Jump to content

9,3 villkatt av 308 Norma Mag. Enda et Mauserprosjekt.


Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på en "egen" villkatt en stund. Jeg har prøvd å lage en nedkortet verson av 9,3x74R. En 9x62R som jeg har skutt med i mausern. Denne blir bare liggende fordi 35 Whelen gjør jobben bedre :?

 

Etter å ha lest en av snapphanes tråder om oppborring og rifling av gamle piper i julen for halvannet år siden begynte tankene å surre igjen og etter å ha lest om hvordan han borret opp 30-06 til 9,3x62 begynte jeg å lure på om det ville gå å gjøre det samme med en av de to 308 Norma Mag'ene som jeg har.

 

Jeg sendte PM til snapphane for å høre om det ville la seg gjøre. Det jeg tenkte var å bruke samme halsborren som til 9,3x62 for å lage kuleskråning og hals etter at pipen er borret opp.

Videre tenkte jeg å mixe og matche litt dier mellom 9,3 og 358nm for å lade. Snapphane var overraskende positiv til en stakkars amatørs naive planer og gikk med på å prøve :D

Snapphane kan sikkert komme med en bedre forklaring på arbeidet.

 

Etter at Snapphane var ferdig begynte jeg med å ta en kammeravstøpning for å finne ut hvordan det så ut inni der og 358-dien så ut til å duge. Jeg begynte med å necke opp hylsene for så å frese halsen utvendig for å fjerne overflødig gods.

Jeg tok utganspunkt i data for 358 NM for å utvikle mine egne derifra.

Jeg har et løp på 56cm som egentlig er i korteste laget men det ser bra ut foreløpig :smile:

I går begynte jeg å lade opp skudd og startet med 75 grs N160 med en 286 grs partizan-kule. Ladningen ga 720ms med moderat soting. Jeg ladet meg videre i dag og på 77grs N160 fikk jeg 765ms og veldig jevne hastigheter. Videre opp til 79 grs flatet hastighetene ut på 775-779 ms og ble ujevne så jeg gikk tilbake til 77grs og er fornøyd med mine 765 ms til trening.

 

Så langt er jeg fornøyd. Det er morro å ha noe eget og denne katta virker veldig potent.

 

Ved siden av 308nm

normal_DSC02314.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har testet litt i dag :D

 

Samlingene ble omentrent slik:

normal_IMG_0012.JPG

 

Og

 

normal_IMG_0016.JPG

 

Først to tette og så en slenger. Grunnen til det er rekylen. Det er rett og slett vondt å skyte med den rekylkappa som står på i dag så en ny blir bestilt. Må bare finne ut hva som passer best og er rimelig enkel å installere selv. Tips mottas med takk.

 

Rifla slik den ser ut i dag:

normal_DSC02320.JPG

 

Det neste som blir gjort er å legge ny finnish på stokken, bytte sikring om til oppspenner fra voere og bytte rekylkappe til noe som ikke banker skuldra gul og blå etter 15-20 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det er rekylen. Det er rett og slett vondt å skyte med den rekylkappa som står på i dag så en ny blir bestilt. Må bare finne ut hva som passer best og er rimelig enkel å installere selv. Tips mottas med takk.

 

 

Jeg monterte en Limbsaver på 458 win-magen min, og må si det var som natt og dag i forhold til den originale Zastava-kappen. Kjøpte en som var grind-to-fit, og bare å skru på, og så bruke båndsliperen med grovt sandpapir for å slipe den til, deretter gå over med finere sandpapir for å få en fin overflate. Tidligere fikk jeg alltid blåmerker i skuldra etter en tur på skytebanen, nå skjøt jeg et jaktfeltstevne nesten uten spor i skuldra, bare en søm i t-skjorta som hadde laget noen røde merker. Utrolig forskjell, selv om jeg synes den kjentes litt hard ut når jeg trykte på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har fått tak en en hel bolt med m70-sikring nesten gratis.

Går det ann å flytte tennstift, fjær og sikring over til den gamle bolten tro? Jeg vet det normalt trengs tilpassing, men er det i forhold til inngrep i tennstiften eller er det også i forhold til bolten det står montert på?

Den nye bolten har standard støtbunn så den gidder jeg ikke bruke så mye tid på enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har mauseren fått ny finnish, grip-tape og m70-sikring :D

Venter på at rekylkappa skal dukke opp i postkassa.

 

 

normal_DSC02477.JPG

 

Prøvde en gummikule på hevarmen. Ser ikke så voldsomt pent ut men det fungerer som fy når jeg står med rifla til skuldra og tar raske ladegrep.

normal_DSC02481.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Vi får se hva som skjer med den elgjakta. Ser ut til å bli en travel høst med mesteparten av elgjakta offshore :|

 

I kveld skal jeg matte ned blåneringa som er veldig tynnslitt og duracoate løpet. Begynner å ligne det jeg ville ha fra starten. Et hendig, lett og værbestandig arbeidsjern som skal stå klar til bruk året rundt! :D

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål om eventuelle faremomenter:

 

Klarer du å kamre villkatten din (eventuelt med lette kuler, satt dypt) i 358 NM? I så tilfelle har du en potensiell (svært teoretisk) fare. Ammo-designerne bruker å skyve fram skuldra litt på patronene med grovest kule, for at de ikke skal kunne kamres i mindre kaliber (derfor har 280 Rem litt større volum enn 270 Win).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd da jeg ikke har tillgang på en rifle i kaliberet, men jeg regner med at det vil gå ja. Om noen ville finne på å gjøre det tviler jeg på. Hylsene er bunnmerket 308 NM og halsdreid. Ingen ville vel bare tatt sjangsen på noe slikt :?:

Problemstillingen minner litt om Pirka-prosjektet til Raudnakke. Det var vel en 5,6x52r-brotsj som var brukt i et 222 rem-løp.

Link to comment
Share on other sites

Er det Pac-Skin fra Pachmayr du har til grip-tape? Lurer litt på hvordan det sitter når våpenet får vært i bruk en periode og hengt og subba mot klærne. Har kjøpt dette til en stokk jeg har laget, men er litt i tvil om jeg skal satse på det eller gå den tunge veien med å forsøke å få til en rimelig grei nettskjæring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har jaktet elg og har mulighet til å jakte om jeg vil, men det står litt på viljen. Elgjakt er noe av det mer tidkrevende og som småbarnsfar har jeg ikke så veldig mye av det akkurat nå , men det blir nokk bedre :D

Bjørnejakt står høyt på lista og om jeg har litt flaks kan det hende jeg får det til :P

 

Anngående lange hold så ser jeg på det som direkte vanskelig :lol:

Rifla veier 3,9 kg med kikkert, reim osv og sender en 286 grs kule ut i 790 m/s så jeg klarer rett å slett ikke å skyte så bra at jeg gidder å strekke holda utover 150 meter. Må trene mere først :)

Når vinteren kommer og de kjipe bærplukkerne slutter å okkupere "skytebanen" min skal jeg prøve 250 grs accubond på litt lengre hold. Det burde bli en bra allround-kule.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så høy hastighet på min. Er meget godt fornøyd med Lapua Mega. Hadde vært morro å fått prøvd sånn halvgrovt kaliber opp på 250-300m

 

Har også lyst å teste den accubond kula.. Du får lage rapport på dine erfaringer :)

 

Har hørt skryt av Barnes TSX 250grn også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...