Jump to content

Lyman 55 kruttmål


Sir jamalot

Recommended Posts

Hehe, det gjør du sikkert rett i, en skal ikke tro alt en hører (leser).

 

Jeg har både Lyman 55 og Redding 3 BR, pluss at jeg har prøvd ett par andre.

 

Lyman er veldig knotete å stille inn, samme er det med mange andre jeg har prøvd. Redding kjøpte jeg etter å ha lest om det i ladeboken, der det er nevnt som det beste kruttmålet.

 

Fininnstillingen du er på jakt etter finner du på Redding 3 BR.

 

På Lyman 55 kommer du etterhvert frem til ladningen også, men det tar tid, så om du skal skifte endel er det knotete å finne frem til ny ladning.

 

Skal du lade kun en vekt er det jo greit nok,

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Leter etter et mål til å bruke til 45ACP/LC. Ladninger rundt 5-10gr N340. Har Lee for øyeblikket til disse kalibrene, men den totale mangel på fininnstilling irriterer meg.

 

BB John

 

Dessuten var det faktisk ikke Redding jeg spurte om.

 

 

Leter etter ett mål? Men IKKE Redding?

 

Så det du lurer på er om Lyman 55 er bra? Etter min mening er det ikke bra om du skal lade flere forskjellige vekter, men greit om du skal lade kunne en kruttvekt.

 

I ditt første innlegg sier du at du "leter" :!: Derfor foreslo jeg Redding 3 BR :oops:

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et #55, og det fungerer greit, men som de andre sier er det noe tidkrevende å stille inn. At det er tre sleider å stille på, gjør det fleksibelt men også at det tar lengere tid å stille det inn.

 

Men apropos Lee - om det nå er Autodisk du bruker - har du prøvd denne:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=150005 ?

Jeg har bestilt en, og skal teste litt - til den prisen er det jo ikke alt for stor risiko. Til bruk i en turret presse synes jeg det er greit at kruttmålet ikke er for tungt, og i så måte er jo Lee bra.

Link to comment
Share on other sites

Det justerbare målet som knutb nevner er fortreffelig til kruttladninger i størrelsesorden 5-10gr som trådstarter nevner. For meg fungerer det prikkfritt, har brukt det på kruttladninger mellom 8-12gr i ladninger til .357.

Bare ikke prøv å bruke minimumsladninger, da kan det jukse litt.

Men man må jo ha autodisk da, og det har du kanskje ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et Lyman #55 kruttmål litt tidligere i år, men har nå bestemt meg for å bytte det ut, med enten Redding 3BR eller Lyman 1200 DPS III...

Dette grunnet at med grovere krutt (Vv N160 o.l), "lugger" dette målet en del, som da fører til unøyaktige kruttdoseringer... Men prøvde med 8grs Vv N310 og målte disse oppmot el-kruttvekt; fem første 8,0grs - så en 8,1grs - så fire 8,0grs til... Da "lugga" det ikke i det hele tatt. Så til ditt bruk (pistolkrutt om jeg forstår deg rett?), skulle dette målet vere ypperlig :wink:

Jeg syns dette kruttmålet ikke er så veldig knotete å stille inn, når man først kommer inni det :wink:

Har forresten et til salgs (se link i signatur) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lyman 55 i en årrekke. Litt prøving og feiling for å stille inn, men leverer veldig presise ladninger. Ikke noe dårligere enn det redding og harrel kruttmålet jeg har på den fronten. De andre utmerker seg ved å være lette å stille inn.

Og jeg overtok din Lyman for et par år siden. :wink:

Når det er riktig innstilt, så fungerer det meget godt, men det kan være litt tidkrevende å stille inn...men ved rett teknikk så går det litt raskere å sette opp.. vei opp ei ladning - ha kruttet i kruttmålet - åpne opp de 3 slusene - steng en etter en til man ser kruttet flater ut nede i koppen. Hvis man da har gjort alt riktig (ikke hver gang) så er det bare å småjustere på den minste slusa som gjenstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har sittet å ladet igjen.har en lyman xp1000 kruttvekt..ser at når jeg har ladet 22grains ladninger,og fylt det oppi hylsa,og tilbake på kruttvekta for kontroll,så kan det variere fra 22,2grain-21,8grain.

spørsmålet er da:"har dette noe påvirkning av presisjonen på patronen?"

det er snakk om 4-6 små kruttkorn har jeg funnet ut(0.2 grain)...

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk når folk forteller meg at det og det er det absolutt beste jeg gitt.. Jeg tror igrunn det meste er bra nok og at problemet som oftest ligger i operatørene..

Jeg har et slikt kruttmål, blant en del andre. Jeg liker det veldig godt - ikke fordi det nødvendigvis er så mye mer presist enn de andre, men fordi det er så annerledes. Ja - det kaster presise småladninger - og store, for den sakens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et #55 og er storfornøyd med det.

Jeg vet ikke hvordan de andre er konstruerte, men #55 har 3-delt sleide slik at man enkelt kan spesialtilpasse det til små ladninger ved å sette den største sleiden i bånn (stengt) slik at man kun bruker de to minste (eller kun den minste for den saks skyld).

Jeg innbiller meg at det gjør kruttmålet mer presist for små ladninger enn om man er nødt til å benytte seg av en stor sleide med fullt tverrsnitt som er nesten helt stengt.

Link to comment
Share on other sites

har sittet å ladet igjen.har en lyman xp1000 kruttvekt..ser at når jeg har ladet 22grains ladninger,og fylt det oppi hylsa,og tilbake på kruttvekta for kontroll,så kan det variere fra 22,2grain-21,8grain.

spørsmålet er da:"har dette noe påvirkning av presisjonen på patronen?"

det er snakk om 4-6 små kruttkorn har jeg funnet ut(0.2 grain)...

noen som vet?.....

Link to comment
Share on other sites

har sittet å ladet igjen.har en lyman xp1000 kruttvekt..ser at når jeg har ladet 22grains ladninger,og fylt det oppi hylsa,og tilbake på kruttvekta for kontroll,så kan det variere fra 22,2grain-21,8grain.

spørsmålet er da:"har dette noe påvirkning av presisjonen på patronen?"

det er snakk om 4-6 små kruttkorn har jeg funnet ut(0.2 grain)...

 

Dette kan ha noe med at når du heller kruttet nedigjen på kruttvekta, kan det følge med noe små dritt utifra hylsa, og noen kruttkorn kan sette seg igjen i hylsa. Derfor bruker jeg ett lite kaffemål til å frakte kruttet fra kruttmålet til vekta, og ikke en hylse :wink:

Dette problemet får du dog ikke om du bruker fabrikknye hylser.

 

+-0,2 grains med krutt har ikke noen stor påvirkning på presisjonen, såfremt skyttern ikke har ett lite og presist kaliber (ala 6mm PPC og andre BR-kalibre), og klarer å skyte en femskuddsserie HULL I HULL.

 

Min MeningTM

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

jeg driver å skal stille inn #55 kruttmålet mitt, men blir ikke fornøyd men nøyaktigheten

har fylt opp helt opp med N15 krutt.

det lugger litt stortsett hvergang, noen ganger helt glatt

men får avvik på 0.7 gr 71.7 til 72.5

prøver å være konsikvent med hendelen.

Link to comment
Share on other sites

lagt meg på 72gr siden det er førsteladingen av 300wm og ny presse.

så om det veksler mellom 71.7 til 72.5 så vil ikke dette være hverken max eller min

gått uti fra ladeboken og norma sine sider, lade boker sier 71-73 norma 71-74,5

er snakk om 168gr kuler og kjører denne gangen nye rem hylser og mag tennhetter (215)

 

får se om jeg får tak i kronograf så jeg kan sjekke litt hastigheter,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er enig att Lyman 55 kan være litt tidkrevende å stille inn, men eg gjer som følgende:

 

 

Sett sleiden i tømme stilling. Då vil du sjå ei rekke med tal på undersida på hovedsleiden, frå 0-8 med finere inndeling mellom tallene.

Dette er referansetall.

 

 

Løsne den minste settskruen/hjulet som låser hovedsleiden, og før hovedsleiden innover og utover, for hånd.

 

(Feks: N19 krutt i 6,5x55, 44 grs: sett hovedsleiden på tallet 3. Lås hovedsleiden godt fast.

Då får eg ca 43,3 grs N19, ref kruttvekt)

 

 

Så justerer eg toppsleiden ut til eg får ønsket vekt som var 44 grs.(Dette utgjer ca 2 streker på toppsleiden)Lås toppsleiden.

 

(Med N19 som ref er justeringsområdet for toppsleiden ca 12 grs.Det vil sjølvsagt lugge meir og meir etter kvart som toppsleiden vert skrudd ut, så det er ikkje ønskelig å ha toppsleiden for langt ut)

 

Ferdig

 

Det tar ikkje så uhorvelig lang tid å justere inn hvis ein tar seg tid å leike litt og noterer/bruke referansetalla på undersida av hovedsleiden. Lag ein liten tabell for kvar kruttsort/vekt og heng på veggen i ladebua som referense.

Då er det bere små justeringer med toppsleiden som skal til for å få ønsket vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...