Jump to content

Båndtvang.


jmonsen

Recommended Posts

Båndtvang.

Hvorfor klarer vi ikke å overholde båndtvangsregelen. Dagens skogstur ble en negativ opplevelse. Treffer til stadighet folk med løse hunder. Når de får tilsnakk, har de de mest fantastiske forklaringer, hvorfor ?

Hunden min er snill.

Jeg har kontroll.

Her er jo ikke barn.

Det skal ikke du bry deg om.

Drektige hjortekoller og annet hjortevilt vet ikke noe om det ovenfor stående. Bakkehekkende fugler vet heller ikke noe om dette.

En kamerat var i samme terrenget, han hunden og to småbarn ble overfalt av en løshund. Den var og snill i følge eieren.

Hvorfor skal vi som tar hundeholdet på alvor, lide under dette. Skal vi tolerere at noen få ødlegger for oss.

Jeg svarer nei på dette. På treffer jeg løshunder i båndtvang tiden får eieren klar melding om å få skinnfillen i bånd. Håper flere er med å ta ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg. Blir forbanna! Vet ikke hvor mange hunder som har tatt høner i hønsegården her på gården, fra nå av skal vi sette opp skilt og blir ikke dette holdt skyter jeg drit bikja om den tar noe mere av hønene her hjemme! Katter, kaniner, ender og høner er blitt jagd/Drept mellom tiden. Nå er jeg lei! Er vell ikke meningen at vi på gården skal jobbe iherdig og ha ett koselig sted der høner/ender kan gå fritt uten at en hunde eier skal spolerer dette!

Og det samme gjelder i skogen nå

Link to comment
Share on other sites

Skal gladeligt innrømme. At påtreffer jeg løshunder i tereng hvor jeg har noe å si.

Har hundeeieren en dårlig opplevelse den dagen.

Jeg legger ikke fingrene i mellom.

Her etter kommer jeg og til å koble hundene å levere de som hittegods hos Falken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror De fleste er enig med trådstarter. Men løser virkelig en 100% lojalitet mot båndtvangen alle problemer? Hvorfor går kattene løs. Hvorfor er ikke utmarka stengt for speiderpatruljer, joggere, orienteringsløpere, fluefiskere osv. Alle er en trussel mot ynglingen. Ganske paradoksalt er skauen full av folk som er indignerte på viltets vegne i båndtvangstiden.

 

Det finnes områder som er vilttomme, og det finnes hunder som ikke forstyrrer viltet. Like forbanna denne hysteriske skrikingen om båndtvang.

 

Merk, jeg er enig med trådstarter og lojal mot loven. Men dette handler om vern av tamdyr og vilt, ikke beskyttelse av hysterikere.

 

Katter kan jages året rundt:

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

8)
Link to comment
Share on other sites

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Man er ikke lovbryter mot båndtvangloven om hunden går uten bånd, det er først når hunden jager eller skader storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo man forbryter seg mot båndtvangloven.

Link to comment
Share on other sites

Man er ikke lovbryter mot båndtvangloven om hunden går uten bånd, det er først når hunden jager eller skader storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo man forbryter seg mot båndtvangloven.

 

:shock::shock:

skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

Hvor vanskelig skal det være? Det er ikke noe rom for tolkning av denne forskriften...

Link to comment
Share on other sites

Det er et komma og ikke et punktum etter det du skriver der.

Hadde hensikten med loven vært det du mener hadde det ikke vært behov for å spesifisere grunnen. Da hadde det stått noe kun

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt." uten noen videre begrunnelse i loven.

Link to comment
Share on other sites

I perioden 1. april - 20. august er det båndtvang for alle hunder.

I dette tidsrommet skal hunden holdes i bånd, forsvarlig inngjerdet eller innestengt, uavhengig av om eier/ besitter har kontroll over hunden eller ikke.

De viser ikke til noen kilder i norsk lov som tilsier at det de skriver her er riktig. Og jeg tviler sterkt på at det er dette som er lovens intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er et komma og ikke et punktum etter det du skriver der.

Hadde hensikten med loven vært det du mener hadde det ikke vært behov for å spesifisere grunnen. Da hadde det stått noe kun

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt." uten noen videre begrunnelse i loven.

 

Så fordi loven beskriver hvorfor hunder må holdes innestengt eller i bånd, mener du at du selv kan vurdere om du kan dispensere fra loven? Rart da at det er satt opp et eget kapittel for hvilke dispensasjoner som er gitt:

http://lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#9" target="_blank"

 

Det er bare å beklage, men du må pent holde bikkja i bånd.

 

Hele hundloven leses her:

http://lovdata.no/all/hl-20030704-074.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er hevet over en hver tvil at hunden skal føres under kontroll. Det er veldig få som har så kontroll at de kan gå med hunden løs vedfoten.

Det dukker altid opp situasjoner hvor lyst tar over for dressur. Og da er inntensjonen i loven brutt.

 

Misima ikke tøy strikken det går ut over oss alle.

Link to comment
Share on other sites

@Chim Beklager men jeg er uenig. §9 åpner for at hunden kan blir brukt for reindrift, sau, geit, storfe etc.

Loven hadde ikke blitt formulert slik hvis det hadde vært intensjonen med loven. Det hadde da vært punktum etter "I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt" og annet ord en "slik" hadde blitt brukt for å vise at det er grunnen.

 

Det hadde vært interessant å se dokumentasjon på eventuelle saker som har gått til retten hvor hundeeier har blitt dømt etter §6 uten at hund har jaget eller skadet storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

@Detlef Jeg mener § 6 sier det som trengs å si i loven.

 

@jmonsen Jeg er helt enig. Det er veldig få som har så kontroll at de kan gå med hunden løs ved foten, og jeg har min hund i bånd.

Jeg har ikke helt forståelse for hvordan diskutere intensjonen med en lov er å tøye noen strikk, og hvordan det kan gå utover noen.

Link to comment
Share on other sites

De viser ikke til noen kilder i norsk lov som tilsier at det de skriver her er riktig

Første setning etter ingressen linker da vitterlig til Hundeloven...

 

Her er første setning i §6 (Sikring av hund ved båndtvang m.m):

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

 

Legg merke til skal i "skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt".

Det står ikke "så sant du ikke har kontroll på hunden så skal en hund..."

Unntakene står listet i §9, og så sant du ikke har hund som kommer under denne paragrafen så bør du nok holde hunden i bånd.

 

Intensjonen med loven er å hindre hunden i å "jage eller skade storfe, sau,geit osv", det skal jeg være enig i. Virkemiddelet for å oppnå dette er båndtvang for alle så sant hunden din ikke passer under §9. Man er lovbryter dersom man lar hunden gå løs, på lik linje som om man bryter fartsgrensen eller kjører i fylla. Dømt blir man først da man blir tatt, eller i dette tilfellet da hunden gjør noe dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært interessant å se dokumentasjon på eventuelle saker som har gått til retten hvor hundeeier har blitt dømt etter §6 uten at hund har jaget eller skadet storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Straffeforfølging av dette styres etter paragraf 28 i loven:

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

(Det står mer utfyllende tekst etter punktumet.)

Dette innebærer at dersom ingen oppdager det eller klager, blir du ikke straffet for det. Dersom det skjer noe en gang, eller det begynner å bli utbredt å la hundene gå løse i båndtvangsperioden, er veien kort til at allmenne hensyn kan påberopes. Dermed vil det å opprettholde respekt for båndtvangen være et fornuftig utgangspunkt.

 

(Fikset skrivefeil.)

Link to comment
Share on other sites

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Man er ikke lovbryter mot båndtvangloven om hunden går uten bånd, det er først når hunden jager eller skader storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo man forbryter seg mot båndtvangloven.

 

Dette du sier her er åpenbart helt feil! I perioden 1 april tom 20 august skal hunden være fysisk i bånd.

 

Her er en kopi av en e-post svar fra politiavdelingen i Justisdepartementet om dette:

 

Hei. 

Viser til din e-post av 22.april 2007 til Justisdepartementet.>

>

Hundelovens kapittel 2 om sikring av hund og § 6 om båndtvang fastsetter en generell båndtvangstid fra 1. april til 20. august.>

>

Ordlyden "bli holdt i bånd" skal tolkes bokstavelig. Hunden skal fysisk være koplet til hundeholderen/hundeføreren med et bånd. Litt hjelp til forståelsen kan man få ved å lese dette i sammen heng med § 4 om "vilkår for å la hund være løs"¨.>

>

Det er ikke tilstrekkelig med noen "mental" kopling.>

>

Dette gjelder tilsvarende der evt. båndtvang er fastsatt i forskrifter eller vedtekter gitt av kommuner.>

>

>

Med vennlig hilsen >

>

Line Vebø>

rådgiver>

Justisdepartementet, Politiavdelingen>

Link to comment
Share on other sites

@Chim Du misforsto nok det spørsmålet. Jeg er ikke ute etter hva straffen for å bryte §6 er, men om noen kjenner til tilfeller hvor noen har blitt dømt i norsk rett etter §6 uten at hunden har jaget eller skadet storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Det at man ikke blir straffet for en forbrytelse med mindre man blir tatt for det sier seg selv, og er ikke spesielt unikt for §6 i hundeloven. :) For å ha det på det rene så oppfordrer jeg ingen til å bryte noen lov.

 

@grevlingen1 Jeg også forstår det slik at teksten "holdt i bånd" betyr et fysisk bånd.

 

Det jeg mener er at loven slik den er formulert åpner for at en hund kan gå uten bånd i perioden 1apr-20aug, når det ikke er noen sjans for at hunden jager eller skader nevnte dyr. Om det er fordi eier av hund vet med sikkerhet at hunden sin ikke jager eller skader eller det er et område hvor det ikke finnes dyr, egg og reir(om slikt sted finnes i Norge?).

For ordens skyld jeg mener det er en veldig liten andel av hunder som bør gå løs, det er faktisk en veldig liten andel av hunder som bør gå løs utenom båndtvang perioden også hvis man skal følge loven.

Jeg tror det kommer ganske klart frem av denne tråden hva jeg legger til grunn for min tolkning :) Det er slik jeg har forstått loven, og det er slik de jeg kjenner har forstått loven. derfor valgte jeg å kommentere i denne tråden da jeg forsto at noen mener det er å bryte loven bare fordi noen har en hund løs i skogen, noe jeg mener er feil.

Jeg har full forståelse for at det finnes andre personer som ikke mener det samme som meg, og jeg kan også forstå hvordan dere tolker denne loven på den måten dere gjør.

Link to comment
Share on other sites

En fordømt schæfer løp etter meg på sykkel for mange år siden. Dreiv å sku bite meg i beinet.. Det var båndtvang. Svaret fra eiern om detta var at bikkja var snill å han hadde full kontroll på bikkja. Den var visst bare leken :wink: Har vært borti mange lekene bikkjer, men de hogger ikke etter beina på meg for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer ganske klart frem av denne tråden hva jeg legger til grunn for min tolkning :) Det er slik jeg har forstått loven, og det er slik de jeg kjenner har forstått loven. derfor valgte jeg å kommentere i denne tråden da jeg forsto at noen mener det er å bryte loven bare fordi noen har en hund løs i skogen, noe jeg mener er feil.

Jeg har full forståelse for at det finnes andre personer som ikke mener det samme som meg, og jeg kan også forstå hvordan dere tolker denne loven på den måten dere gjør.

 

Er jo enkelt å finne ut om du og dine venner tar feil Misima. Er jo bare å sende et brev til Justisdepartementet hvor du fremlegger din tolkning av loven.

Det er mulig dem vil finne det litt merklig at dere ikke skjønner ordet "skal" (sett bort fra hund i jobb/trening på disp)

Om en skal dra det litt til så ville det da vært greit med munnkurv på dyret? Den får jo ikke bitt noen da?? Og så lenge den ikke biter så er det vel greit??

Minnes en småbarnsfar fra byen med to små unger og kone på Ringebufjellet for fire år siden(ca).

Han hadde også stålkontroll på sin tyske gjeterhund, men for å være sikker hadde han på munnkurv, Ved tilsnakk fra oss så lo han bare hånlig når vi ba han koble dyret siden det er sau løs 100m lenger borte...

Ca 15 sekunder senere er mannen med verdens største sekk ute på sitt livs sprinttur idet bikkja jager hele saueflokken... hunden gikk etter nakken! Hadde den ikke hatt munnkurv så hadde ikke dette blitt pent!

Heldigvis fikk han tak i bikkja før den fikk løpt ihjel noen sau... Men det tok godt med tid.

Lensmannen sto og ventet på den lykkelige hundeeier når han kom tilbake til bilen, han var IKKE lykkelig over egen lovtolkning den dagen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Chim Du misforsto nok det spørsmålet. Jeg er ikke ute etter hva straffen for å bryte §6 er, men om noen kjenner til tilfeller hvor noen har blitt dømt i norsk rett etter §6 uten at hunden har jaget eller skadet storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

.

 

JA det er MANGE saker der hundeeier/besittere er bøtelagt i størrelse 5000-15000 kr der kun hunden har vært fysisk løst.

 

Eksempelvis fikk nestoren /professoren i fuglehundmiljøet en bot (jeg mener kr 5000.-) for løs hund i båndtvangstid.

 

I Oslomarka, Asker & Bærum ilegges bøter ved kontroll der hunden kun er løs.

http://www.google.no/#q=b%C3%A5ndtvang+b%C3%B8ter&hl=no&biw=1024&bih=475&prmd=ivns&source=lnt&tbs=lr:lang_1no&lr=lang_no&sa=X&ei=TbuiTbT1KsTtsgbqnbnwAQ&ved=0CAcQpwUoAQ&fp=2e49d9fdfa5c5d85

 

Er du bøtelagt for hundeloven kan du også "miste retten til dine våpen" da dette er en forbrytelse(ikke forseelse).

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett fordi det er så store værmessige/føremessige variasjoner i dette landet. Selv om det er full vår i lavlandet i sør, er det som regel forsatt full vinter i høyfjellet. Da gir somregel kommunene slik disp. Jammen bra at det forsatt er lov å bruke sin sunne fornuft og gi slike disper, når det ikke er til skade for annet enn sjalu og sure mennesker som får vondt i magen av å høre om at det finnes en og annen løs bikkje langt oppi fjellet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er et komma og ikke et punktum etter det du skriver der.

Hadde hensikten med loven vært det du mener hadde det ikke vært behov for å spesifisere grunnen. Da hadde det stått noe kun

"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt." uten noen videre begrunnelse i loven.

 

 

Ot.prp. nr. 48 (2002-2003) side 205, merknader til §6:

 

"Første ledd innebærer en alminnelig regel om båndtvang over hele landet i tiden 1. april – 20. august. Unntak fra båndtvangen følger av § 9."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...