerede før avreise hadde jeg hatt mye glede av denne turen. Mange hyggelige timer i ladebua, turer på skytebanen for og teste amo, og bekrefte kulebanetabeller. Vintern har her vært kjølig med lite vind, så vindavdrift i forskjellig vind ble noe mangelfull.

Jeg reiste over med Sauer 200 str i 6.5x55, med en zeiss 6.5-20, matchreim og en kort versa-podd.

Kulene jeg brukte var 140gr A-max, lada moderat til ca 820m/s i 70cm løp.

 

Reisen over gikk problemfritt. Leiebil stod og ventet på oss på flyplassen, navigering til Yarow kirk gikk overraskende greit og Fetteren manøvrerte bilen på feil side av vegen med den største selvfølgelighet.

Vi ankom godt utpå kvelden, og når vi ringte på kom Shaun ut og så litt overasket ut, det viste seg at han trodde vi kom dagen efter, men vi ble da sluppet inn uten sure miner.

 

Først jaktdag opp 05.00 og raske sammen utstyr, litt rask mat og avgåre.

Jeg jakta sammen med Shaun først morgenen, vi så ingen dyr, men terenget var flott, og det var en fornøyelse og være på jakt igjen uansett.

Været var som forventet ikke det aller beste, værmeldingen hadde spådd mye regn og vind for mesteparten av uka, med et par dager med godvær.

Dette gjodre at dyra ikke var så veldig inntresert i og eksponere seg utpå åpne flater.

 

Andre dagen fikk jeg kontakt med dyr, sneik oppover en bekkedal og fikk se 3 dyr på et pahundre meters avstand, skrudde 9 klikk opp og fikk et ung geit stående med breisia til. Den ble liggende på plassen. De to andre fikk jeg ikke noe god skuddsjangse på så de forsvant inn i skogen.

 

Da jeg hadde fått vomma og bytta ut snusen med en ny, var det tid for og rusle videre, og jommen dukka det opp en geit til, denne sto på 100 meter litt skjult bakk småkuler og gras. På med reima og sneik meg forsiktig frem, geita begynte og gå framover mot skogkanten, så jeg reiste meg opp i knestående, fikk geita i korset og trakk av. Derme forsvant den i raskt tempo inn i skogen, den hadde tydlig skuddreaksjon og jeg var rimlig sikker på at skudde satt der hvor det skulle, så jeg regnet med at det lå rett innafor skogkanten. Kom frem til skuddplassen, der var det store mengder hår og mengder med blod. Fulgte blodsporet frem til skogkanten, innenfor der var det ikke mulig og se blod i det heltatt pga den brunrøde skogbunnen. Gikk og lette en god stund men ikke pokker om det dukket opp noe dyr.

Det begynte og nærme seg tia jeg skulle møte shaun og fetter´n så jeg gikk i retning dit jeg trodde jeg skulle måte de. Shaun hadde med seg bikja så jeg tenkte at den fikk ta jobben med og finne geita.

Nå viste det seg at jeg hadde missforstått hvor vi skulle møtes, så det ble ei stund og vente for min del, og endel og kjøre for Shaun og fettere´n.

Mobildekning var det dårlig med.

Etter en god stund fant de meg og vi gikk opp for og finne geita, bikja fant den ganske umiddelbart, i en litt annen retning en jeg hadde lett, den hadde vinklet når den kom inn i skogkanten og lå bare 50-60 meter inn i skogen.

 

Etter dette var det noen økte hvor jeg ikke så dyr i det heletatt.

En morgen dro vi til et sted som het Hyndhope, jeg posta på et stort hogstfelt med en riktig fristende grønn grasstripe i skogkanten. La meg i fjellduken og hadde det ganske komfortabelt selv om regnet

fosset ganske bra ned og vinden var ganske friskt.

Etter et par timer dukket det opp 2 bukker i nederst i hogstfeltet, de javset i seg av det grønne, men gjorde ingen tegn til og komme utpå, da den ene sto fritt litt på skrå forfra skaut jeg den, den gikk rett ned og jeg kunne konsentrere meg om den andre. Den hoppet noen hopp ut i hogstfeltet stoppet med bryste rett mot meg. Fikk den i korset og skaut, denne la seg også mindre en 2 meter fra der den ble truffet.

 

 

Så var det igjen noen økter uten at jeg så dyr. Hadde også et par uhell hvor børsjereima løsna i hurtigfestet. Dette førte blandt annen til at gjengene på lyddemperen gikk heden hen. Dette sammen med en godt oppbløtt sauerstokk hvor det viste seg at skjeffteskruene hadde løsna førte til en rein bom på et dyr. Jævlig iriterende, og ingen andre en meg selv og skylle på..

Siste dagen kom sola for fult. Posta på et stort åpent felt uten og se noe. Efter en god stund tengte jeg at jeg skulle snikke meg litt videre, litt av flata hadde vært skjult av en haug, så jeg gikk litt inpå for å forsikre meg om at det ikke var dyr der. Når jeg rundet toppen av haugen dukket det opp et dyr på bare 30 meters hold. Det oppdaget meg når jeg noe hastig heiv opp bøsja, men fikk det tillutt i kikkerten og trakk av. Kula havna en god del lengere bak en jeg hadde tenkt, men gikk ned i smellen alikevell, viste seg at jeg hadde truffet i ryggsøyla, kansje et skudd som jeg ikke burde skutt i efterklokskapens navn, men det gikk nå heldivis bra.

 

Bilder kommer efterhvert

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, Stuttfeiten :P dette ga mersmak, rart det er så fort gjort å glemme alt det dårlige været :lol: Det var kjempeartig og annerledes enn måten jeg jakter rådyr på hjemme. Fine bilder og fin rapport.

 

Det skal også nevnes at jaktutbyttet ble atskillig bedre enn vertskapet forestilte seg grunnet mye regn, mye tjukk tåke og ikke minst sterk vind, det var nok oppe i kuling styrke av og til. Dyra forholder seg nok mest rolig i slikt vær og bukkene er ikke like aktive som en måned eller to senere.

 

Vi satser på ny tur neste år :D

Link to comment
Share on other sites

Da var det tid for Skottlandstur etter rådyr igjen. To år siden sist, og det er alt for lenge. Da jeg kom til Skottland på jakt første gangen i 2008 så jeg til meg selv at “hit skal jeg tilbake så lenge jeg lever”. Da jeg sa det trodde kona at jeg bare mente å si at jeg hadde en fin tur, men der tok hun feil..

På grunn av diverse begivenheter på hjemmebane hadde jeg ikke anledning til å reise sammen med Poacher og Mildot i mai. Det var kjipt, men mars/april burde burde heller ikke være så ille. Stuttfeiten og jeg jakter elg og bever sammen, og han hadde mer enn lyst på en Skottlandstur, og tidspunktet var ikke nøye. Fetteren kjente jeg også fra før, selv om vi ikke hadde jaktet sammen tidligere.

Forrige gang jeg var her var været ganske bra, og vi håpet det ble sånn nå også. Der var vi dessverre litt uheldige, for vi hadde stort sett sterk vind, tåke og kraftig regn hver dag bortsett fra avreisedagen. Nå er jo rådyra der uansett vær, men de eksponerer seg mindre i ruskevær enn når sola skinner. Akkurat som norske rådyr holder de seg unna åpne flater i ruskevær, så da må man legge opp jakta litt annerledes. Riktignok kan man en sjelden gang se rådyra på flater i ruskevær også, og Stuttfeiten hadde en flott bukke-duble under sånne forhold, men da har de funnet en flekk i det åpne som er skjermet av et eller annet. Selv så jeg en bukk på langt hold en stormfull dag. Under et opphold mellom regnbygene spottet jeg en bukk 560 meter unna. Der jeg sto lå små busker flate i vindkastene, men i kikkerten så jeg at det vær nærmest vindstille der bukken sto. Ingen tvil om hvem som var på hjemmebane, altså

 

Bilderlagret120411090.jpg

 

(Bildet er tatt gjennom 10x kikkert. Kan noen se bukken?)

 

Som nevnt måtte fremgangsmåten legges om litt i forhold til tidligere. Jeg skjøt en rev, en rågeit og fire bukker. Geita og to av råbukkene fikk jeg på kort hold under smygjakt i tett terreng. Korte hold gir spennende viltkontakt og krever jegerferdighet, så det er spennende nok. To av dyra ble skutt i nakken/halsen, fordi bogen var dekket av greiner og kratt. På så kort hold og med god skytestilling var det ganske udramatisk.

 

Bilderlagret120411102.jpg

 

 

 

En råbukk fikk uheldigvis skuddet litt for mye forfra. Jeg jaktet i et område som heter Hynde Hope, og lusket langs en branngate frem mot et lite område med gammel eikeskog. Fremme ved eikeskogen sto jeg rolig en lang stund, da det plutselig trippet et rådyr forbi bare 15-20 meter unna. Dyret som jeg antok var en ung geit var bare synlig i et sekund eller to før det forsvant i granskogen ovenfor. Det så ikke støkket ut. Jeg håpet det skulle komme en bukk trippende etter, men det gjorde det ikke. Etter litt tankevirksomhet kom jeg frem til at jeg fikk studere eikeskogen nøye, og var det ikke noe der ble neste steg å rygge raskt tilbake med vinden og ta meg opp til en gjengrodd skogsvei som lå i den retningen rådyret hadde forsvunnet. Som tenkt så gjort. I eikeskogen oppdaget jeg ingenting. Så da var det å sette lengste benet foran og løpe med vinden noen hundre meter, til jeg kom inn på en sti som førte meg i rett vind opp til området jeg hadde tenkt meg. Da jeg nærmet meg kanten for veien gikk jeg svært sakte, og brukte kikkerten nøye for hver andre-tredje meter. Det betalte seg, for mellom noen greiner fikk jeg ganske riktig se ryggen på et rådyr som gikk og beitet i veikanten. Å skyte var uaktuelt på grunn ureint skuddfelt, og dessuten var det en geit som ikke skulle skytes. Det kunne jo hende en bukk gikk der også. Rådyra er glad i litt selskap på våren. Uansett måtte jeg nærmere og ut av den tette skogen jeg fortsatt var inne i. Forflytningen gikk greit, men før jeg var i bedre posisjon hadde geita forsvunnet inn i granskogen. Litt betuttet sto jeg igjen, før jeg begynte å smyge langsomt-langsomt-langsomt langs veien. Det betalte seg å være forsiktig, for etter bare 20-30 meters fremrykning oppdaget jeg et nytt dyr. Og denne gangen var det en bukk!!! Endelig!!

 

Bukken gikk og beitet nedi en grøft, så det var litt flaks at jeg oppdaget den. Mye gras og lyng umuliggjorde liggende stilling, og jeg savnet umiddelbart skytestokken. Jeg siktet fra knestående, men det ble for urolig. Heldigvis sto ei lita gran lagelig til, så jeg fikk krabbet nærmere. Det jeg rundet grana var holdet 60 korte meter, og da ble det hele stødig nok til å slippe skuddet fra knestående. Bukken sto litt mer på skrå en jeg trodde, så det ble litt søl fra en punktert vom, men dyret datt i hvert fall i smellen. Spennende jakt, og artig at en slagplan for en gangs skyld virker som den skal.

 

 

Bilderlagret120411108.jpg

 

 

To dyr ble ikke skutt på smygjakt. En spissbukk ble skutt fra post, mens en bukk ble skutt etter “spot-and-stalk” jakt. Den artigste jakta er uten tvil spot-and-stalk når været gjør det mulig. Som nevnt var det lite muligheter for slikt denne gangen.

 

Fellingen av spissbukken skjedde i tussmørket, og i skuddet raste bukken avgårde. Jeg hadde god følelse for skuddet, og da jeg kom frem til skuddstedet fant jeg ganske raskt en lungebit. Så kunne jeg med en del leting følge små bloddrypp fra skuddstedet frem til skogkanten. Heldigvis var trærne her så store at man kunne krabbe innunder dem, og etter å ha krabbet rundt med hodelykt i et kvarter eller så fant jeg den tilslutt innunder et tre. Skuddet hadde truffet bra, og gått utav den ene bogen. Fluktstrekningen var vel 60-70 meter, og til å ha truffet såpass bra syns jeg det var forunderlig lite blodspor.

 

Bilderlagret120411117.jpg

(Lungebit på skuddplassen)

 

 

Som Stuttfeiten helt korrekt skrev, så er mye av gledene med en sånn tur forberedelsene. Kjedelig som jeg er brukte jeg samme utstyret som tidligere. Det vil si vanlige jaktklær, Zeiss 10x42 håndkikkert, avstandsmåler og Blaser R93 m/Zeiss 2,5-10x50 ladet med 150grn Nosler BT til omtrent 850m/s. (Har redusert ladningen fra 880m/s, fordi den ga litt ujevn presisjon). Avstandsmåler og for så vidt kikkert hadde jeg liten bruk for denne gangen. Det hadde vært mer nyttig med sydvest.

Da jeg kjøpte Blaseren i 2008 var tanken at med den skulle jeg klare meg til all jakt. Det har jeg gjort siden, og både rev, bever, elg, hjort, villrein rådyr og sikahjort har falt for rifla. Med unntak av en sønderskutt bever har jeg ikke hatt grunn til å klage. Likevel må jeg innrømme at alle turene på skytebanen med Stuttfeiten har fått meg til å forstå at ei lita lett rifle ikke er ideell til alt alltid. Jeg ser riktignok at Roe treffer på stygglange hold med små jaktrifler, men det anser jeg som flaks&tilfeldigheter…. :wink: Jeg får det i hvert fall ikke til, men holder meg nok til Blaseren likevel. Med pipe i 243 ødelegger jeg forhåpentligvis ikke flere bevere, og kanskje er det denne pipa som blir med til Skottland neste gang. På denne turen ville det ikke blitt noe langholdsskyting uansett hva slags utstyr man hadde, men jeg må innrømme at Stuttfeiten sin bukke-double på over 200m ga meg litt å tenke på.

Balistic Tip-kula er jeg godt fornøyd med. Det begynner å bli noen dyr med denne kombinasjonen nå, og kula gir god effekt. Den er billig å kjøpe på XXL og gir god presisjon. At den ødelegger litt kjøtt bryr jeg meg ingenting om, for det er prisen å betale for god skuddreaksjon på dyret. Jeg har skutt dyr opptil ca 50 kg slaktevekt med den kula, og jeg kommer ikke til å bruke den på dyr større enn det. Ei reinsdyrsimle på 40 kg fikk i høst ei slik kule på skrå forfra på 150 meter, og det ble ikke gjennomskudd. Gjennomskudd vil jeg ha, så da blir det tyngre/mer solid kule til hjortejakta til høsten.

 

Bilderlagret120411125.jpg

 

(Neste siste dagen hadde jeg mye stang inn, og sammen med fint vær siste dagen ble ikke resultat så verst likevel . Stuttfeiten ser i hvert fall svært fornøyd ut)

 

Nåvel. Det var en avsporing. Vi hadde en fin tur til Skottland, selv om vi gjerne skulle vært foruten tåke og sterk vind. Topp reisefølge og flott jakt!! Utfordringen til neste gang blir å finne en måte å få med seg den trebeinte skytestokken på. Å spenne den på sekken blir for omstendelig, så jeg får se hva jeg kommer fram til. Neste gang klarer vi forhåpentligvis å få lagt turen sammen med Poacher og Mildot også. Ny tur til Skottland blir det uansett,- så lenge jeg lever...

 

Bilderlagret120411083.jpg

(Skottlandsvær...)

 

Bilderlagret120411106.jpg

(Selv små bekker vokste til uante dimensjoner, og denne ga meg en utfordring en tidlig morgen....)

 

Bilderlagret120411107.jpg

 

(Stuttfeiten har studert kartet og gjør unna de siste forberedelser før kveldens økt...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen årsak Stubberud. Jeg har hatt så mye glede av andres innlegg at det skulle bare mangle at jeg ikke bidro litt selv også. Nå som Stuttfeiten har lært meg å legge inn bilder skal jeg bli enda flinkere til å lage innlegg i fremtiden! Såpass skylder jeg Kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

whisky ble det lite av. Vi rakk en og annen liten en før leggetid, men med tilig morgenener og kjøring av bil på feil side av vegen for og komme til jakt områdene begrenset dette seg ganske av seg selv. Noe lager og forskjellig Ail ble det jo, men også her i sparsome mengder.

Når det gjelder maten, stiller saken seg helt andledes. Vi hadde mat inkludert i prisen- lagd av kona til Shaun. Det var dame som ikke var sjenert når hun delte ut posjoner. Velsmakende var det også :D

Vi har jo spist noen måltider sammen Hans kristian, og når jeg forteller deg at jeg ble mett til hvært måltid, så skjønner du sikkert nivået på serveringen :lol:

Her et bilde fra frokostserveringen.

Maten her er haggis, blodpudding, pølser, flesk,egg, bønner mm

IMG_0440.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi har jo spist noen måltider sammen Hans kristian, og når jeg forteller deg at jeg ble mett til hvært måltid

Det ble jaggu vi også, jeg vet ikke hva det var alt vi åt, men godt var det - og fett.

 

Jeg skal samle bilder, og inspirasjon,og forhåpentlig komme med en rapport om vår tur om litt

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal samle bilder, og inspirasjon,og forhåpentlig komme med en rapport om vår tur om litt

Noen sammenheng med signaturen din? :winke1:

 

Ser frem til rapport, må si at de siste årenes tråder fra ulike Skottlandsreisende fyrer godt opp under reiselysten her!

Link to comment
Share on other sites

16052011445.jpg

Glade gutter med matchende riflekofferter, Storm 3100, 200 og 300 tror jeg :roll: , ingen skal komme å si at vi er utstyrsfriker...

 

Poacher og Mildot har vært over her før, sammen med Roe bla. og de er rimelig kjente, da Ulf skulle hale ut unge på denne tida fikk jeg lov å være med, og har gledet meg en stund nå.

Vi dro 16. mai, og kom fram sent om kvelden, Shaun hentet oss på flyplassen, og vi fikk tid til å prate littegrann og til å planlegge litt før vi la oss. Shaun har sett gutta skyte før, og ser på koffertene - og vi skal rett på jakt, vi kan sjekke riflene etterpå.

 

Sauer 200STR 7.62x51, Zeiss 2.5-10x42, Berger VLD Hunting, 155gr

22052011471.jpg

 

Stiller TAC300, Krieger pipe, Hensoldt 4-16x50, 280Rem AI, Nosler Accubond

20052011457.jpg

 

Blaser R93, Zeiss 3-12x50, 7mm Rem. Mag. Nosler Accubond

20052011458.jpg

 

De to andre blir overlatt hver sin bekkedal, som de skal smyge litt og sitte litt i - jakta som er foretrukket her slik. Myk smyging i beiteområder, med sitting på lovende steder, og der folk har sett bukker før.

 

For dette er ren bukkejakt. Skottene jakter bukk 1. april - 20 oktober, og geit resten. Vi har "licence to kill" på rev i tillegg, men ikke stort annet. Grevling må en for enhver pris ikke skyte, de er fredet.

 

JEg er fersk og skal være med Shaun, vi kjører dit vi skal og trasker opp lia i god gang - fyren lever hele livet med å løpe rundt i heia og jeg sliter noe i motbakken, her skal det bo en "big Buck" - og hensikten er å sitte på gressbakken, "sheephill" som de kaller de runde gressåsene og spotte langs skogkanten. Men da vi kommer fram er det ørten sauer der, og han bare fnyser og snur - "fucking sheep"

 

Cassock Hill, med plantefelt - her skulle det bo en grombukk. Vet at Poacher lå på lur der idag...

IMG_6159.jpg

 

Runde heier, V-formede bekkedaler og plantet gran i forskjellig alder er gjengangeren - men skottene planter også lapper og striper med løvtrær, samt lar det være gressenger igjen.

IMG_6232.jpg

 

Vi dro et annet sted, jeg fikk en post å sitte på og beskjed om å smyge (to stalk) ned ei branngate og til et gitt punkt etter en stund.

Vi plukket opp de andre, og Mildot hadde seff skutt en bukk. Så dro vi til skytebanen. Poacher filmet litt her, og vi både traff og bomma, men hovedessensen var at vi skjøt testskudd på 300, 200 og 100m og ingen trengte å modifisere noe. Vi hadde gjort hjemmeleksa vår på våpen og ladefronten, og på liggende skyting... Så hjem til frokost

 

V hadde jo dratt ut kl 0400 og ingen spiste mer enn en banan.

 

Frokost 1130, og middag 1630 - på britisk/skotsk vis: pølser, blodpudding, egg, bønner, haggis, masse rart godt.

 

Kvelden skulle jeg sitte i en stige et sted som hat Blackhouse Valley, i en avdal som het etterlerannet-Burn, skotsk for litt stor bekk, eller bekk med bekkedal.

Opp i dalsida og smyge ned til posten, men da hadde seff plantet granene med ekstra mellomrom, veldig greit.

IMG_6178.jpg

 

Jeg kom stille ned til posten og glasset rundt meg før jeg gjorde noe av bråkete art - der stod bukken!

Han stod helt til høyre på dette bildet, posten er langt oppi dalen bak

IMG_6214.jpg

 

Men langt nedi der, saaakte av med sekken og laser på - 273m - jadajoda, jeg synker ned og vil skyte med anlegg på sekken, men den synes jo ikke fra bakken, og jeg blir liksom ikke fornøyd med stillheten i siktebildet med skytestikkene under :? . Bukken går nå dessuten inn i skogen igjen og jeg sitter der, bestemmer meg for å sitte en stund til, men litt lengre ned der jeg har mer fallende grunn foran...

 

Etter en tid ser jeg den på nytt, eller iallefall en bukk, den er nå på andre sida elva og bare snaue 200m unna, men fremdeles kul i havet å få skudd på den, den står feil, jeg ser ikke vital sone, jeg må for høyt for å se den, noe er det uansett! Iallefall, er den der så jeg smyger nedover, terrenget er opp og ned, og hver gang jeg mister den av syne flytter den seg vekk..

 

IMG_6182.jpg

 

IMG_6186.jpg

 

Tilslutt er den igjen vekk, og det begynner å regne noe så bort i natta, jeg kryper under ei gran, disse er tilnærmet vanntette her og jeg har det tørt, har le og koser meg godt der jeg ligger og ser på været som raser (Skulle nesten hatt selskap :wink: ). Skal ikke påstå at jeg ikke duppet litt heller. Regnet gir seg og jeg glasser skogkantene - skulle den forsvinne? Men jaggu der kommer et rådyrhue ut av et høl i granveggen og stiller seg opp og gnager på gresset - den er så nære at jeg kan høre den tygger. 10m og rifla ligger bak meg - kjempelurt. MEn får sneket den fram mens bukken har hodet nedi gresset, og ruller meg over på magen. Hvem sier de aldri skyter liggende på jakt?

 

IMG_6190.jpg

 

Bukken er i siktet og den står rett mot meg, og den beiter mot meg, og det er kliss vindstille - nakken fyller hele mellomrommet i Nr. 4 retiklet, og jeg tenker at om den får ferten av meg på dette holdet så så reiser den ikke hodet for å tenke litt. Siktepunkt er nå 10-15cm nednfor manken, midt på nakken - og den blir borte i et puff av røyksvak grå røyk, "Savotin Ruuti" stod det på boksen. Den blir nemlig borte - "now your'e there, now your'e not". Nuvel; jeg bommer ikke på 10m, liggende med anlegg, tenker jeg og reiser meg opp, fremdeles ingen bukk?

 

Men den ligger nå der heldigvis, den hadde falt akkurat utenfor kanten den stod på og var usynlig før jeg gikk bort. Jeg hadde jo bestemt meg for heller å ta den enn å vente på et bredside-skudd, men nå husket jeg hvorfor jeg IKKE skjøt et slikt skudd sist jeg hadde sjansen. Slaktingen var en tvilsom affære, og det var vel knapt et organ jeg kunne kjenne igjen, sausen som var inni var nesten bare å helle ut :roll: 1-0 til Berger VLD, og på 17mai også.

 

IMG_6191.jpg

 

Det ble en strabasiøs tur ned til veien i tusmørket, og bukken måtte få en 17. mai sløyfe å pynte seg med

 

Relativt anstendig gevir har den også?

IMG_6196.jpg

 

Etter en halvtimes venting blir jeg plukket opp av Poacher og Mildot som ikke har skutt noe, men sett diverse.

 

---

 

Det var en som spurte hvorfor jeg tok denne rifla, og ikke den mere hendige .223 som jeg skryter sånn av. Svaret er vel todelt,

dette er ikke skarv, det er rådyr. Og jeg er ikke mere idealistisk enn at når jeg reiser langt og dyrt for å jakte, da vil jeg ikke måtte la være å skyte pga. at dyret f.eks. står i feil vinkel eller noe sånt. Iht. Shaun så likte hunden hans .223 for da fikk den jobbe litt med å finne dem... Skogen er ekstremt tett noen steder, og et rådyr som løper 50m kan være kritisk vanskelig å finne uten bikkja - som forøvrig er en noe odde utseende "Vorsteh" - Tyr heter den, og den innhenter og dreper skadde dyr.

Det andre er at jeg skjøt mest med denne i vinter, og den er en forlengelse av meg selv omtrent, den har magasin, og den virker. Selv om det er en 200 STR så er den ikke veldig uhåndterlig da pipa bare er 50cm lang.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En 223 apostel abdiserer....?

Som sagt over, det ER åpenbart at sannsynligheten for knall og fall øker med kaliberet, dessuten lå .223 hos børsemakeren. Nå er den virkelig blitt hendig - fuglebørse, og gåbørse.

 

 

Dag 2 skulle jeg være med Shaun til Hyndhope Forest, en skjermet skog et stykke fra Eskdalemuir. Poacher og Mildot var ikke engang klar over at den eksisterte :mrgreen: .

Vi kjørte inn på noen knotete skogsbilveier hvor jeg totalt mistet retning og sted - men greia var at vi skulle smyge noen delvis gjengrodde veier, på de var det gress, og hva tror du? Jo granskog ellers....

Iallefall gikk vi stille og forsiktig, og glasset foran oss, og rundt hjørner. Kom tilslutt til et nedlagt gjengrodd bruk, og et stort gressjorde, som så noe neglisjert ut. Det stod rådyr på det.

 

Kikkertene avslørte 3 geiter og en spissbukk @ drygt 150m, og jeg var på den tvert - men fikk "wait, there should be a big one". Mere kikking, og Shaun sier "there". Jeg ser ingen ting - "look for antlers", men ikke fan, men så ser jeg bevegelse, og et råbukkhode, med horn godt i overkant av ørene, og nokså kraftige horn også. Den beitet seg framover, og Shaun satte fram skytestavene, "take it when your'e ready, or we can try to stalk closer", Vi hadde jo sneket et stykke ned allerede, men måtte MYE nærmere for å kunne skyte liggende, og det var heller ikke stort over 200m, sånn på "øyemål" *. JEg skrudde for 200m + 2 klikk.

Var på den nå, knestående med staver er nokså stødig og den kom stadig høyere, jeg så mer og mer av den - men når midten av bogen kom over gresset ble siktebildet voldsomt urolig, Shaun spurte om et eller annet, men et par dype pust fikk alt på plass og det "smalt"'**, en sky skvatt ut av dyret og den datt ned som en sekk - og et anerkjennede klask hørtes. "You got him all right!"

 

Shaun slaktet denne, det var over før jeg fikk sukk for meg.

IMG_6197.jpg

 

Bukkene ble anbrakt i "Slaughterhouse"

IMG_6229.jpg

 

Slaktehuset hører til gården Over Dalgleish

IMG_6228.jpg

 

Som ligger ved Eskdalemuir, Eskdalemuir er altså heia rundt dalen til elva Esk, Esk-dale-muir. Stedet er først og fremst kjent for sitt Buddhist-tempel :roll: og for den britiske rekorden i mest nedbør på en time :roll::roll:

IMG_6227.jpg

 

Firmabilen til Shaun

IMG_6230.jpg

 

Scottish Church of the Golden Bullet :wink:

IMG_6175.jpg

 

Etter at bukken var havna på lasteplanet gikk vi og satte oss i enden av ei myr, og som på bestilling kom det ei geit og stilte seg opp 50-100m foran oss. Håpet var at det skulle komme en bukk, men dengang ei - og vi gikk ned til noe som het Shaws Lower Loch - Loch er som kjent et vann.

Det var 3-400m over på tvers og ideen var at en bukk skulle komme ut av skogen for å beite i vannkanten på andre sida. Vi brukte resten av formiddagen på ligge i gresset i solskinnet og diskutere forskjeller på skotsk og norsk natur, mens vi så den ene rådyrgeita etter den andre gjøre det bukken hadde vett til å la vær - beite utafor tetta. Kontinuerlig glassing, og her meldte "behovet" seg for en større håndkikkert enn den gamle Leicaen, 8x20 er IKKE allverden selv om den er superskarp.

 

K

 

* Dvs. bukkens størrelse i retiklet tilsa at det var mellom 200 og 250m

** Ikke mye smell av .308 og Atec Maxim

Link to comment
Share on other sites

Kvelden 18. mai.

 

Denne økta skal jeg smyge alene ned noe som heter Rennald Burn, en bekkedal med flere sidebekker og grasbakker hele veien, med både unge og gammel granskog rundt forbi.

 

Dofot, eller Stalker Sticks, iallefall er det to Goldtip XT Hunter karbonpiler med gummiblunts, som har blitt riflestøtte. Veldig lett, og veldig lett å ta med - de funker.

IMG_6199.jpg

 

Begynner øverst i en av sidebekkene

IMG_6200.jpg

 

Et jakttårn ved et av bekkemøtene, jeg lå rett foran en stund, gadd ikke å klatre opp i rakleverket.

IMG_6201.jpg

 

Men ingen ting skjedde før jeg begynte å bevege meg nedover - på ei myrete slette kom en rev diltende. Jeg så på den en stund, rever er elegante. Den hoppa over bekken som bare rever kan, og jeg hadde ikke tenkt å skyte noen rev - men det smalt likevel. Mikkel stoppa for et eller annet utpå myra, 70-80m foran meg, som hadde seget ned på kne...

 

Den roterte 180° og ble vekk fra siktebildet i myrgresset, men det var så langt den kom

IMG_6203.jpg

 

Vel oppfisket

IMG_6204.jpg

 

IMG_6208.jpg

 

IMG_6214.jpg

 

Det begynte seff å regne og jeg rømte inn i den andre boksen i dalen

IMG_6219.jpg

 

HEr spiste jeg sjokolade og hadde det igrunn himla greit, men tida gikk fort og uten at bukken kom - før det var omtrent mørkt. Og da uten å stoppe for å la seg skyte, den bare rusla ut av skogen på bortsida, og over dalen på skrå og forsvant inn i skogen :( . (og den var SVÆR :mrgreen: )

 

De andre så også bukker denne dagen, men ingen skjøt noe

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var en som spurte hvorfor jeg tok denne rifla, og ikke den mere hendige .223 som jeg skryter sånn av. Svaret er vel todelt,

dette er ikke skarv, det er rådyr. Og jeg er ikke mere idealistisk enn at når jeg reiser langt og dyrt for å jakte, da vil jeg ikke måtte la være å skyte pga. at dyret f.eks. står i feil vinkel eller noe sånt. Iht. Shaun så likte hunden hans .223 for da fikk den jobbe litt med å finne dem... Skogen er ekstremt tett noen steder, og et rådyr som løper 50m kan være kritisk vanskelig å finne uten bikkja - som forøvrig er en noe odde utseende "Vorsteh" - Tyr heter den, og den innhenter og dreper skadde dyr.

Det andre er at jeg skjøt mest med denne i vinter, og den er en forlengelse av meg selv omtrent, den har magasin, og den virker. Selv om det er en 200 STR så er den ikke veldig uhåndterlig da pipa bare er 50cm lang.

 

En 200 STR med dette oppsettet, hva kommer du ut på i vekt? Er i tankene på noe av det samme, riktig nok med noen cm lengre pipe i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt over 5kg, Med 70cm 6.5mm pipe, brems, og stor langholdskikkert er den nesten 7kg - men vekta er ikke noe problem (jakter foreløpig ikke rein).

Det er lengden som er temaet synes jeg, og vurderer å kappe 50cm pipa mer, både for bæring i uland og kratt, og transport i bil - den er fremdeles lang med demper.

Men så er det greit at demperen peker over skuldra når en sitter i bil også, og ikke i magen...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bilderlagret120411090.jpg

 

(Bildet er tatt gjennom 10x kikkert. Kan noen se bukken?)

 

En bukk som står midt i den øverste glenna, litt ned og høyre for midten av synsfeltet?

 

Tror nok du ser rett. Bukken står helt oppunder ei gran, midt i den øverste glenna.

Link to comment
Share on other sites

19. mai

 

Idag skulle vi starte med å poste et sted som kalles Greensykes. Det var en post med utsikt over et bekkekryss - uten de sedvanlige gressbakkene.

En raskant i grus med gran på toppen, og ei stor hogstflate med nyvekst av grønt, hold fra 50-350m, lengst ut bratt oppover.

 

Vi snek oss fram og klatra opp, og begynte å glasse, hogstfeltet, 350x450m er god plass, og to geiter ble observert, først den ene og så den andre, den var igrunn tåpelig nære og rart at vi ikke hadde støkka den - så vi satt og så på disse mens de beita seg oppover.

 

Den nærmeste måtte selvsagt snu og gå rett inn i trekken fra oss... Og satte over bekken og oppover, den andre så rart på den idet den passerte og fortsatte måltidet. MEn jaggu - helt øverst kom det en bukk ut og stilte seg opp, mens geita gikk videre inn i kanten av granskogen.

 

"Go on, take it" kommer det nedenfra, og jeg har rifla oppe, men nøler - det er forbanna langt å skyte fra en vinglete jaktstige, og ikke står den stille heller, men følger sakte etter geita.

Jeg tar ned rifa.

Laseren viser 290 m til der bukken sist stod stille, og jeg bare ser på den mens den går videre inn i skogen. Shaun er litt lettere oppgitt over denne karen som bare skal SE PÅ rådyr.

 

Men han vet råd, og rett etterpå løper vi som fan til et sted han mener bukken kan komme til å passere. MEn den kommer ikke der heller - selv om det nok var nokså sannsynlig. Bukken diltet nok etter geita inne i tetta.

 

Jeg var litt frustrert over å ikke ha vært rask nok, og for defensiv men skulle raskt bevise det motsatte :(

 

På vei tilbake passerte vi ei maken hogstflate, og der dro den jaggu en bukk over og "Shoot" kommer raskt igjen - og det er her jeg gjør tabben. JEg tar ikke den tiden jeg trenger... Knestående er ikke min spesialitet, selv om jeg stort sett holder 9eren med en viss margin. Siktet finner bukken som går oppover lia, det er knappe 200m og det er her varselklokkene skulle ha ringt - 9eren er 20cm på 200m :oops: Skytepinnene er ikke med heller.

 

Men bukken stopper, og siktebildet ser overraskende rolig ut - og det smeller. Jeg ser tvert at det er feil, for jeg mister siktebildet i rekylen: Slurv med skuldring av rifla, og Shaun roper "Fuck, you shot way over its back", Bikkja konstaterer også null blod og er lite interessert i det hele og vi tusler ned på veien igjen. Trodde ikke jeg bomma SÅ mye :?

 

Jeg finner en stein i veikanten, typisk A5-stor som jeg måler til 205m, slipper meg ned på kne og KLASK, velter den ned fra veikanten. Kikker litt rundt, finner en stein på andre sida av dalen, laser til 598m, opp med 41 klikk, ned på magen i lyngen, holder 1.5mil for de 6m/s jeg gjetter, Shaun spotter og jeg sender - grusen spruter en liten fot til siden for siktepunktet.

 

Det var kun min egen feil ja...

 

 

 

Ettermiddagen gidder vi ikke kjøre så langt, og jeg vil se om det er en bukk til lenge oppe i Blackhouse Valley. Jeg gikk opp på ryggen ved siden av, og ned der bekken begynte.

For å gjøre en lang histore kortere, jeg skjøt ingenting her heller, men hadde en fin opplevelse mens jeg snek nedover:

Rett foran meg, på 20m hold eller knapt det, kom ei geit ut av granveggen og begynte å beite, jeg inntok saltstøttefigur, men fikk etter lengre tid lurt meg ned på ræv og manøvrert rifla ned fra skuldra. Hver gang geita hadde hodet nedi gresset gjorde jeg en liten bevegelse, og til slutt kunne jeg sikte på henne - det hele ble en slags duell mellom skepsis og tålmodighet. Hun beita litt hit og dit, og kom opp fra bekken litt lenger borte - og la seg faen meg ned i gresset. Jeg har ikke sett et rådyr legge seg ned foran meg før, men hun skvatt fort opp igjen, noe annet var mistenkelig? Så var det mer spising...

 

Men selv om ei geit er et fint bukkeåte var jeg ennå langt oppe i dalen og måtte ned før det ble mørkt, så jeg reiste meg opp :shock:

Geita eksploderte inn i skogen og satte i gang med lyder omtrent som unger høye på sukker som leker med en buttolo. Det var ALLE lyder, og et par til :roll:

 

Vel nede ble det mørkt, og til overmål satte ei ugle igang å tute fra INNI Blackhouse Tower, stappmørkt, og med 1000år gammel eik i bakgrunn var det nesten litt skummelt.

Mildot hadde to digre bukker bakpå da han og Poacher plukket meg opp :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pokker, dette var fristende. Mulig med en antydning av hvor mye en slik tur koster?

 

Bare å kontakte shaunryde@aol.com så får du svar. Dette er blandt de rimeligste stedene å reise.

 

Vil på det sterkeste anbefale type A stalking hvor du jakter litt med Shaun og litt alene.

 

Det skytes ca 150 bukker pr år på eiendommen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en film som heter "Menn som stirrer på geiter", og det er en passende tittel for min videre jakt nå. Været snudde til surt, og dyra vil nødig komme fram, iallefall bukkene.

 

Ei økt ble tilbrakt i denne luksusboksen. Utsikt over "Shaws Upper Loch"

IMG_6235.jpg

 

Og en hissig storgås, det kom noen ender, og de ble behørig jaget

IMG_6239.jpg

 

Det synes kanskje ikke på bildene men været var endeløst jævlig, med liten kuling og slagregn - likevel var det framme flere dyr ila. kvelden, noen rett ved posten, og noen laaangt unna.

IMG_6236.jpg

 

IMG_6237.jpg

 

IMG_6241.jpg

 

IMG_6246.jpg

 

Et uidentifisert dyr beita bak noen busker på andre sida av dammen, alt klart om det skulle være bukk

IMG_6244.jpg

 

Denne kvelden gikk fryktelig fort, for det skjedde noe hele tida, geiter kom og gikk, ble jaget av bukk, en "osprey" smalt i vannet og tok en fisk - og plutselig var det mørkt, og ingen bukk :(

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siste formiddagen skulle uværet ha gitt seg, og vi dro freidig opp på Esdalemuir, "Grassyards Rig" het det der jeg skulle være. Det blåste...

22052011463.jpg

 

Jeg endte opp med å skynde meg mellom post-bokser mellom de verste regnbygene, og postere en stund på hvert sted. Innimellom var det ille vær

IMG_6251.jpg

 

Terrenget

IMG_6252.jpg

 

IMG_6253.jpg

 

Utsikt fra ei gran jeg gjemte meg under - ble knepet av regnet ute i småskogen

22052011464.jpg

 

Før jeg ble henta hadde jeg gitt opp og skjøt på blink, på en stein i en bekk, 500m unna. Man ser en rett strekning i bekken i fortsettelsen av rifla.

Er spesielt stolt av skytebenken, og bakstøtta... Endte opp på 1.75mil vind.

IMG_6254.jpg

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så var det slutt. Ei økt igjen og vi reiste til Hyndhope med stort håp. Vi skulle sitte der vi hadde sett dyr før, og nå i opplettet MÅTTE de komme ut :forvirra: Ikke helt!

 

Så da det ble mørkt plukka Mildot meg opp, og vi kjørte avgårde i Hiluxen på de små skogsbilveiene, for å hente Poacher.

 

Men før vi kom så langt fant vi denne:

22052011472.jpg

 

Så fikk vi iallefall drept NOE denne kvelden også :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...