Jump to content

416 Taylor


Cynergy

Recommended Posts

Munningsglimt kan være ubehagelig på nattpost, men skal du bruke Tayloren slik? Ellers er vel ikke munningsglimt noe å bry seg med slik jeg ser det. Tror 60cm er plenty langt nok, det er ikke en overbore magnum dette her. Bare pipa blir tung nok, for det sparker litt dette her :!:

Link to comment
Share on other sites

416 Taylor bruker 458 Win Mag hylsa, som i og for seg ikke kan holde så enormt mye krutt.

Denne patronen bruker også krutt med medium mot rask brennhastighet, så noen lang pipe trenger du ikke.

(416 Rigby bruker krutt i N160-klassen, og bør ha 60-65cm pipe)

 

Taylor tror jeg vil fungere godt med 57-58cm (23").

Men som det er sagt er det viktig med litt tyngde i en slik relativt kort pipe.

Skal du sende avgårde 400gr kuler i 2300-2350 fps bør børsa veie min 4 kg.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 416T i mange år, både som hundefører og som postsliter. Mange elger har liggi med beina i været, og i tillegg rev, villsvin, og rådyr. :D

Har relativt kort, og grov pipe på min, som igjen er fluta. Har ikke rifla forran meg, men tror ikke den er lengre enn 50-55cm, og veier ca 3,5-4kg.

Har brukt noen 400grs kuler, men det er markant mere rekyl med 400grs enn med de 340grs Woodleigh-kulene som jeg fått som min favoritt etterhvert.

Her brukes såpass kjapt krutt at pipa tåler å være kort. Munningsglimtet kan til en viss grad justeres ved valg av krutt. Den eneste gangen jeg ble genert litt av varmelåga'n forran munningen, var da jeg skaut villsvin i mørkeri! :wink:

En bedre elgpatron skal du lete lenge etter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo så en skulle gå ut att å grine. Nå har jeg jo en sundplukka TikkA M65 med 338WInMAg kammer.

 

Ka ska æ' gjør med den purka der? Pipa må byttast, tenkte kanskje ei 7x57R å skytemåltrost oh brunfugl meg. MEN KAVERRDENN, 416 Taylor. Det bli fint ælgebrems det?

 

 

Tåler låskassa dette?

 

 

Osse

Link to comment
Share on other sites

Morsomt kaliber, men jeg sliter litt med å se fordelen over kaliberet som denne er bygget på, 458 win mag. 416 har ingen rimelige kuler såvidt jeg kan finne (i forhold til 458), og da blir det dyrt å trene med den. Og trene må man med slikt, ellers er vitsen borte. Hastigheten med 400 grain er samme som 458, eneste er at 416 er litt bedre SD. Med 458 så har du også muligheten for tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det med kuler og dieset er klart dyrere i .416 men den har nå sitt fortrinn med at man får en rimelig SD uten på gå helt opp i +500gr kuler. Hver for seg får avgjøre hvor det begynner å gjøre vondt, og .416 med 400gr kule er "øvre komfortsone" for min skrott. Elefant er ikke aktuelt tema.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville iallefall prøvd å få ut 100 skudd årlig med den. Jeg skyter noe slikt med 458-en min, i tillegg til annen skyting. Skyter vel bortimot tusen skudd årlig. Men merker at første seriene med 458-en så blir det mye dårlige avtrekk. Trenger rett og slett litt mengdetrening for å klare å slappe av og ta gode avtrekk. Men jeg synes jeg skyter alt for lite for tiden til å få den gode roen, det var lettere før når jeg skjøt DFS. Da ble mengden såpass høy at rutinen tok over og jeg klarte å få gode avtrekk og skjøt godt også med mer rekylsterke rifler.

 

Skjøt jaktfelt med 458-en for et par uker siden, og da merket jeg godt at treningsgrunnlaget var tynt. Etter 20 skudd så blir det vanskeligere å konsentrere seg og ta gode avtrekk. Hadde en standplass hvor jeg tok et tørravtrekk mot skivene før ildkommando, og så spente opp igjen uten å ta ladegrep. Når ildkommando kom, glemte jeg å ta ladegrep, og klikket på tomt kammer som jeg trodde var skudd i. Nyttig opplevelse, for fy f... for napping :lol: Etter det gikk skytingen bedre igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ei kasse som tar 338 WinMag har små problemer med å takle en 416T. Mulig noen må justere matingen noe.

Det er jo samme hylsa.

Agumentet ang trening løste jeg ved å kjøpe en haug med kuler fra Clarry Haglund.

360grs MIMEK går som gull!

Problemet med 458 WinMag og 416 Taylor, er gjerne at 458'n er hakket værre å få til smooth mating med.

og det faktum at 416T er en patron, og 458'n er en plugg!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Hensikten er å finne en hundeførerbørse kandidat.

 

Hva jakter du?

Elgjakt med løshund betyr for meg -+ 25 meters hold, og ofte skudd som "nærmer seg" sentrale nervesystemet.

Lett SS børse med topp optikk og lite smell er jo det jeg etterstreber.

Siden du har en 375 ville jeg gått andre veien på hylsevolum og fått bygd meg ei lett hendig børse for lange dager i skogen og lite rekyl/smell.

Lukter det 358 Win her :wink:

 

Dette er refleksjoner rundt hundeførerbørse, og ikke kalibervalg 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva jakter du?

 

Børsa er tiltenkt løshund jakt på elg.

På jakt er det begrenset hvor mye man føler rekyl, ihvertfall for min egen del.

Smeller gjør det jo uansett, da jeg ikke har planer om å tre på demper. :wink:

 

Og som trådnavnet viser til så kunne jeg tenkt meg en patron med litt mer omp enn

"søtelille" 358 win.

 

Flott med innspill :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Trenger man magnum kasse for 416 T eller er det mulig å bygge om fks en tilårs kommende brno som har levd sitt liv som 3006??

 

Man kan godt bygge på en tilårskommen Brno ZKK 600.. Det har jeg fått gjort, og det fungerer helt ypperlig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning A-bolt med syntetskjefte, lett kikkertsikte og 20" løp.

Ingen problemer å skyte godt med den hvis du treffer med andre rifler. Munningsglimt har jeg ikke hatt problemer med, men dette er ikke mørkebørsa mi.

Rekylen er til stede og merkbart grovere med 400grs enn Barnes 350 grainerene jeg bruker til vanlig.

 

Synes dette er en koselig patron som klarer seg godt i kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hastigheter får du på barnes`n i 20" løpet?

 

Til alle som måtte ønske så er det bare å poste på med ladninger og erfaringer rundt dette kaliberet. Jeg for min del venter fortsatt spent på svar fra onkel blå.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da ser det ut til at jeg snart vil kunne hente min remington 700 bdl i 416 taylor :D

 

Jeg vil i den annledningen spørre om noen kan legge ut ladedata for 350 grs speer eller lignende...? Helst med VV eller norma krutt.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Norma leverer hylser med riktig bunnstempel. -De er bra men også dyre.

 

Skrev noe i Våpenjournalen om .416 Taylor for fryktelig lenge siden. En sak når børsa var relativt ny og en 4-5 år etterpå med relativt ombygd våpen.

Så lenge diesett og kammer stemmer overens er det en lettvint patron å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Ja, de tre enkleste å bruke for å lage .416 Taylor hylser med en runde i FL sizer dien(helpressingsdien) er .338 Win mag, .358 Norma mag og .458 Win mag.

Har også kortet ned og utvidet 7mm STW hylser, så alle magnumhylser med belte har potensiale til å kunne bli .416 Taylor hylser, med mer eller mindre jobb avhengi av kaliber. Om utg.pkt var en .264 Win mag hylse, vil jeg tro hylsehalsen blir veldig tynn og kan gi dårlig kulehold...

Både Lee og RCBS sin FL sizer die har lang, kon ekspanderknapp som takler å åpne hylsehalser uten at de revner, iallefall fra .338 Win mag og .358 Norma mag...

Litt svinn kan oppstå under denne prosessen, men sjeldent...

Hastighet i løp rundt 60 cm? Blir veldig runde tall dette, men 400 grain rundt 700 m/s, 350 grain rundt 750 m/s og 300 grain ala Barnes TSX opp mot 800 m/s.

Spennede med Taylor i en S&L... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...