Jump to content

Lyddemper 30-06


SittingDuck

Recommended Posts

Jeg har Schultz & Larsen på mine rifler og er i grunnen storfornøyd. Veier ikke mer enn Hausken, er ikke lengre, demper like bra og koster halvparten. Tilsynelatende minst like solid. Stålinnlegg sørger for det. Har sprengt to Hausken Medium med vanlige 30-06ladninger, men med 49cm løp, så Hausken utgikk pga det også.

Nyeste S&L TMD45 Twister skrur seg til ved hvert skudd, altså ikke opp slik de fleste andre dempere gjør, og har et kjempefint design. Ekstra moduler koster 150kr hvis man skulle ha lyst til å bygge den lengre.

 

Prisen på demperen er ca 1700kr.

 

Gjenging koster alt fra 500-1000kr avhengig av hvem som gjør det.

 

Har også prøvd å seriekoble en gammel S&L hardcore med den nye, og det funka som snus. Modulene går om hverandre :smile: Litt lavere lyd og null munningsflamme var resultatet av å sette sammen de to.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg er helt enig med Palinder her når det gjelder design på S&L demperen. Hausken er etter min mening den desidert peneste og mest klasiske, og gjør seg best på mine våpen i allefall. Men design er et spørsmål om smak, så det får være opptil hver enkelt.

 

Når det gjelder demping så har de jeg har snakket med enten de selger A-Tec, Hausken eller S&L vært samstemte om at når det gjelder selve dempingen holder de alle mål, og er omtrent like gode alle disse 3.

 

Har Hausken demper selv og det er min favoritt :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har både Hausken og S&L

Har hatt hausken i mange år på allt fra 222 til 458.

Kjøpte min første Hausken i 2004

6-7 forskjellige std,kort,lang med bak kammer og frontforlenger.

Meget godt fornøyd med alle

Men no sist eg skulle kjøpe demper til min 9,3

Fikk eg beskjed om att eg måtte ha titanrør på Hausken og da var plutselig prisen 3 gangen av en S&L

Så har til no skutt ca 50 skudd med S&L i 9,3 og det ser bra ut.

Hausken er favoritten både på utseende og funksjon.

Men eg har ikkje noko utsette på nokon av dei.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med sauer3006,har selv en maxim demper på tikka'n,selv om den er bare 6.5.

men den demper meget bra,fjerner stort set det som er av rekyl,og en ting jeg syns er viktig,den er ikke så jækla stor og stygg :)

 

men jeg er av den typen som ikke liker for stor demper,slik som mange av hausken,men det er meg :D

Link to comment
Share on other sites

jeg vurderte s&l,men wingevåpen sa at de ikke tok de inn lenger,pga lang ventetid og at noen modeller kunne skru seg løs under bruk,var det de jeg mener på de sa,også at du får det du betaler for s&l er billig,så da blir det deretter.

men kjøp det du har trua på selv :D

Link to comment
Share on other sites

Folk sier rett som det er at S&L er billig, og at du får det du betaler for, men jeg kan da ikke huske at det har vært flere feil med dem enn med de andre.. Den aller første versjonen av Hardcore hadde et problem med bakstykket, men dette ble fikset, og siden har vi ikke hørt noe om det problemet.

 

I mellomtiden har alle de andre bortsett fra stålkjempen Br-reflex poppet og sprengt som bare det. Ikke alle modellene selvfølgelig, men fra "alle" produsentene, dvs Hausken og A-tec :roll:

 

For øvrig er S&L twister konstruert for å ikke gjøre det omtrent alle de andre hittil har gjort, nemlig å skru seg løs. Det gjorde mine Hausken og det gjør fatterns A-tec.

 

Er ikke militant S&L-forsvarer, men den er nå rimelig og god da, så da bør jo det komme fram.

Link to comment
Share on other sites

snakket med en børsemaker i Bodø tidligere i dag, dem skulle ha ca 750 for gjengingen og ca 2500 for A-TEC demper.......

Hva synes dere om prisen på dette???

Han måtte muligens kappe løpet litt også, men det inngikk i prisen.

 

Det høres ut som en helt ok pris, og omtrent prisen jeg har hørt andre tar også. fra 700-800 til drøyt 1000 for kapp og gjenging. 2500 er "standard" prisen på en A-Tec maxim demper.

Link to comment
Share on other sites

presisjonen vil ikke bli spesielt dårlig om du kapper veldig kort, men leste i en annen tråd her på kammeret at 51 cm var det korteste som var anbefalt til 30.06. kapper du ned til dette så vil du ikke miste mye hastighet på kula, men går du lavere ned så vil kula tape en del hastighet pr cm. har selv kappet mitt på 52 cm.

Link to comment
Share on other sites

Betalte 2000,- totalt for kapping, kroning, gjenging og montering av Sonic 45 hjå Jaktdepotet i Drammen. Dette var vel eit introduksjonstilbud på ein ny dempar, konstruert av Jørgen Nielsen hjå S&L. Funkar så langt OK, har berre skote ca 50 skot, inklusiv eit jegerfeltstemne i skyttarlaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...