Jump to content

Alpenländische dachsbracke eller andre kortdrivende raser .


cita

Recommended Posts

Gjorde om teksten over litt,gøy å høre andre sine erfaringer og tanker.

Er det noen med erfaring om denne rasen ,skal etterhvert ha en hund til og vil ha en som jager under en time.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt dachsbracke selv, men jeg har vært med en kammerat mye før å prøve å få til ei tispe.

Jeg har ikke mange godord og komme med. Etter tredje året med bare tull og rot ga han opp og gikk for basset. Den ble bra.

Det er selvfølgelig forskjell på individer, så kammeraten min kunne vært uheldig med den valpen han fikk, og det skjer med alle hunderaser. Men han var i konktakt med så og si alle andre som kjøpte valp fra det kullet og det virket som de aller fleste, eller alle var like håpløse. Når jeg tenker meg om så er faktisk innlegget lenger opp i tråden første gang jeg hører om en dachsbracke som har fungert.

 

Nei, nå var jeg veldig negativ, men jeg kjente plutselig på alle turene med frusterasjon og irritasjon over den jæ... bikkja. Det er sikkert en fin rase hvis du får en som har jaktlyst og egenskaper som standarden sier, men noe sikkert emne er nok ikke en db valp.

 

Personlig vil jeg ikke se en db løs i skogen mer.

 

 

Ps: Jeg håper ikke mitt inntrykk av rasen er snitt inntrykket til de som har jaktet med db. Håper det kommer mange med gode erfaringer som kommenterer i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Om de går inn på sida eg likna til så ser det at klubben fraråder sterkt å ikkje kjøpe kvalp frå ikkje godkjent oppdrettar. Kva slags oppdrettar kvelpene som ACCUMAN referer til veit eg ikkje. Men sidan rasen er såpass liten i Norge så kan det jo hende eventuelle problem med norske hundar ikkje er representativt for rasen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdretter var godkjent. Tispa (altså mor til valpene) var norsk og hannhunden var på vift ifra Tyskland.

 

Håper for guds skyld at mine erfaringer ikke er repesentativt for rasen generelt. Tviler på at noen avler bevist på slike hunder, da burde de i såfall hatt strengeste straff.

Fillebikkjer forekommer i alle raser, og noen garanti finnes ikke når det gjelder jaktegenskaper. Men til de som vurderer dachsbracke valp, gjør grundig forarbeid og undersøk stamtavle godt. Ta også kontakt med valpekjøpere fra tidligere kull av samme kombinasjon om det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Litt skummelt med så liten rase, men er nok bra hvis man får tak i rett individ.

Har sett på tjt og det er virkelig fristende,er det noen andre raser som er kortdrivende på klovvilt ,hovedsaklig rådyr som er å anbefalle ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld hjortejakt på Vestlandet, har drivande hund vore lite brukt hittil. Det vesle eg kjenner til av forsøk med beagle/basset/drever/dachs er at det har lett for å bli lange drev som ikkje passar til dei mange små jaktvalda som er her. Ikkje uvanleg at jegeren ikkje får med seg hunden heim når jakta vert avslutta.

 

Eg vil tru at rasar som dachsbräcke, wachtelhund, tysk jaktterrier... vil bli framtidas jakthundar her, sidan dei tradisjonelle drivande hundane ser ut til å ha for lange drev.

 

At ein "ny" rase kan ha problem i eit land med lite avlsmateriale, er ikkje overraskande. Kvelpekjøparar må gjera ekstra grundig førearbeid før dei kjøper kvelp. Og gjerne importera godt avlsmateriale frå utlandet.

 

Og det var dagens synsing frå eies.

Link to comment
Share on other sites

Vet også om dachsbracker som ikke jager veldig bra, så er mulig det er stor variasjon. Men er iallefall kjempe fornøyd med tispa mi! skal vel kansje nevnes at jeg har vært helig og fått jakta sinnsykt mye med henne i bra hjorteterreng. Er ikke i tvil om at min neste hund også blir en dachsbracke! perfekt til mitt bruksområde! :D

Link to comment
Share on other sites

Tror pinadø alle skal ha "kortjagere" om dagen...hva i alle dager er det som er så gromt med det da ? når ting begynner å dra seg til, ja da skal bikkja gi seg...hvis jeg ikke hadde blitt frusterert før, hadde jeg hvertfall blitt det da..

 

Små terreng ? ja, hva så ? jeg har ofte los med både Drever og strihårsdachs på terreng som er mindre enn 1000 mål og det går rundt og rundt i timesvis, uten å gå ut av terrenget.

 

Trickset er å ikke støkke drevdyret med menneskelukt, bikkja som kommer bak bekymerer ikke stort.

 

En hund med godt søk tar ut dyr som ikke er støkt, da kan moroa ta runder på runder selv på mye mindre areal enn de 1000 nevnte.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol:

 

For min del så hadde jeg fått brukt en kortjager litt mere i ukedagene etter jobb og de gangene jeg har et par timer til overs. En del av teigene jeg jakter i er i fra 100 mål og opp i mot 500,noen større.

Den jeg har nå henger på, så sånn jeg tenker nå er at jeg ikke trenger to "full"drivende hunder,men som sagt er bare på planstadie så meninger kan forandre seg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg vekker denne til live igjen, for jeg må dessverre begynne jakten på ny hund. Måtte avlive dachsen i romjula etter en mislykket prolaps operasjon i oktober.

Jeg jakter primært rådyr i relativt små terreng i, og hjort på vestlandet en uke hver høst. Vurderer Alpine Dachsbracke fordi jeg synes drevtid på pluss minus 30 min er nok, og fordi det er en hund som er avlet frem for bruk i bratt terreng etter hjortevilt og villsvin. Villsvina er på fremmarsj her i Østfold, og om noen få år er det nok gris å jakte på innenfor mine jaktmarker. Så kan det nok bli aktuelt å prøve den litt som bandhund etter elg også, tror disse hundene går på det meste...

Er det noen ute i "Kammer verdenen" som har gjort seg noen erfaringer de senere årene med denne rasen, og hvilen kennel har gode jaktlinjer??

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny hund i år, men høsten 2015 ønsker jeg å ha en valp / unghund på 8-10 mnd jeg kan så smått begynne å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei tispe på 5 år og er meget fornøyd med rasen .

Hunden holder dyret i ca 30 min noen ganger opptil en time, så kommer ho tilbake på samme sporet og er klar for ny runde .

Alpinsk Dachbracke er etter min mening perfekt til små og mellomstore terreng noe jeg jakter mye på .

Jeg har fått 15-16 rådyr for ho til nå en rev og noen gode hare loser, på hare går det som regel 1-2 runder før ho stopper .

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kom tilfeldig inn på forumet, og ble provosert av alle de forskjellige meningene om dachsbracke. Jeg reiste til Munchen i Tyskland for 2 år siden og hentet en slik hund.

Tidligere har jeg hatt, og jaktet med tre generasjoner drever, som er fantastisk på sin måte. Det vil si at det kan være tilfeldig om du får hunden med deg hjem om kvelden. De fleste drevere jager helt til du får skutt eller på annen måte får stoppet den. Det er mye lyd i skogen med drever.

Når jeg nå slipper min dachsbrache, er det en helt annen type jakt. Tina holder kontakten, og søker perfekt ut fra fører. Hun tar ut, men slipper etter en drøy km. dersom dyret går rett ut. Perfekt for hjortejakt. Hare har vanligvis kortere turer og da holder hun lenge. Dersom rådyret går for langt er det bare å poste om, og ta losen opp igjen.

Hunden har en perfekt blank og fin pels som ikke trenger annet renhold enn en tur i lyngen eller i snø. Hun har gitt meg 3 rådyr og 4 hjort i høst. Deriblant en tolvtagger på ca 120 kg. Det er for tiden lite rådyr på mine trakter.

Lykke til med ny hund!

Tina.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere har jeg hatt, og jaktet med tre generasjoner drever, som er fantastisk på sin måte. Det vil si at det kan være tilfeldig om du får hunden med deg hjem om kvelden. De fleste drevere jager helt til du får skutt eller på annen måte får stoppet den. Det er mye lyd i skogen med drever.

 

Tja, jeg har jaktet med drever siden 1994, og så langt er det to ganger jeg har gått hjem uten å ha med hunden. Den første gang ble hunden påkjørt av toget, den andre gangen avliva jeg hunden på fallet pga alder. Begge hundene var det skutt et tresifra antall rådyr for (regner kun losdyr).

Link to comment
Share on other sites

"Små terreng ? ja, hva så ? jeg har ofte los med både Drever og strihårsdachs på terreng som er mindre enn 1000 mål og det går rundt og rundt i timesvis, uten å gå ut av terrenget."

 

Jeg synes endel av hjortene som mine dachser har hatt los på opp gjennom tidene - har hatt en tendens til å dra til fjells.

Og borte har de vært!

Samt hundene :x !

 

Da har løsningen blitt - å jakte resten av dagen uten hund :? .

 

 

Idag har jeg en TJT - og kan jakte videre med hunden - etter en kort los.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...